Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kyl kaikki treeni kaikkeen vaikuttaa, mutta jos sä leukoja haluat lisää, turha murehtia. miksi haluut niitä lisää? mikä sun muu laji on?

ala veteleen 2-3 toiston sarjoja pitkin päivää. aluksi joka toinen päivä 10-15 sarjaa. koko ajan määriä lisäillen, mutta pidät ne sarjat helppoina. toistoja lisää vain jos menee helpolla. kolme nousujohteista viikkoa ja neljäs tosi kevyesti. sen viikon lopulla testi. veikkaisin, että jo ekassa tällasessa testissä lähentelet 10 leukaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyl kaikki treeni kaikkeen vaikuttaa, mutta jos sä leukoja haluat lisää, turha murehtia. miksi haluut niitä lisää? mikä sun muu laji on?

ala veteleen 2-3 toiston sarjoja pitkin päivää. aluksi joka toinen päivä 10-15 sarjaa. koko ajan määriä lisäillen, mutta pidät ne sarjat helppoina. toistoja lisää vain jos menee helpolla. kolme nousujohteista viikkoa ja neljäs tosi kevyesti. sen viikon lopulla testi. veikkaisin, että jo ekassa tällasessa testissä lähentelet 10 leukaa.

Lähinnä sen takia niitä olisi kiva saada paremmaksi, jotta niitä voisi kunnolla käyttää sitten selkätreenissä ja onhan ne leuat pirun kova liike. Mutta jees, lähen tuolla tyylillä vetelemään!
 
juu loistava liike selälle ja suorilta käsiltä myös hauksille. anna kropalles nyt aikaa tottua menoon ja opeta se siihen vetämiseen. hermosto tykkää hieman iisimmästä rasituksesta, mutta usein vrt. harvoin täysillä.
 
Terve!
Mietin, että tuleekohan maksimin piikkausta aloittaessa aloitettua aina liian kovilla painoilla? Tuntuuko muilla, että alkuun on todella "helppo" ajaa se homma yli peruskauden jälkeen, eikä malta esim. niitä kolmosia ottaa tarpeeksi "löysästi"?

Lähes liikkeestä riippumatta, oli se sitten takakyykky, punnerrukset taikka leuanveto, niin tahtoo käydä niin, että peruskauden aikana tehdyt pienet kokeilut esim. max3 taikka " varmat" ykköset ovat vähintäänkin samoja kuin maksimipiikkauksen edetessä.

Toisin sanoen, saan lähes aina samat 3maximit ja "ykköset" otettua jo peruskaudella, enkä juurikaan saa parannettua maksimivoimatasoja omien piikkauksien aikana joka olisi tietystikin se päätarkoitus sillä.
Varmaankin tulee aloitettua sitten Kait liian kovaa aina ne piikkausjaksot, eikä kerkeä hermosto tottua noihin kovempiin rautoihin.
 
eipä niitä hirveesti kannata levitellä. tääkin on taas yksilöjuttu. joku voi penkkailla kaulalle kyynärpäät leveellä koko ikänsä, eikä koskaan kolota ja toisinpäin. tee bodytyylillä korostettua negavaihetta. jos ei tuu kipuja niveliin hyvä niin.

Mulla taas menee just toisinpäin toi. Penkkaan mediumilla ja levitän kyynerpäät aika sivuille. Yritin kuukauden verran leveämpää otetta ja kyynerpäitä viedä enempi kylkiin, mutta olkapää kipeytyi niin pahasti, ettei pystynyt tekemään penkkiä kahteen viikkoon. Jotenkin tuo leveä ote ja enempi kylkiin vieminen rasittaa mulla olkapäitä hirveesti. Oisko sulla jotain vinkkiä tähän, et miten saisin sen leveän penkin kulkemaan? Haluisin penkata leveeltä. Onkohan mulla yksinkertaisesti niin paljon heikommat olkapäät kuin rinta, että toi levee on vaan mulle vaikeeta. Toi leveehän kysyy enempi olkapäävoimia kun kapee ja kyynerpäät sivuille.
 
Mulla taas menee just toisinpäin toi. Penkkaan mediumilla ja levitän kyynerpäät aika sivuille. Yritin kuukauden verran leveämpää otetta ja kyynerpäitä viedä enempi kylkiin, mutta olkapää kipeytyi niin pahasti, ettei pystynyt tekemään penkkiä kahteen viikkoon. Jotenkin tuo leveä ote ja enempi kylkiin vieminen rasittaa mulla olkapäitä hirveesti. Oisko sulla jotain vinkkiä tähän, et miten saisin sen leveän penkin kulkemaan? Haluisin penkata leveeltä. Onkohan mulla yksinkertaisesti niin paljon heikommat olkapäät kuin rinta, että toi levee on vaan mulle vaikeeta. Toi leveehän kysyy enempi olkapäävoimia kun kapee ja kyynerpäät sivuille.

Itellä oli samanlaisia ongelmia ennen. Saat sie miten hyvin kaarta? Ite penkkasin ennen aika lahnana ja kapeella otteella, sitten kun vain leventi otetta ja piti asennon samana, niin tuli noita samanlaisia kipuja.

Nykysin kun hakee enempi kaarta ja painaa paremmin takaolkapäitä penkkiin, niin jotenkin se asento on luonnollisempi, eikä revi läheskään yhtä paljon paikkoja. Mikä varmaan johtuu myös siitä että nostomatka lyhenee. Itellä kyllä kesti tuossa projektissa aika helvetin pitkään, että sai leveän penkin ajettua kapean ohi, mutta kyllä se kannatti.
 
Millaisella toistoalueella suosittelet nostelemaan, kun haluaisin hilata maastavedon seuraavalle sataluvulle (200kg). Tällä hetkellä pohjat on ns. kunnossa ja sadan kilon toistomaksimi on 36. Sitten taas siihen yläpäähän... Viime viikolla hikinen 170kg ylös ja tiukkoja kolmosia 150kg:lla. Onko siis syytä pelata pelkästään tuolla yläpäässä, jonkinlaista hybriditreeniä tai volyymia 140-160kg alueelle lisää, jos siellä taustalla on tosiaan se puhtaan ykkösmaksimin nostaminen?
 
allusd: jos se levee ei oo luonnollinen, älä väkisin. jos kuitenki haluut tehä, ala tekeen apuliikkeenä leveempää ja leijustoppeina. saat kontrollii sinne alaosaan ja et pysty käyttään liikaa romua.

sporter: 200 vaatis semmosen 5x170 alleen ainakin. turha joka treenissä on mitään kovia ykkösiä koko ajan ottaa. tee toi mun 3x4->6x6 peruskautena 2kk ainaki ja sen perään hybridijakso 2kk. jos ollenkaan heikkouksia siellä polven alla, tee pukiltavetoja 5-15cm polven alta myös.
 
allusd: jos se levee ei oo luonnollinen, älä väkisin. jos kuitenki haluut tehä, ala tekeen apuliikkeenä leveempää ja leijustoppeina. saat kontrollii sinne alaosaan ja et pysty käyttään liikaa romua.

Jees. Oon noita tehny kerran kuussa, noita leveitä stoppipenkkejä ihan jollain 80kg:lla. Niistä ei ikinä kipeydy. Eikä oikeastaan kipeytynyt millään painolla joka oli siinä satkun kieppeillä. Sitten, kun otti jotain kovempia kakkosia tai ykkösiä niin sitten ärtyi niin helvetisti. Haluisin tolla oppia penkkaamaan, kun nostomatka on niin helvetin pitkä.

Itellä oli samanlaisia ongelmia ennen. Saat sie miten hyvin kaarta? Ite penkkasin ennen aika lahnana ja kapeella otteella, sitten kun vain leventi otetta ja piti asennon samana, niin tuli noita samanlaisia kipuja.

Nykysin kun hakee enempi kaarta ja painaa paremmin takaolkapäitä penkkiin, niin jotenkin se asento on luonnollisempi, eikä revi läheskään yhtä paljon paikkoja. Mikä varmaan johtuu myös siitä että nostomatka lyhenee. Itellä kyllä kesti tuossa projektissa aika helvetin pitkään, että sai leveän penkin ajettua kapean ohi, mutta kyllä se kannatti.
Mites tota mun kaarta nyt kuvailis. Ei se mikään kummonen oo, mutta sellanen nyt mihin tää runko vääntyy. Oon sen kyllä pyrkiny jo aika maksimiksi vääntämään. Se helpotti aikanaan jo paljon olkapäiden rasitusta se kaaren lisääminen, joten kokemusta tästä helpotuksesta jo onkin. Kai mä lähin vähän turhan aggressiivisesti tohon maksimileveeseen. Vetäsin suoraan etusormet merkeiltä pikkurillit merkeille, enkä keventänyt yhtään. :D
 
eli teet stopit nimenomaan leijuina vai rinnalla? ei se kipeytyminen oo se kehityksen merkki. kyllähän se lyhyempi matka taloudellisuutta tuo. vaatii aikaa, mutta en näkis syytä, ettei tehoo.
 
Miten jto näkis ohjelmoinin suuntaviivat, kun kyseessä kaveri joka lähtee hakemaan kehitystä bodauksen näkökulmasta, mutta intressinä penkin kehittäminen? Kannaattako bodailla muuta kroppaa isolla volyymilla ja aika ajoin erikoistekniikat ym mukana ja rinta, ojentajat, olkapäät sitten maltilla matalamalla toistoalueella esim 3*4 - 6*6 + aika ajoin piikkaukset, failurea suurilta osin vältellen?
 
bodaus aika usein voi sulkea pois tarkkoja %- tai toistovaraprogressioita. jos kuitenki tarkotus on kehittää penkkiä, siihen on kaks tietä: lihaksen poikkipinta-alan kasvatus ja hermoston työkyvyn kehittäminen. jälkimmäinen hoituu esim. sillai, että käyttää pääliikkeissä ns. hybridisysteemiä eli työsarjoissa tehdään ensin hermostollinen eli maksimivoimaosuus 1-3 toiston sarjoilla ja perään sitten perusvoimaa ja bodailua. jos rintatreenejä on kaksi viikossa tai toinen on ojentajapainotteinen, sopii vallan hyvin. ekassa pääliike on penkki ja toisessa joku sen ojentajavariaatio, esim. kapea penkki. eli jos heppu penkkaa vaikkapas 150kg, voisi treenit mennä työsarjoiltaan näin (raudat täysin esimerkkejä vaan):

1
penkki: 3*100, 3*110, 2*120, 2*130, 1*140, 4*125, 6*120, toistomaksimi*110
dippi: 2*6*50, 2*10*35
kapea jyrkkä vinopenkki: 3*8*80
viparit: 3*6*20, stop 2s ylhäällä
kiertäjäkalvosin, 3 liikettä à 2*10-15
2
kapea penkki 3*4 --> 6*6 -systeemillä: 3*4*115, 6*110, 8*105
alavinopenkki 4*6*110 leijustop 2s sentti rinnasta
viparit eteen 3*10*15
ranskalainen 3*6*40 stop 2s otsan päällä
kiertäjäkalvosin, 3 liikettä à 2*10-15
 
eli teet stopit nimenomaan leijuina vai rinnalla? ei se kipeytyminen oo se kehityksen merkki. kyllähän se lyhyempi matka taloudellisuutta tuo. vaatii aikaa, mutta en näkis syytä, ettei tehoo.
Rinnalla teen sen paussin, mutta en laske kuitenkaan painoa kokonaan rinnalle. Kai se vähän niinku leiju on, mutta pohjassa, koska hipoo rintaa, mutta ei ole painoa sillä kuitenkaan. Joulun jälkeen koitan vaikka keskisormet merkeillä ja alotan pikkuhiljaa.
 
käytä aika laajasti niitä oteleveyksiä, jos tuntuu, että voimaa häipyy samantien, jos tekee isompia muutoksia leveyteen. leijuttele 2-5s aikoja siellä 1-5cm päässä rinnasta myös varsinkin noissa leveissä.
 
Miten hyödyllisenä keskivartaloliikkeenä pidät full contact twistiä?
Eli tätä:


Itse tykkään tehdä ilman hämismaskia, mutta muuten tuntuu tehokkaalta.
 
no ei toi mikään bodausliike ole kohdistuen tiukasti johonkin lihakseen, mutta muuten kyllä ok. kokonaisvaltanenhan toi on ja jos laskee sen tangon vielä melki maahan asti, saa lisää tekemistä. tosta on paljo variaatioita ja muitaki mukavia nurkkatankojuttuja toki löytyy.
 
Mitkä olis hyviä apuja kyykyn keskivaiheen heikkouksien korjaamiseen? Pitkästä aikaa alkaa olla paikat siinä kunnossa et voisi alkaa voimailemaan viksusti ja atg-kyykkyjä tehdessä toi keskivaihe/loppuosa tuntuu oikeestaan vaikeimmalta. Ajattelin lisätä raskasta keskivartalo harjotteluu, mut mites muuten ? kyykyt eri kokosille boxeille? Mitä jos kyykyn ylös tulossa tekis heikossa kohtaan stoppeja? Toimisko ollenkaan? Julle kuuluu myös apuihin.
 
Löysin täältä tuommoisen kivalta näyttävän ohjelman joka on ilmeisesti sun käsialaa.Voisiko tuota tehdä nyt maksimikaudella Mavelle samaan aikaan, kun piikkailen kyykkyä, vai oisko tuo enemmän peruskauden hommia..

1. 3*3*70%, 3*2*80%, 3*3*65%, 5cm koroke
2. 2*65, 75, 85, 80, 70, 60, normaali
3. 8*1*90, 10cm pukit
4. 2*3*70, 2*2*75, 2*1*80, 2*2*75, 2*3*70, 5cm koroke
5. 2*65, 75, 85, 80, 70, 60, normaali
6. 8*1*85, 10cm pukit
7. 2*80, 1*85, 1*90, 1*95, 3*2*65
8. 10*2*65
9. ke. 4*1*50
9. la. testi
 
Viimeksi muokattu:
juu toi on semmonen nopeuspohjanen zydeemi, koska sarjat on aika lepposia. kovat tehot ja priima tekniikka. pidä riittävästi paussia kyykkytreenistä, että saat palautuneena tehdä.
 
Back
Ylös Bottom