Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
lolletti: kiertäjäkalvosintreenit vakioksi. uloskierrot erityisesti.

hatesmiles: tyyppikysymys ja aikalailla solutason juttu. joillakin se maksimivoima tulee perusvoiman kautta ja semmonen tyyppi on periaatteessa hieman lahjaton voimanostajaksi, jos sen tollai haluaa ajatella. eli että vitonen tulee jopa 90%:lla. lahjakas maksiminostaja taas voi saada femman vain 80%:lla. semmosella räjähtävällä tyypillä tosin saattaa tulla se seinä sit vastaan tosi dramaattisesti, eli esim. kolmas toisto tulee ylös ku tykin suusta, mutta nelonen jää kuoppaan.

räjähtävyyttä treenataan lajinostoihin parhaiten juurikin lajinostoilla. rautaa pitää olla, muuten se solupuoli ei tuu mukaan kunnolla. pelkkä löiikenopeus ei kerro mitään, sillä muutenhan tangolla tehty olis se tehokkain. palautukset nopeusvoimatreeneissä tulis olla ns. hyvät, että ei laktaatit keräänny. nopeusvoimatreenit ei siis saa olla mikään kondisjuttu, vaan niiden jälkeen pitäs olla suht virkee olo.

jos tuppaa olemaan enempi hidasta tyyppiä, kontrastitreenit toimii hyvin ja sitten ihan vuoden ympäri tehty nopeusvoimatreeni. se kannattaa tehdä pääasiassa itse lajiliikkeessä, että siirtovaikutus olis paras.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkas selkä olemaan reilu vuoden tauon jälkeen siinä kunnossa, että vois alkaa taas lelupainoilla kyykkäilemään. Mulla on tosin edelleen sama ongelma, ellei jopa hieman pahempi ku aikasemmin. Selkä pyöristyy tuossa "90" asteen kulmassa eli reidet vaakatasossa ja siitä alle. Ilman tankoa menee kyllä nätisti selkä suorana, mutta ku pitäs tanko ottaa niskaan niin samantien on paikat mutkalla tuolla alhaalla.

Ilmeisesti siis kireyttä on akselilla takareisien yläosa ja alaselkä. Samoin nilkat on ku jakoavaimet eli ne ei taivu oikein mihinkään. Onko jotain hyvää liikettä/lihashuoltosysteemiä noille mainitsemilleni ongelmakohdille, millä sais tuon kyykyn sellaseen jamaan, ettei paikat pauku uudelleen?
 
Mulla on alaselän voimatasot huonot. Minkälaisilla sarjoilla tuota kannattaisi alkaa nostamaan? 4/5-jakoinen eli vain yksi mavetreeni viikkoon, ja sekin tulee selkätreenin viimeisenä liikkeenä.
Vastaatko vielä tähän. Suunnitelmissa ollut 2x6 kerran viikkoon.
 
house: miten se huono voimataso ilmenee? siis että on nimenomaan alaselässä.

majoneesi: hyvin aktiivista liikkuvuustreeniä aktiivisesti ja passiivisesti. eli jälkimmäisessä hajareisin penkion päälle, jalat hieman yli kyykkyleveydelle ja napaa kohti penkkiä. selkä siis ei pyöristy. voit taitella kummallekin jalalle vielä erikseen. aktiivisesti vois sitten tehdä esim. smithissä fiksatulla tankolinjalla hieman ylileveetä kyykkyä ja pyrkiä painamaan sitä asentoo kohilleen. pienet lisäpainot ja syvyys vaan semmonen, että pysyy se alaselkä vielä normikaarella. yhden jalan ja/tai käden vedot yms. on aika hyviä huolto- ja voimaliikkeitä selälle. esim. rinnalleveto + työntö yhdellä jalalla ja kädellä ja vaikka bosu-pallon päällä. alkuun voi riittää ihan se tukeva äiti maakin.
 
Painot maastavedossa ja räkkivedossa huonot verrattuna muihin liikkeisiin, joskin niissäkään ei ole hyvät painot. Tekniikka rupeaa särkymään juurikin alaselän osalta loppuojennuksessa; lantio kyllä tulee eteen mutta selkä pyöristyy.

Alaselkä meinaa mulle tässä tapauksessa suoria selkälihaksia (vaikka ne jatkuukin koko selän mitalta). :D
 
kyllä se vuka voi olla ihan hyvin siellä pakarapuolellakin. pukkivetoja pitää vetää eniten heikoista korkeuksista. sillon auttaa. aika hankalaa kuitenkaan sanoo, missä se vika sun kohdalla on, ku ei oo nähny nostoja. mä en ihan sun analyysiin kyl luota.
 
Voi helevetin kuustoista. Taas meinaa joku pienenpieni vamma kiusata mua... Taannoin kyselin sulta tosta kipeästä etuolkapäästä, noh se on onneksi nykyään täysin kunnossa sillä kipua ei ole tuntunut aikoihin enää missään liikkeessä :) Mutta nyt on parissa viime yläkropan punnerrustreenissä alkanut vasen kyynärpää vihlomaan... Kipu tuntuu tuossa kyynärpään luun vieressä sisemmällä puolella. Tänään sattui kun kapeeta penkkiä lämmittelin, sitten kipu katosi ja palasi reenin loppupuolella ranskiksessa osittain. Mikähän tuota mahtaa vaevata? Ei ole reenejä varsinaisesti haitannut, mutta kyllähän tuo kyrsii kun jossain välissä vihloo melkosesti.

Ps. mietin pitäskö tää vammapuolelle laittaa mutta uskon, että sulta löytyy näihinkin aika hyvin tietotaitoa joten siksi laitoin tänne taasen.
 
kyllä se vuka voi olla ihan hyvin siellä pakarapuolellakin. pukkivetoja pitää vetää eniten heikoista korkeuksista. sillon auttaa. aika hankalaa kuitenkaan sanoo, missä se vika sun kohdalla on, ku ei oo nähny nostoja. mä en ihan sun analyysiin kyl luota.
Check. Pystyykö siitä vetään jonkinlaista diagnoosia, että SJMV:ssä on samat sarjapainot kuin maastavedossa?

Ja se pääkysymys, tuo alaselkä oli vain yksityiskohta. Eli pitäisi saada selän ojentajiin voimaa, jotta yläselkä ei pyöristyisi seistessä, mulla tahtoo ryhti painua kumaraan. Minkälaisilla maastavedon sarjoilla pureutua tähän?
 
niccessor: voi sillä olla joku ojentajan kiinnityskohtavamma. vaihda vaikka sitä oteleveyttä tai missä kulmassa kroppaan ne kyynärpäät levee esim. penkeissä.

house: ei. sjmv on niin riippuvainen laskusyvyydestä ja polvikulmasta jne. testaa vaikka millasia tuloksia tulee kun vedät maasta ja 5, 10 ja 15cm polven alta. noi pukkivedot pitäs olla tietenki kovempia, mutta yllättävän monilla ei. onpahan just yks asiakas noiden kimpussa vetoaan kehittämässä, joka vetää maasta 3*270kg, mutta 10cm polven alta vain 3*250.

yläselkä pyöristyy yleensä sen takia, että sulla hartiat kääntyy eteen eli se klassinen gorillaryhti. penkki ja leuat aiheuttaa joillakin tota liikaa. lisää leveitä soutuja eli voimaa lapojen lähentäjiin. maastavedoilla et sinne sitä apua juuri saa.
 
sitting.gif

Ei tässä tilanteessa mun mielestä paljo auta pelkkiä lapoja vedellä taakse, että ruodon saa suoraan. Oon punneruksia ja ylhäältä päin vetoja jättänyt vähemmälle ja keskittynyt vaakavetoihin ja kohautuksiin, parempaan suuntaan on menny.
 
siis missä tilanteessa? onko sulla siellä joku rakenteellinen vika? kuva ei kerro mitään sun tilanteesta muuta ku, et istut huonolla tuolilla. eteenpainunut ryhti lähtee veks pääasiassa keskivartalotreenillä ja lavanlähentäjätreenillä, mutta eri asia tietenki on, jos sulla on siellä ylä- ja keskiselässä jotain oikeesti rikki vikana. sun tekemät treenijuttujen muutokset on juurikin sitä, mistä just mainitsin. jos kuitenkin kyse on "sun mielestä", miksi kysyt multa neuvoja?
 
Alunperin kysyin neuvoa siihen maveen/räkkivetoon/suorien selkälihasten voimatreeniin, että minkälaisilla sarjoilla sitä tulosta kannattaisi lähteä nostamaan. Kaikki muu oli vain pohjustusta.

good-standing-posture-is-difficult-with-weak-glutes.jpg

Vasen. Ei oo rakenteellisia vikoja...
 
Olen sillointällöin tuollaisella vahaus- ja kiillotuskoneella vedellyt paikkoja auki, kuinka usein tuolla kannattaa paikat vedellä? Jos vedän 2 mavetreeniä viikossa niin kannattaako treenin jälkeen vetää se 1-2min per lihas ja sitten venytellä? Sama juttu yläkropalle? (treenin jälkeen siis vedellä?)
 
Mitä kannattaisi tehdä tälläisessä tilanteessa, mennä lääkärille, treenata toista puolta vähän enemmän vai antaa ajan tasottaa? Eli siis mulla on oikeen puolen rintalihas epäsymmetrisempi kuin vasen, rintani näyttää suunnilleen tältä: (_)\_). Mutta sen lisäksi että se on epäsymmetrisempi, se on pienempi. Samalla saman puolen etuolkapää on vähän kääntynyt eteenpäin. Toisen puolen olkapää ei ollenkaan. Vika ei ainakaan heijastu mistään selän puolelta. Vetävät liikkeet ovat vahvemmat kuin työntävät, lisäksi selkä on kuitenkin ihan balanssissa symmetrian ja massan osalta. Mainittakoon vielä että ojentajatkin ovat samankokoiset molemmilla puolilla. Sen sijaan hauis on epäsymmetrisempi tuolta samalta puolelta kuin rinta. Voimaeroja ei silti tunnu olevat.
 
house: suorat selkälihakset tekee vedossa vaan pienen osan työtä. noiden kuvien ryhtivikojen korjaus lähtee sieltä keskivartalosta (kokonaisuutena, ei pelkästään ns. syvät) edelleen ja lavanlähentäjien priorisoidusta treenistä suhteessa leveeseen selkään ja rintaan. maastavedoilla noita ei korjata, vaikka se toki hyvä yleisvoimaliike kropalle onkin. jos sä haluat sit nimenomaisesti maastavetoon apuja, pukeiltavedot on se paras lajivariaatio. 5-15cm polven alta ja lähes suorin jaloin, ainakin ilman reisikannatusta. peruskaudella 4-6 toistoilla.

trnaja: ei sillä varmaan liian usein voi ajella. kyl voi treenin jälkeen ihan hyvin. se funktio on enempi relaksoiva, joten toimii hyvin pinkeisiin patteihin ja ennen venyttelyä.

erej: veikkaisin, että sulla on epäsymmetrinen se ojennus rintaliikkeissä, jolloin se toinen puoli saa paremmin hittiä. esim. penkissä toinen takahartia nousee ylös, toinen ei. jos voimaeroja ei oo ja ryhti on ok, en huolehtis. toi eteen kääntyvä olkapää kuitenki antas olettaa, että siellä vikaa on. en usko, että rakenteessa, vaan enempi voi olla kyse just sun epäsymmetrisen tekniikan aiheuttamissa kireyksissä ne ongelmat.
 
Oon vähitellen oppinut kyykkäämään, saanut tekniikkaa kuntoon ja painoja nousuun ja se on varsin hieno homma. Mutta tänään aloin miettiä sellaista asiaa kun vähän kaikillahan taitaa tekniikka pettää kyykyssä siinä vaiheessa kun voimat alkaa loppua. Ja tosi monet tuntuu jullettavan painot ylös siinä vaiheessa ja niin teen minäkin. Sitä siis mietin, että äkkinäisempi voisi päätellä, että takaosasto ei jaksa pitää ruotoa suorassa ja homma kallistuu eteenpäin. Mutta kun miettii vähän pidemmälle, niin homma voikin olla etupuolesta kiinni, kun etureisiltä loppuu voima, niin sieltä saa painetta pois työntämällä perseen pystyyn ja nostamalla selällä, perseellä ja takareisillä loput. Kumpi mahtaa olla oikea vaihtoehto? Vai onko tapauskohtaista?

Olen nyt kuukauden päivät tehnyt maanantaina leveän kyykyn ja sille apuliikkeenä muutaman sarjan etukyykkyä ja torstaina meven kanssa kapeaa syväkyykkyä ja se on tuntunut nostavan kyykkytulosta ylöspäin ihan hyvin. Sattumaa tai ei, mutta mietin tässä kun olin alunperin ajatellut, että vaihdan kohta apuliikkeet takapainotteisiksi, eli julleksi ja boksiksi, että mahtaako olla kuitenkaan järkeä ihan vielä, jos homma on oikeasti etureisistä kiinni enemmänkin? Tietysti kohtapuoliin tulen ottamaan jullenkin mukaan joka tapauksessa, mutta jos nyt hetken keskittyisi siihen heikompaan kohtaan mikäli päättelyni osuu oikeaan.
 
täysin tapauskohtaista ja ne heikkouspainopisteet on hyvin paljon kiinni noston kohdasta jne. ei ees voida yleistää, että johonkin kohtaan jos juuttuu, on kii siitä ja siitä. pitäs ite nähä ja analysoida sit.
 
Mulla on selässä lihasepätasapaino. Jos jumppaan 1-jakosella, niin passaako seuraavanlainen homman korjaukseen:

Ma: 1.käsi ylätaljassa kerrallaan, sarjoja tyyliin 1+3 (heikommalla enempi sarjoja)

Ke: Normimave myötäotteella, leuat vastaotteella normisti 3-4X4-6

Pe: Toinen yhen käden liike, sarjoja tyyliin 1+3 (heikommalla enempi sarjoja)

Ma on normi takakyykky ja pe on normi etukyykky, jotka hiukkasen ainakin suoriin selkälihaksiin ottaa.
 
ja se lihasepätasapaino on tarkemmin...? esim. saman puolen ristiotteesta johtuvia selkeitä voimaeroja noi yhden käden versiot hoitelee hyvin kyl.
 
ja se lihasepätasapaino on tarkemmin...? esim. saman puolen ristiotteesta johtuvia selkeitä voimaeroja noi yhden käden versiot hoitelee hyvin kyl.

Hmm. Hieroja sanoi, että suorissa selkälihaksissa on eroa. Omasta mielestä posettaessa vasemman puolen latsikin näyttää pienemmältä ja selkäliikkeitä tehdessä oikea puoli dominoi selvästi. Ei jotenkin pysty puristamaa/jännittämään sitä vasemman puolen lihasta kunnolla. Voihan se tietty olla joku hermovaurio.

Tein pidemmän aikaa yhden käden maastavetoa mm. ja siinä alkoi olla, että huonommalla puolella kulki paremmin kuin oikean käden otteella. En sitten tiedä kompensoiki joku muu lihas tai tekniikkajuttuja, mutta kuitenkin...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom