Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

No, lähden tekemään erittäin puhtaita toistoja 15kg x 5 sarjaa x 10 toistoa ja vimppaan sarjaan aina +1 toistoa muihin verrattuna, eli 11. Jätän menemättä täysin failureen, toivottavasti hitaat toistot erittäin puhtaalla tekniikalla takaa sitten sen etä alkaa viimein sujua tolla 17.5kg.
Olisko mitään ojentaja liikkeitä jotka avittaisi? Perus pumppi liikkeet eivät tunnu auttavan ja pää voima liikkeenä mulla on ollut ranskalaine maaten z tangolla. Onko ohjeita mihin se tanko kuuluu laskea ( oikea liikerata ) jotta auttaisi punnerruksissa?

image: no ihan noin yksioikosesti se ei mene.

Ymmärrän kyllä sen että treenauksen täytyy olla progressiivista kehittyäkseen, lähinnä vain ihmettelen kyseisien treenaus tyylien eroja. Sitä enemmikseen, tuoko tämänlainen treenaustyyli jotain huomattavia poikkeavaisuuksia normaalimpaan tyyliin verrattuna? Kun levon määrä vähenee huomattavissa määrin siihen ideaaliin palautumisaikaan, jolloin myöhempien sarjojen jo ensimmäiset toistot ovat tuntumalta yhtä raskaita kuin esim tyylin 5x8 viimeisen sarjan viimeiset toistot. Ihmettelen vain…

No, lähden tekemään erittäin puhtaita toistoja 15kg x 5 sarjaa x 10 toistoa ja vimppaan sarjaan aina +1 toistoa muihin verrattuna, eli 11. Jätän menemättä täysin failureen, toivottavasti hitaat toistot erittäin puhtaalla tekniikalla takaa sitten sen etä alkaa viimein sujua tolla 17.5kg.
Olisko mitään ojentaja liikkeitä jotka avittaisi? Perus pumppi liikkeet eivät tunnu auttavan ja pää voima liikkeenä mulla on ollut ranskalaine maaten z tangolla. Onko ohjeita mihin se tanko kuuluu laskea ( oikea liikerata ) jotta auttaisi punnerruksissa?
Ei se voi olla niin, että mun punttiura töppää tohon, koska olen liian heikko. Tottakai on pakko olla olemassa keino jolla pääsen 17.5kg ja siitä vielä 20kg ja eteenpäin. Ei nämä ole mitään kummoisia painoja, tarvitisin vaan vinkkiä millä tyylillä kannattaisi lähteä eteenpäin.

voisit vaikka ripustaa 1,25 kiekon nauhanpätkällä siihen 15kg käsipainoon ja se on 16,25kg. toinen miten saat vaikeutta lisää on pysäyttää se nosto siel alaosassa. laske ylirauhallisesti (3-5s) ja taas tulee ikäänkuin extrarasitusta sillä 15kg:lla. kyl se 17,5 sieltä alkaa tulla ja tee sillä mieluummin helpompia sarjoja, vaikkapas 3*3 alkuun. sitten kun menee helpolla, lisäät sarjoja ja toistoja. eli jätä nyt varaa sinne sarjan loppuun ja tee useempia sarjoja. 17,5:lläkin kaks kertaa viikossa ennen noita 15kg sarjoja. treenaa usein, muttei failureen. ennen joulua teet jo lähemmäs yli 20kg:lla, ei huolta.

image: samalla raudalla jos verrattas, 5*10/ 2min on kovempi kuin 3*(5+3+2/ 30s)/ 1min. jos leikkaat taukoo, suuntautuu rasitus enempi kestävyyteen kuin voimaan. jos taas haluat voimaa, unohda se sarjasta toiseen juokseminen ja ota kunnon paussit.

Ei tullut mieleenkään tehä stoppi toistoja!! Kiitos vinkistä!
Voisitko vielä jonkin näköstä ohjelman tynkää keksiä? :) Ajattelin itse alunperin että kun treenaan rinnan 2x viikkoon, niin ekalla kerralla teen 15kg vaan sarjoja ja tokalla kerralla vaan 17.5kg:lla, mutta kerro ihmeessä jos tulisi mieleen millaisia sarjoja/toistoja lähtisin tekemään? :) eli ihan valmista reeniohjelmaa pyytäisin.
Toi ei oikein onnistu toi 1.25kg kiekko, menee tasapaino

mä teen ohjelmat firmani kautta ja ne on kaikki seurantapohjasia tiukassa narussa :) täällä jutellaan yleisluontosemmin. ei siin mikään tasapaino mee, höpöhöpö :) nyt opetteleen sitä touhua! alotat vaikka 2*4*17, 2*8*15stop. pikkuhiljaa lisää sarjoja ja toistoja ja esim. kk päästä taso vois olla jo 3*5*17, 3*10*15stop jne... paljon tulee sarjoja, mutta sittenhän tulee.

kiiitos paljon!! aloittelen tekemään noista 2 x 3 x 17.5kg ja 3 x 8 x 15kg stopeilla, ja yritän joka kerta heittää 1 toiston ylimäärästä, ja vaikka tuntuisi kevyeltä ( jos tuntuu ) en lisää kuin 1 toiston per treeni ettei pääse töppäämään liian nopeaa. Ilmoittelen miten käy!!

jos ei tuu toistoja helpolla, lisäät sarjoja. tai teet stopeilla jne... pikkuhiljaa.

tyhmä kysymys ehkä mut kysympä kuitenkin, mikäköhän mun vasenta kättä särkee kun suljen gripperiä? Tulee semmonen viilto/hermosärky hetkellisesti ja viikon lepokaan ei oikeestaan auta aina se sama kipu tulee kun suljen gripperin. Olen nyt saanu sitä hiuka parantumaan kun olen treenannu hiukan kevyemmillä grippereillä (onneks) pitäiskö suosiolla pitää pitempi paussi?
Kipu tulee tohon ranteen sisäpuolelle ja kulkee kyynerpäähän asti suurinpiirtein, liikaa treenannu?

coc: kyl siellä voi olla jotain jännetuppijuttuja, lihaskalvokireyksiä, lihasvaivaa... forkut on melkonen sekasoppa kaikkee. siks aika hankalaa sanoo suoraan vikaa. sormis hieman helpompaa. onko se oikeesti hermosärkyä, pitää tietenki todeta kunnon lekurilla sit. jos viikon lepo ei oikein auta, on siel ihan oikee vika kyl. yksipuolinen treeni voi olla myös syynä. et määristäs kerro mitään.

coc: kyl siellä voi olla jotain jännetuppijuttuja, lihaskalvokireyksiä, lihasvaivaa... forkut on melkonen sekasoppa kaikkee. siks aika hankalaa sanoo suoraan vikaa. sormis hieman helpompaa. onko se oikeesti hermosärkyä, pitää tietenki todeta kunnon lekurilla sit. jos viikon lepo ei oikein auta, on siel ihan oikee vika kyl. yksipuolinen treeni voi olla myös syynä. et määristäs kerro mitään.

Määrä on et treenaan jokapäivä pienillä ihan tvtä katsoessani esim 200-300 kertaa suljen 20-30 seteissä ja kunnon treeniä kaks kertaa viikko, erillaiste asioitte nostelua ja grippereillä maximi sulkua

edittii hiuka, ja oon treenannu näin jo reilu puolvuotta ja nyt vast alkanu häirittee

no tos enää määrän pitäs olla ongelma. kyl tota kannattaa urheilulekurille näyttää.

nyt on selkä sen verran kipee,(L4-L5 nikamien kohdalla todettu rasitusvamma ja luuturpoama, magneettikuvissa käyty) et pakko lopettaa kyykyn,riven yms. sellaisen tekeminen, joten minkälaist jalkatreeni suosittelet ? prässii nyt ja luultavasti jotai koukistuksii ja ojennuksii, mut onks jotai sellast mitä voi tehä ilman laitteita ? ja minkälaist treenii sil alaseläl kannattaa tehdä, ku oon ymmärtäny et sitä kuitenki jotenki täytyy vahvistaa ja kuntouttaa. venyttely luultavasti auttaa ja putkirullailu ?

fyssari kertoo sulle kuntoutusohjelman. prässi on jees kyllä. sit ihan normi vatsaa ha selkää monipuolisesti.

Alotin salilla käynnin tässä 3kk sitten mut nyt tullut semmonen ongelma et ku tulee rasitusta vasemmalle olkapäälle alkaa sitä heti vihloa että se liike on yhtä tuskaa(myös oikealle ottaa muttei niin pahasti) esim: pystypunnerruksissa, penkkipunnerruksissa, sivu-vipareissa ja kulmasoudussa ottaa. Eli vihlomista ilmenee oikeestaa vaa kun tulee rasitusta eli pelkästään salilla.
Pari viikkoa sitten tuli käytyä fysioterapeutilla ja tää laitto kineesio-teippiä, kun olkapäät oli vähän kääntynyt eteenpäin(oon vähän pitkä niin on tullu kyyhötettyä). Teippi siis auttoi sen ajan minkä pysyi siinä, joten oliskohan tämä kineesio teippi se ratkaisu. Mutta tuli myös kokeltua viikon taukoa salilta mut ei ollu hyötyy. Mutta myönnän että on tullu nostanut painoja tiheeseen tahtiin ja laiminlöynyt venyttelyt :D
Joo pitää tässä ostaa sitä kineesio teippiä, mut haluaisin kuulla sun arvion tästä tilanteesta :)

jos hartiat roikkuu edessä, sun lavanlähentäjät on heikot. leveitä soutuja kehiin. pituus on huono selitys. oon ite 193 cm.

Tänään lähti kässäripenkki progressio käyntiin!!
17.5kg x 2 x 3 toistoa, meni hyvin!!
15kg x 3 x 8 pausseilla, vimpan sarjan toisto kovalla taistelulla, hyvä tuntuma rinnassa, paussit n. 2-3 sekuntia

Vinopenkille
15kg x 5 x 8 normitoistoa, ekat 3 sarjaa meni hyvin, toisteks vika sarja kova taistelu kahdeksannen toiston kanssa, vika sarja 7. ja 8. toisto kovan taistelun kautta, mutta ylös!!

Ens viikolla
17.5kg x 2 x 4
15kg x 3 x 9 pausseilla

vinopenkille
15kg x 5 x 9
??

Miltä kuulostaa? Toi vinopenkki voi tehä tiukkaa, ja varmasti tekeekin

Aluksi haluan pahoitella, että vaivaan erityisen tiheään kysymyksilläni, mutta elän nyt henkisesti hyvin ahdistavaa salikautta.

Asiaan. Kuinka paljon voimaharjoittelua sotkee apuliikkeillä "bodaus"? Jos tarkennan niin pääliikkeinä tosiaan etari, leuat ja pena. Apuliikkeinä olen tehnyt pari sarjaa kutakin liikettä: vinopena kp, dipit, viparit sivulle/pystäri, askelkyykky, reidenojennus+koukistus. Nämä siis pena+etari-päivänä. Leukapäivänä ylätalja, kulmasoutu tangolla, pullover, takaolat koneessa, kohautukset kp, hauis kp ja pohkeet smith. Selkätreeneissä lähes kaikki jollain lailla superina. Lisäksi keskivartalolle voimapyörää, joskus toes to bar. Eli siis saako noissa huoletta vetää tiukkoja sarjoja, volyymin ollessa kuitenkin semi matala (vain 2 sarjaa per liike) ilman että sotkee kauheasti voimatreeniä? Tekisi mieli nimittäin kasvaakin samalla ja syödä huoletta yli kulutuksen.

Mulla on vähä saman tyyppinen kysymys kun Monkeylla.
Oon nyt tehnyt hieman pidempiä sarjoja niin pääliikkeissä kuin apuliikkeissä. Ja apuliikkeet nimenomaan bodaustyylisesti(pudotellen, pumppailen jamitänäitänyton...). Apuliikkeissä sarjat 3-4x8-14 toistoa. En ole havainnut että voimanoston pääliikkeiden sarjat olisivat juuri parantuneet, mutta painoa on tullut suht lyhyelle aikaa muutama kilo lisää. Tuskin kuitenkaan läskiä kaikki.:whip: Onko vaan mahdollista että on tullut lihaskasvua ns. voiman kustannuksella, ja se voima pitää hakea sitten jatkossa voimareenien kautta esille?
Eihän tämä kehitys ole pahasta, massaa kuitenkin tarvitaan että sitä voimaakin joskus lisää siunaantuisi?:jahas:

Back
Ylös Bottom