Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Morjens! Hienoa, kun jaksat täällä vastailla kysymyksiin!

Meikäläisen ongelmana olisi jalkojen, tarkemmin sanottuna etureisien epätasapaino ja se, miten ne vastaavat reeniin. Kehonkoostumusmittauksen mukaan oikeassa jalassa on 0,4kg enemmän lihaa ja kyllähän tuon huomaa kun vertaa etureisiä. Minulle on siunautunut kohtuullisen isot jalat (lihasten osalta), mutta voimaa niissä ei silti kovinkaan paljoa ole kokoon verrattuna. Lisäksi oikea jalka, lähinnä taas etureisi, vastaa reeniin ja liikkeisiin paljon vasenta paremmin ja siihen saa paremman tuntuman, vaikka tekisi kyykkyä, hackia, prässiä ynnä muita liikkeitä, joissa rasituksen pitäisi olla sama molemmille jaloille. Omituista tässä on se, että olen vasenkätinen ja -jalkainen ja mm. futista on tullu nuorempana pelattua monta vuotta ja koordinaatio on vasemmassa jalassa parempi.

Ja itse kysymykseen. Mitä suosittelisit tämän epätasapainon korjaamiseen? Olen nyt jalkareeneissä tehnyt yhden jalan prässiä vasemmalle jalalle muutaman ylimääräisen sarjan reenin päätteeksi. Vai korjautuuko tuo luonnostaan kehityksen myötä vai onko vaarana alkaa tekemänä yhä enemmän oikealla jalalla mm. kyykkyä, josta ei hyvä seuraa? Olen tehnyt lähinnä voimareeniä jaloille, sillä kestää jokunen vuosi saada yläkroppa siihen kuntoon, etteivät jalat erotu dominoivina. Toki tiedän, että kyllä sitä lihaa voi tulla myös voiman myötä ja hyvä niin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jto (muutkin voivat vastata jos asiasta tietävät),

Mikä mielestäsi on kevyissä viikoissa vialla silloin, kun niiden jälkeen yleensä tatsi isompiin painoihin kärsii jonkin verran?

Moro,

Onko mitään hyötyä tehdä maastavetoa remmeillä ja vain hipaisemalla lattiaa? Kaveri tekee maastavedot niin, kuulemma koska opettaa pitää kropan tiukkana ja sanoo ettei tarvitse tehdä normaaleja vetoja kuoletuksilla vasta, kun lähellä kisoja.

Eli mulla nousee painot hyvällä tekniikalla, mutta se hajoaa heti jos alan tekemään tuolla hipaisutyylillä, jopa pienemmillä painoilla. Olisiko syytä alkaa tekemään myös tällä menetelmällä normaalien vetojen lisäksi?

Ainakin liian kevyt viikko allekirjoittaneella laskee joidenkin liikkeiden tatsia. Kuten jto on sanonut, ei sen pidä mitään satujumppaa olla :)

Tämä siis kepademukselle

Kysymys mave-ohjelmasta. Kirjoitin 20 viikon ohjelman jolla sain viimeinkin 200 kilon vedon viime keväänä. Tekeminen oli mielekästä joten lisäsin vaan mekaanisesti uuden tavoitteen 215 mukaiset kilot samaan formiin ja aloitan nyt kierron uudestaan. Tuosta nyt puuttuu kokonaan piikkaus, ja välissä ei tule nousua lähelle maksimeja. Painojahan tuossa lisätään aika nopsaan tahtiin, eli alku on varsin kevyt, varsinkin kun nyt joutuu vähän tunnustelemaan ettei loppuvuonna tullut selkävaiva ala vaivaamaan.

Oon lukenut paljon 3x4-->6x6 ketjua ja ymmärrän että ei pidä fiksata liian tarkkaan ohjelmaa. Kilot ja toistot voi siis muuttua kun homma etenee. Lähinnä kaipaisin ajatusta siitä, saisiko tuosta vielä enemmän irti lisäämällä esim ykkösiä johonkin väliin? Tämä 3x6 - 6x2 - 3x3 tulee kuitenkin olemaan se runko. Veto tulee kerran viikkoon osana 4-jakoista. Viimeksi tein tämän ohjelman 2-jakoisessa jolloin veto tuli melkein joka viikko kahdesti.

3x6x130
3x6x140
2x4x155
3x6x145
kevyt/nopeusveto
6x2x150
3x3x165
3x6x150
6x2x165
kevyt/nopeus
3x3x175
3x6x160
6x2x175
3x3x185
kevyt/nopeus
3x6x170
6x2x185
5x195
kevyt
1x215

Missä voi olla vika, kun teen takakyykkyä pienillä painoilla esim 40kg, niin nousu vaiheessa etenkin oikea polvi tekee pientä sivuttais liikettä. Voiko kyseessä olla rakenteellinen vika vai onko sitten kyse jotenkin jalan lihaksista vai mikä voi olla vikana?! Etukyykkyä olen myös tehnyt mutta sitä tehdessä ei ole samaa ongelmaa havaittavissa? Ja olisko vain parasta korvata takakyykky jollain muulla liikkeellä? Kiitos :)

Morjens! Hienoa, kun jaksat täällä vastailla kysymyksiin!

Meikäläisen ongelmana olisi jalkojen, tarkemmin sanottuna etureisien epätasapaino ja se, miten ne vastaavat reeniin. Kehonkoostumusmittauksen mukaan oikeassa jalassa on 0,4kg enemmän lihaa ja kyllähän tuon huomaa kun vertaa etureisiä. Minulle on siunautunut kohtuullisen isot jalat (lihasten osalta), mutta voimaa niissä ei silti kovinkaan paljoa ole kokoon verrattuna. Lisäksi oikea jalka, lähinnä taas etureisi, vastaa reeniin ja liikkeisiin paljon vasenta paremmin ja siihen saa paremman tuntuman, vaikka tekisi kyykkyä, hackia, prässiä ynnä muita liikkeitä, joissa rasituksen pitäisi olla sama molemmille jaloille. Omituista tässä on se, että olen vasenkätinen ja -jalkainen ja mm. futista on tullu nuorempana pelattua monta vuotta ja koordinaatio on vasemmassa jalassa parempi.

Ja itse kysymykseen. Mitä suosittelisit tämän epätasapainon korjaamiseen? Olen nyt jalkareeneissä tehnyt yhden jalan prässiä vasemmalle jalalle muutaman ylimääräisen sarjan reenin päätteeksi. Vai korjautuuko tuo luonnostaan kehityksen myötä vai onko vaarana alkaa tekemänä yhä enemmän oikealla jalalla mm. kyykkyä, josta ei hyvä seuraa? Olen tehnyt lähinnä voimareeniä jaloille, sillä kestää jokunen vuosi saada yläkroppa siihen kuntoon, etteivät jalat erotu dominoivina. Toki tiedän, että kyllä sitä lihaa voi tulla myös voiman myötä ja hyvä niin.

Mulla on saman tyyppistä ongelmaa ollut vuosia. Oikea etureisi ja vasen pakara vastaa treeniin paremmin. Toispuoleiset alaselkäkivut kuului myös kuvaan, fysioterapeutit eivät löytäneet mitään vikaa. Jalkojen + hanurin hieronta vei selkäkivut pois, mutta lopulta palasivat takaisin. Osteopaatin diagnoosi oli ristiluu vinossa tms., pari kertaa kävin käsittelyssä ja sain hyviä venytysliikkeitä pakaroille. Näillä on kivut pysyneet poissa ja treeni alkanut meneen perille myös laiskotteleviin lihaksiin. Puolierot silti on ja pysyy vaikka näitä olen yrittänyt korjata yhden jalan liikkeillä.

Jos sulla on etureisissä kokoeroa, niin löytyy sitä luultavasti muualtakin. Prässillä on vaikea kurittaa täsmälleen sitä lagaavaa lihasta varsinkin jos sen aktivoimisessa on vaikeuksia. Vaarana, että puolierot kasvaa entisestään. Itse teen treenin yhteydessä aktivointidrillejä laiskotteleville lihaksille.

Itse lähtisin siitä liikkeelle, että selvität mikä siinä sun kropassa ei toimi oikein ja hoidat sen kuntoon. Eihän tuo normaalia ole missään nimessä.

kemuzex: en kyl suosittele ollenkaan tollasia. hipasusta ei pidetä. ei se mitään kropalle opeta. jos niitä rautoja ei hyvin selkeesti pysäytä hetkeks siihen ala-asentoon, unohda ne.

schlo: yhden jalan jne juttuja käytännös pelkästään ja heikon ehdoilla. voi olla hermovikoja jne, ettei toinen puoli niin pysy mukana. hieman hankalaa tietenki kisaliikkeitä ajatellen, mutta niissäkin sit pitäs huolella sen asennon pysyä symmetrisenä. aika paljo on eroo lihamäärissä, mutta se voimataso on isompi huoli.

kepademukselle juurikin toi täsmän vastaus pätee.

vaginaattori: jos siel pitkän pään vamma on ja ei oo revenny, sun ikäsellä sen jotku leikkaa, jotku ei. kivut tietenki on yks syy puukon käytölle. kaverilla repes kiipeilyssä irti mokoma ja lekuri ei kiinnittäny uusiks. esteettinen vika jää, mut voimaa on aika sama jäljellä. mee ihan urheilulääkärille. sieltä se paras vastaus tulee.

iva: en tekis kauheesti ykkösiä kesken peruskauden ainakaan kovaa. semmosia rentoja ykkösiä voit joskus hakee ennen työsarjoja, mutta ne on enempi herättelyn ja ylläpidon roolissa ku varsinaisen maksimivoiman treeniä. kevyillä nopeuden tekeminen on kyl hieman hassua. nopeus on maksimitehosta touhua ja tehdään mahdollisimman levänneenä hei.

pawetski: kyykkää isommilla romuilla sit :) jos ei älyttömiä tvistaile, ei pahempaa huolta, mut kyl tohon pitää huomioo kiinnittää jatkossa. ei ne polvet tee itekseen mitään, joten keskity hommaan paremmin.

schlo: yhden jalan jne juttuja käytännös pelkästään ja heikon ehdoilla. voi olla hermovikoja jne, ettei toinen puoli niin pysy mukana. hieman hankalaa tietenki kisaliikkeitä ajatellen, mutta niissäkin sit pitäs huolella sen asennon pysyä symmetrisenä. aika paljo on eroo lihamäärissä, mutta se voimataso on isompi huoli.

Kiitoksia neuvoista. Toivotaan, että noilla yhden jalan seteillä asia korjaantuisi!

Kiitoksia myös nisulle vastauksesta.

iva: en tekis kauheesti ykkösiä kesken peruskauden ainakaan kovaa. semmosia rentoja ykkösiä voit joskus hakee ennen työsarjoja, mutta ne on enempi herättelyn ja ylläpidon roolissa ku varsinaisen maksimivoiman treeniä. kevyillä nopeuden tekeminen on kyl hieman hassua. nopeus on maksimitehosta touhua ja tehdään mahdollisimman levänneenä hei.

Kiitos jto.

Kevyen viikon vetotreenin apuliikkeet oli tarkoitus ottaa todella kevyesti ja vetää 60-70% painolla nopeutta. Jos pidän sen kevyen viikon matalatehoisempana, niin meneekö nopeusvedosta hyöty jos sen ottaa samassa treenissä muun perusvoiman kanssa, vai voiko noita nopeus ja perusvoimaominaisuuksia vetää samassa treenissä? Toinen vaihtoehto mikä tulee mieleen yhdistellä tähän, on vetää muutaman viikon välein etureisipäivänä ihan aluksi nopeusvetoa ennen etukyykkyä. Silloin tulisi 2x/vko veto mutta nopeusvedossa pidän voluumin tosi matalana, tyyliin 3x2.

Nyt on tullu treenattuu 2kk salilla ilman "kevyttä viikkoo". No nyt mä pidän sen jouluna. Ja erinäisistä syistä ei nyt oo mahdollisuutta käydä salilla vetämässä sitä kevyttä viikkoo. Toisaalta kotoa löytyy muutama laita. Joten onko kannattavaa tehdä niillä vähillä tehdä jotain pientä vai yksinkertaisesti ei mitään?

pawetski: kyykkää isommilla romuilla sit :) jos ei älyttömiä tvistaile, ei pahempaa huolta, mut kyl tohon pitää huomioo kiinnittää jatkossa. ei ne polvet tee itekseen mitään, joten keskity hommaan paremmin.

Joo pitääpä keskittyä paremmin ja tehä rauhassa.:D kiitos. :)

iva: kevyellä kevyttä, ei nopeutta. sitä voi tehdä kontrasteina tai omina sarjoina perusvoimasarjojen seassa tai omina treeneinä vaikka just ennen etukyykkyä.

suorakoura: kyl jotain kannattaa tehdä. viikko köllöttelyä vie kyl helpolla jumiin.

Hei!

Sellainen kysymys että miten voimailijan treeni eroaa bodailutreenistä salilla ja salin ulkopuolella? Tehdäänkö voimailutreeneissä pidempiä yli 6 toiston sarjoja ollenkaan? Entä tehdäänkö failureen ikinä? Vähentääkö maksimivoimatreeni lihasmassaa? Kannattaako tehdä nopeusvoima tai räjähtävävoima treeenia jos puhtaasti voimatasojen nousu mielessä?

Bodarithan dieetillä yleensä tekee jotain aerobista ja intervallitreenejä rasvanpolttamiseksi mutta muuten ei, näin kärjistetysti, varsinkin bulkilla kun tarkoitus lisätä painoa(jos nyt ymmärrän oikein). Entä voimailijat? Miten salin ulkopuolella, tehdäänkö mitään mikä tukisi voimailuharrastusta?

Vielä pari pientä kyssätiä olisi mielessä. Mitä eroa on hermostotreenillä ja voimatreenillä?

Onko kyykky jonka liikerata on lyhyempi kuin jos tekisi 90 asteen kyykkyä yhtään tehokas? Minulla polvilumpio menee kipeäksi jos teen 90 asteen tai syvemmälle niin voinko tehdä tehdä sitä vähän vajana(silloin ei ole kipeä polvi) ja onko siitä hyötyä? Vai olisko parempaa korvata jalkaprässillä kyykyn ja mavea alaselälle rasitusta jos sitä ei tule prässissä?

Kiitän erittäin paljon jos vastaat:)

Pakko kysyä viel, että riittääkö alla oleva jalkatreeni siihen, että saisin massaa kanankoipiini?! Treeni suuntana on bodaus.

Takakyykky 10,8,6,4,4
Sjmv 4x8-15
Pohkeet istuen 3x15-25

Kannattaako lisätä jotain?

iva: kevyellä kevyttä, ei nopeutta. sitä voi tehdä kontrasteina tai omina sarjoina perusvoimasarjojen seassa tai omina treeneinä vaikka just ennen etukyykkyä.

Kiitokset parahin jto, ja hyvää joulua (mikäli joulua vietät). Tämä on kyllä yksi asiallisimmista ketjuista internetissä :)

Treenaan tällä hetkellä yksijakoisella 3x viikkoon. Mielessäni on pyörinyt ajatus lähteä harjoittelemaan ykl:aa. Kuinka usein kannataisi tehdä ykl-treenejä ja kumpi on järkevämpää, tehdä samana päivänä kuin normitreeni vai välipäivänä? Millaisia sarjoja kannattaa aluksi tehdä?
Kiitos ja hyvää joulua!

nooneknows: rinnakkaisia lajeja. pidempää sarjaa tehään pohjaksi ja lihastreeniksi, että on sitten mitä hermottaa. lihaksen kasvu tuo myös suoraan lisää voimaa. failure on ihan hyvin käytössä voimapuolellakin, mutta sen käyttö on esim. mun asiakkailla ärsykevaihtelua ja testaamista enemmän kuin varsinainen pitkien kausien sisältö. ehkä yleisesti aatellen teetän pääliikkeissä tosi tiukkoja sarjoja kerran kuukaudessa korkeintaan.

nopeustreenit voiman kaverina toimii useimmille tosi hyvin. salin ulkopuolella tulis terveelliset safkat ja muut palautumiskeinot olla käytössä, oli laji mikä vaan. kestävyystreenejä ei kannata ylettömästi tehdä, mutta palauttelumieles ok.

maksimivoimatreeni on suurimmaksi osaksi hermostollista, mutta kuuluu siihen voimailuun isolta osalta myös lihaksen kasvatus.

pawetski: en teettäs omille asiakkaille tollasta body- tai voimamielessäkään. yhden treenin sisältöhän toi on, ei mikään ohjelma tms. treenien ohjelmointi tapahtuu aina pitkällä aikavälillä seurantaan perustuen. ei sillon voi heitellä vaan numeroita ilmaan.

iva: kiitos runsas ja samoin kaikille lukijoille hyvää joulua ja terveyttä vuodelle 2014!

ribosomi: vetele yhden käden erilaisia helpotettuja variaatioita 3-6 päivänä viikossa, mutta siht helppoina vaan. anna kropan tottua menoon, ennenku pikkuhiljaa lisäät rasitusta ja määriä. toistot yleisesti 3-8, mut se oikeestaan mitään kerro sulle.

jackmullings: jos ylätrapseista puhut, niille löytyy olankohautus ihan suorana liikkeenä ja siinä kannattaa käyttää hieman hartioita leveempää otetta. maastaveto on kuningas yleisliike ja koko trapezius keskiselästä niskaan saa siin kyl hittiä. oteleveys ei oo niin merkityksellinen. hieman levee nappaa pikkusen paremmin kyl.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom