Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun lattiapenkkiä tekee ja siinä ykkönen niin pitäiskö se olla parempi kuin normipenkki maksimi? Ja vielä simmonen lattiaversioa että päästetään kädet jännityksestä alhaalla..
 
kyl normipenkin pitäs olla hieman parempi. jännityksiä kannattaa sekä pitää että päästää. mieluiten pitäessä kuitenki leijutuksina eli ei lasketa ihan alas. noi onnistuu paremmin normipenkillä tai lankuilla.
 
Tos nykyisessä ohjelmassa tehdään sillai et päästetään jännitys. Ykkönen oli viisi kiloa vähemän kuin normipenkin ennätys muutama kuukausi sitten.
 
kunhan seuraat niiden eri apujen suhteita pääliikkeeseen. jos apu kehittyy, mutta penkki ei, on jotain vikaa avussa eli se on tarpeeton. jos apu kehittyy hieman, mutta pääliikke paljon, löysit helmen. tää on jatkuva ja muuntuva prosessi aina.
 
Löytyykö sulta mitään kikkakolmosta polvien sisäänkääntymiseen mavessa? Tuntuu, että jännitys karkaa etureisiltä ja polvet lähtevät seilaamaan ihan omia aikojaan. Olen yrittänyt lämmittelyissä keskittyä paineen pitämiseen etureisissä, jolloin polvet pysyvät ihan hyvin linjassa. Havainnollistava video vielä:

 
kipuja? aika vähä ne vispaa. tossa kulmassa aikalailla voimantuotollisesti merkityksetöntä. en kauheesti huolestuis.
 
Miten jto suosittelisit tekemään puntti reenejä, kun juoksu tuppaa taas viemään miestä. Yleenä näin aina tapahtuu kesällä ja puntti jää vähemmälle (nyt tuntuu siltä, et juoksu jatkuu pitkään ja tilalle hiihto sit kun sen aika on). Tällä hetkellä käyn 3-4krt/vko juoksemassa viikossa, eri pitusia ja eri tehosia lenkkejä ja puntilla käyn 1-3krt/vko.
Suositteletko tekemään perusvoimaa, hybridi reenejä, maksimivoimaa vai yleisesti juoksioille suositeltua pitkiä sarjoja? Olen ollut asiakaanasi niin perus asiat on kunnossa.

Kun teen perusvatsoja jalat tuettuna tasaisella alustalla lisäpainoilla niin selän nikamat naksuvat jatkuvasti. Onko normaalia vai kertooko jostain. Selkä on ajoittain kipeänä. Myös lonkka kipuja tuli keväällä kun tein määrällisesti paljon.

Tämän hetkinen punttireeni:

1.
kyykky 4-6*4-6
penkki 4-6*4-6
leuat vo 3-6*6-10
voimapyörä 2-4*8-14
kiertäjät

2
yhenjalan mave 4-4*6-6
dippi 3*6-6-10
levee soutu 2-3*8-10
sateenkaari/ vatsat kiertäen

3.
etukyykky 4-6*6-8
kapee penkki 3-6*6-8
leuat mo 3-6*6-10
viparit 2-4*8-12
lankku/farmarikävely/mylly/musti

Olisiko mielestäsi muutoksia kun juoksu on tällä hetkellä prioriteetti yksi.
 
ihan hyvä setti voimalla mutta laajenna vaan tota toistoaluetta. vaikka pääosa sarjoista tehtäski 4-6 toiston sarjoilla laita sinne satunnaisesti ykkösiä alle ja pidempiä perään.

jos kestävyys on kuitenki se sun ykköslaji ei kannata kauheen suuria määriä tehdä punttia. vaikuttaa liikaa siihen päälajiisi. yksjakosellakin voisit mennä ja vaan pari punttia viikossa. toistoalue saa olla 1-10, mutta pääosa siellä 4-7 paikkeilla. ruokailu senmoseksi ettei liikaa painoo tule keston haitaksi.

jos sun matkat alkaa olemaan kisamielessä hyvinki pitkiä, 5km ja yli, ei puntti oo se eka kehittävä seikka kyllä. keskivartalon ja lantion seudun tuki sillä kuitenki kehittyy ja vammoja voidaan ehkäistä.

nikamat ja nivelet jos naksuu ja ei satu, no worries. jos sattuu pitää kyl mennä kuvauksii.
 
Mikä on sun mielestä paras tapa toteuttaa hermoston lepojakso piikkailun jälkeen? Itse nyt bodaan reilut 2 viikkoa. Pääliikkeet eivät ole mukana.
 
sarjat pidemmiksi ja varaa niihinki aikalailla. uusia liikkeitä ja rentoa mielentilaa.
 
Kiitän jto vastauksesta ja hyvästä valmennuksesta taannoin.

En harjoittele mihinkään kisaan, vaan tykkään juoksusta/kestävyysurheilusta ja se tuntuu palvelevan enemmän minun elämääni ja muita harrastuksia kuin verrattuna puntti. Jaksaa soudella, hakata halkoja, rämpiä metsässä jne. Myös selkäkivut ovat vähentyneet ja yleinen vointi on paljon parempi. Eikä tarvi niin tarkkailla mitä syö (tottkai pyrin syömään terveellisesti, mut ei tarvi olla koko ajan rahkapurkki kädessä). Juoksua mulla tulee ihan kohtuullisesti (ja tulee kasvamaan kunnon kehittyessä). Esim viime viikko: ma pitkä 100min, ti palauttava 30min, ke sali, to lepo, pe 200m vedot (alku ja loppu lämpineen 50min), la sali (ei kulkenu jalkareenit yhtään, muuten ihan ok) ja su 60min pk

Mitä olet mieltä seuraavanlaisesta punttireenistä juoksun ohella. Tämä on erityisesti juoksijoille tarkoitettu:

4vko lihaskestävyysharjoittelu: pitkät toistot 15> ja pienet painot 0-40% lyhyillä palautuksilla 0-30s
4-6vko voimakestävyys: toistot 12-15, painot 40-60%, palautukset 30-60s
6-12vko perusvoima: toistot 4-10, painot 65-85%, palautukset 2-5min
4-vko maksimivoima: vaikkapa sun tekemät piikaus ohjeet.

Onko höpö höpöö vai varteen otettava harjoitusmuoto. Ainakin tuohon perusvoimaanhan voi ottaa käyttöön sun 3-6*4-6 treeni systeemin. Mikäli tuo on sinun mielestäsi toimiva, niin oisko jotain paranneltavaa/sovelletavaa.
Toisaaltaan varmaan kaikista fiksuinta ois alkaa kiipeilee pitkän tauon jälkeen ja sit lenkkiä:).
 
kiitos kehuista :)

jos kestävyys on sun päälaji kannattaa noi punttikaudet tehdä aikalailla toisin päin. eli perus, maksimi, voimakesto, lihaskesto. sillai toi palvelee paremmin sun lajeja. eli opetat kroppaa taloudellisemmaksi treenien edetessä etkä päinvastoin. tietyt alueet sitten kyllä kaipaa voimaa ympäri vuoden riippuen toki juoksijan heikkouksista jne. taas kerran; yksilöllistä.

oon samaa mieltä tosta vipasta ;)
 
Mikäs on jto:n kanta treenimetodeihin voimailussa kaverille, jolla on pitkä selkä, pitkät jalat, lyhyehköt kädet ja näin ollen penkin välitykset semihyvät mutta maastavetoon aivan totaalisen onnettomat? Poltin itteni aika nopeasti loppuun tekemällä perinteisempää ohjelmaa kovilla progressioilla mavessa, tulokset olivat alkuun hyvät (3x120 -> 1x170 alle 4kk) mutta sitten hyytyi meno totaalisesti ja alaselkä ei vaan pysynyt enää tahdissa. Vaihdoin vedon sumoon mutta jaloissa ja lonkissa ei liikkuvuus riitä leveään vaan teen kapeahkolla sumolla (saa vatsan pois tieltä ja kapeahko ote selkeästi toimii paremmin).

Luin muutaman artikkelin liittyen T-Rex-käsiin ja pääsääntöisesti neuvottu tekemään vatsoja helvetisti + vetämään perinteisellä tyylillä pukkivetoja, vaihdellen polvesta vetoa ja polven alta vetoa. Vedot 1x viikko + rutkasti kyykkyä (2-3x viikko) jossa mukana stoppeja vahvistaan irrotusta maveen. Tuo veto on mulla ollut aina ja iänkaikkisesti semmonen murheenkryyni että kaikki vinkit kelpaa.
 
Vai perus, maksimi, voimakesto, lihaskesto jaksot ois hyvä olla. Oiskohan noi kaikki kaudet hyvä vetää sillä sun 3-6*4-6 perus periaatteella.
mitenköhän noi koivet, oiskohan hyvä tehdä ne kaksi kertaa viikkoon takaa ja edestä ja vähän kevyemin. tuppaa syömään tehoja.

Oiskohan mun fiksua nyt tehdä 4vko peusvoimaa (oon tehny nyt sitä n 6vko). Tekisin Esim kyykky 1-3*1-3+1-2*4-6+1*8-10, penkkiin ja muihin vähän enemmän sarjoja ja toistoja.
sit maksimmi kausi.kesä oli vähän rikkonainen punttireenien osalta, mut kattoo mitä nyt irtoo. Se ois varman hyvä tehdä sillä sun: 2 vko 1-3*3, kevyt 2-3*2, kevyt, 1*max.Tää varmaan riittää tässä vaiheessa.

mitenköhän noi voima kesto ja lihaskesto ois hyvä tehdä?
 
invisus: mittaa vehkeistä polveen mitta ja sit mihin sormet yltää. en yleensä etukäteen hyväksy noita mittasuhdejuttuja. semisumo on monille toimiva ja ellei levee toimi heti sen liikkuvuuden eteen pitää tehdä töitä. selkee projekti.

kimilaba: perus- ja maksimi voidaan tehdä samana kautena hybridinä. kinttuja ei liikaa ku juokset. pari kertaa viikossa ok veto tai joku kyykky. kestokaudet voi tehdä tolla mun progressioidealla kyllä. esim 4x20-->5x30.
 
Back
Ylös Bottom