Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Olisiko heittää jotain hyvää maksimikauden ohjelmaa tai nopeita neuvoja miten sen rakentaisi? Haluaisin tehdä penkille, leuoille, etukyykylle ja mavelle. Tuo pomminvarma penkkiohjelma on ollut kokeilussa, mutta luotto meni siihen kun ei toimi. Tulokset laskee vaikka aloittaisi kuinka kevyesti ja pitäisi kevyitä viikkojakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
olishan noita ;) nopeita ne ei juurikaan ole ja mun tallissa se ykkönen tehään useimmiten hyvän perusvoiman päälle. pomminvarmuuden mainostaminen ei myöskään oo kovin ammattimaista, joten en siihen minäkään sorru. netistä saa kivoja yleistyksiä ja jos ne ei toimi, sit on olemassa tyyppejä, jotka katselee enempi sitä yksilöä.

olishan noita ;) nopeita ne ei juurikaan ole ja mun tallissa se ykkönen tehään useimmiten hyvän perusvoiman päälle. pomminvarmuuden mainostaminen ei myöskään oo kovin ammattimaista, joten en siihen minäkään sorru. netistä saa kivoja yleistyksiä ja jos ne ei toimi, sit on olemassa tyyppejä, jotka katselee enempi sitä yksilöä.

En ole noita yleistysohjelmia juuri löytänyt tuon ja ryssäpenkin lisäksi. Oon nyt aika hukassa miten maksimikauteni tekisin. Varaa ei ole ohjelmasta maksaakaan. Pitäisikö nyt sitten vaan itse mutuilla lähtien kevyestä liikkeelle ja tehdä 5-1 toiston sarjoja? Esim. tuollaisella suht lineaarisella progressiolla?

miten sun peruskausi on edennyt ja kuin pitkä se oli? maksimivoimasarja on lyhyempiä, 1-3 toistoo aikalailla. kolmosia pari viikkoa, pieni kevennys, kakkonen, ykkönen, kevyt, ykkönen menis ne loput kolme viikkoa.

miten sun peruskausi on edennyt ja kuin pitkä se oli? maksimivoimasarja on lyhyempiä, 1-3 toistoo aikalailla. kolmosia pari viikkoa, pieni kevennys, kakkonen, ykkönen, kevyt, ykkönen menis ne loput kolme viikkoa.
Tuossa perusvoimakausi. Tein kaksi kertaa viikossa ja kevennyksiä taisi olla 2 viikon verran eli n. 8 viikkoa meni
1. 3x4x75
2. 5x5x70
3. 3x3x80
4. 4x5x75
5. 6x6x70
6. 4x4x80
7. 5x6x75
8. 3x4x85
9. 5x5x80
10. 3x3x90
11. 4x5x85
12. 6x6x80

noi on kiloja vai?

Prosentteja. Laskettu eri liikkeissä eri maksimeista. Leuanvedossa 120 kg 70bw+50 siis, etukyykyssä 80 kg ja penassa 125 kilosta. Vika penassa oli siis 6x6x100kg.

Edit. kynis.org tuolta löysin sun viestiin perustuvan maksimivoimakauden jota ajattelin seuraavaksi kokeilla. Mietin noita nopeustreenejä, että millainen sen nopeussarjan tulisi olla? Esim. penkissä semi hidas alaslasku, pieni pito ja räjähtävästi ylös, siellä pieni tauko ja taas rauhassa alas? Olenko ihan ymmärtänyt väärin.

1/2 kyykky ja ponnistusvoima. Ajattelin keväästä ennen kun pääsee pihalle kunnolla pomppimaan, ottaa 4-6 viikon jakson jossa tekisin kerta viikkoon puolikkaita kyykkyjä. Ajatuksena tehdä ponnistusta vastaavasta polvikulmasta ykkösiä ja kakkosia suht isolla kuormalla. Onko suunnitelmassa järjen hiventäkään?

monkey: joo tunnistin toki, toi on se virheellinen oletus tosta mun perusvoimasysteemistä. toi maksimijuttu ei sovi aloittelijalle. tee mieluummin niinku sanoin jo. nopeustoistot tehdään dynaamisella suunnanmuutoksella. ylhäällä stoppi.

hatesmiles: puolikyykky on vaan tapa muutella harjoitusärsykettä, ei simuloida ponnistuskulmia. pomppu nousee, kun voimat nousee ja samalla keskityt tekeen laadullista ponnaritreeniä lajinomaisesti. selkee painotus jälkimmäiseen!

monkey: joo tunnistin toki, toi on se virheellinen oletus tosta mun perusvoimasysteemistä. toi maksimijuttu ei sovi aloittelijalle. tee mieluummin niinku sanoin jo. nopeustoistot tehdään dynaamisella suunnanmuutoksella. ylhäällä stoppi.
Mitä meinaat virheellisellä oletuksella? Ainakin perusvoimakauteen olin helvetin tyytyväinen. Ei ole koskaan niin kevyesti rauta liikkunut.

no ei sinänsä virheellinen tietenkään ja varsinkin jos kulki hyvin. se toki on odotettavissakin, jos taustalla ei tänkaltasia volyymiprogressioita ole. mutta koska toi noudattaa tota mun 3x4-->6x6- systeemiä, se progressio ei oo millään tavoin sidottu prosentteihin. sitä kautta ikäänkuin virheellinen siis.

edelleen... sä kysyt neuvoa ja sen sulle annan. sitten sä etit ite jotain, jota "ajattelit lähtee kokeilemaan..."? etkö sä osaa lukea?

Monessa paikassa suositellaan että volyymiä vähennetään mut intensiteetti voi olla kovakin dieetillä? Onko tämä mielestäsi perusteltua vai ohjelmoitko suuriakin volyymeja diettaaville?

Itse treenaan tällä hetkellä melko paljon, 6-8 treenikertaa viikossa, joskus tulee 2 treeniä päivässä ja pääasiassa isoilla liikkeillä joissa joku 3x4-6x6 tyyppinen progressio. Avuissa pidempää sarjaa. Kyykkyjä tulee variaatioineen joku 4 viikossa, penkkiä 3-4 kertaa ja vetoakin pari kertaa. Cardiotakin tulee tehtyä välillä. Lihaahan näin miinuksilla tuskin tarttuu mutta treenaaminen on kivaa ja siksi teen sitä usein.

Onko tämä mielestäsi ok vai suosittelisitko jotain ihan muuta?

jos tulee kehitystä ja mieli pysyy korkeella, en näkis pahaa. ei punttitreeni itessään kauheesti ees kuluta, joten suht isotkin volyymit on ok. mun oma päälaji nykyään on kiipeily ja perinteisesti kiipeilijät on ylitreenaavia ja alisyöviä fanaatikkoja :) suht tiukalla ruokavaliolla täs itekin joutuu meneen, mutta treenit kestää keskimäärin jotain 3-4h ilman suurempia istuskeluja. pisimmillään sisätreenit ehkä 6h boulderointia, mutta reissussa ja ulkona se voi mennä paljon ylikin. kehitystä tulee, se riittää mulle.

no ei sinänsä virheellinen tietenkään ja varsinkin jos kulki hyvin. se toki on odotettavissakin, jos taustalla ei tänkaltasia volyymiprogressioita ole. mutta koska toi noudattaa tota mun 3x4-->6x6- systeemiä, se progressio ei oo millään tavoin sidottu prosentteihin. sitä kautta ikäänkuin virheellinen siis.

edelleen... sä kysyt neuvoa ja sen sulle annan. sitten sä etit ite jotain, jota "ajattelit lähtee kokeilemaan..."? etkö sä osaa lukea?

En :face: tai siis ainakaan ennen tota viestiä mihin tuon kynis-linkin laitoin. Jotenkin en tajunnut tota missä neuvoit tuon maksimisysteemin. Mutta joo tiedän kyllä ettei tuo ole sidottu prosentteihin, mutta kun tuppaan vetämään homman aivan liian tiukoilla sarjoilla jos ei ole tuollaista perus runkoa. Ja kun kerran runko toimi hyvin niin mihinkäs sitä muuttaisi :) Kiitos neuvoista taas!

juu pääasia et toimi :) hyvä ohjenuora jatkossa on, että jätät 1-2 toistoo varaa vipaankin sarjaa. sillai se nousujohteisuus pysyy hyvin, samoin tekniikka, itseluottamus ja nopeus. lisäks määrät voi olla paljon suuremmat ku ylitiukoissa sarjoissa ja pohjakondis kehittyy paremmin. joskus voi ottaa testejä ja lykkiä vaan 1-2 sarjaa tiukemmin. ei se failure siis mikään peikko ole, mutta sitä on turha harjotella.

Missähän piilee heikkous penkissä, kun nostossa meinaa kyynärpäät aina levähtää ja nosto menee olkapäille? Levensin penkkausotetta, koska muuten pitää laskea tanko miltei mahan päälle, jotta saa pidettyä kyynärvarret pystysuorassa ala-asennossa, mutta tuota kyynärpäiden levähtämistä tapahtuu sekä leveällä että kapealla otteella.

ojentajat on heikot suhteesa hartioihin. nosta rinnalta suoraan ylös, ei kohti päätä.

Ok, eli olisiko hyvä lääke kapea penkki ja nostoissa keskittyminen kyynärpäiden pitämiseen kylkien lähellä? Penkki on junnannut käytännössä kauan paikallaan ja suuri syy siihen on todennäköisesti tuo tekniikkavirhe, kun kyynärpäät lepattaa nostojen aikana.

erilevyset penkit. liian lähellä en raakanostajalle suosittelis. ranskalainen punnerrus sitten kyynärpäät sisällä vaikka lisänä. penkeillä se kyl lähtee eteneen taas. ellei, kirjota mulle ja hyppää pulkkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom