Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Terve Jto!

Ajattelin kysyä jos sulla olisi mahdollisesti ideoita mitä mun nyt kannattais tehdä salilla kun noi kamppailulajit on päälajina. Tarkotus olis siis käydä pari kertaa salilla viikossa ja nyt olen päättäny panostaa treenaamisen 100%. Aikaisemmin olen paininu 3krt viikossa (ollu tosin vähän reilumpi tauko nytte) ja saman verran salia 5x8 sarjoilla (ja siis kolmijakosella).
Mutta nyt ois tarkotus vetää tän kaavan mukaan;

Ma: Potkunyrkkeily
Ti: Vapari
Ke: Sali aamulla ja Potkunyrkkeily illalla
To: Vapari
Pe: Mattovääntö
La: Sali
Su: Huili

Tohon saa pistää parannuksia sun muita, mutta lajitreeniaikoja voi vaan jättää pois koska treenit käy just noina päivinä.

Joo, ja missä suhteessa kannattaa syödä mahdollisesti protskuja/hiilareita/rasvoja että jaksaa palautuakkin? Vähän olen pihalla ravinto asioissa, mutta yritän kokoajan lukea tota Ravinto palstaa että oppis jotaan. Paino olis kiva pitää aisoissa, eli nyt olen sen 179cm/75kg, ja kisapaino on 73kg.

Kiitos jo etukäteen, oisin pistäny privana jos oisin vippi, mutta mutta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mites mä tarkalleen ottaen kritisoin? saan selventää, jos tarvetta. nopeustreeneissä vaihtelut välillä 5-15*1-3*60-85% toimii hyvin. aika laajaa siis. muuten toi nyt näyttää ihan mukavalta.

Muistaakseni palautusaikoja. Eikös WSB-tyypit tee nopeusharjoittelua n. minuutin palautuksilla.
 
mieluummin julkisella, niin saa muutkin mahd. neuvoja. parissa salitreenissä kannattaa panostaa kausiluonteiseen puuhaan yksinkertasilla ohjelmilla, joita tää sivusto on pullollaan. esim.
1:
rinnalleveto
kapea penkki
kyykky
leuat
vatsa lisäp.

2:
penkki
leuat
maastaveto
jalkojen nosto
vatsa kiertäen

työsarjat 2kk 3-4*8-10 ja kolmas 3-4*1-4. vatsassa pidempiä. p 30, h 50, r 20 sopii ravinnossa, muttei noi niin tarkkoja ole. lue vaan sitä ravintopuolta.
 
mieluummin julkisella, niin saa muutkin mahd. neuvoja. parissa salitreenissä kannattaa panostaa kausiluonteiseen puuhaan yksinkertasilla ohjelmilla, joita tää sivusto on pullollaan. esim.
1:
rinnalleveto
kapea penkki
kyykky
leuat
vatsa lisäp.

2:
penkki
leuat
maastaveto
jalkojen nosto
vatsa kiertäen

työsarjat 2kk 3-4*8-10 ja kolmas 3-4*1-4. vatsassa pidempiä. p 30, h 50, r 20 sopii ravinnossa, muttei noi niin tarkkoja ole. lue vaan sitä ravintopuolta.

Kiitos! Luuletko että tohon vois mahdollisesti lisätä yhdene punttitreenin vielä? Vai onko kroppa niin piipussa että siitä olis enemmän haittaa ku hyötyä?
 
kysymys oli aika epäselvä, enkä mä kaikille muutenkaan aina huomaa vastata. käytetään nyt tota foorumin nimee vaan, vaikka mun nimi tiedossa onkin.


Yes sir! Anteeksi :D . Menitkö sekaisin, kun vedon lopusta puhuin? Siis maastavedossa samassa kysymyksessä... Mitenkäs sen laita ennen maksimia? Ei kai noita loppuliikkeitä jatkuvaan kannata treenata? Riittääkö 2 viikkoo ennen maksimia vai oisko parempi ottaa 4 vk.?
 
benu: eihän tossa vielä hirveesti treenejä ole. voit treenata paljonkin, kunhan muistat rytmittää sekaan kevyitä viikkoja, jolloin rasitustaso ja treenimäärät on pienemmät.

helena: eipäs siritellä :) ei vaan saa olla noin hätänen. ei kannata ottaa vain paria erikoisjuttua ennen maksimikokeilua. yleensä ajaa vaan yli kokemattomalla. mieluummin treenaat niitä siellä seassa ympäri vuoden tai ainakin pidempiä jaksoja. voit se tehdä vedossa 3 vkoa kohtuullisia pukiltavetoja ja sit yks vko ilman vetoja. mikä on oletusmaksimi/paras sarja ja paljon nousee 5cm polven alta?
 
Kysäisenpä leuanvedoista, vaikka niille on omakin ketju olemassa. Eli tähän astihan olen vedellyt yhdessä treenissä/treenikierto leukoja lisäpainoilla, ja yhdessä treenissä ilman lisäpainoja. Sarjoja 4-5 treeniä kohti. Nyt, kun hankimme kotiin leuanvetotangon, niin olisiko pätevä systeemi tehdä edelleenkin lisäpainoleuat salilla - koska kotona siihen ei oikein ole mahdollisuutta - mutta vedellä omalla painolla tehtävät sarjat kotona, tyyliin pari sarjaa/päivä? Nuo op-sarjat olisivat muutenkin lähinnä ylläpitäviä, ykköskiinnostus leuanvedon suhteen on tällä hetkellä lisäpainomaksimin kehittämisessä.
 
kyllä sen vois noin tehdä. tekisin kuitenkin enemmän määrää, kun siihen on mahdollisuus. esim. kaks lisäpainotreeniä per viikko ja sitten 2-3 omalla painolla. mikä sun ykkösmaksimi on ja monta menee omalla painolla max?
 
benu: eihän tossa vielä hirveesti treenejä ole. voit treenata paljonkin, kunhan muistat rytmittää sekaan kevyitä viikkoja, jolloin rasitustaso ja treenimäärät on pienemmät.

helena: eipäs siritellä :) ei vaan saa olla noin hätänen. ei kannata ottaa vain paria erikoisjuttua ennen maksimikokeilua. yleensä ajaa vaan yli kokemattomalla. mieluummin treenaat niitä siellä seassa ympäri vuoden tai ainakin pidempiä jaksoja. voit se tehdä vedossa 3 vkoa kohtuullisia pukiltavetoja ja sit yks vko ilman vetoja. mikä on oletusmaksimi/paras sarja ja paljon nousee 5cm polven alta?

No herran jumala :D Mä olin täysin kuvitellu että mä en jaksais tehdä mitään jos vedän kolme kertaa punttia viikkoon ja sitte raskasta aerobista 5 kertaa. Sen takia mä ajattelin että kaks kertaa salia olis ihan tarpeeksi. Sehän mulla on etuna että opiskelen, ni aamulla kerkee hyvin salille ja ei ole mitään fyysisesti raskasta työtä tjms. Kait mä lisään yhden puntti kerran sitten ja yritän jaksottaa vähän väliä jonkun kevyemmän viikonki :thumbs:

Ja ku salille menen ni sinne hölkkään, tosin matkaa ei kerry ku 1,5km ja saman verran takas... joten sekään ei varmaan paljoo vaikuta palautumiseen?!

Kiitti näistä vastauksista, pitää ruveta väsäämään ohjelmaa viimesenpäälle!
 
kyllä sen vois noin tehdä. tekisin kuitenkin enemmän määrää, kun siihen on mahdollisuus. esim. kaks lisäpainotreeniä per viikko ja sitten 2-3 omalla painolla.

Ok, eli siis molemmat salilla tehtävät treenit lisäpainoilla, ja sitten kotona omalla painolla lisäksi, vai? Oletko sitä mieltä, että nuo kotona vedeltävätkin pitäisivät olla ihan jotain "oikeita" treenejä ts. useampi sarja kerralla, vai riittääkö se pari-kolme sarjaa per päivä aina silloin tällöin vedettynä?

mikä sun ykkösmaksimi on ja monta menee omalla painolla max?

Ykkösmaksimia en ole kokeillut, 15 kg:lla tulee kakkonen. OP-max on 9 toistoa.
 
benu: eihän tossa vielä hirveesti treenejä ole. voit treenata paljonkin, kunhan muistat rytmittää sekaan kevyitä viikkoja, jolloin rasitustaso ja treenimäärät on pienemmät.

helena: eipäs siritellä :) ei vaan saa olla noin hätänen. ei kannata ottaa vain paria erikoisjuttua ennen maksimikokeilua. yleensä ajaa vaan yli kokemattomalla. mieluummin treenaat niitä siellä seassa ympäri vuoden tai ainakin pidempiä jaksoja. voit se tehdä vedossa 3 vkoa kohtuullisia pukiltavetoja ja sit yks vko ilman vetoja. mikä on oletusmaksimi/paras sarja ja paljon nousee 5cm polven alta?


Joo ymmärrän...
'Helekutti' tuntuu, että veto ei kulje/parane yhtään, mutta niin se oli viimeksii kutoset ja neloset tuntu tosi koville, mutta kakkosilla ja ykkösillä sain maksimia 100->110... Että jos se 115 nyt sit menis. En ole ikinä kokeilu tota paljon nousis siitä polven alta, mutta nyt tuntuu juuri se välikohta vaikeammalta. Mutta sain silloin viimeks 115kg maasta irti.. jonkinverran...
 
helena: voithan sä tehdä eka
1. 3*1*110-120 5cm polven alta, kunhan tuntuu, että varaa jää.
2. 3*1*115-125 sama
3. 1max normaaliveto. jos tukkoinen olo, jätä kohtuulliseksi vaan.
4. 3*2*70 kevyt
5. 1max normaaliveto

gilly: esim. tällanen viikkorytmi:
ma: 2*3*5, 2*2*10, 2*1*15. kun helpottaa, hieman lisää.
ti: -
ke: 4*6*op --> 8*8*op
to: -
pe: 3*4*5 --> 6*6*10
la: 10*2*op
su: -
 
helena: voithan sä tehdä eka
1. 3*1*110-120 5cm polven alta, kunhan tuntuu, että varaa jää.
2. 3*1*115-125 sama
3. 1max normaaliveto. jos tukkoinen olo, jätä kohtuulliseksi vaan.
4. 3*2*70 kevyt
5. 1max normaaliveto
-

Tarkootatko, etten tekis normivetoa ollenkaan, esim. viikot 1. ja 2.?

Mitä toi 1max tarkoittaa? ( sori tyhmyys... ) Tarkoittaako se, että yhden kerran otan maksimi? Vai että teen maksimaalisen treenin?
 
ei tarvita normaalivetoa ei. veto kehittyy kyl ilman vetoakin pelkillä kyykyillä. mut sinä: vedä noi pukkivedot lähes suorin jaloin. rauta ei tärkee, kunhan meet lähes maksimiin. varaa joku 5kg.
 
Kysymys jto:lle liittyen sotilaspenkkiin/sarjakestävyyteen.

Tavoite olisi saada noin 80 kilolla joskus paljon toistoja, eli toistot sinne 40-50 tietämille. Omapaino tällä hetkellä on hieman tuon yli, mutta dietti on päällä.

Nyt on ennätys 28x80kg kaaren kanssa. Sotilaspenkkityylillä en ole sarjamaksimia vielä tehnyt. Paljoa ennätys ei ole vielä tuossa junnannut (ennätys parani vasta n.10 toistoa, mutta jäi vähän epäselväksi mistä noinkin suuri kehittyminen johtui) Hinkkasin kyllä ennätystä edeltävänä kolmena päivänä 50 kilolla 60-110 toiston sarjoja :D

Avainsana on ilmeisesti lihaskestävyys, mutta ennenkaikkea toistot pitää saada lähtemään räjähtävästi, ettei lihakset kerkeä hapottua.

Mietin tämän viikon treenisuunnitelmaksi tehdä paljon etunojapunneruksia monessa eri asennossa ( jalat seinää vasten eri kulmissa, vaakatasossa ja läpsy ilmassa, yhdellä kädellä) parantaakseni sotilaspenkin sarjamaksimia.
Olisko hyväkin idea? Mitä muita mietteitä tämä herättää? :D
 
räjähtävyys syö kestävyyttä, koska sillon käytät tarpeettomasti voimaa eli tuhlaat sitä. se kerkeeminen ei kyl oo ihan tollanen juttu :) kyse on kokonaisajasta, jona suoritus tehdään. sitä paikallista anaerobista kynnystä pitäs pystyä nostamaan. punnerrukset ei oo ollenkaan niin hyvä apu solttupenkkiin kuin penkki ite. eri leveyksiä ja melko usein. maksimia pitäs saada ylös myös. se auttaa kyllä.

kokeiles yliraudalla pätkittyjä sarjoja. esim. 5-10*10*90kg/1min. sitten pikkuhiljaa, kun sujuu, lyhennät paussia 10" kerrallaan. kun pääset 10*10*90kg/30" alkaa olla aika hyvä tilanne jo.
 
räjähtävyys syö kestävyyttä, koska sillon käytät tarpeettomasti voimaa eli tuhlaat sitä. se kerkeeminen ei kyl oo ihan tollanen juttu kyse on kokonaisajasta, jona suoritus tehdään. sitä paikallista anaerobista kynnystä pitäs pystyä nostamaan. punnerrukset ei oo ollenkaan niin hyvä apu solttupenkkiin kuin penkki ite. eri leveyksiä ja melko usein. maksimia pitäs saada ylös myös. se auttaa kyllä.

kokeiles yliraudalla pätkittyjä sarjoja. esim. 5-10*10*90kg/1min. sitten pikkuhiljaa, kun sujuu, lyhennät paussia 10" kerrallaan. kun pääset 10*10*90kg/30" alkaa olla aika hyvä tilanne jo.

Tack! Voipi olla hyvä idea.
10*10*90kg/30" onnistumisen jälkeen varmasti 80kg menee kuin vettä vain ;)

Pitääpä heti testata tuota.

Vielä yksi lisäkysymys. Kuinka monta kertaa viikossa kannattaa penkkiä näin tehdä?
 
Back
Ylös Bottom