Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Teemu9 tee soutuja, alataljassa tai rintatuettuna. Muista venytellä rintalihakset ja olkapäät. Peruspunttaajalle, merkilä tuskin oo mitään väli kunhan tasapohjaiset.. Minä mikään Jto ole mut tulipahan noi nyt mieleeni.. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaisitkohan jto valaista hieman, että mikä mättää. Rintalastaa sattuu lisäpainodippiä tehdessä. Kehonpainolla (n. 108kg) pystyy huoletta tekemään aivan pohjasta asti vaikka 30 toistoa, mutta heti kun iskee vähänkin lisäpainoa niin alkaa tuo rintalasta oireilemaan. Tänään kokeilin pitkästä aikaa lisäpainoilla 30kg oli suurimmillaan, helposti pysty tekemään 12 toiston sarjoja mutta toisessa sarjassa tuo kipu alkoi. Tuntuu siis voimakkaimmin ala-asennossa, että rintalasta olisi repeämäisillään. Viimeisen sarjan viimeinen toisto vihlas sitten melko ikävästi eikä kyennyt tekemään sen jälkeen edes kehonpainolla, vinopenkkiä pystyin tekemään ongelmitta. En lisäpainoilla tehnyt edes ihan alas asti liikettä kun pelkäsin tämän tapahtuvan ja silti tuo repivä tunne tuntui lähestulkoon koko toiston matkalta. Oon tuota lisäpainodippiä viimeajat vältellyt juuri tämän takia, tehnyt vaan reenin loppupuolella pitkiä sarjoja kehonpainolla. Miltä tuo siis kuulostaa, jotain jumia rinnasa tms? Rintaa ja koko kroppaa tulee kyllä venyteltyä useasti viikossa. Suoraansanottuna vituttaa, kun tekisi mieli tehdä dippiä kovaa kun on niin mainio liike, mutta näköjään ei vaan pysty... Lämmitelyistäkään ei pitäisi olla kiinni, kun alla oli jo mm. penkkiä ja pystäriä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkevää palautumismielessä esim. pumppailla ojentajia taljassa tyyliin 2x20 kapeanpenkki treenin jälkeen, kannattaisiko tuommoset palauttavat treenit tehdä ennemmin seuraavana päivänä?
 
gunship: koitas tehdä sillai, että ennen dippiä teet jotain muuta. penkkiä tai sit ristitaljoja eri suunnista. aika yleinen vaiva toi on. siellä on sitä rustoista kiinnityspintaa jne, mikä vähä tykkää huonoa.

vane80: eli kevyttä hapotonta jumppaa? sopii samantienki ja myös seuraavana päivänä.
 
Terve Jto, Kysymys koskee kyyky maksimin parantamista.
Kyykky ja Mave on aina ollut mulla ihan onnettomia verraten penkkiin, vaikka ihan yhtäpaljon olen niihin panostanut.
Esimerkiksi tänään otin kyykyssä suht tiukan 1x120. Noin parin minuutin palautus ja 8x110.
Tohon 120 olis ehkä ollu vielä varaa lisätä 5 kg. Tuntuu jotenki aika hullulle, että suht tiukan ykkösen jälkeen pystyy ottaa lyhyellä palautuksella 8 sarjan noin 90 % raudoilla.

Miten tästä lähtisit tota surkeeta ykköstä parantamaan?
Olet usein suositellut tuota hybridiä. Eli noustaan helppoon ykköseen, pudotetaan painoa ja tehdään muutama pidempi työsarja.
Tähän tyyliin olen viime aikoina tehnytkin, mutta lähinnä vain nuo pitkät sarjat ovat kehittyneet.
Onko tässä tapauksessa siis kannattavaa tehdä vain pidempää sarjaa ja yrittää sitä kautta nostaa ykköstä?
 
vaginaattori: sun pitää hommata jalkoihin lisää massaa ;) kyllä se laaja liikerata penkin päässäkin on ok. laita lisäpainoja nilkkoihin. voimapyörässä seisomaversio ja painovyö tai levyjä alaselälle.

jesc: kyllä se ykkönenkin ihan väkisin kehittyy, jos sarjat kehittyy. et kauheesti valottanu treenejäs miten oot tehny, kuinka usein kyykkäät, missä se stoppikohta on, paljonko etukyykkäät jne... erittäin hyvä peruskauden systeemi-idea on toi mun 3*4 -> 6*6, vaikka ite sanonkin.

allusd: no... yks lelu muiden joukossa. kyllähän tolla suht pehmeellä liikeradalla kuntoutuspuolella käyttöö ois. enemmän kuin varsinaiseen voimatreeniin. tossa ei kauheesti esitellä vastuksen mittaamista, mikä on se tärkein juttu voimatreenissä.
 
jesc: kyllä se ykkönenkin ihan väkisin kehittyy, jos sarjat kehittyy. et kauheesti valottanu treenejäs miten oot tehny, kuinka usein kyykkäät, missä se stoppikohta on, paljonko etukyykkäät jne... erittäin hyvä peruskauden systeemi-idea on toi mun 3*4 -> 6*6, vaikka ite sanonkin.
.

Joo tosiaan jalat teen pääasiassa 3 krt/vko. Raskain treeni on etu/takareidet, jossa teen ton hybridi kyykyn, ghr, hack tai smith kyykky, sumoprässi.
toinen treeni on etureidet, jossa etukyykky (1 lyhyempi sarja ja 1-2 vähä pidempää), hack, ojennus, koukistus.
kolmas treeni on takareidet, jonka teen ihan fiiliksen mukaan. Pääasiassa pidempää sarjaa hyvällä tatsilla.
muutenki noi apuliikkeet on suuntaa antavia ja vaihtelen niitä paljon.

Etukyykky maksimista ei ole kyllä tietoa. Viime treenissä taisin ottaa 6x95. Mikä oli kyl suht kevyt.
stoppikohta on varmaa tossa 45 asteessa. Eli alhaalta lähtee ihan kivasti, mutta sitte hyytyy.
Kyllähän nää mun treenit on aika kehoilupainotteisia, joten ei kai sitä kovin hyvää irtiottoa voi odottaakkaan?
 
jos kolme kertaa viikossa treenaat kintut ja joka treenissä 3-4 liikettä vielä... en nyt kauheesti ihmettele sitä kehityksen puutetta ja hermotuksen heikkoutta. astelukuja kun käytetään kyykyssä, puhutaan usein polvikulmasta. 90 astetta siis ns. puolikyykky. käytännössä siis polvessa suorakulma ja jos penkille tekis, penkin korkeus ois lumpion alareunaan aikalailla. ekaksi vähentäsin liikkeitä suht dramaattisesti. yks etureisiliike per treeni. kyllä bodarit irti saa vaikka toistoissa parempia voimanostajiin ovatkin. treenitapakysymys.
 
jos kolme kertaa viikossa treenaat kintut ja joka treenissä 3-4 liikettä vielä... en nyt kauheesti ihmettele sitä kehityksen puutetta ja hermotuksen heikkoutta. astelukuja kun käytetään kyykyssä, puhutaan usein polvikulmasta. 90 astetta siis ns. puolikyykky. käytännössä siis polvessa suorakulma ja jos penkille tekis, penkin korkeus ois lumpion alareunaan aikalailla. ekaksi vähentäsin liikkeitä suht dramaattisesti. yks etureisiliike per treeni. kyllä bodarit irti saa vaikka toistoissa parempia voimanostajiin ovatkin. treenitapakysymys.

Likkeissä teen pääasiassa vain 2 sarjaa. Eli ei tosta toistoja per treeni kauheesti kerry. Treenin kesto on noin 45 min eli melko lyhyitä.
oon huomannu, että lyhyet treenit sopii mulle paremmin.
Voi kyl tosiaan koittaa vähentää etureisiliikkeitä.
Joskus tein tota sun kyykky 3 krt viikossa ohjelmaa. Ongelma siinä oli, että treenit tuntu liian kevyeltä.
Ehkä just hyvän sarjakestävyyden takia noi prosenttiohjelmat ei sovi mulle.
Yleensä tosiaan riittää 1-2 sarjaa tiukasti tehtynä.
Voisin tiputtaa jalkatreenit kahteen kertaan viikossa, jossa toisessa pääliikkeenä takakyykky ja toisessa etukyykky. Molemmissa voisin tehdä tota 3x4 -> 6×6 systeemia.

Mavea/sjmv en pysty selkäongelmien takia tekemään. Muuten olis kyllä mukana ohjelmassa. Näissä yleensä jo lämppäreissä selkä ottaa itteensä, jonka jälkee ei pysty tekee mitään. Saattaa ihan pienillä painoilla vihlasta kunnolla ja sen jälkee jää usein tankoki tyhjentämättä ku ei vaa pysty liikkumaa. Usein kyl menee aika nopeesti ohi. Tää on tapahtunu niin monta kertaa, etten enää uskalla tehä ollenkaa.
 
tuntui kevyiltä, mutta tuliko kehitystä? voimaa ei mitata peräsuoli-indeksillä. jos sulla on hyvä sarjakesto, sit toi mun 3*4 -> 6*6. se toimii tosi hyvin suhteellisella skaalalla.
 
tuntui kevyiltä, mutta tuliko kehitystä? voimaa ei mitata peräsuoli-indeksillä. jos sulla on hyvä sarjakesto, sit toi mun 3*4 -> 6*6. se toimii tosi hyvin suhteellisella skaalalla.

Mulla on se paha tapa, että kyllästyn liian äkkiä ohjelmiin. Jos treenit on liian kevyen tuntusia niin kyllästyn ja alan soveltaa liikaa.
Varmaa joku 5 viikkoa taisin tehdä, joten ei siinä ajassa pahemmin ehtiny kehitystä tapahtuu.
Joskus tein ton ryssäpenkki ohjelman ja sillä nous 6 viikos penkki 1×110 ->1x117,5. Oma paino reilu 70. Tosin tästä on vuosis aikaa.
Eli ainaki toi kehitti ihan kivasti.
Mut joo, pitää ottaa toi 3x6 ->6x6 testiin. Kiitti paljon hyvistä vinkeistä!
 
ohjelma on ohjelma just sen takia, että sitä noudatetaan. ite en tee asiakkaille koskaan kuukautta pidemmälle treenejä etukäteen, että seuranta ois tarkempaa. 3*4->6*6 on siitä hyvä, että perustuu sarjatiukkuuden suhteelliseen skaalaan eikä prosentteihin. lue huolella se yleisohje siitä ekan postauksen alareunasta ja sivuuta se %-ehdotelma.
 
Olen treenaillut pääliikkeet viimeiset pari kuukautta alla olevan progression mukaisesti:

5 x 1 (85%), 1 X 3 (75%)
6 x 1 (85%), 1 x 3 (75%)
7 x 1 (85%), 1 x 3 (75%)
8 x 1 (85%), 1 x 3 (75%)
9 x 1 (85%), 1 x 3 (75%)
10 x 1 (85%)

Yhdessä viikossa tulee kaksi harjoituskertaa penkille, pystärille, mavelle, kyykylle ja leuanvedolle lisäpainoin, joten kolme viikkoa menee tuon läpiviennissä. Sen jälkeen olen lisännyt painoa jokaiseen liikkeeseen 2,5-5kg omien tuntemusten mukaan ja ottanut homman alusta. Olen lisäksi vielä tehnyt yhtenä päivänä viikossa kevyemmin kyykkyä, pystäriä ja leukoja (yht. siis 5 harjoituskertaa/vko). Homma tuntuu pitkästä aikaa toimivan, sillä ennen tätä kokeilua voimatasot menivät alamäkeen n. puolen vuoden ajan.

Minkälaisella treenin jaksotuksella turvaisin jälleen noususuuntaan kääntyneen kehityksen jatkossakin vai jatkanko tällä nykyisellä tyylillä niin pitkälle kuin tulosta tulee? En ole tähän mennessä oikein hyötynyt korkeaa volyymia ja maltillisempaa intensiteettiä tarjoavista kausista, lähinnä päinvastoin, joten suhtautumiseni niihin on hieman skeptinen. Toisaalta olisi kiva saada joskus jollain keinolla hieman lisää lihasmassaakin tähän ~171cm/65kg varteen ja tehdä myös jossain vaiheessa 450kg:n yhteistulos (tällä hetkellä paras yt. 410kg n. 70kg:n painoisena).
 
ton suurimmat ongelmat on monotonisessa kuormituksessa ja vähäisessä volyymissa. sen takia toi ei kovin yleisellä tasolla toimi pitkään. jos sulla kuitenkin pelaa, eipä siinä sit mitään. teet niin kauan ku toimii. kannattaa kuitenki lisätä hieman pidempääkin sarjaa mukaan, jos haluaa sen pohjan kestävän. esim toinen treeni tuota maksimisuuntaista ja vaikka siinäkin toistoja lisää, esim 5*1*85, 1*3*75% --> 8*2*85, 2*6*75%. toisessa sitten esim. 3*4*70% --> 6*6*75%. jakson pituus 4-5 vkoa.
 
ton suurimmat ongelmat on monotonisessa kuormituksessa ja vähäisessä volyymissa. sen takia toi ei kovin yleisellä tasolla toimi pitkään. jos sulla kuitenkin pelaa, eipä siinä sit mitään. teet niin kauan ku toimii. kannattaa kuitenki lisätä hieman pidempääkin sarjaa mukaan, jos haluaa sen pohjan kestävän. esim toinen treeni tuota maksimisuuntaista ja vaikka siinäkin toistoja lisää, esim 5*1*85, 1*3*75% --> 8*2*85, 2*6*75%. toisessa sitten esim. 3*4*70% --> 6*6*75%. jakson pituus 4-5 vkoa.

Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Selailin tänään tuota "peruskausi 3x4 -> 6x6" -ketjua, josta löysin paljonkin mielenkiintoiselta vaikuttavaa asiaa. Täytyy varmaan jossain vaiheessa luonnostella tuon pohjalta jokin omaan käyttöön (toivottavasti) sopiva peruskauden ohjelma. En ole tuohon tyyliin aiemmin treenaillut, joten tiedä vaikka toimisi itsellekin pohjan rakentamiseen ja auttaisi jopa hieman lihasmassan keräämisessäkin. Toisaalta juuri nyt olisi kovasti mielenkiintoa jatkaa vielä tätä nykytreeniä eteenpäin, sillä harjoittelu ei ole tosiaan tuntunut aikoihin yhtä hyvältä ja toimivalta kuin tällä hetkellä. Ymmärrän kyllä käyttämäni progressiomallin rajoitteen ainakin siinä mielessä, että hermostollinen rasitus tulee jossain vaiheessa kasvamaan ylisuureksi ja kehitys katkeaa, mutta jospa viimeistään siinä vaiheessa (tai mieluummin jo vähän aiemmin) siirtyisi pienen keventelyn kautta peruskaudelle. Kuulostaisiko ihan tuhoon tuomitulta suunnitelmalta? Itsellä on tällä hetkellä sellainen tunne, että etenemällä tämän nykyisen progressiomallin mukaisesti vielä pari kierrosta, voisin käyttää perusvoimakaudella hieman suurempia rautoja kuin mihin juuri nyt pystyisin.
 
ehdottomasti jatkat. vastaat jo itelles: "harjoittelu ei ole tosiaan tuntunut aikoihin yhtä hyvältä ja toimivalta kuin tällä hetkellä". ei se hermosto tuosta kummemmin ylikuormitu ja uuden jakson alotus tasaa tilannetta. toimiakseen pitkään tollanen kuitenki vaatii hyvin erikoislaatuisen yksilön.
 
ehdottomasti jatkat. vastaat jo itelles: "harjoittelu ei ole tosiaan tuntunut aikoihin yhtä hyvältä ja toimivalta kuin tällä hetkellä". ei se hermosto tuosta kummemmin ylikuormitu ja uuden jakson alotus tasaa tilannetta. toimiakseen pitkään tollanen kuitenki vaatii hyvin erikoislaatuisen yksilön.

Taisin vain kaivata vielä asiantuntijan siunauksen oman näkemyksen tueksi. :D
 
Millaiselta vammalta tää kuulostaa: Vasen ojentaja alkoi kipuilemaan sunnuntaina rintatreenissä ja eilen kapeaa penkkiä tehdessä tuntui ehkä hieman kovempana. Kipu on keskellä ojentajaa ja tuntuu penkissä ala-asennossa ja ylös työntäessä pistävänä. Venyttää ei kärsi eikä tehdä mitään ranskalaisia yms venyttäviä liikkeitä, taljoilla pystyy kivuitta pumppailemaan. Outoa, kun vaan toinen ojentaja kipuilee ja en ole sitä mielestäni missään loukannut, eli yht äkkiä alkoi tuo kipu tuntumaan. Ei ole arka jos koskettelee eikä näy mitään pattia yms jälkeä ojentajassa kun katsoo. Eikai tässä auta kun antaa tyyliin viikko huilia ojentajille ja katsoa auttaako se? Tiedän ettet ole mikään lääkäri, mutta sulla varmaan pitkän urasi varrelta löytyy valmennettavien yms kohdalta kokemusta erilaisista vammoista, niiden syistä jne :)
 
Back
Ylös Bottom