Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kuva...? tolla kuvauksella voi olla vielä mitä vaan. mutta kuten sanottua, eipä tossa nyt pahoja tainnu käydä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaatko jto sanoa millaset polvilämmittimet kannattais hommata, kun kyykky sarja painot huitelee n. 5x140 tasolla ja maksimi minkä ottanut "kevyesti" 150. Enemmän tavoitteena bodailu johon kuuluu aikalailla perusliikkeitä vain eli hackkia mavee yms.
Sinäällään hinnalla ei ole väliä, kun mitä oon katsellut itse joitakin niin hinnat ovat maksimissaan sen 70e, mutta kestäähän noi hintavemmat varmaan käyttöä niin pitkään, että hintalaatusuhde on aika kovalla tasolla.

markettilämpät on ihan hyvät. neopreeni kaikissa materiaalina ja mulla tais kestää samat 10v ilman sanottavampia kulumisen merkkejä. ohuet 3mm riittää monille, eikä ero 5mm paksuihin oo kauheen kummoinen. joka tapauksessa ku jalat on tehty, vedät ne alas jo, ettei se ylilämpö haittaa niveliä. päälle laitat lämpässä heti.

Oisko mitään vinkkiä uusiutuvaan ITB syndroomaan tai kireisiin lokankoukistajiin? Kipu tuntuu lonkissa ja reiden yläosissa. Yleensä ilmeisesti polven alapuoli on tyypillisempi kipukohta, mutta kaiketi tuo lonkkakipukin ITB syndroomaan viittaa... Lisäksi rullatessa reiden ulkosyrjiä siinä ITB:ssä tuntuu kummassakin jalassa kova noin 10 cm pitkä möykky, joka muljahtelee kipeästi rullaa vasten, muttei tunnu pehmittyvän.

Vaivaa erityisesti kyykätessä ja tuntuu uusiutuvan ihan 1-3 kovan kyykkytreenin jälkeen eli haittaa toden teolla. Mun liikunta jalkojen näkökulmasta on juurikin punttia voimailumielessä ja päivittäistä kävelyä. Mikään "juoksijanvaiva" kyseessä ei siis ole. Normaali treenimäärä on ollut siis 1-2 kyykkyä yhteen viikkoon, joista toinen on ollut sitten kevyt tai nopeus. Ongelma noissa kyykyissä on se, että olen aika etureisidominantti ja kyykkään mieluummin noin hartioiden levyisellä jalka-asennolla ja annan polven mennä hiukan eteen. Tossa versiossa olen melko dynaaminen ja alaslasku on nopea. Leveä kyykky ja boksikyykky ovat mun mielestä hyviä liikkeitä takareisille ja pakaroille ja tekisin niitä mielelläni, mutta tuo jalka-asennon levittäminen käy melko kivuliaaksi lonkille ja yläreisille melko pian. Varsinaista liikkuvuusongelmaa ei pitäisi olla. Tuntuu vaan helpommalta kipujen takia pitää jalat kapealla, kaataa yläkroppa ikään kuin niiden päälle ja kyykätä siitä. Normaali lämmittely ennen kyykkytreeniä on ollut reisien foamrollaus, kevyt venyttely, keppijumppaa, muuta jumppaa jaloille ja vasta sen jälkeen tangon alle ja siinä 3x10x20kg, 2x10x60kg... Kylmänä en ole siis tangon alle mennyt. Silloin, kun kivut eivät haittaa, ovat treeniraudat 150-200kg välissä. Polvilämppäreitä ei ole ja polvisiteitä en ole käyttänyt kymmeneen vuoteen.

Olen lukenut, että lihasepätasapaino etureisien ja takareisien välillä etureiden eduksi (etureisidominanssi) saattaa olla syy ITB syndroomaan. Mulla on treenatessa aika vaikea saada suoraa rasitusta takareisille eli jonkinlaista hermotusongelmaa siellä voisi olla myös. Mulla esim. maastavedot ja suorin jaloin maastavedot harvemmin käy takareisille. Perseeseen ja alaselkään enempi. Jos teen takareisiä mahallani laitteessa niin huomaan tiukoissa toistoissa kirivän myös alaselkää kaarelle. Selässä on lordoosia.

Katselin aiheesta tämmöisen artikkelin:

Iliotibial Band Syndrome: Why It Happens, and How You Can Help It | I Lift So I Can Eat.

Tuon mukaan jätin nyt jalkatreeneistä kaikki etureisiliikkeet pois ja keskityn maastanostoon ja takareisiliikkeisiin. Sen lisäksi teen 2-3 kertaa viikossa artikkelin liikkeet pakettina läpi ja päivittäin osan noista liikkeistä. Lonkankoukistajia olen venytellyt muutenkin päivittäin ja joskus useampaan kertaan. Teen sitä esimerkiksi aamuisin, töissä sekä joka treenin alkuun riippumatta siitä, mikä treeni on kyseessä. Samoiten rullaan reisiä auki joka treenin kärkeen. Jäätä annan kipualueille 4-5 kertaa viikossa.

Oonkohan oikeilla jäljillä vai tuleeko vielä jotain mieleen?

kotitreenaaja

Tarkotus ois alotttaa 5x5 treeni kyykyssä ja penkissä.painan 85kg ja sain leuanveto maksimissa ykkösen 35kg lisäpainolla.kysymys kuuluukin et miten jos leuanvedon ottas tohon treeniin mukaan, sais alottaa passelisti omalla painolla.maksimissa ois tullu enemmänkin mut toppas viimesen 5-10cm päähän tangosta.miten nopeuspäivä kannattas toteuttaa, myötä vai vastaotteella ja millä sarja ja toistomäärillä?Treeni menis Ma penkki, Ti kyykky, Ke lepo, To nopeuspenkki,Pe nopeuskyykky, leuat, mavea pari sarjaa, Ti leukoja.Semmonen vielä et voiko tohon nopeuspenkin päälle ottaa kapean penkin? Treenaan kotona ja rautakanki hoitaa leuanvetotangon virkaa.

nordci: oot oikeilla jäljillä ja vaikka en oo fyssari, on noita tullut eteen. joillakin toi nyt vaan tuppaa oleen tiukempi tai ainakin se kiristyy helpommin. aika paljon sille saa huomoita siis antaa. nopee alaslasku on joskus ollu se ongelma syy. voisit kokeilla rauhottaa sitä hieman.

sjmv kyllä käy ehdottomasti takareisiin tai teet sen väärin. millään ei saa semmosia domseja sinne takaosastolle. säilytä se normaali lordoosi koko noston ajan siellä alaselässä ja laske tanko vain puoleen sääreen tms. liikkuvuuden rajoissa. ainoa liike tapahtuu lonkkanivelessä, ei rangassa ollenkaan. polvet hieman pois lukosta. se onko lihasepätasapainon korjaus varsinainen ratkaisu on sit eri asia.

yks tietenkin, mitä tuppaan aina suositella on se vahauskone. ja taas. sen lähes maaginen kyky rentouttaa lihaksia vois olla yks ratkaisu. koska toi alue on hankalasti venytettävissä, sekin pitäs tehdä manuaalisesti. sattuu joskus paljon, mutta hyvää tekee. poikkisuuntaan hierominen ja venytyskin voi auttaa.

työläinen: 85+35= 120. vitonen pitäs tulla ainakin 10 kg:lla. 5*5 ei kyllä oo oikein missään muodossa tai kenenkään versiona kovin ideaali, jos aiot paukuttaa sitä pitkään. lisää vaihtelua toisto- ja sarjamääriin. aina se heikko kohta leuoissa on siellä lopussa, eli ei ois tullu enempää ei. opettele vetää aina niin kovaa niin ylös ku menee. nopeustreenien tarvetta hieman epäilen. millasia rautoja liikuttelet? nopeuspenkin jälkeen voi hyvin ottaa kapeeta.

Osaatko jto sanoa millaset polvilämmittimet kannattais hommata, kun kyykky sarja painot huitelee n. 5x140 tasolla ja maksimi minkä ottanut "kevyesti" 150. Enemmän tavoitteena bodailu johon kuuluu aikalailla perusliikkeitä vain eli hackkia mavee yms.
Sinäällään hinnalla ei ole väliä, kun mitä oon katsellut itse joitakin niin hinnat ovat maksimissaan sen 70e, mutta kestäähän noi hintavemmat varmaan käyttöä niin pitkään, että hintalaatusuhde on aika kovalla tasolla.

Voin vastata tähän, että SBD:n lämppärit on ylivoimaisesti parhaat. Vasta hyväksytty IPF:ssä ja jäykimmät mitä sallitaan. Varmaan 99% nostajista käyttää noita nyt ja syystä. Itse ostin sportheavystä ja maksoi juurikin tuon 70e. Kannattaa katsoa noi koot SBD:n omilta sivuilta ja ottaa se tight fit eli yhden koon pienempi. Hankalat vetää jalkaan, mutta noilla on uskomattoman hyvä kyykätä.

polvilämppäreistä vielä: käyttötarve merkkaa. jos haluaa niistä nostoapua, sit sbd on kyllä hyvä. jos haluaa "vain" polvet lämpösiksi, neopreeni on käytännössä kaikilla se materiaali eli merkillä ei ole väliä. ite käytin semmosia, mitkä pysyy hyvin päällä, muttei auta nostossa lainkaan.

Noita SBD juuri mietin vaihtoehtona noille perusneopreeni lämmittimille, mutta ajattelin, että ne olisi liian varustenostamista. Mut toisaalta kai melkein ne vois hommata kerta ne on hyvät. Voihan sitä aina ostaa sit halvat peruslämpätkin mikäli niitäkin tarvitsee jossakin. Eniten mietitytti vaan se, että miten noin toimii sit esimerkiksi muissa jalkaliikkeissä kuin kyykyssä.

Noita SBD juuri mietin vaihtoehtona noille perusneopreeni lämmittimille, mutta ajattelin, että ne olisi liian varustenostamista. Mut toisaalta kai melkein ne vois hommata kerta ne on hyvät. Voihan sitä aina ostaa sit halvat peruslämpätkin mikäli niitäkin tarvitsee jossakin. Eniten mietitytti vaan se, että miten noin toimii sit esimerkiksi muissa jalkaliikkeissä kuin kyykyssä.

No tavalliset titan tms lämpät on samoissa hinnoissa, joten mikset vaan hommaa parasta samalla rahalla. Kyllä ne SBD:tkin siitä vähän löystyy alun jälkeen, mutta niillä on sitä pientä nostoapuakin lukuun ottamatta aivan älyttömän miellyttävä kyykätä.

No tavalliset titan tms lämpät on samoissa hinnoissa, joten mikset vaan hommaa parasta samalla rahalla. Kyllä ne SBD:tkin siitä vähän löystyy alun jälkeen, mutta niillä on sitä pientä nostoapuakin lukuun ottamatta aivan älyttömän miellyttävä kyykätä.

Mitäs mieltä oot (jto myös) et jollei oo ongelmia polvissa, niin kannattaisko treenit vetää ilman noita SBD:itä, ja sit kisoissa ottaa viimesetkin kilot pois noitten lämppärien kanssa? vai kaikki treenit vaan kevyestä viikosta lähtien noilla SBD:illä?
En oo vielä omaksi noita hommannut, mutta ekat vn-kisat vedin SBD:illä ja positiivisesti yllätyin :)

80%:lla nostajista on kulumaa polvilumpion takapinnalla sano mulle aikanaan yks diakonissalaitoksen polvispesialisti. jos ei satu, ok. jos sattuu, kyykyt on siinä sit. en lähtis käyttään jatkuvasti lisäpainetta lämpän muodossa, vaikkei se nyt niin älyttömiä sitä lisää. riippuu aika paljon siitä lämpän jämäkkyydestä ja muusta. raakakyykyn suurin ongelmakohta useimmiten on puolikyykyssä niinku varusteillakin, mutta suhteessa usein myös siellä pohjassa. sen takia sitä alaosaa kannattaa treenata raskaana ilman extra-apuja.

Mitäs mieltä oot (jto myös) et jollei oo ongelmia polvissa, niin kannattaisko treenit vetää ilman noita SBD:itä, ja sit kisoissa ottaa viimesetkin kilot pois noitten lämppärien kanssa? vai kaikki treenit vaan kevyestä viikosta lähtien noilla SBD:illä?
En oo vielä omaksi noita hommannut, mutta ekat vn-kisat vedin SBD:illä ja positiivisesti yllätyin :)

No itse en henkilökohtaisesti tuu ikinä enää kyykkäämään ilman lämppäreitä enkä suosittele sitä kenellekään. Ihan polven terveyden kannalta siis. Isot nivelet lämpiää hitaasti ja noi lämpät on massiivinen apu siinä. Jos ostaa SBD:t vain kisoja varten niin kannattaa luultavasti ostaa 2 kokoa liian pienet. Niin nuo ainakin eri forumeillä suosittelevat.

Edit. Tämä siis henkilökohtainen mielipide vain.

joka tapauksessa ku jalat on tehty, vedät ne alas jo, ettei se ylilämpö haittaa niveliä.
Ylilämpö on asia uus, kehtaatko tarkentaa?

Toinen asia: mitä mieltä olet lihaksen harjoittamisesta eri kulmista? Positions Of Flexion | Fast Sports Nutrition

Kuten yleensä, myös täysin päinvastaista ajattelua löytyy. Erään näkemyksen mukaan lihaksen täyttä supistumista sekä täyttä venytystä tulisi välttää (active/passive insufficiency) ja pysytellä liikeradoissa keskialueella, joissa lihas on vahvimmillaan. Siispä hauistakaan ei tulisi treenata eristävällä hauiskäännöllä (puhumattakaan siitä, että haettaisiin äärimmäistä venytystä tai supistusta olkavarren asentoa vaihtelemalla), vaan tekemällä leuanvedon tai kulmasoudun kaltaista liikettä, jossa hauis samaan aikaan sekä lyhenee että pitenee kyynär- ja olkanivelten yli ja pysyy näin ollen vahvalla keskialueella.

Asiaan liittyen, että onko mitään mieltä yrittää sovitella vastuskäyriä ja voimakäyriä keskenään? https://www.youtube.com/watch?v=ks1FwB_RXn8 Tässä esimerkiksi on vertailtu hyvää huomenta -liikettä sekä vaakatasossa ja 45 asteen kulmassa suoritettavaa lantionojennusta. Tässä nousee esiin myös vapaat painot vastaan laitteet -vastakkainasettelu, kun ajatellaan miten koneilla voidaan saavuttaa tasaisempi vastus koko liikeradalla?

Rapsaa..

Tulihan se 130 sieltä! Ensin kevennystreeni niitä nelosia ja seiskoja, olivat hyvin irtonaisia, hyvän ja helpon tuntusia.
Maximi testiin nousu kympin välein 100x3 110x1 120x1 130x1, nosto oli tiukka, varmahko, kuitenkin tekniikalta puhdas.
Ehkä tästä aukesi henkinenlukko kun sai tuon rajan puhki.

Ajattelin jos seuraavaksi 3x3, 2x2 1x1, kevyttä& maximia väliin?

No itse en henkilökohtaisesti tuu ikinä enää kyykkäämään ilman lämppäreitä enkä suosittele sitä kenellekään. Ihan polven terveyden kannalta siis. Isot nivelet lämpiää hitaasti ja noi lämpät on massiivinen apu siinä.
Mä en nyt väitä mitään, vaan tuon esiin vastakkaisen näkökulman mistä joskus luin jostain. En tiedä miten asia on, kun en ole itse sitä tutkinut, mutta homma menee siis näin:
Lämmittimistä ei ole nivelen lämmittämiseen juuri minkäänlaista apua, koska keho pyrkii pitämään sisälämpötilansa kuitenkin melko vakiona. Veri siirtää koko ajan sitä lämpöä pois sieltä nivelen alueelta. Se tietysti tuntuu lämmittävän, koska iho lämpiää, mutta itse niveleen sillä on hyvin vähän tai ei ollenkaan vaikutusta. Se on vähän kuin kylmägeeli. Tuntuu kylmältä, mutta ei ole kylmää, eikä siitä ole lihakselle mitään apua. Iho vain tuntee sen kylmänä.

Voin vastata tähän, että SBD:n lämppärit on ylivoimaisesti parhaat. Vasta hyväksytty IPF:ssä ja jäykimmät mitä sallitaan. Varmaan 99% nostajista käyttää noita nyt ja syystä. Itse ostin sportheavystä ja maksoi juurikin tuon 70e. Kannattaa katsoa noi koot SBD:n omilta sivuilta ja ottaa se tight fit eli yhden koon pienempi. Hankalat vetää jalkaan, mutta noilla on uskomattoman hyvä kyykätä.

Kertokaahan konkarit, että miten paljon noi vaikuttaa tulokseen? Itse tässä mietin, että kun en mitään lämmittimiä ole ikinä käyttänyt ja nyt 80-kilosena kyykkään 160kg (tai vähän enemmän varmaan menis, tuo oli tilanne 2 kk sitten), niin minkä verran apuja treeniin noista on saatavilla / saisko noilla uutta vauhtia kehitykseen isompien sarjapainojen avulla?Lämppään kyllä aina hyvin ennen treeniä, polviakin pyörittelen yms. ja en koe niiden olevan ikinä kylmät eikä mitään vaivoja ole ollut ikinä. Kannattaako siltikin hommata?

Kyykkyhän on aina miellyttävää, mutta miten nää lämppärit siihen mielekkyyteen vaikuttaa positiivisessa mielessä?

no kyllä se kroppa sitä lämpöö siirtää, mutta ehdottomasti se nivelen lämpötila nousee neopreenillä tms. tiiviillä suojalla. kylmägeeli on pinnallinen litku eikä ihoa peittävä tiivis kalvo, kuten kumi, joten vertaaminen siihen ei päde. kylmägeeli on mun aika turhaa kamaa kyllä.

kaikki liikunta nostaa kehon lämpöä ja maratoonareilta on mitattu yli 40 asteen kroppalämpöjä. paikallisesti ja keinotekosesti lisätty lämpö (lämppärit) on sen verran voimakas, ettei kroppa ehdi sitä noin vaan neutralisoimaan, koska prosessi on sen verran hidas. sama vaikkapa laktaateilla jne. kyllä kroppa ne hävittää pahimmillaankin tunnissa parissa, muttei noin vaan naps.

lisäksi polvinivel on niin pinnassa eikä lihasten jne suojassa, että lämmittäminen samoin kuin jäähdyttäminen onnistuu suht nopeesti. ei sen lämmön tarvi nousta taivaisiin ollakseen suojaava. toisaalta polviliikkeiden jälkeen samantien kannattaa lämpät ottaa pois, ettei provosoi tulehdustiloja. treenin jälkeen nivelet kunnolla jäihin on aika hyvä keino ennaltaehkäsemään vammojakin.

Hyppään tuohon aasinsiltaan:

Mihin tuo kunnollisen kylmähoidon vammoja ehkäisevä vaikutus perustuu? Talvisin tulee käytyä avannossa puntti- ja lajireenien jälkeen jos aikataulu antaa myöten. Jos ei muuten pulikoi, niin puoleen reiteen asti menen seisomaan rapakkoon ja viivyn siellä veden lämpötilasta riippuen sen mitä kivulta sietää. Itsellä päälimmäiset vaikutukset ovat hyvä fiilis ja kaikenlaisen kolotuksen helpottaminen lihaksissa ja nivelissä. Peilistä näkee myös että mustelmat katoaa jos niitä on kerennyt edes nousemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom