Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

Eli tämä on se setti (nuohan on siis prosentteja, 75 jne, eikös. Mikä on vertailukohta, 100%?)

1. 4x4x75
2. 4x6x70
3. 4x3x80
4. 5x5x75
5. 6x3x65 kevyt
6. 5x4x80
7. 6x6x75
8. 4x4x85
9. 6x3x65 kevyt
10. 5x5x85
11. 6x6x80
12. 3x4x90
13. 6x3x65 kevyt

No kävisikö liikkeiksi

MA
Kyykky
Penkki
Kulmasoutu

KE
Maastaveto
Pystypunnerrus
Leuanveto

PE
Kyykky
Penkki
Kulmasoutu

+ jotain pari liikettä joka treeniin sekaan (hauiskääntö, dipit, viparit, vatsat yms.)
Tekisin mielelläni vapailla painoilla kaiken.

tampere2: no eipä sitä tarvi failureen aina tehdä. jos sä saat voimaa enemmän suhteessa lihasmassaan ja mikä tärkeintä, käytät tuhottomasti aikaa monipuolisiin lajikoordinaatiotreeneihin ja nopeustreeneihin, menee hyvin. mulla on asiakkaina suht paljon palloilijoita ja niiden treenit suunnitellaan lajin tarpeiden mukaan.

Kiitos vastauksesta. Tiesin etten jotain ymmärrä.
Siis kannattaako niitä toistoja tehdä failureen vai hidastuuko siinä vaan? Onko bodailutyylisestä failuretreenistä jossa lihasmassa päätavoitteena siis haittaa nopeuteen ja räjähtävyyteen? Tuossa toisessa ketjussa neuvoitkin tekemään perusliikkeitä 4-10 toistoilla. Miten kannattaa painot valita tuohon. Ei falureen? Vaan suorat sarjat suht raskailla painoilla niin että 1-2 toistoa jäisi pankkiin?

Onko minulla paketti siis yhtään kasassa jos koripallotreeneissä teen lajinopeustreenejä yms. hyppyjä, juoksukuvioita ja sellaisia ja sitten salilla noita raskaita perusliikkeitä 4-10 toistoilla ei failureen 3 kertaa viikossa. Ymmärsin että kannattaa myös joskus ottaa ihan maksimivoimaa 1-3 toistoilla että paranisi perusvoimakin siinä? Ja pidemmilläkin sarjoilla 10-20 välillä koska siinäkin perusvoima paranee? Ja tietysti maitohappo sieto yms. Kontrastitreeniä myös maksimivoimatreenin sarjojen välissä? Näin tulisi sivussa lihasmassaakin noilla 4-10 toistoilla jos syön hyvin ja yli kulutukseni 500 kcal?
Räjähtävää nopeutta tai nopeusvoimaa ei sitten kannata salilla tehdä ollenkaan koska ei siirry kauhean hyvin koripalloliikkeisiin vaan räjähtäviä hyppyjä ja juoksuspurtteja koristreeneissä tai erillisinä harjoituksina?

Toivottavasti sait jotain selkoa minun tekstistä ja toivottavasti olen edes sinnepäin tajunnut asioita. Olen vielä niin uusi näiden salijuttujen kanssa. Nyt olen vain treenanut koristreeneissä ja muissa palloilulajeissa. Olisi tarkoitus ottaa sali mukaan että kehittyisi paremmin fysiikassakin ja vaikuttaisi positiivisesti koripalloharrastukseen.

Tuolla toisessa threadissa käydään aktiivista keskustelua 3-jakoinen kahdesti viikossa vai 5-jakoinen kerran viikkoon?Olisiko mitään järkeä sekoittaa niin,että 3-jakoinen kahdesti voluumi painotteisesti,ja joka toinen viikko 5-jakoinen intensiteetillä?

Tässä vihdoin ja viimein tajusin aloittaa keskivartalon (erityisesti vatsojen) vahvistamisen, kun kyykyssä keskivartalo väsyy 2. toiston kohdalla, vaikka jalat jaksais tehdä vielä 10. Jotain tästä vatsojen paskasta kunnosta kertoo se, etten tällä hetkellä saa edes yhtä kokonaista toistoa voimapyörällä. :face: Vatsat kyllä erottuu aivan hyvin, mutta voimaa niissä ei ole yhtään... Olen tässä muutamana iltana nyt tehnyt vajaata voimapyörää, yms. mitä vain mieleen on tullut. Viitsisitkö antaa vähän tarkempia ohjeita? Kuinka useasti, mitä liikkeitä?

mason: heh... se pääidea on brändätty siihen ekan postauksen alle. köyhä on hyvä vaan.

stonecold lukee sen kans ja unohtaa ton valmispohjan, jolla ei juuri oo tekemistä tän systeemin kanssa.

tampere2: failure ei hidasta ketään. toimii hyvin sen määrätreenin kanssa lisäämään perusvoimaa. maksimien nostaminen nostaa perusrautoja, noi pidemmät ei. ne kuitenki lisää sun kestovoimaominaisuuksia. sun käsitykset pomppu- jne treeneistä on ok.

jormab: miksei. tulee enempi lepoo niistä turpaanvedoista. tekisin kyl hieman pidempiä jaksoja.

juusofin: no ihan kaikki raskaat keskikroppaliikkeet. dynaamisia suoraan ja kiertäen, staattisia erilaisia pitoja, noiden yhdistelmiä. ideana ihan kunnon voimatreeni, ei mikään hiplaaminen.

no sulla on vasta peruskausi alla ja toki voit kokeilla maksimin, mutta ei se täs vaihees paras juttu oo. kevyen jälkeen mee kolmosilla ylös ja joku 90 vois juurikin olla ok toppisarja. jos tuntuu tosi kevyeltä, eli varaa pari toistoo, ota vaan vähä isommalla vielä. jätä varaa toiston verran. perään 85 kg:lla 4-6 toistoo, yks varaa myös. toi 3*1*95, 3*1*92,5 on sit hieman kumma ja perusteeton. miks noin monta ykköstä ja kahella lähes samalla raudalla. mee vaikka siinä semmoseen nättiin kahen toiston toppisarjaan ja jos tuntuu tosi hyvältä, ota se satku tossa. perään 3-4*90, 5-7*82,5. sit kevyt ja ei mitään liian kevyttä. terävää rautaa esim 2*4*75, 2*2*85, 6*70. sut onki aika lykkiä uudet ykköset parilla seuraavalla viikolla. uus kevyt ja viel ykkösiä jos tulis.

Kiitokset Jto:lle neuvoista! Noushan se satku sieltä, aika tiukka nosto tosin oli! Meinaatko että parin viikon päästä saattaisi silti vielä saada nostettua esim 102,5-105kg vaikka toi 100kg oli aika tiukka tällä viikolla? Kokeilemallahan se tietenkin selviää, mietin noi yleisesti vain...

alotin ketjun tonne mut kukaan ei oo vastannu..tiedä sit tiedon puute vai joku muu mutta...mikä ero on powerlifting tyylillä ja olympics tyylillä? Jos ajattelee noita perusliikkeitä penkki, kyykky ja mave?

alotin ketjun tonne mut kukaan ei oo vastannu..tiedä sit tiedon puute vai joku muu mutta...mikä ero on powerlifting tyylillä ja olympics tyylillä? Jos ajattelee noita perusliikkeitä penkki, kyykky ja mave?

Powerlifting eli voimanosto=jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastanosto

Weightlifting eli olympic lifting eli painonnosto=tempaus(snatch) ja työntö(clean & jerk)

Kaksi täysin eri lajia siis kyseessä.

Monta kertaa olet valmenettavilla / muuten törmännyt mykoplasmaan?

Onko oireet ollu selviöt ja paraneeko itekseen jos ei koskaan lääkäriin asti pääse?

kahvis: eipä oo näkyny. diagnoosia ei ainakaan mulle asti oo ilmoteltu, jos semmonen onkin ollut.

Tarkootuksena mitata 20-30 metrin aikoja. Minkälaista lämppää suosittelisit?!, kannattaako vetää alle jotain teräviä vetoja/tempauksia?!!

jotku hyöytyy punttilämpästä. saa kropan hyvin hereille. jos et oo niitä tehny ennen vetoja aiemmin en kuitenkaan estottomasti suosittelis. mutta jos teet, muutama räväkkä sarja rinnallevetoja, kyykkyjä. raudat esim. 3-4x2-3x60-70%. sitten lähtöjä ja kiihdytyksiä progressiivisesti 3-5 kpl.

jotku hyöytyy punttilämpästä. saa kropan hyvin hereille. jos et oo niitä tehny ennen vetoja aiemmin en kuitenkaan estottomasti suosittelis. mutta jos teet, muutama räväkkä sarja rinnallevetoja, kyykkyjä. raudat esim. 3-4x2-3x60-70%. sitten lähtöjä ja kiihdytyksiä progressiivisesti 3-5 kpl.

Oukei tänks! Pistetään testiin!

Moi Jto!

Mitä mieltä olet uskaltaako kovia pinna/lankkupenkkejä ottaa useampi viikko putkeen kovan penkin lisäksi toki eripäivinä? Vai vetääkö moinen nopeasti tukkoon?

suositteletko enemmän painonnosto vai voimanosto tyylistä reeniä kun tavoitteena ois hankkia iha vaa kunnol voimaa ja räjähtävyyttä lajin kannanlta ? pelaan jenkkifutista, joten siin ois kaikki voima hyödyks mut kumpaa sun mielest mun kannattais tehdä vai saatika molempii yhdessä? täl hetkel reenaan 3x viikos voimanostotyylil ja välil teen rinnallevetoo. ni suositteletko, että tekisin vaiks voimanostoliikkeiden lisäks painonnostoliikkei esim. tempaus,työntö ja siihe vaiks rive viel kolmanneks. kiehtois aika paljon toi painonnostotyyline.

vane: no en mä yliraudoilla juurikaan ottais. ei niille hirveesti perusteita ja tarvetta ole. toki siinä se kevyt on perässä, mutta hyvin harvoin kellekään noita teetän. ihan tarpeeks kovia treenejä saa muutenkin.

jackmullings: mikä nyt sitten on ns. kova... sellanen 2-4 vkoo nousujohteisesti ennen kevennystä auttaa pitään sen progression yleensä pidempänä. as always, kokeile.

aloittelia: työntö sisältää rinnallevedon, jos siitä puhutaan painonnostoliikkeenä tempauksen kanssa. kumpikaan ei erityisesti tuu lisäämään suoraan sun räjähtävyyttä liikkeenä. sun ikäsen kannattaa aivan ehdottomasti keskittyä voimatreeneissä bodytyyliseen monipuoliseen treeniin sekä myös omalla painolla tehtäviin voimajuttuihin. toistoalue pääsääntösesti 6-12. lisäksi teet paljon erilaisia tasapaino- ja juoksukoordinaatioita ja kuviodrillejä. ja teet jääkaapista sun parhaan kaverin.

aloittelia: työntö sisältää rinnallevedon, jos siitä puhutaan painonnostoliikkeenä tempauksen kanssa. kumpikaan ei erityisesti tuu lisäämään suoraan sun räjähtävyyttä liikkeenä. sun ikäsen kannattaa aivan ehdottomasti keskittyä voimatreeneissä bodytyyliseen monipuoliseen treeniin sekä myös omalla painolla tehtäviin voimajuttuihin. toistoalue pääsääntösesti 6-12. lisäksi teet paljon erilaisia tasapaino- ja juoksukoordinaatioita ja kuviodrillejä. ja teet jääkaapista sun parhaan kaverin.

miten mun ikä vaikuttaa siihen miten treenaan ? ei kauheesti innostais kauhee bodytyylinen treeni, ku se ei ole tavoite. tavoite on saada paljon voimaa isoihin liikkeisiin ja ihan hyvät tulokset mul on jo tän ikäseks, vaikkakin ei sil mun mielest mitää välii minkä ikäne. ja ei mun treenaaminen pitäis ainakaa mun koosta olla kiinni, koska mul on jo luultavasti tullu kaikki kasvupyröhdykset sun muut (mitat 190cm/97-100kg). en nyt haluu olla mitenkää töykee ja noi sun neuvot oli hyvii ja kiitos niistä, mut mul nyt on omat periaatteeni.:puntti:

Back
Ylös Bottom