Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no kaikki stressi toki lisää kortisolikuormaa, mutta kaikkia huonoja asioita ei vaan saa pois kokonaisuudesta. tää on kuitenki niin monien vuosien pohjalta nähty jo toimivaksi, ettei noita hirveesti ite tarvi kyseenalaistaa. esimerkkinä mun omat treenit kestää 3-6h 4-6 päivänä viikossa. joskus jopa koko päivä kiivetään melkosen onnettomilla eväilläkin vielä. kyse kuitenki on hyvin voimapohjasesta touhusta. silti sitä jaksaa ja kehittyy. hieman liikaa sitä jengi tuijottelee minuutteja ja tiettyjä sarja- ja toistomääriä ja pelkää kaikenlaista. huolellista ja nousujohteista treenii vaan ja oman kropan opettelua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai hän tarkoitti tuota mitä jto tuossa sanoi. Tärkeämpää tehdä vaadittu työ kunnolla leväten sarjojen välissä kuin kiirehtiä pois salilta alle tunnissa.

Esimerkkinä tunnen painonnostajia, joilla treenit venyvät helposti sinne yli kolmeen tuntiin eikä näytä haittaavan. Itsehän olen vielä sellainen narukäsi, että hommat tulee hoidettua 60-80 min ajassa lämmittelyineen. :)

PS. En keksi mitään syytä sillä, että Wendler itsekään käyttäisi lisäravinteita enää nykyään. Kisa-ajat sitten erikseen.

juu no kaikkia paljon ja pitkään treenaavia nyt on melko turha syyttää roinahommista. kyllä mulla on tiedossa paljon natuja monista lajeista, jotka keskittyy vaan tekeen hommat kunnolla ja oikein.

Onko siulla mitään kivoja jippoja yms. ruokailujen / juomisien suhteen ennen voimanostokisaa? Jos oletetaan että paino on 2 kiloa alle painorajan. Varmaan kun painoa ei tarvii vedeättää mitenkään, niin ihan normiruokailut toimii parhaiten? Ei tule kropalle mitään sen kummempaa rasitetta uuden juttujen muodossa.

Otatko jto valmennukseen joilla tavoitteet enemmän lihastenkasvatuksessa eli bodauksessa mutta kuitenkin tarkoituksena hilata sarjapainoja pääliikkeissä ylöspäin?

Jos prioriteetti tekemisessä on voima, penkki ja kyykky. Ja haluaisin tuoda siihen mukaan cooperin parannuksen. Ollaanko siis menossa päin honkia ja haluamassa liikoja? Työt ei tällä hetkellä kuitenkaan rasita. Massaa on, 105kg/182cm. Ikä 32v. Penkki 130kg, kyykky 160kg, cooper syöpynyt 2000m paikkeille.
Mutta pitkäkestoisia kävelyjä sauvoin yli kympin lisäpainoin vakiona ohjelmassa. Voimailu ja juoksu sopii kuitenkin helpommin yhteen kuin bodaus ja juoksu.

esetku: millanen treeni edessä? työsarjat?

jpfux: just tollai, niinku ajattelit. kaikki uudet jutut pitää testata muualla ku just ennen kisaa.

smurffi: on mulla tässä aika laaja lajikattaus ollu ja bodareita seassa myös. bodailu ei todellakaan sulje pois sitä lähes ensisijaista tavoitetta nostaa niitä treenirautoja ylöspäin.
- Voimanosto, painonnosto, voimamiesurheilu, yleinen voimaharjoittelu, kehonrakennus, crossfit
- Vapaaottelu, lukkopaini, brasilialainen jujutsu, paini, nyrkkeily, budo-lajit
- Uinti, vesipallo
- Koripallo, pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, salibandy, amerikkalainen jalkapallo
- Kalliokiipeily (boulderointi ja köysikiipeily), vuorikiipeily
- Yleisurheilun heittolajit, juoksut, hypyt
- Hiihto, hiihtosuunnistus
- Ns. toiminnallinen voimaharjoittelu oman kehon ja erilaisten apuvälineiden avulla

rati: sun painonen ei juuri yli 3000m noin vaan juokse, mutta aina voi kehittyä. pidemmät kävelyt repun kanssa kehittää enemmän sitä aerobista puolta, mikä on hyvä pohja toki cooper-treeneille. juoksemaan kyllä silti joutuisit :) et sä ollenkaan liikoja halua.

Näin teen! Onneksi paino on tosiaan tuon pari kiloa alle rajan. Saa syödä kunnon aamupalan ennen kun lähtee autoon istumaan. Nestettäkin uskaltaa normisti juoda, eikä tarvii pelätä että suuta kuivaa kun nostojen aika tulee :D

3-6h treenit kuulostaa kyllä kamalalta! :D

Onko tuohon joku perusta minkä takia lämmittelysarjoja pitäisi tehdä noin hemmetisti 10-15? Niissä vähissä kisoissa mitä olen itse käynyt en muista kyllä kenenkään vetäneen mitään 15 sarjan lämmittelyjä ennen kisoja.

Jos miettii omaa perus penkki päivää niin 2x20 kiertäjäkalvosin lämmittelyä kuminauhoilla, 2x20 tyhjällä tangolla (toinen kapea, toinen leveämpi) sitten 5x60% 3x70% ja sitten työsarjat vaikka nyt 5x3 tai mitä sinä päivänä onkaan. Jos tehdään tosta laskennallinen niin 10min tohon tankojumppaan ja kuminauhoihin. 5min loppulämppöihin sitten 5 sarjaa 3min tauoilla niin tulee se 15-20min joten päästään 30-35min. Sitten päällä vaikka lätsit ja vatsat ja suihkun kautta kotiin, mitään aerobista alkulämppää en sen kummemin teen muutakun poljen salille.

Lähinnä en ymmärrä miksi lihas pitäisi rasittaa lämmittelysarjoilla ennenkuin tehdään ne työsarjat, itsellä ainakin terävyys kärsii.

edit. Sen verran lisäys että toki kisoihin lämmittely on eriasia kun työsarjoihin, mutta jotenki kuvittelisi että työsarjoista saisi parhaimman hyödyn ku ne tekee maksimaalisella teholla, ei lihakset väsyneenä.

jpfux: kannattaa suht tiuhaan stoppailla autolla ja tehdä joku iisi kävelyhöntsäilyjumppa parkkiksella. esim. 50min ajoa, 10min höntsää. melkonen ero fiilikseen, jos ajomatkat on enempi ku 3h.

dingdango: no mä aikalailla saarnaan perusteellisen valmistautumisen nimiin. nää on aina hyvin henkilökohtaisia juttuja ja monet lämppää vähemmänkin. täysin perusteltua tollanen pidempi kaava kuitenkin on. lämppä on aina kaksijakoinen: fyysinen lämpö ja hermoston herättely. kumpikin tähtää suorituskyvyn maksimointiin.

lämmittely ei rasita lihasta vaan tehostaa sen toimintaa. tää on ehdoton fakta. riippuu toki sun työsarjaraudoista, millasia liikuttelet, mutta jos esim. penkkaat maksimissaan vaikkapas 1*160 ja työsarjat ois 5*3*80% eli 127,5kg. lämpät ois sillon 20x20, 5x95 ja 3x112,5. rohkenen sanoo, että tollasia nousuja en oo 30v punttipuolen kokemuksilla koskaan nähnyt lukuunottamatta niitä junnuja, jotka tulee farkuissa salille, ottaa rotsin pois ja sit maksimit tankoon :)

jos sulla se lämmittelyvaihe rasittaa niin paljon, että ite työsarjat kärsii, sulla on heikko kunto ja sarjakestävyys. sillä on aika iso merkitys sitten mm. kisajaksamiseenkin. missään nimessä se lämpän tarkotus ei oo väsyttää lihasta, vaan valmistaa sitä treeniin. lisäksi ne useemmat noususarjat jo käy hyvästä nopeustreenistäkin.

jpfux: kannattaa suht tiuhaan stoppailla autolla ja tehdä joku iisi kävelyhöntsäilyjumppa parkkiksella. esim. 50min ajoa, 10min höntsää. melkonen ero fiilikseen, jos ajomatkat on enempi ku 3h.

dingdango: no mä aikalailla saarnaan perusteellisen valmistautumisen nimiin. nää on aina hyvin henkilökohtaisia juttuja ja monet lämppää vähemmänkin. täysin perusteltua tollanen pidempi kaava kuitenkin on. lämppä on aina kaksijakoinen: fyysinen lämpö ja hermoston herättely. kumpikin tähtää suorituskyvyn maksimointiin.

lämmittely ei rasita lihasta vaan tehostaa sen toimintaa. tää on ehdoton fakta. riippuu toki sun työsarjaraudoista, millasia liikuttelet, mutta jos esim. penkkaat maksimissaan vaikkapas 1*160 ja työsarjat ois 5*3*80% eli 127,5kg. lämpät ois sillon 20x20, 5x95 ja 3x112,5. rohkenen sanoo, että tollasia nousuja en oo 30v punttipuolen kokemuksilla koskaan nähnyt lukuunottamatta niitä junnuja, jotka tulee farkuissa salille, ottaa rotsin pois ja sit maksimit tankoon :)

jos sulla se lämmittelyvaihe rasittaa niin paljon, että ite työsarjat kärsii, sulla on heikko kunto ja sarjakestävyys. sillä on aika iso merkitys sitten mm. kisajaksamiseenkin. missään nimessä se lämpän tarkotus ei oo väsyttää lihasta, vaan valmistaa sitä treeniin. lisäksi ne useemmat noususarjat jo käy hyvästä nopeustreenistäkin.

Joo, mulla kyllä on huono "työkunto" jonka takia tuntuu että liiat lämpät vie tehoja mutta sitä on tarkotus tässä kehittää ottamalla yleistä hapenottokyykä parantavaa treeniä sekä pidempiä sarjoja kevyillä painoilla aina treenin loppuun (esim penkki treenin jälkeen vielä 3x12x50-60%). Sitten toiseen pointtiin, olikohan siinä Louie Simmonssin kirjassa että lämpöjä ei sais koskaan ottaa nopeustreeninä? En muista mikä tälle oli peruste, onko tietoa?

Voi olla myös että itsellä pääkopasta kiinni mutta jotenki pelkään ottaa liikaa lämpöjä koska luulen etten ole niin terävä niissä "oikeissa sarjoissa" ja varsinkin jos kisataan tai muuten vaan otetaan maksimi ykköstä niin en uskalla nostaa mitään yli 80% koska pelkään että se kovin puhti ja jännite lihaksesta katoaa.

Voi olla myös että itsellä pääkopasta kiinni mutta jotenki pelkään ottaa liikaa lämpöjä koska luulen etten ole niin terävä niissä "oikeissa sarjoissa" ja varsinkin jos kisataan tai muuten vaan otetaan maksimi ykköstä niin en uskalla nostaa mitään yli 80% koska pelkään että se kovin puhti ja jännite lihaksesta katoaa.
Se voi ihan hyvin olla just sieltä pääkopasta kiinni. Mä oon tästä puhunut ennenkin, että lämmittelyt kannattaa tehdä kunnolla ja niissä kannattaa mennä tarpeeksi suuriin painoihin. Itse otan joskus lämmittelyissä ykkösen isommalla painolla kuin mitä on sarjapaino. Hyvä lämmittely herättää hermostoa tosi hyvin. Jos lämmittelyn aikana väsyy niin tekee sen väärin tai sitten se sarjakestävyys on aivan onneton. Monestihan huomaa että voinanostotreenissä vasta toinen tai kolmas sarja alkaa kulkea kunnolla. Tän voi kääntää myös niin päin, että silloin on ollut vajavainen alkulämpö. Jos lämmittelyt ja hetättelyt on kohdillaan niin ainakin teoriassa silloin ollaan kovimmassa iskussa heti ekasta sarjasta lähtien. Myös maksimiykkösissä mä ainakin saan paljon enemmän irti kun menen vain rohkeasti tarpeeksi lähelle maksimia painossa. 90% nyt ainakin. Vähän päällekin.

juu noin se menee.

lämppä on eri ku se noususarjaosio, jota voi hyvin käyttää myös nopeustreeniin. joka tapauksessa solupuolella se raudan määrä merkkaa siihen rekrytointiin enempi, joten tää on semmosta lisäjuttua.

sarjakestävyyttä kehitetään tekemällä enemmän suht kovia sarjoja, ei lenkkeilemällä tai pitkillä iiseillä sarjoilla.

juu noin se menee.

lämppä on eri ku se noususarjaosio, jota voi hyvin käyttää myös nopeustreeniin. joka tapauksessa solupuolella se raudan määrä merkkaa siihen rekrytointiin enempi, joten tää on semmosta lisäjuttua.

sarjakestävyyttä kehitetään tekemällä enemmän suht kovia sarjoja, ei lenkkeilemällä tai pitkillä iiseillä sarjoilla.

Vaikea kuvitella ettei yleiskunto vaikuta sarjakestävyyteen? Ainakin kyykyssä olen huomannut nopeastikkin posiitivisen vaikutuksen noilla pitkillä sarjoilla sekä intervallityylisellä kuntoharjoittelulla (en siis todellakaan juokse lenkkejä, vaan nyt puhutaan kovista 10-15min kuntopyrä/krossari/korokehypyt treenistä). Tämä on ehdottomasti auttanut jaksamaan treenata kovempaa ja useampia sarjoja, enkä suostu uskomaan että kyse on pelkästä plasebosta! =)

P.S 5x5 kyykky treenin jälkeen kun ottaa 4x10x60% niin ei meikäläisellä voi puhua helpoista sarjoista, kyllä mä olen avain paskana :D

dingdango: vaikuttaa toki, mutta kyllä se voimailijan lajikestävyystreeni tapahtuu siellä fosfaattipumpun puolella. millasissa raudoissa liikut? ei treenien jälkeen avain tai aivan paskana tarvi olla. seuraava treeni tulee kyllä riittävän pian.

esetku: no jos nyt esimerkiksi kyykkäät pääsarjoissa 3*160, vois lämpät mennä:
5min fillari
5min keppijumppa: kyykky, julle, pystypunnerrus, pystysoutu, vartalon kierto, kulmasoutu... à 15x. pari kierrosta
lajilämppä ja herättely: 2*8*60, 2*6*80, 4*100, 2*130, 1*150

Matkaa ei tule kun max 2 h mutta ajattelin juuri noin tehdä että puolessa välissä pikku jaloittelu ja ehkä vähän evästä, jos paino pysyy näin alhaalla kuin on pysynyt.

Kiitos taas neuvoista. Oot hyvä mies! Pie siekii peukkuja että saan tuloksen tällä kertoo!

dingdango: vaikuttaa toki, mutta kyllä se voimailijan lajikestävyystreeni tapahtuu siellä fosfaattipumpun puolella. millasissa raudoissa liikut? ei treenien jälkeen avain tai aivan paskana tarvi olla. seuraava treeni tulee kyllä riittävän pian.

esetku: no jos nyt esimerkiksi kyykkäät pääsarjoissa 3*160, vois lämpät mennä:
5min fillari
5min keppijumppa: kyykky, julle, pystypunnerrus, pystysoutu, vartalon kierto, kulmasoutu... à 15x. pari kierrosta
lajilämppä ja herättely: 2*8*60, 2*6*80, 4*100, 2*130, 1*150

Mikä on fosfaattipumppu?

Joo ei voi toki yleistää näitä, lähinnä itsellä todella paska hapenottokyky ja sitäkautta yleiskunto tuntuu tällä hetkellä jarruttavan treenejä voi olla että tulkitsen myös syyn väärin.

Viimeisin kyykky treeni jonka tein kun olin aivan paskana (ei sillä ettenkö palautuisi seuravaan treeniin vaan sellainen yleinen turpaan saatu olo kun ois juossu kovemmanki lenkin) oli 20x20kg -10x60kg 5x100kg sitten 4x5x140kg jonka jälkeen 5x10x70kg.

jpfux: tottakai kaikki ulokkeet pystyssä!

dingdango: kehon fosfaattivarastoja pystyy kehittään tekemällä enemmän submax- sarjoja. virallinen nimi toi ei ole, mutten nyt kehittänyt näppärämpää samantien. jos yleiskunto on todella paska eli ei pysty esim. reippaasti käveleen 8km tunnissa tai juokseen esim. 5km puoleen tuntiin kannattaa sitä puolta hieman siinä sivussa kehittää.

tohon sun treeniin kommentoiden, että tolla 5*10*70kg tyhjätään enempi lihasta ku luodaan pohjaa tehdä enemmän raskasta työtä. tää on solupuolen fakta. suurin osa mun vahvimmista asiakkaista ei juuri koskaan tee sarjoja loppuun asti, vaikka paljon töitä tehdäänki. noi nousut 20-60-100-145 on kyllä aika hätäilyä. mutta eipä siitä sen enempää. teet mitä teet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom