Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä pitäisi vaan treenata harvemmin, vaikeata kylläkin, kun on nyt tottunut jokapäivä treeniin... Domsista ei ole kyse (esim. eilen kokeilin pikkuradoilla, niin penkkaaminen ei juuri sattunut, mutta muuten olkapää kipeä ihan levossakin), ja tekniikkakin on mielestäni kohdallaan, epäilen vain sitä, etten ole isommilla raudoilla ennen leikkinyt.

Mites jos nyt jatkaisin jokapäivä penkkaamista, ja tekisin vaan väliin isommilla raudoilla? Vai menisikö homma puihin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei menisi. voit vaikka jaksottaa viikot pysymään määrttyjen rautojen sisällä esim.:
1. vko 7-10*60-65%
2. vko 4-7*70-75%
3. vko 3-5*80-85%
4. vko 3-4*60-65%
5. vko 1-2*90-95%
6. vko 3-4*60-65%
7. vko ke ja su maksimitesti

sarjamäärä päivässä aikalailla fiiliksen mukaan.
 
Kumpi on mielekkäämpää. Tehdä kovempi treeni paremmin palautuneena vai palautua paremmin kovemmasta treenistä. Eli kun viikossa tekee kyykyn vaikka kolmesti, niin tekeekö kovan kyykyn, kun on pitänyt kaksi lepopäivää kyykystä vai sitten, kun on seuraavaksi kaksi lepopäivää kyykystä.

Ensimmäistä puoltaisi se, että olis iskussa tekemään kovemman treenin ja jälkimmäistä se, että voisi palautua hyvin kovemmasta treenistä. Kallistun mutulla jälkimmäisen puoleen sillä perusteella, että kun treenaa kyykyn kolmekin kertaa viikossa, ei ole edes mielekästä tehdä niin kovaa treeniä, että pitäisi sitä varten olla paremmin palautunut. Ei ehkä niin merkittävä asia, mutta mietityttänyt välillä.
 
hieman riippuu tavoitteista, mutta treenikaudella pitäsin kovan treenin jälkeen pari vapaata. jos enempi enkkoja haetaan, toisinpäin. viikkoja voi myös vaihdella, esim.

ma kova kyykky
ke kevyt kyykky
pe keskikova kyykky

ma kova kyykky
ke kevyt kyykky
pe kova kyykky

enkan hakuun:
ma -
ke kevyt kyykky
pe/la kova kyykky
 
hei taas!

olen nyt tehnyt kyykkyä, penkkiä ja vetoa tähän tyyliin:

vko1 8*3 70%
vko2 8*3 75%
vko3 6*3 80&
vko4 5*2 85%
ens viikolla pitäis koittaa max.

penkki on kulkenut tosi hyvin ja kyykkykin ihan ok, mutta veto tyssäsi viime viikolla ihan täysin. oon hoitanut mielestäni hyvin syömiset, venyttelyt, palautumiset sun muut jutut.

onko mielestäsi järkeä tehdä mavea tohon tyyliin?? vetääkö tuollainen sarjamäärä selän helposti tukkoon?? vai mitä ihmettä?? kaikki on tietenkin kovin yksilöllistä, mutta näetkö tuossa jotain ongelmaa??

selälle oon tehnyt maven jälkeen leukoja ja ylätaljaa.
 
no ehkä kyykky ja veto yhtäaikaa tehtynä on saanu hieman jumia aikaan. pidä seuraava viikko kevyempänä ja sit otat kyykkymaksimin. sit seuraavalla viikolla vetomaksimi.
 
Terve JTO.
Olen treenaillut voimanosto painotteisesti 4 päivänä viikossa. Penkkiä olen tehnyt sillä 5*5 ohjelmalla ja maksimi nousi keväällä 10kg.
Nyt kuitenkin takareidessä/pakarassa on ollut kipua muutaman viikon, joka on estänyt kyykky- ja vetoreenit suuremmilla painoilla.
Ajattelinkin nyt keskittyä enemmän penkkiin ja antaa tuon vamman parantua rauhassa. Tähtäimenä olis joulukuun 16. päivä järjestettävät penkkikisat, ja kyselenkin nyt kannattaako jatkaa tuolla 5*5:lla, jota olen nyt 4 viikkoa tehnyt? Vai muuttaako tyystiin ohjelmaa ja tekee penkin 3 kertaa viikossa, nykyisen 2 kerran(ma: 5*5 , to: nopeuspena+kapeepena) sijaan?
Tulevat kisat ovat IPF:n säännöillä eli penkkipaitaa pitäis myös ennen kisoja koittaa. Aikaahan noihin kisoihin on 7 viikkoo, eli 5*5:lla olis ensimmäiset maksimitestit tuolloin.
 
Varmaan kiusallista saada osakseen kaltaisiltani heeboilta jatkuvana kysymysten ryöppynä tämänlaisia viestejä, mutta menkööt nyt:

Ongelmanani on ollut aivan tuhottoman paska kehitys. Olen tehnyt perusvoimatreeniä reilun vuoden, ja kehitys on ollut kertakaikkisen mitätöntä. Olen yrittänyt pitää treenit säännöllisinä, enkä ole nälkääkään nähnyt omasta mielestäni. Viikon takaisen treenin, joka paljastui täydeksi farssiksi, jälkeen päätin että nyt tälle tehdään stoppi. Ja tässä vaiheessa sinä astut kuvaan. Et laiskuudestani, vaan siitä että kunnioitan kovasti tietämystäsi painonnostossa ja arvostaisin kokeneen mielipidettä ja apua. Referoin seuraavaan vähän tilannettani:

- Olen tehnyt tähän mennessä kaksijakoista ohjelmaa, jaolla työntävät/vetävät. Mielestäni itselle oikea jako, saa treenata rankasti, ja silti keskittyminen pysyy viimeisissä sarjoissa vrt koko kroppa kerralla treeneihin. Lieneekö tässä muuttamisen aihetta?

- Sarjoja kertyy n. 6 sarjaa/lihasryhmä/treeni. Pienemmille lihaksille max 3 sarjaa. Alitreenaanko?

- Painotan liikkeinä kyykkyä, suorinjaloin maastavetoa, penkkiä ja taljoja selälle. Onko mielessäsi jotain liikkeitä jotka kannattaisi ehdottomasti ottaa mukaan/erikoishuomautettavaa niiden treenaamisesta? Suunitelminani on ottaa penkissä käyttöön miken 2x6 -tyylinen treenaus, sekä tavan mave mukaan kiertoon.

- Spesifi juttu selkään liittyen, eli en jaksa vetää kuin jokusen leuan. Tämä on erityisen nöyryyttävää siksi että paino/voimasuhteeni on muutenkin täysin avuton. Mitään kirkossakuulutettuja treenityylejähän ei ole, mutta tarvitsisin jonkun korvaavan liikkeen auttamaan tuloskehitystä kys. liikkeessä. Penkkileuat?

En voi olettaa, että välttämättä pitäisit tätä omaa vuodatustani sen oleellisempana kuin kenenkään muunkaan, mutta olisin kiitollinen siitä vähästäkin avusta mitä viitsit kertoa. Haaveenani on siirtyä joskus puhtaaseen voimatreeniin. Rakastan painonnostoa, mutta viimeaikainen kehitys on karistanut motivaatiota kovasti tästä tavoitteesta. Olen yrittänyt rakentaa itselleni valmentavaa ohjelmaa tuohon voimapuoleen, en kuitenkaan tasapuolisen kehityksen kustannuksella. Peruskuntoa voimapainotteisesti siis. Nyt olen kuitenkin jo osittain luopunut toivosta ja kääntynyt sinuun.
 
roope: nykyinen systeemi on ihan ok. toki voit tehdä sillai, että ma: normaali, ke: nopeus, pe: kapee, jolloin saat hieman enemmän tehoja kapeeseen ja muutenkin pidettyä hermoston mukana. kevennykset joka neljäs vko ja piikatessa joka kolmas.

tales: en nyt mikään nimenomaan painonnostoasiantuntija kyllä ole... mutta: kyllähän se alottelijan kehityksen pitäs olla enemmän huimaa kuin huuhaa. vaikee sanoo, mistä johtuu. laitas vaikka viikon treenit tähän, niin katotaan. en pidä pitkällä tähtäimellä mitään 2*6-juttuja tms. oikein hyvinä alottelijalle. leuoissa jokunen on hyvä alku :) en mä ilmaseksi kauheen syvällisiä ala rakenteleen, mutta jotain kuitenkin vois katella.
 
- Spesifi juttu selkään liittyen, eli en jaksa vetää kuin jokusen leuan. Tämä on erityisen nöyryyttävää siksi että paino/voimasuhteeni on muutenkin täysin avuton. Mitään kirkossakuulutettuja treenityylejähän ei ole, mutta tarvitsisin jonkun korvaavan liikkeen auttamaan tuloskehitystä kys. liikkeessä. Penkkileuat?
Mulla kanssa ei toi yläselkä millää kehity. Ongelma siis ei pelkästään leuoissa vaan kaikissa liikkeissä. Leuoistahan jto on paljo kirjotellukin mutta jos pitäis saada yleisesti yläselän liikkeisiin jytyä niin mikä avuks. Yritystä on ollu mutta tulosta ei, voimamiehillähän toi selkä pitäis just olla se vahva:wall: joten avusta oltaisiin kiitollisia täälläkin.
 
Mulla kanssa ei toi yläselkä millää kehity. Ongelma siis ei pelkästään leuoissa vaan kaikissa liikkeissä. Leuoistahan jto on paljo kirjotellukin mutta jos pitäis saada yleisesti yläselän liikkeisiin jytyä niin mikä avuks. Yritystä on ollu mutta tulosta ei, voimamiehillähän toi selkä pitäis just olla se vahva:wall: joten avusta oltaisiin kiitollisia täälläkin.
Tänne kanssa, yläselkä on pirusti jäljessä ja alkaa jo haitata muillakin osa-alueilla.
 
Treeni 1 - työntävät

penkki/vinopenkki
vinopenkki käs./penkki käs.
ristikkäistalja
takakyykky/jalkaprässi
jalanojennukset
pohkeet seisten/istuen
vipunostot taakse/vipunostot sivuille
pystypunnerrus käs./pystypunnerrus taljalla
ranskalainen punnerrus/ojentajat taljassa

Treeni 2 - vetävät

ylätalja eteen/kulmasoutu käs.
kulmasoutu/alatalja
loppuun pulloveria tms liike selälle
sjmv
reisikoukistukset maaten
pohkeita, riippuen miten intensiivisesti niitä edellisessä treenissä tehtiin
kohautukset käs/kohtautukset tangolla
hauiskääntö käs/hauiskääntö kulmatangolla
+ vatsat

Tuolla rungolla ollaan menty eteenpäin jo pidemmän aikaa. Tarkempi jannu huomaa työntävissä treeneissä hienoisen punnerruspainotteisuuden. Olen nuori egoilija. Voisiko noita tuhansia eri liikkeitä korvata jollain kokonaisvaltaisilla voimanostoliikkeillä? Niin ja painoa mitättömään voimaan nähden on kertynyt 87kg, että mun täytyy huomioida se liikevalinnoissa. Dippiä enkä leukoja tosiaan jaksa tehdä.
 
mokoma ja sepsis: mites se heikkous ilmenee? ei tuu voimaa vai lihaa? joskus ongelmana on tekniikka, joskus liiallinen liikepuhtaus, joskus muiden treenien kuluttava vaikutus.

tales: voisit karsia aika paljon liikkeitä pois ja keskittää ne sarjat isoihin liikkeisiin. esim.
1:
penkki
leuat
kapea vinopenkki
hauiskääntö
pystysoutu

2:
kyykky/veto vuorokerroin
sjmv/etukyykky "
vatsa lisäp.
vatsa kiertäen
pohkeet

klassinen volyyminlisäys: ota rauta, jolla saat tehtyä 3*6 ja pyri seuraavan parin kolmen kuukauden aikana saamaan hieman isommalla raudalla 4*10 tai 5*8. tällöin olet yli kaksinkertaistanut yhteisvolyymin. sen jälkeen sitten kuukauden maksimihaut ja leikki alusta.

montako dippiä ja leukaa menee?
 
Millaista treenifrekvenssiä suosittelet? Salillakäynti on mulle niin henkireikä, että vähäänkään pidempi tauko alkaa ahdistamaan. Ja miten apuliikkeet noille mavelle jne? Suositteletko muita isoja liikkeitä mm rinnallevetoa tjsp?

Leukoja n.2, dippejä en usko paljoa enempää niitäkään. Toi 2 taitaa olla aika tiukassa. Toki syvyydestä riippuen.
 
ei mitään muita liikkeitä kuin noi mainitsemani. keskity raudan lisäämiseen niissä ja unohda muut. kiertäjäkalvosimia voit treenata 1-päivänä, mutta muutoin that´s it.

treenaa esim. ma 1, ke 2, pe 1, ma 2 jne... tai ma 1, ti 2, to 1, pe 2. leuoissa teet ykkösiä pitkin treeniä. tavoitteena 10-15 kohtuuhelppoa sarjaa. kun ykköset sujuu turhan helpolla, lisäät toiston. joka neljäs viikko kevyt ja loppuviikolla teet toistomaksimitestin. ennen joulua menee kymppi.

älä hinkkaa sarjoja ihan loppuun, vaan jätä aina, paitsi testeissä 1-2 toistoa varaa.
 
Osaisitko jto antaa hyviä vinkkejä niskan vahvistamiseen? Koko muun kropan osalta (voimapainoitteinen) treeni sujuu ihan OK, mutta niskan heikkous häiritsee yhä enemmän pääasiallisen lajin ollessa vapaaottelu. Ongelma on siinä, että muutoin loistavaa harjoitusta oleva siltaaminen tuntuu selän skolioosin takia melkoisen väkinäiseltä ja luonnottomalta liikkeeltä, osaksi tämä varmasti johtuu myös heikomman puoleisesta voimatasosta. Millä liikkeillä voisin koittaa korvata tuon siltaamisen ainakin näin aluksi?

Vinkit selkää tukevoittavista spesiaaliliikkeistä ottaisin myös vastaan ilolla. Runsas raskaisiin perusliikkeisiin panostaminen on tosin jo tuonut tulosta tälläkin saralla.
 
mokoma ja sepsis: mites se heikkous ilmenee? ei tuu voimaa vai lihaa? joskus ongelmana on tekniikka, joskus liiallinen liikepuhtaus, joskus muiden treenien kuluttava vaikutus.

No ei varmaan kumpaakaan mutta lihalla ei niin väliäkään jos voimaa tulis. Oon koittanu tehä puhtaasti ja vähän cheattaamalla. Kulmasoudussa 100kg vähän cheattaamalla sarjaa mutta eteenpäin ei meinaa päästä muutakun enemmän heilumalla. Leukoihin panostin tossa jonkin aikaa tekemällä yhen reenin lisäpinoilla + kotona ja muitten reenien yhteydessä omalla painolla, tuloksena oli oma paino nous ehkä kolme kiloo mutta toisto ja maksimi enkka pysy siinä samassa.:rolleyes: Omalla painolla siis kahdeksan puhtaasti ja ykkönen 30kg. Leuoissa ja ylätaljassa kapeella otteella saa paljo enemmän ku leveellä.
 
rw: aika hyviä ihan alkuun on eri suuntiin kääntely lisäpainoilla. kyljelleen, selälleen, mahalleen, välimuodot jne ja levy pään päälle. sitten vaan pumppailemaan. sitten hieman lajinomaisempia on mm. se, että kaveri ottaa päästä kiinni ja rauhallisesti (!) yrittää käännellä sun päätä, kun vastustat. silta on tietenkin lajinomainen, mutta myös koko kropan juttu...

mokoma: aika kummaa. melkein suosittelisin hieman panostaan noihin enemmän. tee usein, mutta aika iisisti. vanha virsi siis. 3-5 pvänä viikossa, 10-15 melko helppoa sarjaa per treeni per laji. kulmasoudussa voit alotella esim. 6*80-90 ja leuoissa 5*op sarjoilla. sitten lisäilet, kun tuntuu hyvältä ja liian helpolta. joka neljäs viikko jälleen ilman treenejä ja loppuviikosta testit.

en oikein nää syytä, miksei kehittyis. voi olla joku hermostojuttukin ja siihen toi em. tähtää. keskity olkapäiden liikkeeseen. leuoissa ylös-alas ja soudussa eteen-taakse. ensin liikkuu siis olkapää, sitten vasta käsi taittuu. raportoi.
 
Back
Ylös Bottom