Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ookko hypänny joskus "muinoin" pituuttakin / kisannu siinä vai ootko vaan saman niminen ku se pituushyppääjä? Jos, niin haluutko kertoo mikä oli pisin hyppysi? Muistan jotain telkkarista vuodelta kuokka ja lapio.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en oo juuri missään lajissa ite tosissani kilpaillu. en oo oikein koskaan motivoitunu sellasesta. kaikki hyvin käyttäytyvät harrit ja petrat jne saa olla mulle sukua, ku pärjäävät :) ei kai mun nimistä pituushyppääjää oo ollu? ketäs mahdat tarkottaa?
 
Kun annoit tossa mun penkki ketjussa mulle noiden samalla painolla tehtävien sarjojen lisäksi tuon laskeva pyramidi-sarjan, niin onko mitään muita "erikoissarjoja" (nouseva pyramidi?), jotka kävis tohon mun tavotteeseen?
 
ei oo tarvetta. pyramidien ja vakiosarjojen yhdistelmät toki eli esim. 2*7, 3*5 tai toisinpäin 2*4, 2*6, 1*8. ei se yksittäinen treenisisältö oo ratkaisevin.
 
en oo juuri missään lajissa ite tosissani kilpaillu. en oo oikein koskaan motivoitunu sellasesta. kaikki hyvin käyttäytyvät harrit ja petrat jne saa olla mulle sukua, ku pärjäävät :) ei kai mun nimistä pituushyppääjää oo ollu? ketäs mahdat tarkottaa?

Sun nimikaimaas, joka hyppäsi joskus 90-luvulla, jotai n. 780 cm tai vähän alle tuloksia. Mut tietysti kun lopettanut sillä vuosikymmenellä, niin kyllähän hänen täytyy sinua vanhempi olla, ellet oo lopettanut parikymppisenä ;)

En nyt googlella löydä ku Lappajärven Veikoista Juha Ollin 800 metrin ennätyksen, mut sit juoksupuolella + korkeudessa + seipäässä ollu samaisessa seurassa 90-luvlla myös Jari Olli, Martti Olli. Kaimas vetäny v. 1980 800 metrin enkat... :D Pituudessa sit Heikki Olli joskus 70-luvulla. Lienevät kaikki samaa hyppysukua, kun kolmessa polvessa löytyy hyppääviä Olleja.
 
juu kaikki noi saa olla mulle sukua, ku noin näppäriä ovat olleet :) no oikeesti olli on tosi yleinen sukunimi, vaikkei luulis. lappajärven suunnassa ei kuitenkaan tuttuja ole.
 
Onko suomessa olemassa kuntosaleja, jossa on lajikohtaisia välineitä vahva mies - kisoja varten? Jos haluaa alkaa harjoittelemaan vahva mies - kisoja varten kotikonstein, minkälaisia tapoja siihen olis?
 
Onko suomessa olemassa kuntosaleja, jossa on lajikohtaisia välineitä vahva mies - kisoja varten? Jos haluaa alkaa harjoittelemaan vahva mies - kisoja varten kotikonstein, minkälaisia tapoja siihen olis?
Joensuun (Ylämyllyn) energyltä ainakin löytyy voimamies-välineitä. Siellähän nuo pohjois-karjalan vahvin mies -kisatkin pidetään.
 
Morjens, jto.

Olen viisikymppinen mies. Treenasin aktiivisesti aikanaan, varsinkin vuosina 1985-1995, jolloin kisasin viimeisen kerran voimanostossa. Veto oli ilman varusteita 290 luokkaa, kyykky hieman vähemmän, penkiltä sain tuon maagisen 200 sen aikaisella Inzerin HD-paidalla. 1995 oli myös viimeinen treeni, kyllästyin ja varsinkin jatkuvat iskiassäryt söivät motivaatiota.

Nyt olen aloittanut uudelleen treenaamisen 20 vuoden tauon jälkeen. Takana on vajaan kolmen kuukauden treenailu paikallisella salilla; noin 3 treeniä/vko. Tähän asti parhaat tulokset (jotka kyllä paranevat koko ajan) ovat penkki 10x90, 6x 100 ja 1x110 , vedossa ja kyykyssä mennään selän ehdoilla, kyykyssä 5x6 x 100 kiloa, vedossa 5x6x130 kiloa, etukyykyssä 2x5x85 kiloa. Hauiskäännöt pystyssä 5x8x40 kiloa, Smithissä niskantakaa punnerrus istuen 2x8x58 kg. Sarjoissa paussit aina 3 minuuttia. Kehonpaino 95 kilon huitteilla, fyysinen työ pitänyt miehen välivuosinakin jonkinlaisessa kunnossa?

1) Onko sinulla jotain erityisohjeita viisikymppiselle, joka uudelleen palaa vanhan voimailuharrastuksensa pariin? En tarkoita näitä itsestäänselvyyksiä, kuten "varovaisuutta ettei paikat rikkoudu, palautuminen hidasta" jne.vaan jotain muuta. Onko sinulla valmennettavissasi iäkkäämpiä punttailijoita?

2) Tällä hetkellä tuntuu, että 3 krt/viikko on paras mahdollinen treenijako, sekä ajankäytön että palautumisen suhteen; siis yksi nostomuoto + apuliikkeet/vko. Onko selkeää hyötyä välipäivinä tapahtuvasta , varsinkin käsipainoilla tapahtuvasta pumppailusta kotosalla? Onko havaittu,että siitä on hyötyä esim. lihaskasvun edistämisen kannalta?

Nämä nyt ensin, palaan tuonnenpana uusien kysymysten kera.
 
Ei neuvo mutta tiedoksi että mulla tuli vuodessa parinkymmenen vuoden tauon jälkeen uudet enkat penkissä tosin kymmenen kiloa painavampana joten lihasmuisti pelaa aika pitkänkin tauon jälkeen. Ite aloitin kaksi kertaa viikossa reeneillä heikon palautumisen takia mutta nyt menee jo tarvittaessa kolme reeniä. Samoja iskias ja SI ongelmia ittelläkin joten vedot ja kyykyt jääny vähemmälle ja enemmän leukoja ja penaa koska ne sujuu vähemmillä ongelmilla : )

Sun tuloset toki huomattavasti kovempia mutta ei noi omatkaan kääpiösarjassa huonot ole.
 
vanhapantteri: ensiksi: onnittelut hienosta päätöksestä jatkaa treenejä. tulosta kyllä tulee ja tuut kiittään ittees vanhempana. mulla on muistaakseni neljä yli 50v asiakasta ja kaikilla aika kova nostotausta. sitten sama vähä ku sulla eli vaivoja. nyt sitten tarkotus treenata fiksusti ja ehjänä kohti vanhoja enkkoja. hyvältä jopa näyttää sillä saralla ja selkee into ukoilla on. ei oikeestaan mitään erikoista noille oo mielessä. mennään ihan normimenolla ja katellaan miten palautuminen onnistuu. yhen kohdalla treenimäärät on kaksikertaset 30v aikoihin nähden, mutta vaivoja ei oo juuri lainkaan. 2-3 krt/ vko treenaavat kaikki salilla ja muuta iisimpää liikuntaa suht saman verran sekä yleiskunnolle että palautumiseen.
 
Ei neuvo mutta tiedoksi että mulla tuli vuodessa parinkymmenen vuoden tauon jälkeen uudet enkat penkissä tosin kymmenen kiloa painavampana joten lihasmuisti pelaa aika pitkänkin tauon jälkeen. Ite aloitin kaksi kertaa viikossa reeneillä heikon palautumisen takia mutta nyt menee jo tarvittaessa kolme reeniä. Samoja iskias ja SI ongelmia ittelläkin joten vedot ja kyykyt jääny vähemmälle ja enemmän leukoja ja penaa koska ne sujuu vähemmillä ongelmilla : )

Sun tuloset toki huomattavasti kovempia mutta ei noi omatkaan kääpiösarjassa huonot ole.

Kiitos sinulle, olen huomannut ettälihasmuisti pelaa.

Samoin, olen kyllä alkanut aika laillasaada jo lihaakin takaisinluiden ympärille, aloitin heti myös näiden nykyaikaisten lisäravinteiden käytön, heraa, kreatiinia, arginiinia, palautusjuomaa. Aikamoisia ravinteita, ei mun aikanani tällaisia ollut... ; )) ei ollut juuri muuta kuin proteiinijauhetta, joka maistui aivan sanomalehdeltä. Malto tuli markkinoille kun lopettelin uraani, ainakin laajempaan tietoisuuteen, mutta heikoissa kantimissa oli lisäravinteet tuolloin. Jaaivan pöyristyttävän kalliitakin oli ne, mitä nyt sattui olemaan saatavilla.
 
vanhapantteri: ensiksi: onnittelut hienosta päätöksestä jatkaa treenejä. tulosta kyllä tulee ja tuut kiittään ittees vanhempana. mulla on muistaakseni neljä yli 50v asiakasta ja kaikilla aika kova nostotausta. sitten sama vähä ku sulla eli vaivoja. nyt sitten tarkotus treenata fiksusti ja ehjänä kohti vanhoja enkkoja. hyvältä jopa näyttää sillä saralla ja selkee into ukoilla on. ei oikeestaan mitään erikoista noille oo mielessä. mennään ihan normimenolla ja katellaan miten palautuminen onnistuu. yhen kohdalla treenimäärät on kaksikertaset 30v aikoihin nähden, mutta vaivoja ei oo juuri lainkaan. 2-3 krt/ vko treenaavat kaikki salilla ja muuta iisimpää liikuntaa suht saman verran sekä yleiskunnolle että palautumiseen.


OK, kiitos vastauksesta ja tsemppaamisesta.

Mites toi kysymykseni kohta 2; onko nykytiedon mukaan hyötyä välipäivänä pumppailla lihaksia vaikkapa käsipainoilla? Auttaa varmasti palautumiseen, mutta onko hyötyä lihasmassan kasvatukselle?
 
aa juu se jäi. no suurin hyöty on palautumiselle kyllä. se saako lihas oikeesti kasvuärsykkeitä siitä pumppailusta ja jos saa, haittaako se voimatreeneistä palautumista, on sit eri juttu... myrkyn ja lääkkeen ero on annostelussa...
 
Varmaan olet lihastohtorin sivut artikkelit löytänyt? https://lihastohtori.wordpress.com/treeni/
Siellä on paljon hyvää tutkittua tietoa palautumisista ja reenaamisesta ja noista lisäravinteistakin. Noista hera se tärkein mut jos vetää peruskautta niin kreakin toimii. Ite jätin noi muut vähemmälle ja heralla porskutellaan. Vatsa ei aina tykkää kaikista hienouksista.
 
no juu... kyllä tässä vuosien saatossa pari artikkelia sieltä täältä on tullu selailtua... ;)
 
aa juu se jäi. no suurin hyöty on palautumiselle kyllä. se saako lihas oikeesti kasvuärsykkeitä siitä pumppailusta ja jos saa, haittaako se voimatreeneistä palautumista, on sit eri juttu... myrkyn ja lääkkeen ero on annostelussa...

Lähinnä tarkoitan sitä, että moni vannoo sen nimiin, että lihaksen pitää saada jollain tavalla "osumaa" enemmän kuin kerran viikossa, jotta lihas kasvaisi. Moni sanoo, että yksi ainoa treeni/vko/lihasryhä on liian vähän lihaskasvulle. Mutta jos ei ole mahdollisuutta ehtiä salille yhtään enempää kuin tuo 3 krt/vko ja yksi lihasryhmä kerrallaan, niin olisiko noista käsipainopumppailuista jotain sellaista hyötyä, joka antaisi tuta "osumaa" lihakselle, jotta ärsykettä tulisi lihaskasvulle riittävästi?

Joo, menee kyllä "voimailu" -osiosta ohi, mutta sulla lienee tähänkin kysymykseen kyllä asiantuntemusta paljon ; ))
 
osumaa kyllä. himpsuttelua sit palautumismielessä. kovempi pumppailu pitää harkita sen mukaan mitä treeneiltään haluaa.

mieluummin usein ja iisimmin kuin harvoin ja ylikovaa. varsinkin voimailun näkökulmasta. miksi et tekis modattua yksjakosta eli joka treenissä samat lihasryhmät, mutta eri liikkeet. karmeen tehokasta! sekä voimalle että koolle.
 
Back
Ylös Bottom