Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jäitä ei käytännössä pitäs käyttää lainkaan ihan sitä akuuttia vamman alkuvaihetta lukuunottamatta ja sillonki hyvin hyvin säästeliäästi, jos lainkaan. se tulehdus on tarpeellinen paranemisprosessille.
Omien kokemuksien mukaan vammat on parantunut nopeiten kun ei ole tehnyt muuta kuin hetken ihmetelly miten pahasti kävi ja alkanut kevyesti rasittamaan lähes heti(venähdys/revähdys vammat). Lähinnä nilkat itellä menny useita kertoja ja nopeimmat paranemiset on tullu niissä vammoissa missä olen huilannut yhden vaihdon ilman mitään toimenpiteitä. Aina kun on menny kylmää sotkemaan ensiapuna, niin vamma-alue on vaivannut pidempään.

Kipuunhan toki kylmä auttaa, mutta muuten siitä ei taida olla mitään tieteellistä näyttöä että se auttaisi parantumisessa. Kylmä-/kuumahoitojen teho taitaa perustua siihen, että on se parempi kuin sohvalla löhöäminen, joten moni kokee saavansa hyötyä, koska eivät ole edes yrittänyt aktiivista palautumista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun tässä puhutaan kylmägeeleistä ja jäästä sekaisin, niin mainittakoon että kylmägeeli ei ole ollenkaan sama asia kuin oikea kylmä, koska se ei ole kylmää. Se vain tuntuu iholla kylmältä, mutta sillä ei ole lihakseen minkäänlaista vaikutusta jos placeboa ei lasketa. Noin muuten kylmähoidon suhteen JTO taitaa olla ihan oikeassa.
 
jerkku: jos on kysessä vamman steriili tulehdus eli iho ei oo rikki, kroppa reagoi hieman yli siinä kivussa ja sen takia ei oo väärin jäitä käytellä. kuumaa missään nimessä ei saa akuuttivammaan laitella. muutoin senkin käyttö sitten on hyväksi varsinkin trigger-pistevaivoissa. jos sä yhden vaihdon oon levänny ja voinu jatkaa, sun vamma ei oo ollu paha. hyvä niin. nyt kuitenki kyse selkeemmistä traumoista.

jäiden käyttö tosiaan perustuu kautta käyttöhistorian lähes täysin mutuun ja vakuuttavia tutkimuksia hyödyistä ei juuri ole. "jos kipu ei oo paha, sitten ei jäitäkään tarvii". kylmä-kuumassa voidaan paikallisesti nostaa verenkiertotasoja, joten ne on perustellumpia. ellei oo verenvuotoo, pitäs sille vamma-alueelle kuitenki saada verta paljon, että paranis nopeemmin. jänteissä tää on tietenkin ongelma, koska niissä verenkierto on suht naurettavaa verrattuna lihaksiin. siks noita fysikaalisia voidaan perustella. aktiivinen iisi jumppa lisää sekin verenkiertoo ja sitä kautta se hyöty.

kylmägeelien käyttöfunktio lienee kaveripiloissa eniten, ei vammojen hoidoissa... :)
 
Onko sitten mitään oikeasti verenkiertoa lisäävää geeliä tai linimenttiä? Noita 2-teho hevoslinimenttejä tulee aina välillä laitettua treenin jälkeen herkemmin oireileviin lihaksiin.
 
no pääasiassa ne on rahankulutukseen tarkotettuja. paikallisesti ne tuppaa ärsyttään ihoa, mutta verisuonet ei kulje pinnalla. valtimot ainakaan. paras keino lisätä verenkiertoo on jumppailu ihan selkeesti.
 
[QUOTE="jto, post: 4990629, laita joka treenin jälkeen jäihin 20min ja 2h jälkeen uusiks.[/QUOTE]

Minun polvivaivoihin suosittelit treenin jälkeen heti jäitä. Onko se funktio jotenkin eri tällaisessa polven nivelvaivoissa?
 
meinasin aiemminki tosta kirjottaa. mä oon viime aikoina joutunu/ saanu korjata ja ainakin laajentaa käsityksiäni kylmäterapioista ja hyvä niin. en kovin innokkaasti suosittele tollasia enää ja en ainakaan yleistä niitä entiseen malliin.

nyt sitten taas kerran astuu kuvaan se yksilöllisyys. eräskin ja ei ihan ainoa kaveri käyttää jäitä hyvin säännöllisesti nimenomaan siinä treenin jälkeisessä palautumisvaiheessa vahvojen jumitilojen aukasuun. monen vuoden kokemuksella ja erinomasilla tuloksilla. en missään nimessä lähtis sokeesti kieltämään jään käyttöä tällaselta tyypiltä. vaikka kyse ois placebo-vaikutuksesta, se riittää, jos ite kokee jutun toimivaksi.
 
1x170kg kaipais alleen 5x145 perusvoimatason noin suurin piirtein, mistä toi 115 on suht kaukana vielä. se että pystyt tekeen 10x5x115/ 90s osottaa vaan hyvää intervallikestävyyttä. 1x150 tarvis vitosena noin 125kg, mikä on jo lähempänä tekemääs treeniä. sanosin jopa, että sulla on suht hyvä irtiotto sarjoihin nähden. nyt lähinnä mietityttää, miksi teet kestovoimatreeniä, jos haluut sitä maksimia ylöspäin? sun antamalla taustalla en lähtis keskittyyn pitkiin sarjoihin pelkästään.

Mutta etkös säkin oo peräänkuuluttanu hyvää sarjakestävyyttä? Eli pystyy tekee suht kovalla painolla monta sarjaa, ilman että tarttis ottaa rautaa tangosta veke.

Miettisin vaan, että jos mun maksimi on tuo 150kg, niin tuo 115kg on karvan yli 75% maksimiin nähden, eli eikös tuo ihan perusvoima treeniä sitten ole? Tietty palautus on lyhyt, mutta on sillon sitä aineenvaihdunnallistakin ärsykettä lihaskasvuakin ajatellen, eli rasitus hieman kumuloituu sarjojen edetessä.

Jos tulis yksi tiukka vitonen 115kg: a, niin se enteilis jotain 130kg:n maksimia? Mutta kun mä saan tehtyä 10x5 tolla romulla ja suhteellisen lyhkäsellä paussilla ja maksimi vaan ton 150, niin jokseenkin se omasta mielestä kuulostaa hiuka huonolta, mutta kai sua on uskottava, että se ihan ok on noihin sarjoihin nähden :D
 
Ok. Olen tässä nyt uskollisesti niitä jäitä treenin jälkeen käyttänyt, mutta jätetään pois ainakin vähäksi aikaa ja katsotaan onko eroa. Ne neopreenilämppärit mä sun neuvosta hankin ja ainakin niillä pystyy nyt kyykkäilemään kivuttomasti. Siitä kylmästä mä en kyllä tosiaan edes placebovaikutusta ole huomannut.
 
t.rintala: kuulutan kovasti hyvän sarjakestävyyden perään, mutta se ei tarkota 10x5x75%/ 90s, vaan mieluummin vaikka 6x4x85%/ 4min. eli isompaa kuormaa ja normitauko. tehään voimaa ei kestoo. vitosta pidemmillä sarjoilla ei kannata maksimia arvioida, mutta 5-6x85% on aika jees normaalilla taustalla eli ei erityistä bodailua.

anve: lähinnä jää on ok akuuttivaivoissa ihan heti, mutta mitä enempi vaivasta kuluu sitä kauemmas ne kannattaa jättää.
 
No ehkä se torstainen 15 kilometrin hölökkä ja omatoiminen hiaronta sitte oli ne jokka oikiasti auttoo :)

Se oli joku eukon vanha kylymägeeli "parasta ennen 2013" ja vähä testaalin, en kai mä ny itte tuallaasta ostaasi :D

Hiarojalla en oo käyny muuten koskaa, on kuulemma kans aika kallista :)
 
hehehee... joo älä ostakkaa. enkä uskoosi, vaikka kertoosit ostanehes. hiarojat on ok, mutta kauhian pitkälle pääsöö tärinäkoneella, pesäpallolla, muaviputkella ja seliän päällä köpöttelevällä emännällä.
 
Selän paksuusliikkeeksi löytyy omalta salilta vain alatalja. Mitä eroavaisuuksia on leveän ja kapean otteen käytöllä? Kapealla otteella kai supistus jää vajaammaksi, kun kahva ottaa mahaan kiinni. Molempien käyttö tietenkin suotavaa, mutta kumpaa painottaisit? Pattia siis hakemassa selkään.
 
levee ote on ehdoton lavanlähentäjien treeniin. kapee vörkkii pääasiassa latseja. liikelaajuus ei oo noissa se ratkaseva. selän asento määrittelee myös minne tarkemmin osuu. hartioiden eteen-taakse-liike on aika ratkasevaa, että selkä tekee hommia.
 
Oon alkanut tekemään tota leveetä alataljaa ryhdin korjaamiseksi ja ehkäisemään olkapäävaivoja. . Kuinka usein noita kannattaisi tehdä ja minkälaisilla toistomäärillä? Ja mitä muuta liikettä suosittelet eteenpäin kääntyneiden olkapäiden korjaamiseen?
 
olkavarren uloskiertoja, takahartioita, ylätaljaa takanojassa fiksatulla yläkropalla. jos vaiva on paha, tee 3-4 krt/ vko 10-15 toiston sarjoilla selkeellä hartian liikkeellä. kannattaa myös tehdä 1-3s stopeilla, mutta sillon toistot siellä 4-8 välillä. uloskierrot on aika pieniä lihaksia kuromittava juttu, joten niissä toistomäärät 10-30.
 
Nyt oikeesti valoja päälle..
Toki myös kyseenalaistan kylmähoidon tarpeellisuuden vammassa, jumppa lisää verenkiertoa ja paluttaa, kyllä.
Mutta tuli käyteltyä noita hevoslinimenttejä ennen paljonkin, ja kyllä ne vain helpotti työn ja reenin rasittamia jäseniä. Eihän niitä huvikseen hevosille levitetä ja kääritä niveliä, jänteitä ja lihaksia?
No nyt ei ole pariin vuoteen juuri ollut tarvetta linimenteille kun on käynyt avannossa, palautuu ja kaikin puolin muutenkin hyväksi kropalle, esim. flunssassa en ole ollut tänä talvena kertaakaan.
 
Kuinka kannattais rakentaa pompputreeni? Jotain tiettyä suhdetta esim. pudotushyppyjen ja perus boksihyppyjen välillä tms. ohjenuoraa, missä pääpaino tulisi olla? Pudotushyppyjen kanssa kannattanee olla varovainen ainakin alkuun, mitä muuta vammariskiä pompputreenissä täytyisi pitää silmällä? Onko OK ottaa esim. HIIT tai kevyempi aerbinen treeni pompputreenin päälle?

Monta kysymystä, kiitti jos jaksat vastata. Mitään varsinaista päälajia ei ole, kunhan ajattelin sekä pituus- että korkeussuuntaista pomppua alkaa nostamaan puntin ohella.
 
Tänään tuli mavessa ehkä vähän yllättäenkin se 175kg ylös hieman paremmin kuin 170kg viime viikolla. Piikkaus on toiminut hyvin, sillä nyt ollaan ihan ennätysrautojen tuntumassa reilusti huonommalla perusvoimatasolla. Pystärissä sain aiemmin tällä viikolla jopa parannettua vanhaa ennätystä. Nyt meni ykkönen omalla painolla. Mukava lähteä hetken päästä näistä asetelmista kohti seuraavaa peruskautta. :)
 
Nyt oikeesti valoja päälle..
Toki myös kyseenalaistan kylmähoidon tarpeellisuuden vammassa, jumppa lisää verenkiertoa ja paluttaa, kyllä.
Mutta tuli käyteltyä noita hevoslinimenttejä ennen paljonkin, ja kyllä ne vain helpotti työn ja reenin rasittamia jäseniä. Eihän niitä huvikseen hevosille levitetä ja kääritä niveliä, jänteitä ja lihaksia?
No nyt ei ole pariin vuoteen juuri ollut tarvetta linimenteille kun on käynyt avannossa, palautuu ja kaikin puolin muutenkin hyväksi kropalle, esim. flunssassa en ole ollut tänä talvena kertaakaan.

Tuo ei vaikuta nyt hirveän laajalta tutkimukselta. "Eihän niitä huvikseen levitetä" on kans vähän heikko argumentti. Toki – jos koet niistä itse erityisesti hyötyväsi, niin kyllä niitä saa käyttää. Vaikutukset tulevat kuitenkin todennäköisesti epäsuorempien mekanismien kautta ja placebosta. Samaten tuo avantojuttu: minä tunnen myös monia, jotka eivät ole sairastaneet aikoihin, mutta eivät ole myöskään käyneet avannossa ikinä. On hyvin mahdollista, että avanto ei ole syy flunssattomuuteen. Mutta taas, suosittelen kyllä jatkamaan avantouintia, jos ja kun siitä pidät.
 
Back
Ylös Bottom