Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaahan konkarit, että miten paljon noi vaikuttaa tulokseen? Itse tässä mietin, että kun en mitään lämmittimiä ole ikinä käyttänyt ja nyt 80-kilosena kyykkään 160kg (tai vähän enemmän varmaan menis, tuo oli tilanne 2 kk sitten), niin minkä verran apuja treeniin noista on saatavilla / saisko noilla uutta vauhtia kehitykseen isompien sarjapainojen avulla?Lämppään kyllä aina hyvin ennen treeniä, polviakin pyörittelen yms. ja en koe niiden olevan ikinä kylmät eikä mitään vaivoja ole ollut ikinä. Kannattaako siltikin hommata?

Kyykkyhän on aina miellyttävää, mutta miten nää lämppärit siihen mielekkyyteen vaikuttaa positiivisessa mielessä?

Pakasta vedettynä hyöty on varmasti noin 10 kiloa. Ajan kanssa kun löystyvät, hyöty on enää tukeva ja lämmittävä.

Riippuen kyykky tiheydestä nuo alkaa kyllä aika äkkiä löystyä. Itse ostin nuo joskus, niin en saanut kunnolla edes jalkaan ja nyt ajan saatossa ne saattavat jopa reenin aikana vähän valua.

Itse olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen noihin ja suosittelen kyllä kaikille.

Voisin melkein nyt hakkee siun siunausta eräälle asialle. Eli ongelma on tämä:

Mie oon ihan tai ainakin melkein umpisurkee ykkösnostaja. Varsinkin kyykyssä ja vedossa tämmönen ongelma miulla on. Parhaat sarjat otettuna kyykky 7-8*165, 5*170 ja ykkönen 190. Vedossa 10*200, 7-8*210 ja ykkönen 240.

Oon koittanu ratkaisuna tuota hypridihommaa, mutta se ei nyt ole tuonut kyllä toivottua tulosta. Vähän on parannusta tullut, mutta jotenkin tuntuu että tuollakin touhulla on saanut vaan noita perusvoima-alueen rautoja nostettua, eikä se edelleenkään toimi kun lähden hakemaan kovia ykkösiä tai jopa sitä absoluuttista maksimia. Mutta mitä mieltä olisit jos alkaisi toteuttamaan tuota bulgarialaista treeniä josta olet hyvän artikkelinkin kirjoittanut. Tuohan on aivan sitä ääripäätä kun puhutaan hermostollisesta reenistä, joten varmaan tähän miun ongelmaan aika hyvä ratkaisu?

sepä voi olla, ettei vie ku syvemmälle kuoppaan. jos perusraudat nousee hybriditreeneillä, hyvä. oletan kuitenki, että ne ykkösetki on sieltä nousseet samassa suhteessa? toki sä voisit alkaa tekeen helpohkoja ykkösiä useemmin viikossa tietyn jakson ajan ja katella, herätteliskö se kroppaa kuinka. käytännössä se tarkottas semmosia 90-95% rautoja 4-8 sarjaa 2-3 krt/ vko lajista riippuen. helppoja ja teräviä ne sais olla siis. 2 vkoo putkeen noita riittää kyllä alkuun. kevennyksen jälkeen näkee jo mitä on tapahtunu ns. normaalitreenien raudoille. tää ei taatusti oo mikään taikatemppuratkaisu, mutta voi onnistua kehittään sun irtiotto-ominaisuuksia hyvinkin parin kolmen syklin aikana.

sepä voi olla, ettei vie ku syvemmälle kuoppaan. jos perusraudat nousee hybriditreeneillä, hyvä. oletan kuitenki, että ne ykkösetki on sieltä nousseet samassa suhteessa? toki sä voisit alkaa tekeen helpohkoja ykkösiä useemmin viikossa tietyn jakson ajan ja katella, herätteliskö se kroppaa kuinka. käytännössä se tarkottas semmosia 90-95% rautoja 4-8 sarjaa 2-3 krt/ vko lajista riippuen. helppoja ja teräviä ne sais olla siis. 2 vkoo putkeen noita riittää kyllä alkuun. kevennyksen jälkeen näkee jo mitä on tapahtunu ns. normaalitreenien raudoille. tää ei taatusti oo mikään taikatemppuratkaisu, mutta voi onnistua kehittään sun irtiotto-ominaisuuksia hyvinkin parin kolmen syklin aikana.

Nooh en nyt voi ehkä sanoa että olisi noussu samassa suhteessa. Jotenkin todella oudosti nuo menee. Numeroissa voisi antaa tämmöistä dataa: Tein kyykyssä 6*160, maksimin otin 180, nyt tosiaan olen saanut kyykyn tuloksen hilattua 7-8*165 + 5*170 tasolle ja ykkönen 190. En tiedä onko nuo noussut samassa suhteessa :)

Jotain tälle ois kyllä pakko keksiä. Voimanostossa kun kisaa, niin tää on aika todella epämieluisa vaiva. "Hirveitä" sarjoja pystyn tekemään, mutta se ei vaan millään siirry niihin ykkösiin. Moni on ajatellut että miun mave ykkönenkin olisi lähempänä 300 kiloa kuin 250 kiloa noilla 10*200 ja 7-8*210 sarjoilla.

Ajattelin jatkaa reenejä tästä eteen päin 3 kyykkyä, 1 veto ja 4 penkkiä viikko tahdilla. Eli aika samalla lailla kuin tähän asti, mutta pitää nyt yrittää noiden reenien sisältöä miettiä että saisi enempi järkeä tähän touhuun. Välillä vaan meinaa turhauttaa tämä, kun kiva olisi kisoissa tehdä hyvää tulosta.

Tarkoitatko siis että 2 viikkoa tekisi pelkästään lajeissa töitä 90-95 prosentilla tuon 2-3krt / vko, sarjojen ollessa 4-8kpl / treeni, eikä tekisi päälle ns perusvoimasarjoja? Eli tuo ei olisi periaatteessa varsinaista hybriditreeniä? Tämän 2 viikon jälkeen sitten kevennys ja sitten perus määrän nostamista tuolla 70-85% alueella?

Maksimit ei oo kummosia, penkki 120kg ja mave 150 kg.Alotin tossa joskus selkäinahon penkkiohjelman mut jäi kesken työtapaturman takia, tuli reilun kuukauden tauko.Mietin jos sais ees yhen kierron vietyä läpi 5x5 systeemiä.Treeniä ei oo paljo takana niinku kilotki kertoo, yks jakosta kolmesti viikkoon.Haaveissa ois penkistä ens kesänä 140-150kg, en tiiä onnistuuko mut ompahan tavoitetta.Siitä leuanvedosta vielä et miten hyvin toii 5x5 toimii siinä? Kävin jotain 10 vuotta sitten varmaan liianki ahkeraan salilla, en saanu muuta aikaseks ku itteni jumiin ja se loppu siihen.Tuli hommattua puntit kotiin ja on intoo täynnä ku ilmapallo.Tarviin just tommosen selkeen systeemin edetä et ei kävis niinku viimeks ku minä oon vähä tämmönen.

Vähän tyhmänpuoleinen kysymys, mutta sitä vartenhan tämäkin ketju on: Katselin tuossa sun kuuden viikon piikkausohjelmaa, missä on kolme treeniä viikkossa. No, mullahan on tämä ongelma, että ykkönen on aika huono sarjoihin verrattuna, niin olisko mun syytä ottaa noihin prosentteihin vielä vähän lisää? Meinaan vaan kun tuolla on esim. 7x1x90% niin se tarkoittaa mulla esim. penkissä 130 kilon painoa (ja sekin ylöspäin pyöristettynä) ja teen sillä hyvänä päivänä nelosen ja huononakin kolmosen. Tästä äkkiä päättelisin, että 7x1 ei ole oikein mikään temppu. Ja tästä herää kysymys, että piikkaantuuko se ykkönen edes jos veivaa suhteessa liian kevyillä painoilla? Vai onko tuo edes liian kevyt vai luulenko vain?

Tein tähän alle sen melkoisen tunnetun jonkun ryssäohjelman missä on ensin muutaman viikon perusvoimajakso ihan suoralla progressiolla ja sen päälle ...5x5, 4x4, 3x3, 2x2, 1x1. Tuntui että homma jäi vähän vajaaksi ja pidän ensi viikon kevyenä ja hyppään sun piikkaukseen. Kohtuullista kehitystä tuollakin tuli. Penkissä 2.5 - 7.5 kg vähän laskentatavasta riippuen. 5 kg isompi maksimi oli siis otettu keväällä, mutta pieni pakollinen tauko romautti sen enkä saanut sitä vitullakaan nousemaan. Laskin ohjelman painot siis sen hetkisellä maksimilla. Ja se oli ihan hyvä idea tai en olisi saanut sitä läpi. Mave nousi 10kg ja kyykky peräti 15 ja siitä olen aika innoissani, koska aina ja ikuisesti paskat jalat alkaa vihdoin vastata treeniin jollain tavalla. Paljon enemmänhän tällä ruumiinrakenteella pitäisi kyykätä, mutta pienin askelin eteenpäin. Nyt kyykky on vain 12.5 kiloa penkkiä edellä, mutta se on siinä mielessä positiivista, että se oli pitkään tasoissa.

Kyynärpää on nyt jo ok, muutamat yläkropan treenit pystynyt jo täysiä tekemään :) Kysymys kyynär- ja polvilämmittimistä. Kannattaako ne laittaa paljaalle iholle vaatteiden alle, vai polvilämppärit housujen päälle ja kyynärlämppärit pitkähihaisen päälle? Vai onko mitään väliä? Tähän asti paljaalle iholle olen laittanut.

Kyynärpää on nyt jo ok, muutamat yläkropan treenit pystynyt jo täysiä tekemään :) Kysymys kyynär- ja polvilämmittimistä. Kannattaako ne laittaa paljaalle iholle vaatteiden alle, vai polvilämppärit housujen päälle ja kyynärlämppärit pitkähihaisen päälle? Vai onko mitään väliä? Tähän asti paljaalle iholle olen laittanut.

Paljaalle iholle ne on tarkoitettu. En laittaisi vaatteiden päälle muutakuin silloin jos on venahtaneet sen verran ettei pysy paikallaan paljaalla iholla.

Paljaalle iholle ne on tarkoitettu. En laittaisi vaatteiden päälle muutakuin silloin jos on venahtaneet sen verran ettei pysy paikallaan paljaalla iholla.

Juu. Aattelin, että kun olisi housujen ja pitkähihaisen kangas vielä ihon ja lämppärin välissä extrana lämmittämässä, niin olisi parempi kuin paljaalla iholla.

Minkälaista kevennystä suosittelet ennen voimanostokisoja, ja miten pitkään kannattaisi kevennellä noin karkeasti? Itse suunnittelin sellaista että otan seuraavat 2 viikkoa ennen kisaa kevyemmin (viimeinen kova treeni n.20 pv ennen kisaa) ja vihoviimeiset treenit ennen itse kisaa suunnilleen 2x2x80% että paineet pysyy tallella. Vai onko tuo 2x2x80% mielestäsi jopa liian raskas? Ajattelin nyt täällä kysyä, tällaista on varmaan jo monesti kysytty mutta en jaksa selata koko ketjua läpi etsien vastausta. Niin pieni kysymyskin että tuskin tästä maksaa kannattaa.

hassua että tulen kysymään näin 2 kisat käyneenä, mutta ainahan sitä voi oppia jotain uutta. ja ovathan nämä hommat yksilöllisiäkin, karkeaa arviota tulinkin kysymään.

Kysymys kyykkyyn liittyen... Selailin jo monen monta sivustoa ja luin artikkeleita ja kattelin videoita.

Ajattelin silti kysäistä vielä, kun en löytänyt itseäni tyydyttävää vastausta...

Itsellä löytyy yliliikkuva notkoselkä. Ja kyykkyjä tehdessä alaselkä "tilttaa" / pyörystyy / butt winkkaa miten vaan sanookaan.

Selkä tilttaa ilman painoja ja painojen kanssa. Etukyykyssä ja takakyykyssä. Olen kokeillut tasapohjallisilla kengillä sekä pn kengillä/lauta kantapäiden alla. Kapealla sekä leveällä jalka-asennolla. Jalkaterät ulospäin tai suoraan. Venyttelen joka päivä-joka toinen päivä. Lonkankoukistajat tuntuu yleensä tukkoisimmilta. Notkahdus tai tiltti tapahtuu juuri siinä syvyydessä missä lonkankoukistaja on polven kanssa samalla tasalla.

Jotenkin perse karkaa taakse ja selkä tuppaa kumartumaan eteen... Selkä aivan pystysuorassa kyykkääminen tuntuu mahdottomalta jo ilman painojakin kyykätessä.

Sitten kun laitan vyön mahd alas ja kyykkään tuo tilttaus jää todella olemattomaksi ja saan palkon paremman asennon.... Voiko se keskikroppa olla heikkous? Eroa tällä hetkellä vyöllisessä ja vyöttömässä kyykyssä n. 20kg...

Kiitos jos jaksat jotain mietettä laittaa :)

jpfux: juu pelkkää "iisiä" maksimitreeniä. tää on käytännössä testijakso, miten se kroppa reagoi tollaseen. kauheen uupuneeksi ei kropan pitäs muuttua, joten älä ahnehdi niitä treenimääriä. tarkotus on nimenomaan yrittää herätellä sitä hermostoa kovempiin tehoihin.

työläinen: 5*5 voi vallan hyvin toimia, jos tarkotat tota mun versioo, etkä esim. jotain älytöntä 16 vkon palaa. mieluiten kuitenkin sarja- ja toistomääriin vaihtelua. siihen toi 3*4->6*6 on paljon parempi.

powerhousu: jos et kauheesti oo piikkaillu, toi venäläisen lopetus voi olla hieman raaka, ku siinä ei kevennellä lainkaan. melki voisit ottaa ykköskokeilun nyt kevyen jälkeen vielä. yks vaihtoehto vois olla ihan lineaarinen piikkaus, eli pari viikkoa haet kakkosmaksimin, sit kevyt ja sitten pari viikkoa ykkösiä. taas kevyt ja vielä ykkönen. tää kuitenkin kaipais yleensä alleen kunnon perusvoimakauden ja en oo lainkaan varma, jaksaako sun kroppa ton venäläisen jälkeen vielä uuden piikkauksen. seh'än suunniteltiin aikanaan pika-avuksi painonnostajien kyykkyyn. sen takia tollanen lyhyt pätkä ei välttämättä oo se paras, kun haetaan kunnolla maksimia.

gunship: käytännössä ei oo väliä. riippuu haluaako niistä kireet ja apuja nostoon vai pelkän lämppäefektin.

busse: kuinka pieni kysymyksen pitää olla, ettei siitä pitäis maksaa? tai kuinka pieni vastauksen... varmaan sunkin töihin tulee ihmisiä, jotka haluaa sulta palveluja ilmaseksi? no juu... vipasta kovasta vedosta 2 vkoa on aika ok paussi. kyykystä 1,5 vkoa ja penkissä voi hyvin ottaa viikkoo ennen alotusraudan. täysin yleistäviä noi kuitenkin on. 2*2*80% on aika kevyt ja täysin tyyppiriippuvaista, miten sillä kroppa pysyy hereillä. jotku voi ottaa ton jopa keskiviikon herättelytreenissä ja jotkut ei siedä kahteen viikkoon mitään rankkaa. tää on sun oman opettelun paikka ehdottomasti ja paljon ku kisailet, saat paljo oppia, miten oma kroppa reagoi mihinkin. piikkailun ajoittaminen lajissa ku lajissa on urheilussa SE juttu.

directions: jos vyö auttaa tollai, käytä sitä! video auttais enempi tässä. levee asento ja jalkaterät ulospäin auttaa monille.

jpfux: juu pelkkää "iisiä" maksimitreeniä. tää on käytännössä testijakso, miten se kroppa reagoi tollaseen. kauheen uupuneeksi ei kropan pitäs muuttua, joten älä ahnehdi niitä treenimääriä. tarkotus on nimenomaan yrittää herätellä sitä hermostoa kovempiin tehoihin.

Voisin hiukan alkaa suunnittelemaan tuon tapaista systeemiä. Jos salikisojen jälkeen ottaisi tuon kokeiluun.

Kiitos taas vastauksista. Oot ylihieno mies!

busse: kuinka pieni kysymyksen pitää olla, ettei siitä pitäis maksaa? tai kuinka pieni vastauksen... varmaan sunkin töihin tulee ihmisiä, jotka haluaa sulta palveluja ilmaseksi? no juu... vipasta kovasta vedosta 2 vkoa on aika ok paussi. kyykystä 1,5 vkoa ja penkissä voi hyvin ottaa viikkoo ennen alotusraudan. täysin yleistäviä noi kuitenkin on. 2*2*80% on aika kevyt ja täysin tyyppiriippuvaista, miten sillä kroppa pysyy hereillä. jotku voi ottaa ton jopa keskiviikon herättelytreenissä ja jotkut ei siedä kahteen viikkoon mitään rankkaa. tää on sun oman opettelun paikka ehdottomasti ja paljon ku kisailet, saat paljo oppia, miten oma kroppa reagoi mihinkin. piikkailun ajoittaminen lajissa ku lajissa on urheilussa SE juttu.
Selvä juttu. Nämä 2 vko tauko vedoista ja 1,5vko kyykyistä ajattelin itse pitääkin mutta hyvä varmistua asiasta. Menen nyt oman järjen mukaan kisoihin ja koitan kroppaakin vähän kuunnella.. Kai se on vain ajateltava niin että jokainen kisattu kisa tuo kokemusta eikä niin että kaikki pitäisi olla paperilla valmiina jo ennen kisaa.

powerhousu: jos et kauheesti oo piikkaillu, toi venäläisen lopetus voi olla hieman raaka, ku siinä ei kevennellä lainkaan. melki voisit ottaa ykköskokeilun nyt kevyen jälkeen vielä. yks vaihtoehto vois olla ihan lineaarinen piikkaus, eli pari viikkoa haet kakkosmaksimin, sit kevyt ja sitten pari viikkoa ykkösiä. taas kevyt ja vielä ykkönen. tää kuitenkin kaipais yleensä alleen kunnon perusvoimakauden ja en oo lainkaan varma, jaksaako sun kroppa ton venäläisen jälkeen vielä uuden piikkauksen. seh'än suunniteltiin aikanaan pika-avuksi painonnostajien kyykkyyn. sen takia tollanen lyhyt pätkä ei välttämättä oo se paras, kun haetaan kunnolla maksimia.
Aikalailla samanlaisia ajatuksia kuin mulla. Mä itse asiassa ajattelinkin aluksi tehdä niin, että kokeilen kevyen jälkeen uudestaan maksimit, mutta mulla on niinkin järkevä syy jättää se tekemättä, kuin että aika loppuu tältä vuodelta kesken. Joulu tulee vastaan ja tiedän, että se tulee katkaisemaan treeniputken. Ei nyt kokonaan, mutta hankaloittaa treenejen suunnittelua. Tuohan pidentäisi pari viikkoa seuraavan piikkauksen lopetusta, kun sinne maksimiykkösten jälkeenkin voisi olla fiksua heittää taas kevyt.

Enkä ole minäkään kyllä ollenkaan varma siitä mitä mun kroppa sanoo toisesta piikkauksesta tähän perään. Mutta pakko se on kokeilla niin oppii taas uutta kropastaan. Jos se ei toimi ja alkaa tukottaa niin tietääpä ensi kerralla miten edetä. Jos homma toimiikin paremmin kuin hyvin niin taas opittiin ja hymyilyttää samalla. Saas nähdä. En usko, että kropalla tulee työkapasiteetti vastaan, kun on sitä tässä totutettu tiheään frekvenssiin ja suureen volyymiin. Olen ihan vakavissani miettinyt, että saattaisin Smolovistakin selvitä ja tekis mieli kokeilla sitten joskus ens vuoden puolella. No, piikkaushommat nyt on niin erilaista, että ehkei siinä paljoa tuollaiset asiat auta jos lyhyet sarjat alkaa tukottaa.

Kun tehdään rinnallevetoa kyykkyyn, niin onko ns. koukkukädet todella tekniikkavirhe, eli että kädet ovat koukussa kun kontakti reisiin tapahtuu? Eikös kuitenkin tarkotus oo ikäänkuin vetää se tanko sinne kyykkyyn? Tota kuitenkin näyttää tekevän aika monet huippunostajatkin, kuten monet ton Californian Strengthin nostajat. Tässä esimerkki:

Donny Shankle, Clean And Jerk. Pendlay seminar, Sydnay 2012 - YouTube

sä et pysty vetään kädet koukussa niin tehokkaasti ylöspäin ku suorilla. eli voimaa häviää väärään suuntaan. täs ei oo mitään ihmeellistä. eri asia sitten on sen allemenon ajoituksen kanssa. sen aktiivisuus on hyvin ratkaisevaa koko noston onnistumiselle. vetokorkeushan ei kummoinen ole.

mitä ihmettä toi malli tekee noilla polvisiteillä???

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom