Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

En mä nyt mitenkään hajalla ollut, mutta jotenkin olin kuvitellut että tässä vaiheessa sais olla helpompaakin. Eka sarja oli ihan paperia, mutta mun sarjakestävyys taitaa vaan olla aika rupunen. Kyllä nuo ihan hyvin siis tuli, ei se mennyt edes lähelle hämärän rajamaita :). Toki 5*200 on tehty tuoreena ja tossa oli 3*5 etukyykky alla. Pitää nyt tunnustella vielä ensi viikko, sittenhän se kevennys on joka tapauksessa. Kiits.

kyl noissa voi ja kannattaa tehdä määrä- ja tehopainotteisia jaksoja. pohjaa nousevilla määrillä hieman iisimpiä tehoja ja sitten irtiottoo kovilla tehoilla ja määrät alemmas. miksi noita haluut tehdä?

Pelaan jenkkifutista, ensi kesäksi haluan saada vertikaalin säädylliselle tasolle. Tähän aikaan vuodesta ajattelin ruveta totuttelemaan loikkailuun puntin alussa tehden, keväällä kerran viikossa omana treeninä. Linebackerin tontilla kaikki räjähtävyys on plussaa.

tee nopeusvoimaa mieluiten omana treeninä ja osa punttitreeneissä vaikka kontrasteina. suosittelisin kyllä melkosta määrää erilaisia juoksukoordinaatioita ja kuviodrillejä. pelkkiä perusjuttuja tekemällä et lajissas tuu fyysisesti kehittyyn.

Näitä juoksu- ja kuviodrillejä viljellään offseasonilla lajitreeneissä, mulla on tässä fetissinä nimenomaan ponnistusvoiman kasvattaminen.

Jos tyyppi tekee esim. jotain 3-jakoista perus lihaskasvatukseen tähtäävää ohjelmaa. Kuinka paljon huonontaa em. treenin tehoa ja vaikutusta, jos heittää muutaman voimaan tähtäävän 3*1, 3*2 tms ennen varsinaista ohjelmaharjoitusta. Esim. jos olis selkätreeni vaikka perustauka ylätalja, alatalja ja kulmasoutu käsipainolla. Ennen noita heittää lisäpainoleukoja vaikka 3*2? Kannattaa (jos kannattaa) varmaan tehdä ennen varsinaista treeniä vai kuinka? Kankeloiko taas voimavetojen jälkeen tuleva bodytreeni, ettei nuo voimavedot auta max voima/lisäpainovedon paranemiseen. Vai jos haluaa vähän kumpaakin treenata, kannattaako ehkä vuoroviikoin...voimaviikko, bodyviikko..juusa sanoi teima sanoi...juu kauppaopis...:)? Onko samat lait penkin kans? Jos normitavisbodyrinta setti ja sitä ennen heittää muutaman penkki ykkösen-kolmosen? Vai onko parempi panna nukkuun ja unohtaa koko homma, eli joko reenaa voimaa...tai bodyä? (ja kuuntelee kassulta Kari Peitsamon Kauppaopiston Naisia (tai Kätilöopiston))..

heh... nukkuminen kannattaa aina...

on kyl varsin hyödyllistä bodarillekki. ei nyt joka treenissä, mutta kausittain ja/tai säännöllisesti tekee ennen bodailua maksimiosan. tietenki ne voi hieman syödä bodyraudoista tehoja, mutta se ei oo merkitsevää. maksimirautojen ei tarvi olla ees kauheen tiukkoja, vaan voit jättää varaa toiston pari. pääasia on, et käsittelet selkeesti isompia romuja, ku normitreeneissä.

herramirandos: tais jäädä välistä. siinä ei ranka oo lepoasennossa. pitäs saada lonkkaan kulma. välilevyjen täyttelyyn hyvää jumppaa on roikkua leuanvetotangossa ruoto rentoja ja jalat maassa pikkusen kropan edessä. siinä sit nostelet pikkusen lantioo puolelta toiselle ja eteen taakse. edelleen se ranka mahd. rentona. en mä sano et se kiikku turha on, mut halvemmallaki saa ruotonsa lepäileen.

vaginaattori: no taisit hävitä väittelysi. lihaksen voimantuotto on sen toimintaa oli se sit kävelyä tai maksimikyykkyä. voima on kyl suoraan suhteessa lihaksen poikkipinta-alaan, mutta ei alkuunkaan kerro lihaksen lopullista suorituskykyä. suurimmat lihakset ei siis missään tapauksessa välttämättä oo ne vahvimmat. hermoston suorituskyky ratkasee selkeesti enemmän. eli aikalailla suosittelen täydentään sitä osittaista tietolaaria.

Kiitos vastauksestasi, jto. Tuollaista mulle kaupataan alle satasella, ettei hinta muodostu esteeksi.

Leikattu olkapää ei tullut kuntoon, eli tuo roikkuminen ei tangosta sen vuoksi onnistu oikein.

Muistelen, että kun tuollaiset selkäkipit tuli arkkinoille niille kävi moni kuumana, mutta muutaman vuoden jälkeen osa fysiatreista varoitteli niiden käytöstä, en tiedä miksi enkä muista...ei kai sillä välilevyjään enemmän rikkikään saa kuin ne nyt jo on...

- - - Updated - - -

Olikos se jto niin, että esim. hauislihaksen voimaa enemmän kuvastaa hauiksen leveys kuin sen korkeus...? Eli PÄÄSÄÄNTÖISESTI mitä leveämpi hauis, sitä vahvempi...

Näin muistan taannoin lukeneeni.

Kevennyksiä en ole kunnolla tehnyt ja tulokset ei nyt nouse. Ajattelin tehdä ihan parin viikon kevennyksen. Normaalisti käynyt 2-jakoisella 2on1off ja ajattelin nyt käydä 1on1off ja vähentää niin, että (kun yleensä olen tehnyt 3 sarjaa per liike) tekisin vain yhden työsarjan per liike, mutta pitäisin intensiteetin samana kuin ennen eli sarjat olisivat sellaisia melko tiukkoja. Onko tuollainen volyymin laskeminen tarpeeksi kevennystä vai pitäisikö mielummin laskea myös intensiteettiä (ja pitää volyymi samana?)? Olin suunnitellut että eka viikko olisi tuo yksi työsarja ja toka viikko niin, että tekisin kaksi per liike. Mitään erikoistekniikoita tms en tekisi.

herramirandos: jos valita on pakko, leveys joo.

vaginaattori: loputtomiin ei tietenkään ja eipä sitä noin mustavalkosesti kannata ajatella. mutta kyllä erittäin hoikista ja näennäisen lihaksettomista raajoista saa karmeesti voimaa ulos. oma laji kiipeily sen on viimeistään osoittanut tosi hyvin.

themonkey: mulla ei oo tarkkaa kuvaa sun tilanteesta, kun et oo ollu mun ringissä, mutta kyllä se kevennys joka tapauksessa ylikuntoon avain on. jos tuntuu, et viikon jälkeen alkaa tuntuun ilmavammalta, pidä teho, mutta vähennä määrää.

^Suosittelisin sulle tässä vaiheessa nimenomaan tota nukkumista, sen verran sekavaa juttua..

sanoo tavis(tod näk. lihaksikas amis tavis) joka ei puujalkahuumoria ymmärrä(eikä taida muutenkaan oikein säteillä)...no kaikilla on rajoituksensa... kyllä se jto sieltä kysymyksen ytimen nappas että heilahti...

herramirandos: ei niillä rikki juuri itteensä saa, mutta se selän asento ei oo kroppa suorana niin hyvä selän kannalta, kuin jos se ois lantion kohdalta kulmassa. olkapääongelma on ikävä ja estää kyl ton roikottelun. yks vois olla et makoilet pöydällä reuna navan kohdalla about ja annat jalkojen roikkua rentona. vähä niinku reverse hyperextensionin alkuasento.

Moro

Olen etsinyt sopivan simppeliä ohjelmaa, kun en ehdi puntille kuin 3 krt/vko.
Olen vuosien saatossa kokeillut lähes kaikkea 1-5-jakoisista.

Nyt iskin silmäni 5x5-ohjelmaan. Se vaikuttaa sopivalta mulle ja helposti seurattavalta.
Mutta kun riittävästi ohjelmia etsin, niitä löytyikin ihan reilusti. Nyt kysynkin vinkkiä että missä on järkeä.

Bill Starrin intermediate-ohjelma:
Bill Starr 5x5 - Madcow Intermediate or Linear Version

Bill Starr - Glenn Pendlay advanced-ohjelma:
Bill Starr - Glenn Pendlay 5x5 - Periodized Version, Dual Factor Theory

Strongliftsin ohjelmia:
StrongLifts 5x5 Advanced: Add 70lb to Your Lifts In 9 Weeks StrongLifts

Eliiot Hulse advanced 5x5:
http://www.hulsestrength.com/videos/advanced5x5_finaltrue.pdf

Ja löytyykö jostain Jton 5x5 very advanced method ;)

Edit:
omat helpot 5 x sarjat...
Kyykky 5x170 kg
Penkki 5x125 kg
Mave 5x170 kg

Olen nyt tehnyt noin 12 viikkoa pidempiä sarjoja 8-10 toistoalueella työsarjat pääliikkeissä, jotka on kapea- ja vinopenkki tässä tapauksessa. Kovat ja kevyet viikot ovat menneet suhteessa 3:1 ja ennen jokaista kevyttä viikkoa on käyty tekemässä toistomaksimit isommilla painolla. Jerkkua on tuntunut tarttuvan suht hyvin: Kapeassa 6*90% ja vinopenkissä 6*92% vanhasta maksimista nyt viimeisissä testeissä. Työsarjat mm. kapeassa 4*8*84% ja vinossa 4*8*86%.

Kysymys kuuluu, että kannattaisiko tässä vaiheessa alkaa ottamaan piikkausta kehiin vaiko vielä jatkaa peruskautta hivenen lyhyemmillä sarjoilla?

kyl oi kolme kk on aika ok peruskausi. ainaki jonkinlainen herkistelevä välikausi tohon vois sopia ja vaikka hybriditreeneinä, et perusvoimatsot säilyy paremmin. sit lyhyemmillä sarjoilla voimakausi 2 kk ja sit piikkailua taas.

Kuinka kauan suosittelisit tuota hybridiä tehtävän? Onko ok mennä molemmissa pääliikkeissä sinne nättiin 1-2 toiston sarjaan saman viikon aikana?

voi mennä. semmonen 1-2kk on ok tolla samalla 3:1 rytmillä.

Tänään tuli nyt tuo 2kk hybridi jakso täyteen. Nyt olisi sitten kevyen viikon jälkeen tarkoitus ottaa tuo parin kk voimakausi lyhyemmillä sarjoilla, jota suosittelit. Millainenkohan toistoalue ja sarjamäärä olisi sopiva tuon hybridin jälkeen? Entä kevyiden viikkojen suhde? Vieläkö kannattaa jatkaa 3:1 vai onko syytä siirtyä esim 2:1?

Hybridi meni pääasiassa näin (yhden treenin sisältö): 1*1. 1-2*4-6 ja 1-2*6-10. Sain tuon hybridinkin aikana aika hyvin laitettua uusiksi sekä ykkös että sarjaennätykset.

stonecold: no... suosittelen kyl varauksetta tota mun 3x4 --> 6x6 -systeemiä noiden 5x5- juttujen sijaan.

jos sä oot saanu maksimitki ylös, mikä oli kyl odotettavissa, tee sama, mitä suosittelin tossa yllä. 2-3 kk sitä ja sit uus maksimikausi.

Sun pitäs vaan brändätä JTO toi sun 3x4 --> 6x6 ohjelma samoin kuin noi ylläolevat 5x5:t. Esim. tehdä joku basictemplate, nythän ton systeemin soveltaminen kuitenkin vaatii jo jonkin verran osaamista. Noissa vitosissahan on se juju, et ne on vaan yksinkertasesti niin helppoja lähtee suorittaan.

Ja kyllä, köyhähän se täällä loppupelissä vaan ruinaa ohjelmarunkoa..

Back
Ylös Bottom