Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Eli päätelmäni viestistäsi minulle ( siis minua varten/ miten minun kannattaa tehdä ): Tee asiantuntijan seurassa. ( tästä on melkein 10 v, kun oon sitä enemälti ja varmaan teknisesti sinne päin tehnyt... )
Joo, eli ei minun mielestäni kannata alkaa riuhtoa ainakaan suoraan maksimeja ennenkuin se tekniikka on oikeasti kunnossa, ellei halua riskeerata turhia loukkaantumisia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, jos ihanahelena meinaat rivessä maksimia kokeilla, niin ota siihen vaikka noin 10 reenin totuttelu/nousuohjelma, jonka aikana järkkäät tekniikan kuntoon ja pikkuhiljaa nostat kuormitusta ja sitten jos tuntuu, että tekniikka pysyy kuosissa vähän isommillakin painoilla, niin eikun maksimitesti kehiin. Eli ihan sama meininki siis, kuin voimanostotekniikoillakin.
 
Iivili on tässä vähän puhellut tosta 3*4->6*6 ohjelmasta ja siitä on erilaisia muunnoksia... ja näistä on ollut puhetta tässä. Niin onko JTO sinusta se alkuperäinen latelemasi ohjelma siellä voimaharjoittelunetin sivustoilla ns. paras?

Sehän on varmaan myös vähän ihmisestä kiinni... Mutta siihen minun ohjelmaan... eli, jossa oli tarkoitus tehdä kapee/leveempi kyykky/viikko. Eli kapee on ns. pääkyykky. Niin teenkö leveen kyykyn yhtä kovilla prosenteilla kuin kapeen kyykyn. Paitsi oletan tietenkin maksimin olevan pienempi.

rinnalle veosta: Oliskohan toi liian kova liike ihan treenattavaksi. Kyllähän se noitten nostajienkin ohjelmassa on, mutta en tiedä oikein miten kovasti ne sitä tekee.. Ei taida ihan pääliike olla...

Ja siitä Rive maksimin kokeilusta... en meinannu ihan tosissaan sitä kokeilla vain niin, että mikä paino nousee "helposti"...
 
ei ole olemassa "parasta". VOI olla olemassa optimaalisin kullekin nostajalle.

teet kummankin kyykyn suhteessa sen maksimiin.

rinnalleveto on hyvä liike. esim. ennen vetoa. ei se sen raaempi oo ku mikään muukaan.
 
rinnalle veosta: Oliskohan toi liian kova liike ihan treenattavaksi. Kyllähän se noitten nostajienkin ohjelmassa on, mutta en tiedä oikein miten kovasti ne sitä tekee.. Ei taida ihan pääliike olla...

Itse en ole "nostaja", mutta enemmän tulee kuitenkin voima- kuin bodytyylillä tehtyä. Kesällä rupesin tekemään rinnallevetoa sen takia, kun aiemminkin kettuillut alaselkä kipeytyi niin herkästi ja mavea, eikä loppuajasta kyykkyäkään kärsinyt tehdä. Osuutta tohon asiaan oli varmasti sillä kun tein pitkiä päiviä seisomatyötä.

Nyt mulla onkin tuo rive maven tilalla, enkä ihan heti aio ottaa ohjelmasta pois. Aloitinkin penkin ohella myös rivelle tuon jto:n 3x4 => 6x6 systeemin. On se sen verta mahtava liike:whip: ja selkä kestää paremmin ja kyykkykin kulkee.
 
Tässä olis sitten tuleva ohjelma; Mitä mieltä jto, haen kyllä myös selkään vähän leveyttä ja olkapäihin pyöreyttä... Mutta voima se on kuitenkin pääasia ;)

1. Penkki, ylätalja/alatalja ( oisko hyvä vaihdella viikottain vai pitäskö valita jompikumpi ), vinopenkki, viparit, kiertäjäkalvosin ( ? )

2. normikyykky, pystysoutu ( vai tuleeko harteille liikaa osumaa?!?) sjmv, vatsa, vatsat kiertäen

3. Kapea pena, k.soutu, "leuat", haukka ( en tiedä tartteeko haukkaa, kun leuoissa se saa kuitenkin osumaa )

4. Rive, leveä kyykky, julle, jalkojennosto, kyljet.
 
1. penkki, ylätalja, kapea vinopenkki, viparit, kiertäjäkalvosin
2. kyykky, sjmv, vatsa, vatsat kiertäen
3. kapea pena, kulmasoutu, leveä penkki, viparit, kiertäjäkalvosin
4. rive, leveä kyykky, jalkojennosto, kyljet

tollai vaikka.
 
JTO:lle. Treenitaustaa on reippaasti yli 10 vuotta ja tällä hetkellä ohjelma on:

1) Selkä+ojentajat, (mave joka toinen viikko) +staattisia pitoja
2) lepo+aerobinen
3) Jalat, pohkeet (etu ja takareidet) Joka toinen vko etukyykky joka toinen taka. + gripperit
4) lepo
5) lepo+aerobinen
6) Rinta+hauikset+olkapäät +gripperit
7) lepo+aerobinen
kierto alusta..

Reisikoukistajat ei tahdo kehittyä millään. Teen reisikoukistajia vain 3 sarjaa jalkapäivänä (reisikoukistus maaten). Jos siirrän koukistajat toiselle päivälle niin ehdotuksia ? Ja mikäli pidän reisikoukistajat jalkapäivänä niin millaista liikettä suosittelet. Syy miksi olen koukistajia vähentänyt on että ne tahtoo ottaa vaan takapakkia (heiketä). Treeni-intensiteettiä olen tiputtanut pikkuhiljaa hieman alaspäin (siinä on varaa), toistot on 5-8 välillä. Kyykkyä teen 5x5:sina, Mavessa 3-4x6. Penkki ei vielä ole ongelma.

Muuten ohjelma toimii suhteellisen hyvin. Painotus olisi enempi voimapuolelle. Alaselkää en lähtisi hirveästi kuormittamaan, se on mulla ilmeisesti heikko kohta (ainakin kyykyssä). Tekniikka ei ole paras mahdollinen, mutta kyykkyjen jälkeen ei ole alaselkä kipeä. Huomaan vaan jos teen kyykkyä ja mavea joka viikko niin 4-5 viikon päästä alkaa alaselkä jumia.

Eli siihen alaselkäänkin haluaisin panostaa, mutta en oikein tiedä miten.
 
Onko siis kyseessä yleensä takareiden vai vain reisikoukistusliikkeen huono kehitys?

Kyykkyä ja vetoa voi tehdä hyvinkin samalla jaksolla, mutta kannattas pitää ihan suunniteltuja kevennyksiä välissä. Muuten kyllä yks jos toinenkin ukko menee jumiin.
 
Onko siis kyseessä yleensä takareiden vai vain reisikoukistusliikkeen huono kehitys?

Kyykkyä ja vetoa voi tehdä hyvinkin samalla jaksolla, mutta kannattas pitää ihan suunniteltuja kevennyksiä välissä. Muuten kyllä yks jos toinenkin ukko menee jumiin.


Hmm.. Hyvä kysymys, vaikea loppujen lopuksi sanoa. Miten voisin mitata reisikoukistuksen yleistä kehitystä. SJMV:ssa olen saanut kohtuu hyvin rautoja mutta koukistukset on aina olleet naurettavan heikkoja ainaki omasta mielestäni SJMV:hen nähden.
 
Reisikoukistuksen yleistä kehitystä mitataan yleisesti reisikoukistuslaitteessa käytettyjen painojen yleisellä kehityksellä :jahas:
:)
Sjmv:ssä tekee runsaasti enempi lihaksia sitä työtä, joten noita ei voi suoraan verrata.
 
mitä mieltä olet tanko yhdistelmistä peruskunto kautena?
esim. Romanialainen, raaka rinnalleveto polvilta, etukyykky, pystypunnerrus.
tähähän ajattelin soveltaa sitä 3x8->5x10 kaavaa. kokeilin eilen ja voin sanoa että pirun rankkaa. tähän reeniin ei tarvinnu kun vatsat päälle :)
 
no toi menee sarjaan kuntopiirit tehoiltaan. kyseessä on kuitenkin aika kokonaisvaltanen yhdistelmä. pystypunnerruksen sijaan vauhtipunnerrus ehkä. tossa on hieman hankalaa se progressio, mutta ihan kivaahan noilla on leikkiä.
 
Reisikoukistuksen yleistä kehitystä mitataan yleisesti reisikoukistuslaitteessa käytettyjen painojen yleisellä kehityksellä :jahas:
:)
Sjmv:ssä tekee runsaasti enempi lihaksia sitä työtä, joten noita ei voi suoraan verrata.

No sitten reisikoukistusliikkeen kehitys on huonoa. 27,5 kg on ollut painopakassa jo vuosia (SJMV 160kg ja kyykky 180-200kg), tottakai laite vaikuttaa mutta paljon hintelämmät pojanklopit käyttää lähemmäs 40 kiloa samaisessa laitteessa, mulla se ei vaan kehity. Eli tuohon pitäisi nyt oikeasti saada jokin puhti. Oon treenannut välillä pohkeet rentoina ja silloinhan pitäisi liikkeen tuntua eri lihaksessa joidenkin juttujen mukaan.
 
Menenkö pahasti metsään, jos kokeilen seuraavaksi tehdä penkissä määränlisäyksen ja nousun ihan vaan tuon 8 viikon peruskauden 3. päivien mukaan, eli penkissä:
1. viikko: 4*5*80%(=128)
2. viikko: 6*5*80%
3. viikko: 8*5*80%
4. viikko: 3*6*60%
5. viikko: 4*5*85%(=135)
6. viikko: 6*5*85%
7. viikko: 8*5*85%
8. viikko: 3*6*60%
Nyt kävi niin, että tuo penkki tökkäsi tänään treeniin nro 6, jossa en saanut kuin todella tiukan 5*5*135kg. Viimeinen sarja oli niin tiukka, että oli ihan turha lähteä epäonnistumaan 6. sarjaan ja jätin sen sitten kokonaan tekemättä. Luultavasti syynä oli se, että menin ja ahnehdin viime treenissä ja kokeilin tehdä nuo 4*5 sarjat 140 kilolla(minulla oli uudet painonnostokengät, joiden kanssa tunsin saavani paremman kaaren sekä tehokkaamman nostoasennon ja siksi ajattelin, että pitäisi tehdä isommalla raudalla. Tyhmä minä!). Kaksi ensimmäistä tuli, mutta olivat niin tiukkoja ja nihkeitä, että jouduin tiputtamaan kahteen viimeiseen painon 135 kiloon, että sain ne tehtyä kunnialla.

Nyt tuntuisi siltä, että pieni jumi alkaa iskeä kimppuun. Ainakin tänään noista nostoista oli kaikki terävyys poissa. Luulen, että on melko turhaa lähteä enää hakkaamaan päätä seinään tuon 7. viikon kanssa ja ajattelinkin, että ottaisin penkin jatkossa seuraavasti:

7. viikko(=ensi viikko): 6*3*135kg pientä irtonaisuutta takaisin tuohon penkkiin
8. viikko: 3*6*60% kevennys
9. viikko: 6*3*140kg
10. viikko: 6*3*145kg
11. viikko: 3*6*60%

Tämän jälkeen olisi tarkoitus alkaa sitten vähän herkistellä paitaykköstä varten ja ottaa paidalla ainakin pari treeniä ennen joulukuun alkua, jolloin olisi ehkä tarkoitus käydä voimanostokisoissa ihmettelemässä.

Eli vaikuttaako tuo suunnitelma tuonne 11. viikolle asti järkevältä?

Ja sitten vielä toinen kysymys, eli näyttääkö tuon alla olevan videon suoritus nyt siltä, kuin sen 5-10 cm polvenaltavedon pitäisi näyttää? Onko jalat riittävän suorina yms. Otin boksikyykkyjen päälle kevyehkön 4*4*200kg ja yritin vähän kuulostella, että miltä tuo tuntuu. Linkki videoon
 
systeemihän perustuu siihen, että sarjoihin jätetään hieman varaa (!!!). ahneen kohtalohan on kaikilla tiedossa... painosokeen kohtalo on vielä ikävämpi :)

voipi olla aika herkkä toi 6*3*135:kin... eli mee fiiliksellä nyt sitten jatkossa. ei kevennyksiä heti, vaan teet noita kolmosia semmosella painolla, että tuntuu hyvältä. voit tehdä treenissä esim. 2*3*145, 2*3*140, 3*145, 3*135, jos siltä tuntuu, eli sarjoapainojen ei tarvi olla fiksattuja koko treenin ajan.

pukiltavedot ihan ok.
 
oikeella klik ja tallennat levylle. mulla jumii heti, jos yritän aukasta suoraan.
 
oikeella klik ja tallennat levylle. mulla jumii heti, jos yritän aukasta suoraan.

jeee!tack!

Mitäs muuten sanot, kun olin tossa viikon flenssussa ja pidin sen jälkeen kevyen viikon ja sitten otin ohjelmassa pari viikkoa takapakkia. nyt tuli maanantaina uudestaan se toistomaksimiviikko ja koitin aivan piruuttani semmosta erittäin reippaasti runkahtavaa tyyliä ja vippasin helpon kutosen, kun ei ollu varmistajaa, mutta 7*165 nyt ainakin menee tolleen. että voisko tolla tuloksella epäillä jo hyper-runkku-räkä-penkin, eli samalla tyylillä, kuin toi sarjakin oli tehty, olevan 1*200kg? :D

vertailun vuoksi, viimeksi, kun tein tän täsmälleen saman vakautuksen joskus kauan sitten, sain tossa testissä siististi jotain 4-5*155, 7*145 ja ykkösenä ilman piikkailua heti kevennyksen jälkeen 180, mutta ilman pysäytystä..
 
no siinä mielessä ei proge ole vaikeaa kun teen koko liikesarjan samalla painolla tiputtamatta tankoa lainkaan lattialle liikkeiden välissä. siis aloitan esim 3x8x40kg ja sit vaikka jouluun mennessä 5x10x~50kg. voisiko tämän tyyppisen rykäisyn tehdä esim samana päivänä kun on treenit? lauantaina ois kahdelta reenit niin kerkeis illalla käydä tekemässä. jäis sitten ma ja to käytettäväks kaks jakoseen.
 
Back
Ylös Bottom