Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
eli bodailua tolla jaolla? no ihan mukava. ei se jako kyllä juuri merkkaa. treenisisällöt enempi. jako on sitten yksilöllisesti suunniteltava sillai, että kukin treeni mahdollisimman vähän häiritsee muita treenejä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on tuo sumoveto aina ollut hitusen heikompi mitä perinteinen, ykkösissä. Sarjoissa parempi.
Nyt kuitenkin ruvennut mietityttämään, että olisikohan siinä enemmän "potentiaalia" kuin kapeassa vedossa, kun olen sumolla 10cm pukeilta ottanut 1x245kg ja 20x182,5kg (kapea veto taasen on pukeilta heikompi kuin maasta, maasta on enkkari sen 227,5kg) Pukeilta ei varmaan tulisi edes samaa. Sumoa ei ole tullut tehtyä läheskään niin paljoa kuin kapeaa, mutta sumo tuntuu aina paljon kivemmalta :)

Kannattaisiko mun lähteä panostamaan tuohon sumon irrotukseen, koska siellä olisi heittämällä kovemmat raudat kuin mitä kapeassa vedossa, jos sen irrotuksen saisi vahvistettua?
Jos kyllä, niin millä tavalla? Pukkeja pari senttiä matalammaksi viikoittain, kunnes tulee vedettyä maasta asti enkkarirautoja? Korokkeelta olen myös nyt sumoa vedellyt, mutta se tuntuu tosi oudolta ja kolisee vaan polviin.
 
sumossa heikko kohta on se eka 5cm ja perinteisessä siinä 5cm polven alla. sen takia noita pukkivetoja ei kannata vertailla ollenkaan. sumon irrotukseen aika hyvää treeniä on 2-3cm koroke jalkojen alla. ei sen polviin pitäs kolista, jos sulla on tekniikka kunnossa.
 
pukkivedot sitten taas on normivedon parhaat kaverit, eli jos niissä kohdissa on heikkouksia, niiden kimppuun sit lujaa. suht ideaalisti jos maasta tulee 227,5kg, 5cm polvilumpion alta 180cm ukolla vois tulla 250kg, -10cm kohdalta 240kg. ellei tuu, teeppäs hommia sen eteen sit. aika harvalla perinteisen vedon ekat 10cm on ongelma. jos on, sitten se on useimmiten siellä etureisipuolella se voimanpuutos.
 
Miten lähtisit poistamaan perinteisen vedon lähdön heikkoutta sitten? Modattu 2jakonen käytössä, jossa toinen reeni kyykky+vedon apu ja toinen veto+kyykyn apu. Pitäiskö vedon avuksi ottaa etukyykky ja kyykyn avuksi myös etureisipainotteinen kyykky variaatio vai vedon avuksi koroke/stoppi vetoo ja kyykyn avuksi etukyykky?
 
no sitten se on aikalailla siellä etukyykky boksiversioineen ja keskikroppatreenin puolella. kyllä sitä lähtöö treeneissä pitäs pystyy jotenkin simuloimaan.
 
miten lähtisit priorisoimaan treenejä jos tarkoituksena olisi osallistua sekä maksimi- että toistovoimapunnerrukseen samana päivänä? oma järki sanoisi että kannattavinta olisi pyrkiä saamaan maksimi mahdollisimman korkealle ja tehdä maksimitreenien päälle muutama pidempi voimakestävyyssarja. Vai kannattaisiko noi tehdä erillisinä treeneinä saman viikon sisällä? kausittainen jaksottominen kun ei oikein onnistu kun molempiin suorituksiin pitäisi päivässä pystyä.
 
täysii: just noin. maksimivoiman nostoon tähtäävää treeniä pääasiassa, mutta pidemmät sarjat mukana esim. alastuloissa. voit tehdä eri päivinäkin, mutta sillon usein se voimakesto voi mennä liika rankaksi ja vaikuttaa liikaa perusvoimatreeniin.

vaginaattori: jos se sulla koko ajan kehittyy ilman kummempia heikkoja kohtia, eipä siinä korjattavaa sillon ole. ite käytän valmennuksessa oikeestaan vain erilaisia julleja, pukkivetoja ja etukyykkyjä perinteisen vedon apuina. kyllä pelkkää penkkiä tai vetoo tekemällä voi kehittyä tosi paljon, mutta kyllä se vaatii erityistä lahjakkuutta. kyllä siellä huipulla käytännössä kaikilla on suht laaja liikepaketti apuja käytössä. tiukkaa oman tekemisen analysointia se optimaalinen treenaaminen kuitenkin on.
 
tällä hetkellä on. älä murehdi maksimitasosta ennenku on toi 2kk kisaan. siihen asti perusvoimaa.
 
Syksyn ajan on tullu reenailtua sheikon ohjelmilla jotka kyykyssä toimivatkin yllättävän hyvin mutta penkin osalta ei kehitystä tullut. Penkkiä ajattelin jatkaa ottamalla sen 3 kertaa viikkoon, idealla:
1.Maxvoimapäivä, työsarjojen toistot välillä 1-3
2.Kapeapenkki 3x6
3.Perusvoimapäivä työsarjojentoistot välillä 4-8
Olisiko järkevämpää ottaa vaan suosiolla 2kk jakso pelkkää perusvoimaa ja sen perään sit piikkailut kun tämä näiden yhdistelmä?
Kyykkyyn ajattelin samaa ideaa mutta reenit järjestyksessä 3,2,1 jossa 2. olisi etukyykky..
Aihetta sivuten miten polvisiteitä kannaittaisi ottaa reeneihin mukaan? Säännöllisesti aina kovaan kyykkyreeniin vai harvakseltaan muutaman viikon välein?
speksit 165/72 k:170 ilman siteitä ja pp115
 
tee kunnolla perusvoimaa. 2kk on aika lyhyt aika siihen mutta sitä voi jatkaa vaikka ottamalla perään ns. hybridijakson. käytä peruskaudellakin ylirautaherättelyjä pitämässä hermostoo hereillä. siteet voi olla mukana kuukausittain testeissä tms. säännöllisemmin piikatessa. analysoi huolella missä sun nostojen heikot kohdat on ja avut niiden perusteella.
 
Tervehdys,
Teen 4-jakoisella ohjelmalla tyyliin:
1.kierto volyymi
2.kierto volyymi
3.kierto voima
4.kierto kevennys
-> alusta
(lepopäiviä toki väleissä aina fiiliksen mukaan)

Otan voimaviikolla aina raskaamman maven, penkin ja kyykyn.
Volyymiviikot koostuu pitkälti erikoistekniikoista ja voimaviikko suorista lyhyistä (alle 10) sarjoista.
Kannattasko tossa jommallakummalla volyymiviikolla ottaa myös suoria sarjoja näihin pääliikkeisiin jos tavotteena voimaviikolle saada raudat kasvuun?

Toivottavasti jonkinlainen selko tässä. kiitos jo etukäteen!
 
enemmän suosittelisin tekeen oman kauden voimalle. vaikka ees pari kuukautta selkeenä tavoitteena nostaa voimatasoja 3-5 toiston alueella. sen jälkeen sitten bodyä lisää. niissä sit kierrot vois mennä:
1. volyymi suorilla sarjoilla
2. teho erikoistekniikoilla
3. volyymi erikoistekniikoilla
4. kevyt

jos nykysen haluut pitää, lyhennä voimaviikon sarjoja tai tee useempaa aluetta esim 2x3, 2×5 per iso liike. bodyviikoilla tee ylirautaherättelyjä ennen pumppailuja.
 
Joo noi kiinnityskohan repeämät yms. ei oo mikää vitsi. Vittuili pitkään mulla haban alaosa/kyynärtaive. Kosmeettinen haitta jäi eli toinen haba hieman pienempi, eikä supistu yhtä paljon. Hauiskäännöt sellanen liike, mistä ei mun paikat tykkää kyllä vieläkään oikeen, ja niillä aika varmaan onnistunu sen jänteen alunperinki vaurioittamaan, ku väkisin tehnyt kivusta välittämättä, eikä ajoissa oo tajunnu lopettaa. Pitkään teinki sit haboille pelkkiä myötäote leukoja ja selkätreeniä reilusti, ku ei jaksanu teloa uusiks, mut saada kuitenki voimaa käsiin. Kenties tämän johdosta nykyään pystyy tekee, mut varovainen saa olla, ku ärtyy helpolla.

Eiks toi korjaus leikkauski oo aika radikaali, tyyliin se jänne vaan kiinnitetään eri kohtaan ja katoo automaattisesti lihaksesta supistus voimia yms? Tai näin muistan, et mulle annettiin ymmärtää, ja etteivät mielellään operoi, ellei koko paska repeenny irti. Itellä tosin oletettavasti vaan just jtn lievempää vauriota oli, koska selvisin hengissä kertomaan tarinan. Sillo joskus luin aiheesta kauhuissani noit juttuja :D, ku oli itselle ajankohtanen.

Sit tyhmä juttu mikä tuli mieleen: Pystyisköhän teorias kirurgisella toimenpiteellä parantaa vipuvarsiaan siirtämällä vaikka sen jänteen mekaanisesti edullisempaan kohtaan :Dd?

Multa on leikattu vasemman käden hauis kahteen kertaan. Ekalla kerralla se repesi leuoissa, kun siinä oli jo valmiiksi jotain tulehdusta ja kudokset olivat ärtyneet. Tokalla kerralla se meni viikko ekan leikkauksen jälkeen, kun pelleilin kaverin kanssa Hietsussa. Tokasta leikkauksesta on nyt puoli vuotta aikaa, enkä edelleenkään uskalla vetää leukoja. Tänään salilla ollessa pääsin jo niin pitkälle, että menin tankoon roikkumaan suorilta käsiltä, ja aloin vetämään itseäni ylöspäin. Kädessä ei tuntunut pahalle, mutta joku ääni päässä alkoi huutaa " että nyt v***u lopeta heti " ja aloin kuvittelemaan mielessäni sitä ääntä ( poks ), joka jänteestä tulee sen mennessä poikki.

Eli enpä voittanut pelkoani tänään, mutta se päivä koittaa vielä! Toivo elää! Outo juttu, mavea pystyy tekemään millä tahansa painolla, ilman että käsi on moksiskaan, mutta leuoissa jo pelkkä kehonpaino on liikaa. Mitenköhän on, jos haba olisi alunperin revennyt mavea, eikä leukoja tehdessä, niin oliskohan mulle jäänyt joku fobia mavea kohtaan? Ylätaljaakin uskaltaa tehdä 90 kg:lla, joka on suurinpiirtein kehponpaino, mutta samaa temppua kun yrittää sillä varsinaisella kehonpainolla, niin hälytys pärähtää käyntiin mielessä. Tietty ylätaljassa pystyy fuskaamalla ohittamaan sen kohdan liikeradasta, jossa hauis rasittuu eniten.

Sulta ei koskaan leikattu kättä? Oliko haba kuitenkin mennyt osittain poikki? Itse voin kommentoida noita leikkauksia, että jos en olisi omalla sekoilullani hajottanut kättä uudestaan, niin melko varmasti olisi nyt 100% kondiksessa. Jo sen verran kipeämpi toi käsi oli tokan kerran jälkeen, kun kudoksiin mennään parin viikon sisällä uudestaan, ja revitään se tuore haava auki. No, nyt olen kiitollinen siitä, että pystyn ylipäätänsä treenaamaan. Iso käsi julkiselle terveydenhuollolle ja Töölön sairaalan henkilökunnalle, kyllä Suomi on joissain suhteissa erittäin hyvä paikka asua!
 
sivariking: kyllähän toi psyyken puolella on. maastaveto rasittaa hauista tosi paljon. varsinki sitä vastaotekättä. ylätalja vastaotteella ei eroo leuoista hauiksen osalta käytännössä mitenkää. eniten hauis kuitenki rasittuu vastaleukojen ihan alussa. käy tekeen nyt vaan leukoja vaikka yks joka reenissä tai sarjatauoilla. olis se menny noilla ylätaljoilla jo rikki, jos ois mennäkseen.
 
sivariking: kyllähän toi psyyken puolella on. maastaveto rasittaa hauista tosi paljon. varsinki sitä vastaotekättä. ylätalja vastaotteella ei eroo leuoista hauiksen osalta käytännössä mitenkää. eniten hauis kuitenki rasittuu vastaleukojen ihan alussa. käy tekeen nyt vaan leukoja vaikka yks joka reenissä tai sarjatauoilla. olis se menny noilla ylätaljoilla jo rikki, jos ois mennäkseen.

Tosiaankin mavessa on koko ajan ollut oikea käsi supinaatiossa, vasemmalla jos tota yrittäisi, niin käsi olisi luultavasti uudestaan hajalla. Ei varmaan hyvä lihastasapainon kannalta, mut ei voi midii. Ylätaljan olen tehnyt neutraalilla otteella, kämmenet toisiaan kohti. Sama juttu leuoissa ( roikkuessa ), toi neutraali ote tuntuu kaikkein vähiten kivuliaalta tällä hetkellä, kun vasen käsi ei täysin suoraksi vielä kuitenkaan mene. Mun mielestä ylätaljassa voi kyllä fuskaamalla kompensoida, oikea puoli kropasta vetää tangon alas, ja vasen "varmistaa". Leuoissa toi ei toimi, vaan kummankin käden pitää osallistua tasapuolisesti liikkeeseen.

Toi psyyke on hauska juttu. Sairaalassa mulle sanottiin tokalla kerralla, että ei tarvi enää uudestaan tulla, jos vielä hajotan käden. Sain jopa lausunnon, jossa todetaan, että tästä lähin olen itse vastuussa omasta hyvinvoinnistani. Niin ehkä sitä on nyt vähän yli varovainen. Kuitenkin toi puoli vuotta, kun kädellä ei pystynyt tekemään mitään, tuntui aika pitkältä, joten ei huvittaisi nyt "kompastua loppusuoralla".
 
Back
Ylös Bottom