Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
vaikka minun tiedot ovat valovuosien päästä jto:n tietoja niin vastaan sinulle gunship silti. Meillä ihmisillä on lihasmuisti. Itse olin puolivuotta saikulla ja aloitin reenaamisen en naisten painoilla vaan vastasyntyneiden lapsien painoilla. kolmessa kuukaudessa olin samoissa painoissa kuin enne saikkua ja puolessa vuodessa olin jo komiasti yli vanhojen enkkojen. Eli malttia vaan, aika parantaa vaikka minkä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
terve taas jto. oon härnänny sua viime aikoina tolla mun kyykkyspesialisaatio-ohjelmalla josta siis mave puuttuu ja viikossa kaks jalkatreeniä joittenka sisältö on päivä 1: vn-takakyykky, ½kyykkypenkille ja päivä 2: etukyykky, zercher ja julle. tätä oon toteuttanu nyt kohta kuukauden päivät. sellainen juttu tuli mieleeni et oisko aivan kuolleena syntynyt idea vaihtaa toi tokan päivän etukyykky pystykyykyksi? siis tanko epäkkäillä tehtäväksi pn-takakyykyksi? Jotenkin mulla on sellanen tutina et vaikka etukyykky edistyy ni se ei oikeen siirry tohon vn-takakyykkyyn. raudat etarissa paljon kovemmat kun takakyykyssä, näin on ollu aina. huomion arvosta on myös se että kun kyykkään takaa, oli tanko sitten takaolkapäillä tai epäkkäillä, on etureisissä seuraavana päivänä aivan mahottomat domssit mut ton etukyykyn jälkeisenä päivänä ei minkäänlaisia lihaskipuja. Tiedän ettei ne domssit oo minkään mittari mutta mietinpä nyt vain. Sillonkun olin nettivalmennuksessas ni ihmettelit itekkin miten voi olla takakyykky noin huono etukyykyn sarjapainoihin nähden. Ja etukyykyt suoritan oppikirjamaisella tekniikalla, näin kehtaan väittää :)

gunship: juu noin se menee. keskity treenaan vaan, sieltä ne nousee. kyllä noi sun entisetki enkat naisilta nousee, joten älähän flikkoja dissaile :)

ricardo: ihan ok idea. siirtovaikutuksen puute voi johtua ihan muista heikkouksista takakyykyssä, joten sitä pitäs analysoida erikseen. joka tapauksessa apuliike on APUliike eli sen mukaan niitä tulis myös valita.

tämä selvä. keventelyn jälkeen lähden sitten toteuttamaan tota tollasta versiota jossa toisessa jalkapäivässä on pystykyykky, zercher-kyykky ja julle. Sä et nää et toi olis mitenkään liian rankka varsinkaan jos alottelee maltillisesti ja pitää sarjamäärät fiksuina vai kantsistko toi zercher jättää tosta veke? tossa pystykyykyssä voi varmaan pitää toistot ihan normi pk-kauden toistovälillä tyyliin 5-8 eli öbaut samat kun tossa vn-kyykyssäkin? kiitän ja kumarran.

voi tehdä pidempääki sarjaa vaihteeks. mun on vaikee sanoo kuin tiukkaa toi on, ku en seuraa sun treenejä.

Tarkoituksenani olisi koettaa parantaa laahaavaa penkkiä (joka on se vähiten mieluisa
nosto) ja samalla tehdä pidempää perusjaksoa kyykylle ja vedolle (n. 12 - 14 viikkoa).

Tällä hetkellä tulostaso: vn-kyykky: 227,5kg, pp: 130kg, mv (sumo): 230kg.

Penkissä olis tarkoitus koettaa foorumilla mainittua "pomminvarmaa penkkiohjelmaa" ja
kyykyssä olisi tarkoitus tehdä 5x5 -metodilla nousten maltillisesti 70% maksimista ylöspäin.

Runko olisi karkeasti tällainen ja treenit joka toinen päivä:

1. Kyykky 5x5 -metodilla sekä lisäksi paussi-kyykky matalalle boxille 3x3 + prässiä + julle
2. Penkki -treeni 1 sekä lisäksi apuliikkeitä (vinopenkki yms.)
3. Veto korokkelta 2-3x5 + soutuja + zercher -kyykky
4. Penkki -treeni 2, lisäksi olkapäitä + ojentajia.

Näyttäisikö runko pääpiirteittäin ok :lta?

Maastavetoon, sekä vedon ja kyykyn apuihin liittyen (julle+zercher) olisin kysellyt, mikä
olisi hyvä sarjamäärä ja toistoalue? Itselläni oli mielessä 3-4 x 6 (pyrkien lisäämään
painoa maltillisesti).

Olisiko veto päivänä järkevää vaihdella korokkeelta vetoa sumon ja kapean vedon välillä
vai olisiko järkevämpää keskittyä vetämään pidemmäksi aikaa korokkeelta (irroitus on
se heikoin lenkki), sarjamäärä vedossa riittänee (ottaen huomioon zercherin ja jullen)?

Kiitos!

ok, mutta lähtökohtaisesti et nää mitään ongelmaa tehdä samassa treenissä pystykyykkyä, zercheriä ja jullea, jos reeni ei muuten tunnu mitenkään liian rankalta? varsinkin kahdessa jälkimmäisessä teksini hyvin maltillisesti sarjoja. Nykyään oon oppinu jopa kuuntelemaan kehoani. :)

Kiitoksia kommentista. Totta, julle saattaa olla hieman rankka ykköspäivässä. Se voisi ehkäpä vuorotella paussi-kyykyn kanssa eri treenikertoina.
Kolmospäivän Zercherissä pitää tosiaan olla tarkkana, ettei lantion seutu mene jumiin - mahdollisesti siinä voisi sarjapainot pitää noin 60 - 65 % :ssa
kolmosmaksimista ja sarjoja 2 - 3 korkeintaan.

Messias jto. Kiertäjäkalvosin asiaa. Miten suosittelet, kun haluan nyt alottaa kunnon panostuksen kiertäjien vahvistamiseen. Tähän asti muutamia lämppäsarjoja uloskiertoja käsipainoilla ennnen punnerrustreenejä, reenin lopuksi isommalla kässärillä samat setit "treeniksi", kaksi kertaa viikkoon siis jumppailut niitä. Mutta siis kun haluaa todella panostaa niin pitääkö nostaa kiertäjäjumppien määrää ja mites ne toisto ja sarjamäärät ja saako viimiset toistot jo tuntua epämiellyttäviltä vai pitääkö olla tarpeeksi kevyttä? Lähinnä kun punnerrusliikkeissä raudat jo alkaa olemaan miehekkäitä, niin haluan olkapäiden kestävän.

ota tässä vaiheessa hieman sitä maksimia jo ulos sieltä. kyllä niitä perusvoimatreenin tuloksia kannattaa aika ajoin ulosmitata. vaikuttaa sitten niihin perusrautojenkin määriin. käytännössä:
2kk 3-5*8-12
2kk 3-6*4-6
2kk 3-6*1-3, 1-3*6-10 perään perusvoimatasojen ylläpidoksi.

Sen verran tuli sitten kuitenkin kysyttävää, että tehdäänkö tuo 3-6*1-3 tähän tyyliin :
1. 1*90, 1*95, 1*100, 1*Uusi Maksimi (Maksimitesti) +1-3*6-10
2. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90 (Maksimivakautus) + 1-3*6-10
3. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80 (Kevennys) + 1-3*6-10
4. Maksimitestaus + 1-3*6-10

Ja nuo 3-5*8-12 ja 3-6*4-6 tehdään siis sillä 3*4-->6*6 systeemillä?

comma: no ite ohelmoisin sun treenit ihan toisin, mutta kyllähän noilla voi tulosta tulla. ei tiä ennenku kokeilet. jos sunoveto on sun tyyli, siinä se irrotus on suurimmalle osalle vaikein. pieni 2-5cm koroke koipien alle on aika jees. zercher myös. yleisesti ottaen siis jees.

ricardo: en nyt samaan kysymykseen viitti kovin montaa kertaa vastata :)

spitfera: en ole messias. nyt sit pitäs tietää tarkemkin mitä liikettä teet. yleensä ite käytän asiakkaille lajista riippumatta 3-5 liikkeen pakettia. toistot saa liikkua 10-30 välillä ja raskastakin hieman, mutta tosi nätti tekniikka.

atemi: jälkimmäiseen jep. ekaan mieluummin ei. etene viikko kerrallaan ja alkuun teet kolmosia ja kakkosia ja etenet ykkösiin muutaman viikon sisällä. suoraviivasempi lähestyminen siis.

spitfera: en ole messias. nyt sit pitäs tietää tarkemkin mitä liikettä teet. yleensä ite käytän asiakkaille lajista riippumatta 3-5 liikkeen pakettia. toistot saa liikkua 10-30 välillä ja raskastakin hieman, mutta tosi nätti tekniikka

Ihan siis perus ulkokiertoa käsipainoilla ja välillä taljassa, kun käsittääkseni ulkokierto se tärkein. Tyyli siis, käsi vipari sivulle yläasentoon ja sitten kyynärvarsi pystyyn 90 asteen kulmaan ja siitä alas ylös. Välillä sitten kyljellään kyynärpää kyljessä kiinni samansuuntaista liikerataa. Kuminauhalla kans välillä himassa samaa settii.

noi on ne tärkeimmät. tota ekaa kuvailemaasi kuubalaista voi tehdä myös kyynärpää eteen suunnattuna, mutta edelleen se olkavarsi kiertyy ulos. vipunosto etuviistoon rystyset sisään ja peukku alas on myös hyvä. kroppahan ei tiedä vastuksen tyyppiä, joten siihen käy mikä vaan, vaikka toinen käsi. monipuolisuus ja säännöllisyys pätee.

Hei olisiko mahdollista saada penkki maksimi 85kg nousemaan ja tarkotus ois nostaa se 20 viikos jonnekki 115-120kg. Oisko täs järkevää lähtee nyt jaksottelee perus ja maksimikautta?
esim. eka 2kk perusvoimaa 2-6*5-8, sit 1kk maksimia 2-5*1-3 jne.? Ensinnäki onko toi edes mahdollista?

jto ja muut: mulla on viimeset kolme päivää lentänyt palkkarit aina auton viereen pusikkoon kunnon kaarella, mistä ihmeestä tämmönen voi johtua? Palkkarina Mutantin Wheytä, FASTin Maltoa ja kreatiinia, oon tätä samaa settiä vetänyt viimeset 3-4kk, mutta viimeisinä päivinä tullut jostain syystä pihalle. Onko tälle mitään mahdollista ja loogista syytä?

atemi: jälkimmäiseen jep. ekaan mieluummin ei. etene viikko kerrallaan ja alkuun teet kolmosia ja kakkosia ja etenet ykkösiin muutaman viikon sisällä. suoraviivasempi lähestyminen siis.

1. 3*80, 3*85, 3*90, 3*85
2. 2*80, 2*85, 2*90, 2*95, 2*90
3. 2*3*75, 3*2*80 eli kevennys
4. maksimitesti
Oisko lähelläkään tuota mitä tarkoitit? Tuon löysin jostain täältä ku tarpeeks selailin. Sori, että joudut vääntämään rautalangasta, mut en oo koskaan pelannu noitten prosenttien kanssa yms. Ja mites voiko tuon piikkauksen tehdä kyykyssä mavessa ja penkissä kaikissa yhtäaikaa? Jostain olin lukevinani, et ois parempi tehdä penkki ja kyykky erikseen ja mave erikseen.

hemuli: on se ihan mahdollista, muttei nyt mitään ns. normikehitystä. mihin sulla on kiire? riippuu sun taustasta, koosta jne jne. 5kk aikaa eli jos sun ykkönen on nyt toi 85 ja 75:llä tulee vitonen? 1*120 vaatis femman 105:llä. jos sä saat tohon vitosen sarjaan 5kg lisää joka kuukausi, mikä on ihan hyvä kehitysvauhti, ois se sun taso 5kk päästä siis 5*100. sillä tulee ykkösenä 115 ku tehään asiat oikein. ehdottomasti kannattaa jaksottaa treenit. sun tapauksessa 3kk perusvoimaa laajasti ja sitten pikkuhiljaa isompaa romua loput 2kk.

jansqbansq: jos toi on vasta viimeaikoina tullu ilmiö, mee lekurille tai vaihda sotkua hetkeks ja kato vaikuttaako. ei toi nyt ihan normaalia oo, ellet sitten laattaile vaan kovien kyykkytreenien jälkeen ja muuten ok.

atemi89: aikalailla. pidemmän kaavan mukaan 2 vkoa kolmosia, kevyt, kakkonen, ykkönen, kevyt, ykkönen. noi prosentit unohdat ja meet tuntuman mukaan sillai, että jää toisto varaa per sarja. toi sun löytämä on hyvin lyhyt piikkaus, mutta voi olla aloittelijalle ihan hyvä. ota kaks viikkoa maksimitestejä. sit kevennys ja vaikka uus kierros.

piikkaus tehdään kisoihinki kaikissa lajeissa, joten kuuluu asiaan. toki on aika rankkaa piikkailla vetoo ja kyykkyy samaan aikaan. jos et nyt kisaile, ota työn alle kyykky ja penkki ja sit niiden jälkeen vetoa vasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom