Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Jos haluaa panostaa kyykkyyn ja juuri voimaan nii suositteletko kyykyn tekemistä kaksi kertaa viikossa vai kerran ja toisella kerralla joku muu liike esim hackki? Käytössä siis 2 jakoinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla on asiakkaita, jotka kyykkää joka toinen viikko tai 6 päivänä viikossa. hyvin sujuu silti. kyllä joku hyvä variaatio ja/tai apuversio tohon sopis normikyykyn kaveriksi.

Terve taas Jto. Olin vuosi sitten kesällä sun nettivalmennuksessas ja lupasit et saan härnää sua jatkos myös näil pikkukysymyksil. Oon se heikko koripalloilija joka oli laiska pomppimaan ja jonka kyykky oli pahasti vetoo jäljessä :)

Ja tosta kyykystä kysyisin pikaisesti kun se edelleenkin on vähän ongelma. Tossa tuli vakavan sairastumisen takia melkein 8kk taukoa punttailusta ja koripallo jäi nyt kokonaan veke ja hommat on aika puhtaasti tollasta voimabodailua 5 x viikkoon (2-jakonen + käsiolkapäivä) ja motivaatio korkeemmalla kuin koskaan. Nyt oon saavuttanu pitkälti vanhan tulostason ja mut juuri loppuneen treeniblokin kovin mavesarja oli 7 x 160 ja kyykyn vaan 5 x 112,5. Tuntuis hölmöltä tehä tota vetoo kerta viikkon ku se liikkuu melkeen itsestään, penkki tuntuis kans edistyvän kun sitä vaan tekee fiksusti.

Nyt oon ton kyykyn tekniikan hionu itelleni sopivaks ja se on melkein puhdas pn-kyykky, menee kyl mittasyvyyteen väittäisin. Teit mulle sillon tohon ongelmalliseen kyykkyyn sellasen parin kuukauden spesialisoinnin jossa jalkapäivien sisältö oli ekassa takakyykky ja box-kyykky ja tokan päivän reeni oli zercher ja etukyykky eli ei mitään mave-variaatiotakaan missään vaiheessa. Tarkistaisin vaan että onko toi sun jako edelleenkin optimaalisempi ratkaisu kuin että niitten jalkapäivien sisältö ois ekan takakyykky ja julle ja tokan päivän sisältö ois takakyykky pidemmillä bodysarjoilla ja sjmv? Tollasta mielessäni hahmottelin vaan tuleeko tossa liikaa kuormaa lantiolle yhteen reeniin tms.?

Kiitos jos jaksat vastailla ja mukavaa kesän jatkoa!

vaginaattori: mä suosittelen aina varauksetta kevennysjaksoja/ -viikkoja 3-4 viikon välein. muuten tulee seinä vastaan helpommin.

ricardo: joo laiskuus ei oikeen oo koskaan hyve, jos haluaa kehittyä ;) tee vedolle vaikka jullea kerran viikossa tai etukyykyn jälkeen kakkostreenissä, jos se noin itekseen kehittyy. jos sä haluat reisikyykyssä kehittyä ja se on tollanen painonnostotyylinen pysty ja syvä, ei se voi vedon kanssa kovin samoissa ollakaan. toki parempi ku nyt, joku 5*130 ois suhteessa ok. ekana päivänä siis takakyykky ja vaikka puolikyykky penkille, jos sulla on selkee vaikee vaihe puoles välis. ei se lantion seutu jumiin mee, jos pidät järjen mukana. 2-3 viikkoo nousujohteisesti ja sit kevennystä jne.

kiitos vastauksesta. vn- tyylinen kyykky on mulla vielä heikompi, hanuri meinaa karata jo varsin pienillä painoilla. näin on ollut aina et toi reisikyykky on parempi kuin että tanko ois alempana jne.

Ok eli jos ekana päivänä on takakyykky ja puolikyykky penkille, ilmeisesti box-kyykkyä meinaat niin teenkö jälkimmäisen kuitenkin voimanosto tyyliin eli tanko alempana, lantiota taakse jne.? Joo selkee heikko kohta tosiaan on tossa liikkeen puolivälissä. Nyt mulle kyl jäi vähän epäselväks että millanen toi toka päivä olisi siis sisällöltään? :)

penkillepuolikyykky joo ja reidet rennoiksi -tyylisellä stopilla. saa olla sun normikyykyn kans muuten samanlainen. penkin korkeus polvilumpion alareunaan tai hieman alle. totakin voi vaihdella. tokana päivänä etukyykky ja julle tai veto.

Pikaiset kysymykset vielä ennen kuin siirryn tuumasta toimeen. Tuhannet kiitokset sinulle jto kärsivällisestä vastailusta. Nyt koitan olla härnäämättä sua toviin. Eli ton tokan päivän pääliike on toi etukyykky ja apuliike ois julle tai veto? Sjmv tuntuis itelleni paljon luontevammalta kuin julle niin voinko ottaa sen tohon avuksi, normi mave varmaan vähän liian hurja siihen? Yhen jalan liikkeitä voi varmaan viljellä sinne sun tänne kuhan pitää taas sen järjen vaan mukana?

Onko toi kuinka kiveen kirjotettu toi kovien/kevyiden viikkojen 3:1 suhde? Itelleni tuntuis paljon sopivammalta semmonen rytmitys että kevyt viikko ois oikeesti aika kevyt, sarjat vihreinä ohjeittes mukaan mut et treenikertoja tiputtaisin ja viettäisin sen viikon muuten kalassa/mökillä ja sit sen jälkeen ottaisin neljä nousujohteista viikkoo joista se eka ois oikeesti aika herättelyä vähän pakonkin sanelemana mutta että viikko 4 ois sitten taas tosi kova?

sjmv on ok, mutta julle vedolle parempi. tuskin sun tapauksessa kuitenkaan eroa. testaa vetoo parin kuun päästä ja tiät miten menee. yhen jalan kyykyt ja vedot on ok, mutta älä ny liikaa ahnehdi tosiaan. jos kevyellä meinaat vaan napaa kaivaa, voi viikko olla siihen liika pitkä. treenikertoja voi kevyellä kyl vähentää ja ei se 3:1 oo mikään laki. 2-4:1 enempi.

Tuhannet kiitokset! Lähen nyt treenaa jalkoja tolla päivä 1. takakyykky + box-puolikyykky ja päivä 2. etukyykky + julle meiningillä. Voi olla etta parin kuukauden päästä kun otan maven takasin mukaan niin sulta ohjelmaa tilaan jos mulle enää sellasta suostut tekemään. :)

Heissan!

Kamppailujen jäätyä kesätauoille olen nyt tehnyt perusvoimakautta starting streghtillä. Itse treeni kulkee hyvin, mutta useampi vuosi sitten painihommista sain hommattua kaksi lievää välilevyn pullistumaa joista toinen säteili oikeaan jalkaan ja koko pakara tuntui nukahtaneen ko. puolivuotisen aikana. Tähän lisättynä jeesuskireät lonkankoukistajat on molemmissa pakaroissa ollut aktivaation kanssa ongelmia, oikeassa enemmän kuin vasemmassa. Pakaroissa huomaa sekä koko-, että voimaeron.

Lonkankoukistajia tulee venyteltyä päivittäin ja näin kesällä kun koulun penkki vaihtuu seisomatyöhön onkin se osasto alkanut aueta ja olen yrittänyt aktivoida persettä samalla. Treenejä tulee siis kolme kertaa viikkoon; kyykky joka treenissä ja maastaveto joka toisessa. Aina ennen treeniä olen yrittänyt ko aktivaatiota parantaa lämmitellyn yhteydessä tehden yhden jalan maastavetoa kevyemmin kahvakuulalla ja aina maven jälkeen (mave 1x5) kaksi raskaampaa sarjaa smithissä.

Kyssäri kuuluukin, olenko hitusenkaan oikeilla jäljillä vaiko menossa umpimetsään? Onko jotain erittäin suositeltavia juttuja aiheeseen liittyen, jotka tulisi vielä ottaa huomioon? Myös isoja liikkeitä tehdessä pyrin tietoisesti ottamaan takalistoa mukaan työhön. Tavoitteena ei ole mikään jäätävä ghettobooty, mutta olisi ihan kiva, että koko takaosasto olisi hommissa mukana.

Toinen juttu, onko vinkkejä anterior femoral glide-syndroomaan? Eli ilmeisesti reisiluun yläpää ei (oikeassa jalassa) pääse liukumaan taaksepäin kuppiinsa vaan kyykistyessä painaa lonkankoukistajia ja välillä kyykkyä pystyy tekemään paremmin ja välillä huonommin. Takareiden venytys siten, että vastusnauha vetää reiden yläosaa taaksepäin poistaa kivun ja vaivan hetkessä vaihtelevaksi ajaksi. Tämä on mukana sekä alkulämpissä että illalla erillisenä harjoitteena. Jos kyykky ja elämä on tuntunut liian ikävältä ko. syystä niin olen suosiolla tehnyt etukyykkyä, joka ei tunnu samalla tavalla ärsyttävän. Normaalikyykkynä toimii leveähkö voimanostokyykky.

Kiitokset etukäteen mahdollisista ajatuksista :)

aktivaatioita kannattaa jatkaa ja treenejä toispuoleisesti heikon ehdoilla.

toivottavasti se femur pysyy siel kupissaan. tuskin sieltä ulos tulee. ylipinkeydet pitää kyl saada veks ja yks keino on kaventaa kyykkyy ainakin hetkeksi ja hyvin selkee fysioterapeuttinen fokus alueelle. ei se tollai voi tietenkään sun touhua rajoittaa.

Jes, thänks. Pakko myöntää etten ole itsekkään vielä niin perillä tuosta femurin hommasta, suomeksi on hirveän vähän materiaalia. Tuo oli yllättäen ihan tuollainen kotikutoinen veikkaus kun nuo tähän mennessä ko. nimikkeen hoitoon liittyvät mobilisaatiot ovat auttaneet. Fyssarille meinasinkin mennä vielä ihmettelemään kun myös yläkropan puolella olkapäissä on lihasepätasapainoa ja vasen on heikompi, ettei älä kääntyä koko ukko ihan vinoon :) Kovasti tuntuu tuo kamppailutreenikin näköjään toispuoleistavan.

Moro!

Oilisiko sulla hyviä vinkkejä miten kannattaisi aloittaa voimamies lajeihin harjoittelu salilla, ei vielä taida olla asiaa mennä koskemaan oikeisiin voimamies romuihin jotka kylältä kyllä löytyvät. Ruokaa pitäis alkaa mättään kunnolla mutta minkälaisia liikkeitä salilla? Kiitos jos viitsit vastata! :)

no meet nyt vaan kosketteleen niitä lajikamoja saman tien. perusvoimatasot pitää tietenki olla siellä taustalla mielessä aina, mutta kyllä lajiharjottelun merkitystä on vaikee korostaa riittävästi.

Oon ajatellu alottaa ns. voimanosto tyyppistä treeniä. Aiemmin oon tehny 2+3 jakosta ja 2-jakosta. Jossa yleensä alkuviikosta Penkki ja kyykky voimapainotteisesti ja loppuviikosta tuntumalla (ei nyt siltikään millään 50% painoilla).
Aattelin, että jakaisin treenit ylä- ja alakroppa tyylisesti eli 1. Penkki (selkää) 2. Kyykky 3. Penkki (selkää) 4. Etukyykky/mave.

Ensimmäisessä treenissä vaikka penkki 3x4->6x6 ja selkää leuanvetoo sekä jotain vaakasuoraa vetoa. Penkin lisäksi vinopena käsipainoilla sarja ja toistomäärät vähän hakusessa.

Toka treeni takakyykky 3x4>6x6 ja siihen ehkä SJMV, prässi (kapee) ja koukistuksia.

Kolmanteen nopeus penkkiä alkuun 4-6x2-3x n. 60-80% maksimista, toisaalta tähän ei varmaan tarvi progressioo niin kuin muissa liikkeissä vaan pyrkiä nopeemmin ja nopeemmin liikuttamaan sitä. Toki painoja nostan tulosten noustessa.
Kolmannessa penkin jälkeen kapeata penkkiä smitissä ehkä 3x4->6x6 tekniikalla, koska loppuojennukseni on heikompi ja ojentajat muutenkaan niin vahvat. Selkää samantyyppisesti kuin aiemmin. Mietin, että kannattaisiko lisätä vielä joku työntävä liike.

Neljännessä treenissä ehkä nopeuskyykky. Aiemmin en ole tehnyt joten en tiedä auttaisiko se. Ainakin päälikkeeks ajattelin ottaa etukyykyn 3x4->6x6 tyyppisesti. Ainakin aluksi pienemmillä painoilla, tekniikkaa pilaamatta.

Eli mitä tohon neljänteen kannattais lisätä? Kyykyssä ns. vaikea kohta on kuten aiemmalla postaajalla jossakin keskivaiheilla. Kyykkään PN tyylillä tanko epäkkäitten yllä ja jalat n. hartian levyisessä asennossa.
Ehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattaisi muokata, lisätä tai poistaa.

Tuloksia: viime reeneissä penkki 5x4x82.5 (melko kevyt). Kyykky 5x5 122.5. Mavetan siis sumona ja siinä menisi ekana liikkeenä arvioituna 5x4x160 mahdollista, että enemmänkin. Ykkösmaksimi on tullut 200kg.

ton: oon suositellu yleisjaoksi seuraavaa:
1. penkki, yläselkä, hartiat, ojentajat, kiertäjäkalvosin
2. kyykky, vedon apu, keskikroppa, grippi
3. penkin kapea variaatio, yläselkä, hartiat, hauikset, kiertäjäkalvosin
4. veto, kyykyn apu, keskikroppa, pohkeet

vaginaattori: hyvin suuresti tekniikkalaji. osatoistoja, negoja, tekniikka kuntoon! false grip ranteet koukistettuna ehdoton alussa ainakin. paljon opetusvideoita netissä.

vaginaattori: hyvin suuresti tekniikkalaji. osatoistoja, negoja, tekniikka kuntoon! false grip ranteet koukistettuna ehdoton alussa ainakin. paljon opetusvideoita netissä.

Omasta mielestä false grip vain vaikeuttaa alussa tangolla tehtynä ja sitä käyttää lähinnä edistyneemmät vetäjät kontrolloituihin hitaisiin muscle-uppeihin (voimaveto?). Renkailla taas fg lähes välttämätön alusta asti. Jos ranteiden toiminta transition-vaiheessa on ongelma kannattaa harjoitella sitä kohtaa. etsi matala tanko tai roudaa joku koroke tangon alle ja tee nk. jump muscle uppeja. Toisaalta myös räjähtävyys auttaa ja huomaat, että ranteiden käytön merkitys vähenee mitä kevyempi vetosi on. Myös vetokulma vaikuttaa eli tankoa ei tule vetää suoraan alta jolloin ranteen tulee tehdä 180 asteen käännös vaan työskentely tapahtuu tangon etupuolella jolloin käännös +-90 astetta ja siten helpompi. heiluri MU on puhtaasti tekniikkalaji.

Kipeytyykö kenelläkään muulla käden taipeet leuanvedoissa, tai olisiko ideaa mistä voisi johtua? Eli ihan tuo taive ja siitä vähän ylöspäin mistä hauislihas alkaa. Leuanveto lisäpainoilla myötäotteella on pahin kivun aiheuttaja, mutta ei myöskään vastaotteella säästy kivuilta. Ärsyttää, kun tykkään tehdä leukoja, mutta kipuilu pakottaa aina lopettamaan muutamassa viikossa leukailu-uran.

juu siis tarkotin tolla false gripillä nimenomaan renkailla tehtyy muscle uppia. voimaa MU tarvii jonkin verran, mutta kyllä mä tiedän karmeen vahvoja leuanvetojiä, jotka ei yhtäkään saa ees renkailla, joten hyvin pitkälle just tekniikkaa tekniikkaa!

sulla kipeytynee brachialis. voi johtua ihan vaan tiukkuudesta. tykkää venyttelystä käsi kierossa ja nyrkistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom