Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitti vinkeistä! Joo taitaa noissa eritasoissa olla se, että oon pyrkinyt tekemään ne mahdollisimman räjähtävästi ja vauhdilla ylös, joten varmaan on muut lihakset tullut liikaa peliin mukaan. Ilmeisesti parempi tehdä vähän rauhallisemmin ja enemmän kohdelihaksilla, vaikka toki tällöin täytyy variaatiota hieman helpottaa.

Osatoistoja olen tuossa jokin aika takaperin treenannut vähän aikaa, niissä etenkin yläosa tuntui uskomattoman vaikealta, sai kyllä pitää apukäden melko lähellä vetävää kättä, jotta sai edes muutamia toistoja kasaan :) Ne ovat siis kyllä varmasti selkeä parannuskohde, mutta en ole varma sopivatko ne vielä ohjelmaani. Tunnustelen vähän tilannetta lähiaikoina, pääliikkeinä ottaisin todennäköisesti kuitenkin eritasovetoja maltilla ja yhden käden taljaa.

Mitenkäs muun (selkä)treenin laita ykl-spesialisaation aikana? Itsellä tuppaa hieman olemaan ongelmia ryhdin kanssa, joten tällä hetkellä olen pyrkinyt tekemään yhtä paljon soutuja kuin leuanvetoja, mutta mitenkäs tuollaisen tiheäfrekvenssisen leukareenin kanssa toteuttaisit nuo? Mavea, kyykkyä ja dippiä ym. yleistreeniä pyrin tekemään pari kertaa viikossa, mutta tiedostan toki, että niissä pitää olla maltti mukana, jotta ei syö liikaa tehoja leukatreeneiltä.

Eli leukoja esim. 3-5 kertaa viikossa, muutama toisto varaa per sarja, ja toistomäärissä kuitenkin pysytään kaikissa variaatioissa alle kympissä? Palautukset vähintään 3min luokkaa eli ei mitään hapottelua? Vähän olin alunperin pohtinut tosiaan vaihtoehtona tuota lihasmassan lisäämistä selän ja käsien alueelle ja treenit sitten sen mukaan, mutta haluan toki tehdä sillä tavalla, joka parhaiten tuo tuloksia kyseiseen liikkeeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juu ja sitä apua ei sais antaa siinä alussa liikaa tai käytännössä mahdollisimman vähän, koska se alku ja loppu on ne pahimmat kohdat. osavedoissa pätee se helppous samalla lailla eli sun pitää eka opettaa kroppaas tekeen asioita, eikä samantien hakata sitä tohjoksi.

ryhdinkorjaussouduissa tärkeintä on että teet ne leveeltä.

Minkälainen on mielestäsi hyvä voimanostovyö, onko jotain hyvää merkkiä, jota suosittelisit? Alkaa vain oma vyö käymään pieneksi niin olisi jossain vaiheessa uuden hommaaminen.

Mitä mieltä tästä jaosta suosittelemaasi 3x8->5x10 progressioon? Tein sen 3x4->6x6 ketjun aloituspostin ja sinun mielipiteisiesi mukaan muokkasin sen eri toistomäärille.

1. 3x8
2. 5x9
3. 3x7
4. 4x9, 2x2
5. 6x10
6. 4x8
7. 5x10, 2x1
8. 3x8
9. 5x9
10. 3x7
11. 4x9
12. 6x10

Kiloja en ole vielä miettinyt mutta varmaan jostain 70-80kg paikkeilta lähden yrittäin saada enemmän alussa kuin lopussa.

Eikös ryhdinkorjaussouduissa tärkeintä oo se että kyynärpäät on reilusti irti kyljistä (liike on "transverse abductionia" eikä vain olkanivelen ojennusta) eikä varsinaisesti otteenleveys, vaikka otteen leveys pitkälti tonkin asian määrittää?

Minkälainen on mielestäsi hyvä voimanostovyö, onko jotain hyvää merkkiä, jota suosittelisit? Alkaa vain oma vyö käymään pieneksi niin olisi jossain vaiheessa uuden hommaaminen.

Mitä mieltä tästä jaosta suosittelemaasi 3x8->5x10 progressioon? Tein sen 3x4->6x6 ketjun aloituspostin ja sinun mielipiteisiesi mukaan muokkasin sen eri toistomäärille.

1. 3x8
2. 5x9
3. 3x7
4. 4x9, 2x2
5. 6x10
6. 4x8
7. 5x10, 2x1
8. 3x8
9. 5x9
10. 3x7
11. 4x9
12. 6x10

Kiloja en ole vielä miettinyt mutta varmaan jostain 70-80kg paikkeilta lähden yrittäin saada enemmän alussa kuin lopussa.

Luehan nyt se 3x4-->6x6 enempi ajatuksella. Siinä mennään päivän kunnon mukaan ja suunnitellaan yleensä yksi treeni eteenpäin, ei kahtatoista todellakaan.

annikki: jep. levee ote yleensä ohjaa vaan ne kyynärpäät ulos. lavanlähennys on se juttu.

Oon nyt 1,5v käynyt salilla ja käyttänyt 1- sekä 2-jakoisia ohjelmia. Sarjat x toistot on ollu lähinnä 3x3-6, (isoissa liikkeissä, mave, kyykky, penkki, leuanveto) joskus oon ottanu kasejakin. Kevyitä viikkoja olen kyllä pitänyt koko saliuran ajan n. 5-6vk välein. Nyt on muutaman kuukauden ajan painot junnannu paikoillaan.
Luuletko että auttaisi jos tekisin nyt vuorostaan pitempää sarjaa, tyyliä 3-4x6-10 ?
Kiitos

Hurahdin nyt täysin tohon painonnostoon ja tuntuis et noi voimanostot saa nyt jäädä hetkeks ainakin. Tähän asti kun käyny sen 5 kertaa viikkoon salilla ni mietin et mistähän ois fiksu alottaa et kerkii palautuu mut et reenit tukis pääosin työntöö ja tempausta. toistaseks vielä on noitten pn-liikkeitten raudat toooosi kaukana siitä mitä ne vois perusvoimatasojen puolesta olla joten pitkälti tekniikka reenaan, toki ihan oikeilla painoilla ei siis pelkkää keppijumppaa. Mietin josko tekisin sillain että joka toinen päivä treeni, joka toinen päivä lepo ja treenin sisältö ois aina tempaus, rive, etukyykky TAI takakyykky ja jos vielä on energiaa niin sitten jotain leukoja/pystypunnerruksia/vatsaa. Kyykky kun mulla vn-liikkeistä heikoin niin noita reisiä vähän kurittaisin. Sitten kun vähän saa malmia liikkumaan rivessä ja tempauksessa niin tilaisin sulta sitten jonku ihan oikeen painonnosto-ohjelman. Onko tuhoon tuomittu idea?

Tervehdys parahin JTO :)

Kysäisisin mielipidettäsi miten lähteä ´fiksusti´liikkeelle voimailun saralla joka kesäisen n.3kuukauden totaalisalipaussin jälkeen?

Tämän oon hyväksi kokenut motivaation ja muun elämän kannalta - ja nyt näitä kesäpausseja on tullut 5kesänä putkeen.. Tennistä,frisbeegolffia, ja kaikkea aerobista höntsää mutta
salikertoja ja voimailusta aina totaalinen nollaus.. :)

Toukokuussa oli taas ihan kohtuullinen 8x150 1x185 sotilaspenkkikunto - ja nyt hyvin levänneenä ja 4viikkoa totutellessa salireeneihin kunto kohonnut penkin osalta sp. 3x8x130 - alunalkaen 4vko takaperin nousi vaivoin 4x120, mutta
perusjumpalla lähtenyt taas ylöspäin.

Suunnitelmani olisi jotakuinkin sellainen että tästä joulukuulle saakka pidempää sarjaa 8-12 ja sen jälkeen voimaosio 4-6 toistoalueella 2kk ja loppuun joskus maaliskuulta alkaen maksiminhakua jos kunto näyttää hyvältä.

Elikkä onko tässä mitään järkeä - ja kannattaisiko ottaa lyhempääkin sarjaa jo mukaan heti melkein tässä alkuvaiheessa - vai rauhassa porskuttaa noilla pidemmillä sarjoilla syyskausi? :) Eli hieman penkkipainotteinen kysymyksen asettelu, muuten harjotelen tasaseen koko kroppaa mutta ilman mitään isompia panostuksia.

Vaihtoehtoja vähän liikaa miten tässä hommassa etenisi - niin siihen tässä haen siis vinkkiä ja näkökulmaa. Kiitos jos viittit kirjootella suuntaviivoja miten tauon jälkeen liikkeelle. :)

..jatkuu..

Tietenkin vaihtoehtona sekin että aloittaisi suoraan tuon 3x4-->6x6 tuntumareenaamisen - mutta tuo pieni breikki tuossa mietityttää ja noin muutenkin että olisiko
tuollasista pidemmistä sarjoista ja seteistä hyvä luoda pohja lyhemmille sarjarypistyksille? Vähän alottelijakysymyksiä - mutta pakko nämäki esittää ku 20v enempi ja vähempi _mutu_tuntumalla reenattu. Ja kieltämättä 200kg sp.nosto 100kg elopainolla ja kauramoottorilla jyskyttää mahdollisuutena takaraivossa :)

vaginaattori: kovin jäävät korkeiksi. lukkoon lujaa paukuttaminen ei oo hyvä, mutta kyllä ne suoriksi saa painaa. vastasit jo itelles eli jos teet aina samoin, homma ei etene. selkee määräprogressio kehiin ja toi mun 3*4->6*6 on dippiinkin erinomainen.

ricardo: no se liikeoppiminen on aika pääasiassa sulla ja sen takia usein tekeminen on jees. älä tunge liikaa tavaraa treeneihin kuitenkaan. tempaus, rive, etukyykky, leuat, keskivartaloliike. siinäkin on aikalailla paljon jo. painot sais olla edes kohtuulliset, jos tekniikka pysyy kuosissa. liian kevyillä ei oikein opi, ellei tee järjettömiä määriä ja sä et oo pikkupoika enää. semmonen 60-80% ykkösestä on aika ok tekniikalle. nostojen tekemisen kriteerinä aina laatu, ei kilot.

proge: pitkät tauot kyl tappaa kehityksen varmimmin, mutta kukin tyylillään. kyllä sun kannattaa tehdä isommallakin romulla tänä vuonna. yks ainoo piikkaus keväällä voi aiheuttaa hankaluuksia sen kunnon ykkösen esiinsaamisessa. varsinaista maksimikautta ei välttämättä tarvi tehdä, mutta kyllä sitä tehonvaihtelua kannattaa harrastaa.

3*4->6*6 on oikeesti hyvä, mutta kyllä sun kannattaa pitkääkin tehdä esim. 2kk. sit tota lyhyempää 3kk ja vaikka hybridijakso mukaan. sit taas lyhyt jakso pidempää ja homma uusiks.

no semmonen superkorkea dipiksi kyllä. takaolkapää alemmas kuin kyynärpää on semmonen hyvä perusdippi. pelkästään ojentajien avuksi sit eri. penkin avuksi ei niin ideaali kuin erilaiset osatoistot.

Mulla pyöristyy takakyykyssä alaselkä melko pahasti/ perse dippaa. Olen 184 cm pitkä (voiko olla välityksistä kiinni?) ja noin vuosi salitreeniä takana. Mitkä lihakset tähän voi vaikuttaa ja minkälaisilla venytyksilllä tätä voisi parantaa?

ylätakareidet rajoittaa liikkuvuutta, mutta varmaan myös huono tekniikka tai liian kapee asento. vaikeepa on sanoa ilman mitään videoo ees. hajareisin penkille jalat suht leveelle ja kyykyn ala-asentoon siis. siitä sitten napaa kohti penkkiä tai kiertäen kohti reisiä toimii hyvin. et oo mitenkään pitkä ja äärimmäisen harvoin välitykset muutenkaan on ehdottoman ratkaisevia. suurin osa maailman vahvimmista ihmisistä on sua pidempiä.

Ensinnäkin mieletön kiitos JTO:lle kun jaksat jakaa tietoa meille peruspulliaisille! Ottaisin suoraan sinulta valmennusta jos opiskelijabudjetti mahdollistaisi. Kiitos myös, jos jaksat vastata vähän pidempään kysymykseen: Olen nyt treenanut pari vuotta vakavammin punttihommia pitkän tauon ja nuoruuden päättömän räveltämisen jälkeen. Lähtömitat mallia kynis potenssiin sata, painoa ehkä reilu 60kg, pallopelitausta ja lahjakas kestävyysjuoksupuolella. Nyt mitat 66-67kg/171cm, eli lihasta ei ole juurikaan. Ensimmäiset puolivuotta kehitys oli ihan hyvää, mutta sen jälkeen on nuhjattu säännöllisestä treenistä huolimatta lähes täysin paikallaan vielä hyvin vaatimattomassa tulostasossa. (Penkki 8*90kg, ykkösen ottanut joskus 110kg, kyykky (kapea syvä) samaa tasoa, mave 1*200kg, leuat 5*40kg, dippi oisko 6-7*50kg tms.) Monia keinoja on yritetty, lyhyttä sarjaa, pitkää sarjaa, 1, 2 ja 4-jakoisia ohjelmia, mutta tuntuu että aina tulee sama seinä vastaan ja esim. hyvää penkkitreeniä seuraa umpihuono jne. Suurin ongelma on tietysti aina ollut suorittaminen ruokapöydässä, ja en ole saanut painoa nousemaan. Tavoitteena minulla on omaan painoon nähden vahva keho ja sen ohella esteettinen ulkomuoto, joten myös painoa yritän hiljalleen nostaa lihasmassan toivossa mutta en siitä liikaa paineita ole ottanut. Näkisitkö järkevämmäksi yrittää kaikin keinoin hankkia lihasmassaa bodaustreenillä vai olisiko oikeilla opeilla mahdollisuus myös lahjattoman kasvattaa näitä voimatasoja vielä huomattavasti ilman kunnon painonnousua? Ajattelin nyt tuota 3*4->6*6 ketjussa esittelemääsi modattua kaksijakoista alkaa tekemään, mutta millä toistoalueella ja tavoitteella?

En oo Jto, mutta sanon oman mielipiteeni.
Kyllähän sä aika vahva oot ku penkkaat yli 1,5 kertaa OP, vedät yli kolme kertaa OP. Kyykyssä on vielä varaa, joten sitä nostamalla pääset ainakin vedossa eteenpäin. Toi jto:n 3*4-6*6 systeemi toimii siinä kyykyn voimistamisessa ihan hyvin.

moi jto, etsiskelin haulla noita piikkausjuttuja, ja löytyihän niitä. kyselisinkin nyt et toimiiko noi miten jos haluan piikata toistomaksimeja, tarkotan nyt maksimeja alueelta 3-8? muutama liike on sellasia missä en ollenkaan tykkää ykkösiä etsiä, joten siksi näin. millainen vois olla piikkaussetti vaikka 3maxiin? piikkauskauden pituutena on mulle toiminut yleensä 6-8 viikkoa. takana suht korkea määräistä treeniä noin 3kk setti, toistoalueella 3-10. treenipainot on nousseet kivasti koko toistoalueella.

Suositut

Back
Ylös Bottom