Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ok, koitan päästä vähäisistäkin koukkukäsistä eroon. mulla on vaan niin hiton pitkät kädet et tuntuu et pitää ottaa hirmu levee ote sit, mut eiköhän toi kerro jotain sit vaan muitten osa-alueitten tekniikan puuttesta. jatketaan harjoituksia.

mitä ihmettä toi malli tekee noilla polvisiteillä???

nokun arvon Jto kysyy, niin tietty vastaan. toki mutuilen, mutta luulisin että toi ei käytä noita polvisiteitä sen takia että niistä tulis mitään jeesiä polvien suhteen, ei tollaisista räteistä voi sellasta hyötyä saada, vaan siksi että kun nostaa pitkät housut jalassa niin tonne reisien kohalle tulee tommoset pussit jolloin ei housut kinnaa vastaan kun laittaa tollatin polvirätit :) mutta joo sori ot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moikka jto
Onko normaalia että sarjapainot putoavat 3-5kg kevyen viikon aikana (lähinnä isoissa liikkeissä)? Kevyen viikon pidän sillain että samanlaista sarjaa kuin normaalisti mutta painot ~0,60 x ykkösmaksimi.
Pidän kevyen viikon n. 5-6 kovan viikon jälkeen. On turhauttavaa kun parhaimmillaan ekat pari viikkoa menee entisten tulosten kiinnisaamiseen. Kuinka tota sarjapainojen putoamista voisi estää, vai voiko mitenkään? Salilla olen käynyt n. 1,5 vuoden ajan.
Kiitos!

ps kuinka kauan aikaa sulla menee vastailla tähän ketjuun päivätasolla? oletko missään vaiheessa meinannut sulkea tän ketjun?

Mitähän ihmettelemistä painonnostajan polvisiteissä mahtaa olla? Monet käyttää. Donnyllä nyt taitaa olla kaikki paikat sen verran hajalla että taitavat tulla ihan tarpeeseen.
Toi Ricardon vastaus oli parempi, sillä: Katsoitko miten päin helvettiä ne siteen on? Ihan rypyssä ja polvien alla. Ja kun se laittaa niitä uudestaan niin se vain heittää ne tuohon päälle eikä kiristä yhtään. Ei tue millään varmuudella tippaakaan. Siksi herää kysymys, että mitä se niillä tekee. Sama kuin käyttäisi kyykyssä vyötä mikä on auki. Mutta tuo housujen tuunaaminen saattaa olla yksi vaihtoehto. Tai sitten ei. Ei tiedä.

Moikka jto
Onko normaalia että sarjapainot putoavat 3-5kg kevyen viikon aikana (lähinnä isoissa liikkeissä)? Kevyen viikon pidän sillain että samanlaista sarjaa kuin normaalisti mutta painot ~0,60 x ykkösmaksimi.
Pidän kevyen viikon n. 5-6 kovan viikon jälkeen. On turhauttavaa kun parhaimmillaan ekat pari viikkoa menee entisten tulosten kiinnisaamiseen. Kuinka tota sarjapainojen putoamista voisi estää, vai voiko mitenkään? Salilla olen käynyt n. 1,5 vuoden ajan.
Kiitos!
Mulla on samaa vaivaa jos veivaan kevyen liian matalilla painoilla ja sun käyttämä 60% on todellakin helvetin matala. Mä oon alkanu käyttään 80% painoja kevyellä viikolla, mutta teen toistomäärillä siitä kevyen. Eli tyyliin 5x2x80% ja pysyy tuntuma rautaan päällä paljon paremmin.

no noi siteet nyt lienee ukolle joku henkinen apu tai mummon tekemät ja tykkää käyttää sen takia. muuta funktiota niillä ei tossa ole.

kevennykset on aika yksilöllisiä ja riippuu paljon kovien viikkojen sisällöistä ja rasituksesta. 5-6 vkoa kovaa on melko paljon. jos 60% vie kroppaa unelle ja sit ei saa niin kevyinä tehdä. yksinkertasta. normiraudat, mutta 2-3 toistoo varaa voi olla parempi ratkasu.

Mitä vatsalihasliikkeitä jto suosittelet jos haluaa keskivartaloon voimaa?

Kannattaako liikkeet tehdä vasta treenin päätteksi vai treenin alussa jos tuntuu että vatsoja ei enää jaksa treenin jälkeen tehdä?

treenin alussa ok, jos et sen jälkeen kyykkää tai vedä tai tee muuta kovaa keskikroppaa vaativaa. jos ei jaksa tehdä, pitää hieman ihmetellä, mitä se muu treeni sisältää. mä teetän hyvin usein samassa treenissä vedon, etukyykyn ja keskikropan. alkuun tulee itku, mutta sit voima voittaa. tai sitten oot vaan laiska?

monipuolinen ja raskas keskikroppatreeni on SE juttu. dynaamisia suoria ja vinoja, kiertoja, taivutuksia jne. lisäksi staattisia pitoja eri asennoissa(!!!) ei siis mitään iänikuista lankkua. dynaamisten ja staattisten yhdistelmiä myös. ihan perusliikkeinä istumaannousu, polvien nosto riipunnassa, salkkunostot, kiertovatsat jne... ja romua niin perhanasti, ei mitään nitkuttelua.

No ehkä se menee siihen laiskuuden puolelle enempi heh :D mut pitää kokeilla vaikka treenin alkuun silloin ku ei ole kyykkyä tai vetoa tiedossa. Entäs voimapyörä?

treenin alussa ok, jos et sen jälkeen kyykkää tai vedä tai tee muuta kovaa keskikroppaa vaativaa. jos ei jaksa tehdä, pitää hieman ihmetellä, mitä se muu treeni sisältää. mä teetän hyvin usein samassa treenissä vedon, etukyykyn ja keskikropan. alkuun tulee itku, mutta sit voima voittaa. tai sitten oot vaan laiska?

Niin no en tiedä... Kyllä mä ite teen vatsatreenin ihan erillään muusta treenistä, kuin että tekisin sen puolikuolleena jalkatreenien päälle. Ennen toki tein mutta ero on aivan selkeä, kun sen tekee ihan omana treeninään, esim illalla jos treeni ollut aikaisemmin päivällä, tai sitten ihan eripäivänä mitä jalkajumppa. Sama se on pohkeiden kanssa, kannattaa tehdä ne jalkatreenin alussa niin on kaikki paukut niiden tekoon eikä haittaa muita liikkeitä. Toki hieman eri juttu kuin absit, vatsat jos tekee alkuun niin se tietty haittaa kovia kyykkyjä ja vetoja kuten jo sanoitkin. Ja Saqu90:lle, voimapyörä ehdottomasti vatsatreeniin, jto on tästä tietenkin samaa mieltä. Jos pitäisi yksi liike vatsoille valita, niin se olisi varmaankin just voimapyörä tai dragon flagit.

saqu: voimapyörä on yks ok väline, ei ihmeidentekijä. ei mikään yks ja paras. semmosta ei ole. dragon flag nyt ei ainakaan semmonen ole, vaikka ihan hyvä sekin. jos on mahdollisuus ja vatsanseutu on selkeesti heikko, sillon kannattaa sen tekeminen priorisoida ja käsitellä sitä normaalisti päälihasryhmänä. ei sen koskaan pitäs olla mikään pari sarjaa rutistuksia treenin lopussa -tyylinen ratkaisu. pohkeiden relevanttiutta treenin alussa kyseenalaistan aika vahvasti. kyykyssä ne stabiloi liikettä ja siks niitä ei kannata väsyttää. ellei oo bodari, jolla ei pohkeita näy lainkaan, ei tossa ekana tekemisessä oo juuri perustetta. eikä kyllä sillonkaan. kyseessä on niin pieni lihasryhmä, että sen jaksaa hakata läpi koska vaan.

Tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako tuo vatsa kiertäen samaa kuin russian twist, vai istumaannousua kiertäen? Ja miten jto suosittelet istumaannousut tehtäväksi, jalat tuettuna vai ilman?

jos ei erityistä vikaa lonkankoukistajissa oo, sit jalat kiinni vaan. selkärangan liikkuvuus merkkaa liikaa jalat vapaana -versiossa. tiedänpäs 70kg tyypin kiskoneen ilman jalkatukee 50kg:lla yli 20 toistoo. hepun ranka vaan oli erittäin liikkuva ja nenä suurin piirtein kosketti kroppaa koko matkan. vatsa kiertäen voi olla mikä tahansa istumaannousutyyppinen liike. eli ei paikallaan kierretä, vaan tehdään siinä supistava liike myös. edelleen: monipuolisuus merkkaa ja varsinkin, jos aikoo keskikroppatreeniä käyttää motorisemmissa lajeissa apuna kuin puntti.

Moro,

Kyselin jotain päiviä sitten tuosta kyykystä ja selän pyöristymisestä... Otin nyt jonkunmoisen videon puhelimella minkä sai. Taitaa olla niin, että yksi maininta ja kaikki uusiksi. Tosiaan jalka-asentoa oon koittanut vaihdella ja tangon paikkaa ym. Venyttelyjä on paljon. Selässä notkoa ja yliliikkuvuutta. Tarpeks alas kun tuossa kyykyssä menee niin aika härski on toi pyöristyminen.

Tuossa ne pari

Jotain kiikuttelee tää masiina kun koitan videota laittaa, koitetaas puljata.

Olisi tarkoitus tehdä 6vkon russian squat program (sekä kyykky että penkki).
Tämän jälkeen mave kuvioihin 2x vkossa (kevyt treeni n. 50% ja raskaampi treeni 70-80% raudoilla).
Minkälaista treeniä kyykkyyn ja penkkin tuolloin maveen keskittymisen aikana, ettei saavutettu "piikkaus" putoisi pahasti?

Moi jto!

Paljon puhutaan ylikunnosta ja tukossa olevasta hermotuksesta. Nämä tuntuvat menevän monesti sekaisin ja täytyy myöntää, että ristiriitaisen informaation tulvassa olen hieman itsekkin ulapalla.
Miten siis tunnistan, että kyseesä on hermostojumi ja miten siitä kannattaa palautua?

Mitenkäs jto treenais/piikkailis voimakestävyyttä siis esim. 100 kg penkkihaastetta jos kuukauden päästä olis tarkoitus ottaa uudet enkat?

mniska: no jos et kauheen opitkään piikkaile vetoo, ei nyt pahasti haittaa jättää takakyykky hetkeks pois ja tehdä muuta kintuille. vähemmän määrää ja iisimpiä sarjoja. penkissä voi tehdä hieman kovempaa ja enemmän, muttei siinäkään mitään erityistä ohjetta tällaseen ole.

jackmullings: sama asia periaatteessa. ylirasitustiloja on hieman laskentatavasta riippuen 3-4 eritasoista. ns. normaalia hetkellistä ylirasitustilaa käytetään ihan tarvitun harjoitusvaikutuksen aikaansaamiseksi. hermostollinen ylirasitustila alkaa ilmetä yleensä pidemmän ajanjakson kuluessa. treenit ei kulje lainkaan, mikään ei kiinnosta jne. mutta tää on yleensä suht vaikee saada aikaan ees normitreenaajalla.

cipe: eli mahdollisimman monta toistoo 100:lla? mikäs on maksimi? paljon tolla menee nyt? kuukausi on aika lyhyt aika ja käytännössä ehdit tekeen 2-3 treeniä pidemmillä sarjoilla tyyliin 3-4*15-20 ja muutaman intervallin tyyliin 6*6*100/ 30s paussit.

Jes, eli juurikin mahdollisimman monta toista tolla 100:lla.

Maksimi 180kg. Satkulla aiempi enkka on 32 toistoa (viime helmikuulta). Psykologisesti lähdin lähestymään tota ottamalla eilen 120kg 21 toistoa. Olin ajatellut ottaa pidempiä reenejä tyylliin 110-120kg, jotta suoritus satkulla olis sitten mahdollisimman kevyen tuntunen. Satkulla olin ajatellut määrittää sarjan rytmityksen (pikku paussien paikat). Ekan "paussin/hapen" paikan sais varmaan helposti määriteltyä ton 3-4*15-20 ekan sarjan aikana.

muutamalla tollasella pidemmällä treenillä saat kyl sieltä sen tason esiin. jos aattelis, että tavoite on yli 30 toistoa, kannattaa eka tauko pitää selkeesti ennenku menee hapoille pahemmin. nopeus ja rentous on se juttu. aikaa vastaan sä joudut tekeen töitä. sen takia noilla pausseilla kyynärpäät lukossa vois olla merkitystä muutamien lisätoistojen saamiseen.

pitkien sarjojen lisäksi sun kohdalle intervallit kerran viikossa ois aika kova juttu. esim. toi em. 6*6, mutta isommilla kiloilla tai sitten hieman pidempi sarja 4-7*8-10*110/ 30s. et sä kerkee montaa treenii tekeen tässä, mutta esim.
1. ti: pitkät sarjat 3*20, pe: intervallit 6*8
2. ti: pitkät sarjat 3*25, pe: intervallit 6*10
3. ti: pitkät sarjat 1*lähes maksimitoistot, pe: intervallit 6*10
4. ke: kevyt herättely 5*5*60%, la: kisa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom