Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

sun ikä kuuluu just eikä melkein sun treeneihin. älä edes kuvittele muuta. tää ei oo mitään nuoren ihmisen disauttelua vaan kuuluu kehitykseen. pituuskasvu ei liity nyt tähän mitenkään.

bodytreenit on eri asia ku kehonrakennuskisailu. ne on varsin hyvää ja monipuolista perusharjottelua ja voimaa tulee ihan taatusti. turhaa kuvitella että maailmassa olis isoja ja heikkoja bodareita. se ei siis tarkota mitään reisiojennuksia ja keskitettyjä hauiskääntöjä päivät pitkät, vaan raskasta perusharjottelua isoilla liikkeillä. eli jos sua haittaa toi bodailu sanana tossa, vaihdan sen perusvoimaharjoitteluksi. ja jos sulla menee selkä rikki, en yhtään mutisis nyt tän asian suhteen.

jos sulla on periaatteita, hyvä. jos kuitenkin kysyt neuvoja, älä oleta, että ne mukailee sun periaatteita. mulla on pitkälti yli 20v kokemusta valmentamisesta eri lajeille ja voin kohtuullisella itsetunnolla sanoa, että tiedän just mistä puhun.

ikäsekses oot tosi iso heppu ja se on myös haitta, koska sun liikkumistaidot ei voi olla kehittyneet samaa vauhtia kasvun kanssa. sen takia sun tulis ihan ehdottomasti tehdä paljon erilaisia liikkumisharjoituksia lajidrilleinä ja yleiskoordinaatioina. punttitreenit on jees, mutta täs vaihees ne kannattaa pitää hieman toissijaisina sillai sopivasti siinä sivussa kehittymässä. sä et tee yhtään mitään sun voimilla, ellet sä pysty käyttään niitä hyväkses kentällä.

Joo no kiitos isosta neuvosta. Kai mun on sit kuunneltava viisaampaa ja vanhempaa vaiks oletin et noi painonnostoliikkeet sun muut ois hyvä alottaa jo nuorempana,mut alotan ne sit muutama vuode pääst.

ei ne missään nimessä kiellettyjä ole, mutta se treenien ideologia kannattaa olla enempi perusvoimapohjanen. sitä tässä ajan takaa. painonnostoliikkeet on oikein hyviä ja ne kuuluu just noihin mun mainitsemiin "isoihin liikkeisiin".

Palloilijan kannalta oleellista noissa liikkeissä on ylipäänsä se voimantuotto. Melko mitätön hyöty opetella tempaamaan tai rinnallevetoa kyykkyyn. Raakana vaan kumpaakin mielenkiinnon ja tavoitteiden mukaan. Nopeus ja räjähtävyys pelitilanteissa ei parane kuin siellä pelikentällä treenaamalla.

no jos mä suunnittelisin sun viikon peruskaudelle olettaen, että pelikuviotreenit 2 krt/vko järkkää seura ja fyysinen treeni ois sun omaa kamaa, se menis tällai:
ma: lepo
ti: puntti: rive, etukyykky, penkki, leuat, vatsa
ke: kuviodrillejä ja koordinaatioratoja nopeusperiaatteella
to: jefu
pe: puntti: tempaus, kyykky, kapea penkki, kulmasoutu, vatsa kiertäen
la: kuviodrillejä ja koordinaatioratoja nopeusperiaatteella
su: jefu

kolme viikkoa nousevilla tehoilla ja varsinkin määrillä. neljäs selkeesti iisimmin. älä missään nimessä aliarvioi noita ke ja la treenejä. ne tulee oleen sulle parasta kamaa tässä vaiheessa, jos aiot pelata huipulla joskus.

Terve!

Minua kiinnostaisi opiskella voimatreenaamista, mutten oikein tiedä mistä lähteä alkuun. Minulla ei ole juurikaan tietoa treenaamisesta, kevyt anatomiapohja muuten löytyy kyllä. Osaisitko suositella jotakin kattavaa perusopusta, josta saisi tietoa treenaamisesta yleisesti? Miten treenin kannalta keho toimii? Mitä lihaksissa tapahtuu, kun rauta nousee ilmaan? Mitä hermostossa tapahtuu, kun rauta nousee ilmaan? jne. En ole niinkään (vielä) kiinnostunut ohjelmista, sillä en ymmärrä niistä mitään, kun ei ole peruspohjatietoa. Kirjan olisi hyvä olla suomenkielinen, sillä anatomiatermistö on minulle täysin vieras englanniksi.
Motivaation itse tekemiseen yleensä löydän teoriatietopohjalta, eli salitreenaamisen aloittamiseen tämmöinen kattava yleistieto-opas olisi mainio! :)

no onhan noita yleisiä treenikirjoja vaikka kuinka kaiken maailman arnoldin opuksista ruattalaisiin kasvissyöjäbodareihin. en nyt sano erityisesti mitään, koska en nyt erityisesti suosittel mitään. fysiologian, neurologian jne jne perusteoksia nyt on kirjasto pullollaan myös. voimaharjoittwelu ei kuitenkaan juuri teoriaa ole. kyllä sitä ihan oikeesti pitää mennä tekemään.

Toi kuulostaa hyvält. Kiitos ku jaksoit neuvoo! Nyt lähinnä 2-3kk en reenaa ollenkaa juoksuu koska selkä on rikki, mut punttii voin tehä jonku verra ni sit ku selkä o kunnos, ni otan noi juoksureenit mukaa.

Tuota en nyt ihan käsittänyt mitä tarkoitetaan tuolla maksimin "piikkauksella". Eli jos nostan 95 kg penkistä niin millainen olisi tämä maksimin "piikkaus" ?

jos maksimitasot on saavutettu, ei niitä enää mihinkään piikata. peaking, peak condition. piikkaus siis tehdään perusvoimatreenien pohjalle.

Mikä on ajatuksena jullen tekemisessä pinnoilta?

Ja olikos nyt niin, että kun surkeassa maastavedossani ei tunnu olevan mitään erityisen heikkoa kohtaa niin apuliikkeitä ei periaatteessa kauheasti tarvi - vetää vain menemään? No ehkä mulla ekat 20 senttiä ja loppuojennus ovat paremmat kuin keskivaihe, mutta aika tasaisesti on kuitenkin heikkoa...

no kyllähän se sitä alkua auttelee. jos ei tanko selkeesti mihinkään stoppaa raskaimmissakaan raudoissa, vaan nousee maasta sen pari senttiä, sitten ei välttämättä oo tarve millekään variaatioille.

liike voi olla työntävä joo, mutta lihas supistuu vaan. ei siinä sen kummempaa ole. niin se nyt vaan tekee. lue vaikka ihan perusfysiologiaa ton suhteen. helpottaa paljon. ihan hyvinhän sä ton vipuaktivaationki tajuut. ei se ny mitään kovin kummosta tiedettä ole.

Etukyykyssä yleisesti puhutaan, ettei kutosia enempää oikein pysty tekemään ja tämän olen itsekin todennut melko tuskaiseksi. Millä idealla kannattaisi perus- ja maksimivoimakauden toistomäärät suunnitella kun ei juuri kutosta pidempää suositella tekemään? Vai pitäisikö vain asenteella tehdä vaikka happi meinaa loppua?

no eipä noissa suositteluissa mitään perustetta ole. ne pitkät sarjat etukyykyssä vaan on sen ikävän asennon takia aika ilkeitä :) ei se happi sen kummemmin lopu ku takakyykyssäkään. yhtä helevettiä kummatkin. hyväksyt sen vaan ja alat tekeen.

no eipä noissa suositteluissa mitään perustetta ole. ne pitkät sarjat etukyykyssä vaan on sen ikävän asennon takia aika ilkeitä :) ei se happi sen kummemmin lopu ku takakyykyssäkään. yhtä helevettiä kummatkin. hyväksyt sen vaan ja alat tekeen.

Pari lisäkyssäri tuli mieleen. Onko perusvoimakaudella minkälaiset minimisarjamäärät? Olen nyt lähtökohtaisesti tehnyt aina kolme sarjaa perusvoimakaudella toistomääriä ja intensiteettiä varioiden ja maksimikaudella on ollut netistä napattu hyväksi todettu ohjelma jossa enemmän sarjoja, täällä liikkuu nimellä pomminvarma penkkiohjelma. Tuo on mulla aina toiminut penkkiin ja mietin, että voisiko tuota soveltaa etariin ja leuanvetoihin? Ohjelma sisältää negatiivisia joten mietin onko fiksua etarissa tai leuoissa tehdä negoja... Voiko nuo korvata jollain semi raskaalla ykkösellä tms.?

eipä oikein mitään minimisarjamääriä voi asetella, kun ei se kokonaiskuva oo tiedossa. yks sarja on aika minimi :) negat vie herkästi yli, ellei osaa tarkkailla sitä kroppaansa. etukyykyssä nyt on aika vaikee mitään negoja tehdä, leuoissa kyllä. ite en juurikaan käytä yliraskaita negoja minkääntasosille nostajille. maksimit haetaan nostamalla, ei laskemalla.

Back
Ylös Bottom