Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

Kuinka lähdet yleensä muuttamaan treeniä volyymin, intensiteetin, toistoalueiden tai apuliikkeiden suhteen silloin, kun siirrytään plussakaloreilta dieetille vaikkapa perusvoimatreenistä ja tarkoituksena säilyttää voimat/lihat? Vai pystyykö mitään perusperiaatteita linjaamaan? Usein kuulee sanottavan, että dieetillä treenataan samoin ku plussillakin. Oletko samaa mieltä?

volyymin pitää yleensä olla alhasempi, ettei treenit veny älyttömästi. muuten ei sen kummempaa. tietenki riippuu, mikä laji, miks dieetti jne.

siis pukeiltavedoissa? aikalailla suorin jaloin maastavetoo simuloiden. ei ainakaan etureisillä. ihan koko kroppa siinä irrottelee, ei huolta.

toki toki, oon itekin käyttäny. samoin vaikka boksit tms. enempi se on vaan vaivalloista tyhjäillä tankoo jne. ei noi ylirautanegat kuitenkaan oo mikään kovin tärkee treenisisältö.

Kuinka tärkeänä jto pidät sitä, että pääliikkeissäkin tehtäisiin välillä "pidempää" sarjaa. On tullut nyt aika lailla kolmisen vuotta tahkottua pääosin toistoaluetta 3-6(+2), olisko välillä hyvä ottaa hapokkaampaa menoa sekaan?

Voisko tässä toimia jonkinlainen peruskauden mikrosyklitys esim. tyyliin

2vkoa toistoilla 3-6
2vkoa toistoilla 8-12
kevyt

Kiitti, arvelinkin että näin vastaat.

Voisko tollanen esittämäni syklitys olla ok? Oon pariin otteeseen kokeillut tehdä pelkkää pidempää sarjaa ja voimatasot ovat pudonneet melko lailla ja aika nopeasti - siksi ei ole tullut tuota enempää harrastettuakaan. Toinen vaihtoehtohan olisi tietysti tehdä muutama sarja treenin aluksi kovemmalla raudalla ainakin joka toisessa treenissä ja pumppailla sitten perään.

Entäpä kuinka kauan mielestäsi "bodailua" pitäisi jatkaa. Riittääkö joku 4-6 vkon jakso vaiko mieluummin joku 10 vkon pituinen setti?

joillakin se ihan peak power tipahtaa hieman enemmän, mutta se ikäänku kuuluu asiaan sillon. jos sun sarjaraudat nousee, tulee ne maksimitkin kehittyyn väistämättä sitten taas, kun vaihdat moodia. voithan sä tehä lyhyttä alkuun ylläpidoksi, mutten mä nää tossa mitään hätää. ei ne sun voimat minnekään häviä. jos sun ykkönen on nyt vaikkapas 200 ja kymppi tulee 130:llä. sit nostat ton kymppitason vaikka 150 kiloon, voit olla varma, että se ykkönen tulee nousemaan reilusti yli enkan kun sen aika on.

Kuinka tärkeänä jto pidät sitä, että pääliikkeissäkin tehtäisiin välillä "pidempää" sarjaa. On tullut nyt aika lailla kolmisen vuotta tahkottua pääosin toistoaluetta 3-6(+2), olisko välillä hyvä ottaa hapokkaampaa menoa sekaan?

Voisko tässä toimia jonkinlainen peruskauden mikrosyklitys esim. tyyliin

2vkoa toistoilla 3-6
2vkoa toistoilla 8-12
kevyt

Vaihtelua treeniin vaan! Ite otin joskus 20 toiston kyykkysarjoja pohjakuntoa nostamaan, kyllä lähti kyykky nousuun, kun kroppa sai vaihtelua. Oli helppo asennoitua kyykkäämään kova vitonen, kun joskus oli tullut nostettua niitä 20 toiston sarjojakin.

Mulla olis semmonen kysymys, että kun en oo oikein pystyny tota penkkiä tekeen pitkään aikaan kunnolla kun aina rupee rintaa kiristään niin perkeleesti vaikka hierois ja venyttelis ihan kohtuu hyvinkin, Pari kertaa jo vihlassut oikein kunnolla tissistä ja niiden nostojen takia välillä taukoa tullut myös ihan hyvin. Mutta heti tauon jälkeen muutaman treenin jälkeen sama kireys palaa rintoihin vaikka mitä tekisi. Ja vielä sanon että rinta tulee kipeäksi enemmänkin tuolta olkapään ja rinnan kiinnityskohdan paikkeilta. Olisiko sulla mitään neuvoa tuohon?

Mulla olis semmonen kysymys, että kun en oo oikein pystyny tota penkkiä tekeen pitkään aikaan kunnolla kun aina rupee rintaa kiristään niin perkeleesti vaikka hierois ja venyttelis ihan kohtuu hyvinkin, Pari kertaa jo vihlassut oikein kunnolla tissistä ja niiden nostojen takia välillä taukoa tullut myös ihan hyvin. Mutta heti tauon jälkeen muutaman treenin jälkeen sama kireys palaa rintoihin vaikka mitä tekisi. Ja vielä sanon että rinta tulee kipeäksi enemmänkin tuolta olkapään ja rinnan kiinnityskohdan paikkeilta. Olisiko sulla mitään neuvoa tuohon?

Mulla oli samaa vikaa oikealla puolen kun tein penkkiä maksimi leveydeltä. Kavensin sitte otteen niin, että on pikkurillit merkeissä niin ei ole ollut ongelmia enää.
Taisin joskus keväällä otteen kaventaa ja nyt ei haittaa vaikka satunnaisesti leveältä nostaiskin.

Millaisia toistomääriä / prosentteja / paussin pituutta / pysäytyskohtaa suosittelet stoppivetoon? Tarkoitan siis liikettä jossa pysäytetään johonkin n. polvien kohdalle ja sitten jatketaan veto ylös asti. Itselläni tavoitteena nimenomaan lattiasta irrotuksen parantaminen.

no lattiasta irrotteluun toi ei kyl niinkään auta. siihen parempi apu on pikkunen koroke, etukyykyt boksille jne. noi sun mainitsemat vastaa enempi pukkivetoja ja keskittyy hoiteleen niitä noston kuolokohtia. stopit ei kauheen pitkiä voi olla. 1-2 per sarja ja kesto 1-2s per stoppi. prosentit määräytyy ihan sen mukaan missä se heikko kohta sulla on. joku saa pukeilta jopa vähemmän ku maasta.

Minulla on perusvoimakausi penkissä takana ja piikkailu menossa ja 2vko päästä olisi ykkösnosto. Eli 3.12. olisi tarkoitus testailla. Sitten tammikuun alussa vasta alkaa seuraava ohjelma. Miten suosittelisit tuon ykkösnoston jälkeen tekemään penkkiä, jotta vaikka vielä viikolla 51 tai 52 saisi kovempaa tulosta ylös?

kyllähän sitä ykköstä voi useemmallakin treenillä hakea. ekan jälkeen keveemmin ja sit uusiks. tee nopeusvoimaa täs samalla ainaki hieman. saattaa auttaa irtiotossa.

Kyllä vain, itseasiassa nuo kummatkin vihlaisut ovat tulleet melko kapealla otteella... Mutta ei leveä ote sen paremmalta rinnassa tunnu. Vinopenkki käsipainoilla sama homma mitä tasapenkissä tangolla.. Vinopenkkiä tangolla en ole juurikaan tehnyt mutta muistaakseni siinäkin teki kipeätä. Lisätiedoksi vielä että Pystypunnerrus edestä tangolla ei tuota minkäänlaista kipua rintaan :) Tosin eihän sen rintaan kuuluisi juuri ottaakkaan.

Mites jto lähtisit kehittämään tangossaroikkumiskykyä?

Kaverin kanssa meinataan ottaa hurjasta palkinnosta ja miehisestä kunniasta kolmen kuukauden päästä kisa, kumpi roikkuu tangossa kauemmin. Molemmat kädet pitää olla tangossa koko ajan.

Tässä olen itsekseni treenannut kuukauden verran ilman mainittavaa edistymistä. Edelleen menee samat noin 90 sekuntia kuin aluksikin. Olen treenaillut lähinnä pitkähköjä sarjoja esim. 3 x 60 sekuntia nelisen kertaa viikossa. Sen lisäksi jonkin verran staattisia pitoja (levypainon puristamista).

Back
Ylös Bottom