Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jpfux: tottakai kaikki ulokkeet pystyssä!

dingdango: kehon fosfaattivarastoja pystyy kehittään tekemällä enemmän submax- sarjoja. virallinen nimi toi ei ole, mutten nyt kehittänyt näppärämpää samantien. jos yleiskunto on todella paska eli ei pysty esim. reippaasti käveleen 8km tunnissa tai juokseen esim. 5km puoleen tuntiin kannattaa sitä puolta hieman siinä sivussa kehittää.

tohon sun treeniin kommentoiden, että tolla 5*10*70kg tyhjätään enempi lihasta ku luodaan pohjaa tehdä enemmän raskasta työtä. tää on solupuolen fakta. suurin osa mun vahvimmista asiakkaista ei juuri koskaan tee sarjoja loppuun asti, vaikka paljon töitä tehdäänki. noi nousut 20-60-100-145 on kyllä aika hätäilyä. mutta eipä siitä sen enempää. teet mitä teet.

Tohon ylläolevaan jatkokyssäri että mikä sitten on perusteena sille että useissa (vai useimmissa) ohjelmissa apuliikkeet tehdään pitkillä sarjoilla (westside, 5/3/1, RTS, Ed Coan), eikö kaikki apuliikket olisi järkevä tedä myös "voima-alueella"? Oma pääasiallinen tarkoitus noilla pitkillä sarjoilla on kasvattaa lihaskestävyyttä sekä lisätä lihasmassaa, viimeisimmän tarpeellisuudesta en ole aivan varma koska olen kyllä aiemmin pystynyt kasvattamaan lihasmassaa ihan pysymällä 3-6 toiston alueellakin.

Miten muuten on tarkoitus kasvattaa/ylläpitää lihasmassaa perusvoiman aikana jos ei tehdä bodaustyylistä treeniä ohessa? Itse olen aina suhtautunut hyvin skeptisesti noihin jaksotuksiin jossa aloitetaan tekemällä 2-4vko jotain bodailu tyylistä jonka jälkeen siirrytään voima treeniin. Kuinka paljon lihasmassaa kerkeää tuossa ajassa kasvattaa ja kuinka hyvin se säilyy ilman ylläpitoa?

P.S Tänään testailen teidän fiksumpien ohjeesta järkevämpää nousua penkeissä ja katotaan miten käy!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en ole sanonut, ettei pidempiä sarjoja tulisi tehdä. niitä voi ihan hyvin käyttää pääliikkeissäkin. samalla säilyy ja kasvaa liha.

Hieman offtopiccina mutta nyt tuli penkissä testattua vähän pienemmillä nousuilla lämpöjä niin ei se ihan fuulaa ole, oli rauta kevyttä tänään. Olis ehkä vieläkin voinut tehdä enemmän lämpöjä sillä huomasin että kaksi viimeistä työsarjaa tuntuu kevyemmältä kuin kolme ensimmäistä :D.

2x20. 15x40kg, 15x50kg, 10x60, 10x70, 8x80, 6x90 sitten työsarjat 5x5x100. Ehkä vähemmän noita pitkiä sarjoja ja enemmän lyhyempiä tuolla 80-95kg alueella olis toiminu vielä paremmin?
Hirveän katabolian pelossa piti vielä tehdä 3x12 käsipainopenkkiä päälle.

turhaa on katabolian pelko. ei voimaharjoittelu sitä tee. noilla sun raudoilla kannattaa joka tapauksessa pitää suht laajaa toistoaluetta käytössä. koskee toki koviakin nostajia myös. tossa toki voi suuremmillakin hyppäyksillä mennä ja ei tarvi mitään ylipitkiä tehdä noista lämpistä. ens kerralla vaikka mee lämpissä ns. ylirautoihin suht iisisti, esim. sama alku, mutta 6*80, 4*90, 1*110, 115 ja sit vaikka 4*105, 5*102, 6*100, 7*97, 8*95, 9*92, 10*90.

Jtolle kyssäri joka liittyy treeneihin mutta osittain myös ravintoon. Suositteletko valmennettavilla menemään plussakaloreilla kun lähdetään nostamaan pääliikkeissä sarjapainoja eli lähinnä tarkotan sitä että onko se edes välttämätöntä? Itsellä on nyt tavoitteet pitää paino alle ysikympissä mutta nostaa mahdollisimman paljon penkistä/kyykyssä/mavessa ja mietiskellyt että sun valmennuksessa saattas onnistua?

no kyllä mulla miinuksillakin tulosta tehdään, mutta aina se hieman helpompaa on noin yleisesti aatellen plussilla. penkki varsinkin tuppaa olemaan se suurin kärsijä dieeteillä.

”Foamrolleria ei kannata käyttää ihan joka päivä samaan kohtaan, sillä se saattaa päivittäisessä käytössä aiheuttaa lihaskalvojen paksuuntumista sekä muodostaa kiinnikkeitä muihin kudoksiin."

Hesarissa sanottiin noin. Mahtaakohan tuo kudosten kiinnittyminen (adheesiot) tai faskioiden paksuuntuminen olla ihan todellinen asia? Siis sinäänsähän kuulostaa ihan mahdolliselta, sillä yksi faskian muuttamisen keinoista on juuri mekaaninen ärsytys. Mutta foam rollerillahan pyritään nimenomaan (muun muassa) poistamaan noita kudosten yhdistymisiä.

Tuohon Smµrffin viestiin jatkona, että kannattaako/tarviiko dieetin erota plussakaudesta muuten kuin kaloreiden suhteen? Eli et taida suuremmin suositella salitreenin muuttamista suuntaan tahi toiseen tai erillisiä aerobisia/sykkeennostotreenejä. Oletuksilla, että perustavoite on vain olla mahdollisimman vahva sekä iso ja treenit on esimerkiks kaksjakosta moninivelliikkeillä 3x4->6x6 -tyyppisiä.

joppa: kyllä tollaselle lauseelle perusteita on, mutta se mekaanisen ärsytyksen määräkin merkkaa aikalailla. mä kyllä suosittelen yhdisteleen noita erilaisia palautumistapoja.

turisas: jos puhutaan ihan voimatreenistä, sisällöt ei juurikaan muutu. tavoitteena on rakentaa pohjalle niin kova kunto, ettei se dieetti hirveesti vaikuttaisi. aerobiset on enempi palauttavassa roolissa voimailijoilla kuin että varsinaisesti pyrittäis niissä kauheesti kehittyyn.

joppa: kyllä tollaselle lauseelle perusteita on, mutta se mekaanisen ärsytyksen määräkin merkkaa aikalailla. mä kyllä suosittelen yhdisteleen noita erilaisia palautumistapoja.

Joo, en mäkään varsinaisesti foam rollaile ihan hirmusesti. Jonkun verran viemäriputkea pohkeille, pehmeämpää rullaa etureisille ja selälle ja kaukalopalloa vähän sinne minne tarvii. Lisäks erilaisia venyttelyjä niin lihaksille kuin nivelkapseleille liikeratojen parantamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vähän epäsäännöllisesti jotain kahvakuulailuja yms. palauttelumielessä. 1–1,5 h hieronta kerran kuussa. Autonvahauskone houkuttelis, mutta en oo vieläkään kehdannut ostaa. Jos sanon, että viitenä päivänä viikossa teen jotakin aktiivista kunnolla palautumisen edistämiseksi, niin en varmaan hirveesti valehtele.

Vahaus/kiillotusone on aivan ykkönen :) Naapuritkin varmaan olleet tyytyväisiä kun mielikuvitus laukkaa :D Mut joo, tuli simmonen mieleen et mulla ollut ajoittaiun selkäsärkyä oikeallapuolella, pakaralihaksen yläpuolella apaut. Niin voisiko syynä olle eri mittainen jalka?
Joskus lääkäri sanoi et mun oikea jalka olisi puoli senttiä pidempi..ja huomasin kyykky kenkiä hankkiessa et hitto mun vasen jalkaterä on taas sen puoli senttiä pidempi.. Vaikuttaako tollainen jotenkin kyykkäämiseen ja vetoon? En kyl sillai oo huomannut.. Onkohan saatavailla joitain korotuspaloja kengän sisäpuolelle et lantio olisi suorassa...simmosille olisi etenkin töissä käyttöä..sori oftopikki..

se vahauskone on ihan liian hyvä ja halpa vempain, että se kannattas jättää hankkimatta.

esetku: laita vaikka pohjallinen toiseen. ei se nyt suuria vaadi.

se vahauskone on ihan liian hyvä ja halpa vempain, että se kannattas jättää hankkimatta.

Joo, kyllä toi on vaan uskottava. Kävin hakemassa, ja tässä kymmenen minuutin jälkeen voin todeta, että tuohan on aivan loistava vehje. Se yllätti positiivisesti, että tollahan pystyy ite käsittelemään paljon enemmänkin kuin vain etureisiä.

Itsekkin käyn ensi viikolla ostamassa. Saa tyttökaveri hurruutella miun ongelmakohdat eli persuuksen ja takareidet. Pitää raportoida sitten miten sujuu!

mites nuo tuplatreenit samalle lihasryhmälle yhden päivän aikana? Viimeaikoina ollut puhetta, että olis ylivertainen keino patin kasvatukseen jopa ihan naturaalille. Mikä on jto:n näkemys?

no mä tapasin muutama vuosi sitten tehdä 2-6 lyhyempää treeniä päivässä käytännössä joka päivä kesällä, ku oli lomaa se 10 vkoa. kehitystä tuli hyvin. kaikki on kiinni siitä miten noi treenit rytmittää ja suhteuttaa. jatkuva nousujohteisuus kaipaa kaveriksi keventelyä ja malttia, että pysyy suunta oikeena ja ukko/akka terveenä. natulle ois jopa parempi tehdä kaks lyhyttä treeniä ku yks ylipitkä. mä en ite oo ollu mikään paras esimerkki noissa säännöstelyissä, ku mun treenit on menneet tyyliin usein ja paljon kerralla... :D

Mulla olis maksimi kokeilut kahden viikon päästä, niin miten olisi hyvä lämmitellä että saisi parhaimman tehon irti? Vanhat maksimit oli penkki 135, kyykky 130 ja mave 200. Pitäisikö ruoalla tankkaaminen jo aloittaa edeltävänä viikonloppuna?

mä en juuri suosittele tekeen mitään uutta ja erilaista testeissä. lämppien tulis olla samanlaisia oli treeni millanen vaan. lämmittelyt ja herättelyt kuuluu jokaseen lämppään. ruokatankkaamisesta ei voimailussa juuri hyödy täs vaihees enää. miinuksillakaan tosin ei kannata olla.

Millasessa tapauksessa penkki jalat ilmassa olis hyvä apuliike? Vai onko se "ihan turha" variaatio, jos tavoitteet eivät ole sotilaspenkissä?

aikalailla turha. joka tapauksessa solttupenkissäkin se asento pakaroista ylöspäin pitäs olla ja pysyä samana ku normipenkissä niin hyvin ku mahdollista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom