Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkä suosittelisit lämmittelemään penkkimaksimi kokeilua varten? Ja muutenkin miten valmistuisit maksimikokeiluja varten?

Tälläisellä ohjelmalla on menty ja pian koittaisi ohjelman maksimikokeilu. Vanha maksimi on 100kg ja kyllä ainakin 110kg tarvisi nyt tulla.

Peruskausi nopeuspenkkinä:
8x3 70
8x3 75
6x3 80
5x2 85

Voimakausi:
2x8 75
2x8 80
2x5 85
2x5 87,5
2x5 90
2x5 92,5
2x3 95
2x3 97,5
2x3 100
2x2 102,5
2x2 105
kevyt 80 6x3
max

Mitä selän paksuuteen vaikuttavia liikkeitä voisin nyt tehdä kun kulmasoudut on mahdottomia kyynärpään kipuilun takia? Onko räkkivedosta edes jotain apua? Treenaan siis kotosalla ja vain tanko löytyy.

Lievästi sanottuna kyseenalainen tuo Kojiamkon ohjelma. Volyymi laskee ihan liikaa loppua kohden ja peruskausi pelkkää nopeuspenkkiä?? Toi viimeinen kevyt treenikään ei ole tarpeeksi kevyt.

toi on se vanha ed coan -variaatio ja semmonen konservatiivinen pitkä piikkaus. ei nyt ehkä toimi kaikilla, mutten lähtis samantien disautteleen koskaan. avoimin mielin.

älä muuta lämppiäs mitenkään aiemmista. 10kg ennen ekaa kokeiluu vipa lämppä eli ku 105 oot ottanu, 1x107, 110, 112... etenet vaan niin ylös ku menee.

rytmo: mikä siel on rikki? kyl hartioita pitäs taaksekin saada. eri selkäkulmissa olankohautuksetki ees auttais.

En tiedä yhtään mikä siinä on ja taukoakin pidetty eikä ole mennyt ohi kipu. Pitäs jollekin asiantuntijalle varata aika eikä hukata aikaa arvauskeskuksessa käyntiin.
Myötäoteleuat kyllä onnistuu hyvin, mutta vastaotteella tulee kestämätön kipu kyynärpään alueelle ja myös forkkuun sattuu. Pitääpä testata noita kohautuksia.

toi on se vanha ed coan -variaatio ja semmonen konservatiivinen pitkä piikkaus. ei nyt ehkä toimi kaikilla, mutten lähtis samantien disautteleen koskaan. avoimin mielin.

No mutta vain kaksi työsarjaa ja aika pitkään mennään lopussa ilman minkäänlaista perusvoimatreeniä? Ennenhän noi tosiaan oli aina tollasia. En nyt väitä ettei ollenkaan toimis, mutta esim. sun omat piikkausmallit on paljon fiksummin tehtyjä.

rytmo: vaikee sanoo ilman mitään sun kuvailuja.

oranki: toki fiksuudesta voidaan aina olla monta mieltä referensseihin nähden, kun sä et oo nostanu vielä ihan samoja rautoja ku ed :) mutta toki en esim. ite ton kaltasia ohjelmia kellekään tee.

oranki: toki fiksuudesta voidaan aina olla monta mieltä referensseihin nähden, kun sä et oo nostanu vielä ihan samoja rautoja ku ed :) mutta toki en esim. ite ton kaltasia ohjelmia kellekään tee.

Juu en minä Ediä dissaakaan. En vaan tykkää noista vanhanmallisista progressioista. Pahimmillaanhan noi menee 10x10 9x9 8x8-->1x1. Silläkin on varmasti nostettu vaikka miten paljon, mutta silti tossa tekee minusta karhunpalveluksen itselleen, kun volyymi häviää ihan liiaksi. Ihmismieli vaan tykkää rakennella tollasia lineaarisia kaavoja aina. :)

juu näyttää nätiltä, mikä tietenki on tärkee juttu :) toi sunkin mainitsema toimis peruskauden tavoitteita aatellen paremmin just käännettynä eli esim. 5x5 --> 10x10, jos noita lukuja haluaa käyttää.

Näätkö lähtökohtaisesti mitään ongelmaa siinä että että vetäisi normi 2-jakoista treeniohjelmaa kuuden päivän kierrolla? siis sillain että aina 2 päivää treeniä putkeen ylä/alakroppa-jaolla ja kolmas päivä lepo. Mavekin vielä toistaseksi tauolla ja noi jalkareenit koostuis sillain et eka pn-liikkeitten tekniikan opettelua jonka jälkeen pääliike eli kyykky ja siihen päälle apuja/keskikroppaa. Tuntuu että toisinaan viikon kierrossa on yks turha lepopäivä, yhessä vaiheessa tein viikossa 5 reeniä joista kolme oli penkkiä eikä ollu ongelmii palautumisen suhteen. Aloittaisin ton kuuden päivän kierron maltilla ja joka kolmas tai neljäs kierto tai viikko ois kevennys, vähän fiiliksen mukaan. Miltä kuullostaa, eikai toi nyt ihan tuhoon tuomittu idea oo?

Oon treenannu kaksjakosella vähän samalla ajatuksella, mitä ehdotit. Noita pn-liikkeitä oon ottanu tiistain ja perjantain treenien alkuun ja loppuun. Tuossa ohjelmassa ei tietysti nuo päivät pidä paikkaansa, kun tekee 2 on 1 off -jaolla, mut sillä ei nyt mitään merkitystä olekaan. Ohjelma on suoraan kopioitu muistaakseni juuri tästä ketjusta.

Maanantai
Penkkipunnerrus/keskileveä PP, ohjelman mukaan
Vinopenkki KP 3-4x6-12
Leuanveto, myötäote 3-4x4-10
Tate´s press/Ranskalainen 2-3x8-12
Hauiskääntö tanko/KP 3-4x6-12
Kiertäjäkalvosin, 3 liikettä à 2x15-20

Tiistai
Jalkakyykky, ohjelman mukaan
Julle 3-4x3-8
Vatsalihasliike penkillä, alataljasta 4-6*6-10
Takareidet 3x10
Jalkojennostot riipunnasta lisäp. 3-5x10-15, stop 1-2" ylh.
Lantion kuntoutusliike esim. polven vaihto matolla 2-3*20-30

Torstai
Penkki nopeus 6-8*2-3x50-70%
Kapea penkki 3-5x3-6
Dippi 2x6-15
Vipunostot KP/talja 2-4x8-15
Vatsa lisäpainolla kiertäen 4x10-20
Kiertäjäkalvosin 3 liikettä à 2x10-15

Perjantai
Kyykky nopeus 6-8*2-3*50-70%
Raaka RV 4-6x2-3/ Maastaveto 3-6x4-6
Leuanveto, vastaote 4-6*4-6
Leveä kulmasoutu tangolla 2-4x6-10
Takaolkapäät KP/talja 2-3x10-15
Lantion kuntoutusliike, esim. Pieni lantiokeinu riippuen

Mainittakoon vielä, että oon ainakin tasoltani aloittelija, vaikka salivuosia alkaakin jo kertyä, mutta kai nää kokeneillekin toimii.

edit: kysymys jtolle: mikä tuo polven vaihto matolla muuten on? Oon tehny siihen tilalle vaihtelevasti alaselkäjumppaa.

kyseessä on pieni keinuliike eli kuntouttava jumppa, joita tietenkin kannattaa tehdä monenlaisia. armeijan korkea polviasento siis ja kaikessa rauhassa vaan vaihdat jalkaa, kädet lanteilla.

Löytyiskö kritiikkiä tästä minun murheenkryynistä? Hieman saanut jo tuota parannettua, mutta alkaako se näyttämään jo suunnilleen oikealta :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tavotteena olis parantaa sekä penkki- että pystärituloksia tasapuolisesti, niin sopisko 2-jakoseen, että maanantain työntävissä rintapainotteiset punnerrusliikkeet penkki 5x5 ja vinopena 2x10-12, sitten torstaina olkapää- ja ojentajapainotteiset punnerrusliikkeet pystäri 5x5 ja lattiapunnerrus 3x6-8? Osittain varmaan lähentelee nelijakostakin jo, mutta tarkotus pitää kuitenkin 2-jakosena työntävät/vetävät.

tumppa: ihan liian vähän rautaa, ku noin lepposasti nousee ylös ilman rinnallevetoo. ei noi nyt äkkiseltään maailman rumimpia oo.

saukki94: sopii.

Tänään tuli tehtyä tälläinen setti
20x20
40x15
60x10
80x3
90x2
100x1
110x1

112,5kg kokeilin ensin leveämmällä etusormet merkeissä ja pysähtyi heti parikyt senttiä rinnasta. Ton jälkeen kokeilin kapeammalla pikkurillit merkeissä, joka olisi luultavasti tullut jossei olisi leveällä kokeillut ensin, koska jäi ihan inan vajaaksi.

Sain tällä ohjelmalla maksimia 10kg nostettua n.10viikossa, etten ihan huonoksi ohjelmaksi sanoisi.

Millaista ohjelmaa nyt suosittelisit seuraavaksi? Ihan 3x4-6x6 vai mitä?

jep, mutta ota samalla ideologialla eka hieman pidempää sarjaa, esim. 3*8 -> 5*10.

Moro jto!

Olisin halunnut kysyä sulta tuosta yhden käden leuan treenauksesta. Millä tavoin treenit tulisi rakentaa, jotta ykl voisi itseltäni luonnistua mahdollisimman pian (sanotaan esim. kolmessa kuukaudessa)? Olen 178cm/74kg ja lisäpainoleuanvedossa edellinen maksimini muutaman kuukauden takaa on 42 kiloa. Sen jälkeen olen treenannut lähinnä eritasovetoja ja yhden käden taljaa, joista etenkin eritasovedoissa kehityin omasta mielestäni kohtalaisen hyvin. Parhaimmillaan olen tehnyt n. 35-40cm eritasovedossa jonkin 4x4 treenin, mutta valitettavasti tämä kehittyminen eritasoissa ei ole näkynyt yhden käden testailuissa juurikaan (todennäköisesti olen tehnyt eritasot liikaa ojentajilla ja liike-energiaa hyödyntämällä, vaikka yläkäteen olenkin ne vetänyt). Hallittu negatiivinen ei vieläkään suju ja konsentrista voimaa olen saanut tuotettua vain sentin tai kaksi tuossa noin 90 asteen kulmassa.

Olen nyt tehnyt melko pitkään suht koht rankkoja lyhyitä sarjoja (3-6 toistoa), joten harkitsin tähän väliin jonkinlaista perusvoima tai jopa lihasmassakautta esim. toistoilla 4-10, mutta näetkö lihasmassan kehityksen ensisijaisen tärkeäksi tavoitteen ollessa ykl, vai pikemminkin hermoston työstämisen aivan huippuunsa? Liikkeinä käyttäisin varmaankin eritasovetoja, yhden käden taljaa ja lisäpainovetoa, ja treenaisin kolmesti viikossa.

Tämän hetkinen suunnitelmani olisi siis treenata pari kuukautta pidemmillä sarjoilla ja kenties hieman massapainotteisemmin ja hermotella sitten siinä joulun tienoilla. Onko tässä mitään pointtia vai olisiko parempi suoraan keskittyä helpohkolla pitkin päivää treenillä hermoston työkyvyn parantamiseen ja sitä kautta päästä nopeampaa reittiä tavoitteeseen?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksesta ja tästä hyvästä ketjusta, josta on kyllä varmasti apua monille treenaajille!

jos eritasot ei siirry oot tehny ne väärin. niiden pitäs olla hyvin selkeesti simulaationomaisia. melki kannattaa treenailla useemmin yhden käden versioita, mutta ei liian tiukasti, jos haluut hermostoos opettaa. unohda bodailu täs vaihees. pidempää sarjaa voi olla mukana rakentaas peruspohjaa, mutta niissäkin selkee maltti raudoissa ja treeniä useemmin selkeellä määräprogressiolla. kahden käden veto on hyvä liike, mutta se ei oo niin hyvä yhden käden apu. liika erilainen liike. osatoistot alhaalta täysin suoralta kädeltä ja puolivälistä ylös on kans tehokkaita.

Suositut

Back
Ylös Bottom