Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
niinhän se tietenki olis ja vaikka asuntolainat samantien maksuun?

mikään ei kata kaikkea ja kaikille ja aina. keskivartalo tekee aina yhdessä töitä ja sieltä ei kannata yrittää mitenkään erityisesti eristää jotain. kaikki raskaat kuormittaa hyvin. etukyykky, julle ja veto muista liikkeistä. helpolla sinne syvemmälle pääset, ku kiskot navan kii rankaan kaikissa staattisissa jutuissa, kuten lankku ja sen haastavammat variaatiot ja muut vekkulit touhailut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Teho on työ jaettuna ajalla. Jos esim. vetää maasta sata kiloa, liikerata on pystysuunnassa 50cm ja aikaa kuluu 2 sekuntia, niin silloin työ on 100kg*9,81m/s^2*0.5m ja teho on (100kg*9,81m/s^2*0.5m)/2s

Eli käytännössä samaa liikettä eri painoilla tehden sun ei tarvii kun ajatella painoa ja suoritukseen käytettyä aikaa. Se suoritus jolla paino jaettuna ajalla antaa suurimman luvun, on teholtaan isoin suoritus.

kahvis: tempaus ja rinnalleveto ei oo mitään yleismaailmallisia nopeusharjoitteita, vaan laajasti kroppaa kuormittavia punttiliikkeitä. voimaa lisää on hyvä aina ja se kyllä siirtyy riittävän lajiharjoittelun myötä. mutta se että noita tehdään räjähtävästi sillä kuvitelmalla, että se sitten siirtyy joka paikkaan muualle, ei toimi. en mä teetä, ellei nostaja selkeesti jo osaa noita tehdä. tempausta varsinkaan. kenelle yleisurheilijoille olen sisällyttänyt? ihan hyvin voidaan voimaa tehdä muillakin liikkeillä. noilla vaan saadaan aika laaja kate, ettei tarvi käyttää aikaa nippelöintiin. ei ne sen kummemmin mitään muokkaa.

Tuo, että teetät noita liikkeitä tuli lähinnä siitä, kun muistan jotain liikevalikoimia, mitä oot urheilijoille ehdotellu tässä ketjussa. Vähän oikasin siinä. My Bad.

Jos kuvitellaan, että puntilla tehdyt maksimivoimat ei ole urheilijalla X rajoittava tekiä, ts. pitäisi heittää ominaisuuksinsa nähden parempia tuloksia. Lajiharjoitteluja ei voi enää määräänsä enempiä lisätä, josta tulisi suoraan lajivoimaa ja nopeutta. Onko mitään oheisharjoituksia millä lisätä tehontuottoa ja nopeutta heittoihin? Vedot, loikat yms., mitä muuta? Mikä näiden hyötysuhde on?

Moi.
Oon nyt tehnyt tolla sun 3x4 -> 6x6 systeemillä kolmesti viikossa kyykyn, penkin ja maven. (Ei varmaan se optimaalinen tapa mutta tykkään ja on toiminut ihan hyvin.) Muutama päivä sitten kipeytyi ranne ja jouduin pitämään ylimääräisen lepopäivän ja tänään venähti vissiin yläselän suoristaja (vasta salin jälkeen ihan yhtäkkiä). Viittaavatko tällaiset pienet loukkaantumiset kevennyksen tarpeeseen? Ja uskotko vain näiden kolmen liikkeen saavan aikaan kehitystä vielä muutaman tuollaisen progressiokierron ajan? Tulokset tällä hetkellä: kyykky 130-140, penkki 100-105, mave ~170

Moro. Tavoitteena ois saada sekä lihasmassaa, että maksimivoimaa kehitettyä. Onko järkeä yrittää kehittää kumpaakin yhtä aikaa, vai kannattaako niitä tehdä jotenkin jaksoittain? Nyt olen treenannut 2- ja 4- jakoisilla ohjelmilla, joissa pääliikkeet olen tehnyt 2-5 *5-6 ja apuliikkeet 2-3*8-12. Tuntuu, että kehitys ei ainakaan ole ollut kovin kummoista kummallakaan saralla.:)

kahvis: suurin vaikuttava tekijä ei oo lajiharjoittelun määrä vaan laatu laji mikä tahansa. tekniikan hienosäädöllä tehdään esim. keihäässä lisää tulosta metritolkulla. koripallon osuma% on ihan eri treeneissä kuin matsissa, missä vika? retorinen kysymys eli jne. panostasin tossa tapauksessa aikalailla psyykkiseen valmennukseen ja tekniikkatreeniin tossa tapauksessa.

teemu97: oot varmaan pitäny kevennysviikkoja tuolla välissä, niinku oon aina ohjeistellu, 3:1 rytmillä esim.? yläselän suoristaja??? pikku loukkaantumisia, sairastelua jne voi ilmetä ylikunnon porteilla, mutta jos treeni maistuu ja etenee, ei yleensä oo pahemmasta kyse. mistä progressiokierroista nyt puhut? tossa systeemissä ei ole olemassakaan sellaisia.

atemi89: oma jakso kannattaa tehdä kummallekin. noi sun omat on perusvoimaa kumpikin. ellei tulokset nouse, jossain on aina syy. jos epätoivo iskee, osta multa kehitystä :)

Ok. Mites ne kannattas sitten jaksottaa? Ja eikö tuolla minun systeemillä siis saa muuta kuin perusvoimaa lähinnä? Oon kyllä harkinnu sitäkin että ostaisin, kun tuntuu että mitä enemmän lukee sitä enemmän on pihalla koko touhusta. :D

Niin eikös ne erector spinaet jatku ihan kaulaan asti? Englanniksi vissiin joku thoracic extensor se mitä tarkoitan? Unohdin tosiaan mainita että teen tolla mallilla joka on 3x4 -> 6x6 -ketjun alussa. Sitä kahdentoista treenin kokonaisuutta tarkoitin kierrolla. Ja olen pitänyt kevennyksiä, tosin ehkä liian harvoin. Pistän sellaisen käyntiin nyt. Mikä olisi järkevä tapa toteuttaa kevennys mielestäsi? Kaksi vai kolme treeniä viikkoon ja olisiko 3x4 ~65% tai jotain sen kaltaista ihan ok?

atemi89: juu monet haluaa homman selkeempänä ja ostaaa sen ajattelun multa. perusvoima sijoittuu 4-12 toiston välille suurin piirtein. sitä sulla tossa on. maksimi on nimensä mukaista. lyhyitä raskaita sarjoja. maksimaalisia rautoja. ei kasi voi olla sun maksimi siis. mikä sun voimataso on nyt?

teemu: juu toi nimi vaan oli hieman.... :) veikkaan myös, ettei se vamma ole siellä. ton mun systeemin ehdoton pääidea on se, ettei mitään valmista pitkän aikavälin plärää ole käytössä. kevennystaso riippuu täysin kovien rasittavuudesta.

liian kevyt, kuten toi, voi uinauttaa kroppaa hyvinkin joillakin. yksilöllistä. tee vaikka eka tolla, tokassa sitten jotain yli 80% jo ja kolmas 70% nurkilla.

Pitäsikö lihasmassaa siis tehdä vielä pidemmillä toistoilla? Tiedän kyllä mitä maksimi on. Noin kuukausi sitten penkki maksimi oli 110, mave 140 ja kyykky 4x6 90 kg (en ole koskaan kokeillut kyykyssä maksimia) ilman minkäänlaista piikkausta :). Pituutta 169cm ja painoa noin 70kg

lihasmassan ideaalialue on sekin yksilöllinen, mutta yleisesti asettuu sinne 4-12 välille. mieluiten vaihdellen mukana myös sitä yläpäätäkin, ettei hinkata koko aikaa liian lyhyillä sarjoilla.

Ok. Eli käytännössä voin jatkaa tuolla nykyisellä systeemillä esim 3kk ja sitten pitäisin vaikka parin kk maksimivoimakauden ja sitten taas tuon peruskauden jne. ? Kiitoksia vastauksista :)

ota tässä vaiheessa hieman sitä maksimia jo ulos sieltä. kyllä niitä perusvoimatreenin tuloksia kannattaa aika ajoin ulosmitata. vaikuttaa sitten niihin perusrautojenkin määriin. käytännössä:
2kk 3-5*8-12
2kk 3-6*4-6
2kk 3-6*1-3, 1-3*6-10 perään perusvoimatasojen ylläpidoksi.

painottaa lihasryhmiä erilailla. tanko eri paikassa suhteessa tukipisteeseen. se on myös kyykyn apu. sjmv on sekin hyvä.

Parahin jto. Oikea polvi venähti töissä pari kk sitten jonka takia jalkatreenit olleet pannassa siitä asti lähes kokonaan. Nyt kestää taas treenit mutta kuten olettaa saattaa, voimat kadonnut koivista täysin. Kun vielä keväällä takakyykystä meni vyöllä helppo 5x5x150kg ja etukyykystä 3x4x140 ovat ne nyt etari ilman vyötä suht tiukka 3x4x100 ja takakyykky 3x5x120. Ohjelmana nyt 5-jakoinen eli jalat jaettu kahtia, miten kannattas lähtee hyökkäämään kohti vanhoja sarjapainoja! Meinaa olla jalkatreenit aika vittumaisia pääkopalle kun joutuu tollasilla naistenpainoilla nyt leikkimään :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom