Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Jees kiitoksia:) Sellainen kysymys tuli vielä mieleen että kun teen juuri tuollaista painonnostajien tapaista etureisipainotteista kyykkyä niin parantaako se mavea kovinkaan hyvin vai tarviiko mun tehdä siinä kyykyn ohella myös kovaa mavea että mave paranisi hyvin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pet: toki monet asiat on mahdollisia, mutta onko tollanen sulle se paras systeemi, on eri asia. mä en tekis yksjakoista samoilla liikkeillä, mutta lihasryhmiä voit kyl stressailla päivittäin liikkeitä vähän vaihtelemalla. esim
1. penkki, etukyykky, leuat vastaote, vatsa kiertäen
2. kapea penkki, maastaveto, leuat myötäote, voimapyörä
3. dippi, takakyykky, eritasoleuat, jalkojen nosto
jne... tajusit varmaan idean. sama liike vois toistua useinkin viikossa, mutta vaihdella niitä kannattaa. treenissä 4-6 perusliikettä, ei mitään yhen nivelen himpsutteluja. erilsisia kehonpainojuttuja ja temppuiluja suosittelen myös.

peruspunttaaja: kyl vetoo suosittelen tohon lisäksi. joko sjmv, julle tai pukeiltavedot lisäämään vaihtelua perusvedolle.
 
Kiitoksia vastauksesta.

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ja alan toteuttamaan yksijakoista neuvoillasi eli variaatioita hyödyntäen. Ideani on, että teen niin paljon kuin jaksan, koska tiedän, että loppujen lopuksi päivittäinen treeni on minulle mahdottomuus. Tulee se päivä/päivät jolloin en jaksa/ehdi/kykene, mutta ajatukseni on, että saisin "tuhottua" kroppaani maksimaalisesti aina kun salille menen, että saan suurimman mahdollisen hyödyn irti - aina.

Kerrotko vielä mitä tarkoitat "yhen nivelen himpsuttelulla" ? Kenties esim ranskalaista punnerrusta ? - Liikettä, jota olen tehnyt melkeinpä joka treenissä ? Tulisiko minun luopua kokonaan ranskalaisesta punnerruksesta ? Onko tämä turha liike ?

Eikö työntö olisi optimaalisin massaliike ennenkaikkea yksijakoiselle ohjelmalle ? mave + rive + pystypunnerrus ?

Kumpi on olellisempaa lihasmassan kehitykselle - Suuremmat painot ja pienemmät toistot VAI pienemmät painot ja suuremmat toistomäärät.

Vielä semmoinen kysymys, että jos keskitytään pääliikkeisiin ja jätetään nämä pienemmät apuliikkeet pois niin minkälaisia toistomääriä ja sarjoja minun tulisi tehdä ?
 
saisin "tuhottua" kroppaani maksimaalisesti aina kun salille menen, että saan suurimman mahdollisen hyödyn irti - aina.

Ei nyt saanut selvää että tarkoititko tuota kirjaimellisesti, mutta mitä useammin treenaat niin sitä tärkeämpää kropan kuunteleminen on. Ei ole järkeä tehdä balls to the wall -treeniä semmosena päivänä, kun jo viimeiset lämppärit tuntuvat raskailta ja kroppa selkeesti tahtoo hiissata. Tietenkin jos on kevennys tjsp tulossa niin sitten mikä ettei.

Eikö työntö olisi optimaalisin massaliike ennenkaikkea yksijakoiselle ohjelmalle ? mave + rive + pystypunnerrus ?

Ei mutta nuo muut kyllä ovat. Vähän romantisoiden voisi sanoa että työnnöllä ei rakenneta voimaa, vaan demonstroidaan sitä.


Ja sinä kuulostat ihan minulta kun halusin alkaa kokeilemaan että kuinka usein itseään voi salilla treenauttaa. Varsinkin noista sun kysymyksistä moni selviää ajan saatossa, kun menet ja kokeilet eri juttuja.
 
pet: voimaharjoittelu ei oo mitään maksimaalista tuhoamista, eikä kyl bodaaminenkaan. jenkkilehtien typerää lajipaasaamista vaan. yhen nivelen himpsuttelut on just semmosia pieniä spesiaaliliikkeitä, joiden lihastyön saat tehtyy isommilla jo. ranskalaista et tarvi. erlaiset punnerrukset hoitaa ne ojentajat. työntö ei oo mikään optimaalinen siksi, että sun ei oo mikään pakko valita vaan yhtä liikettä. lisäks noi painotukset siinä menee suht heikosti vedon ollessa naurettavan helppo vrt pystis. lisäks työntöö ei palotella noin. massalle toistot 5-12 ja kunnolla rautaa. sarjoja 2-6/ liike.
 
Kiitos slarto ja jto vastauksista.

Slarto. Esim neljäs päivä putkeen nyt yksijakoisella ja en pysty tekemään niin täysillä kuin eka päivänä. Kuuntelen kehoani jo kykenemättömyyden kautta, mutta huomaan päivä päivältä, että jokapäiväinen treeni tuo kestävyyttä ja jaksamista treeniin. Eli sitten kun kroppa on hellempänä niin jätetään kenties yksi sarja tekemättä seuraavana päivänä, mutta kunhan saadaan raahattua itsensä sinne salille ja tehtyä jotain hyödyllistä.

Vaikuttaa siltä, että arskan kultainen kuusikko olisi sopivin ohjelma. Tietenkin pienillä variaatioilla jos sen tekee enemmän kuin kolme kertaa viikossa.
 
Kiitos slarto ja jto vastauksista.

Slarto. Esim neljäs päivä putkeen nyt yksijakoisella ja en pysty tekemään niin täysillä kuin eka päivänä. Kuuntelen kehoani jo kykenemättömyyden kautta, mutta huomaan päivä päivältä, että jokapäiväinen treeni tuo kestävyyttä ja jaksamista treeniin. Eli sitten kun kroppa on hellempänä niin jätetään kenties yksi sarja tekemättä seuraavana päivänä, mutta kunhan saadaan raahattua itsensä sinne salille ja tehtyä jotain hyödyllistä.

Vaikuttaa siltä, että arskan kultainen kuusikko olisi sopivin ohjelma. Tietenkin pienillä variaatioilla jos sen tekee enemmän kuin kolme kertaa viikossa.

Ei sun kyllä kannata yli kolme kertaa viikossa tehä, jos yksjakosella teet. Joskus sitten myyyööööhemmin ehkä voi. Ei näin alussa.
 
Sarjassamme toivottavasti vähemmän kuin enemmän tyhmiä kysymyksiä, että miksi ainakin tuossa ATG kyykyssä tuntuu että tuo heikko kohta tulee tuossa horisontaalisen kohdalla tai vähän ylempänä eli jossain puolikyykyn vaiheilla, kuun luulis että tuossa kohen just liikkus sitä rautaa enemmänkin. Harkinnassa ollu että painonnostokyykkyjen lisäksi alkais tehä puolikyykkyä ykkösiä tai punppausta isommilla raudoilla tyyliin powertreeniä juoksunopeutta varten. Onko tuossa sitten jotenki erilaista tuo lihasrekrytointi jos vetää pohjasta ku puolikyykkyyn ja ylös vai sattuuko vain monilla ihmisillä sitten joku heikko kohta juurituohon 90 asteen polvikulmaan?

Esimerkkinä


Itellä samahko tyyli, painoa vaan vain reilu kolmasosa.

Toinen esimerkki toivottavasti video näkyy


verokkina sitten Klokov paussikyykky pohjilta jossa ei niin jäkitetä puolikyykyn kohdalla


Onko kyseessä sitten että normisti tuossa kohden venytysreflexin avut loppuu verrattuna että jos paussikyykystä nousee niin menee sitten helposti ylöskin jos ei oikiasti ole jotain heikkouksia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
willem: siinä puolikyykyn paikkeilla polvi- ja lonkkanivel on kauimpana toisistaan, eli heikot vivut. erilaiset osakyykyt on kyl hyviä apuja. joko penkeille tai stoppeina.

tala: on tullut kokeiltua kymmeniin kertoihin, mutta ei mun tuloksilla oo niin merkitystä, kun jutellaan yleisesti treenaamisesta. en mikään kaikkein lahjakkain ollut 30 kg sitten punttiaikoina, mutta tein paljon töitä ja intoa piisas. mun lahjakkuusalue on enemmän valmennuksen puolella, ku urheilijana.

ihan kohtuullisen kivoja romuja kuitenkin liikuttelin tällaseks lahjattomaks mölliks ja niinku usein käy, tuli lajin vaihto just ku tuntu, et viimein alko hieman selvitä, miten se oma kroppa toimii. jos oisin jatkanut punttipuolella, ois kyllä tulokset nykyään paremmat, ku ois enempi tietoo jne jne. mutta... turha niitä on jossitella. meni jo.

punttitreenejä teen nykyään vain, jos jostain syystä oon estynyt kiipeileen, kuten tällä hetkellä, kun on hieman sormivaivaa. sit tuleekin innostuttua ja oon tehny esim. semmosia 2-3h treenejä pelkästään selälle 3-4 krt/vko :)
 
Okei... Tosissaan mites kun ite oon harrastanut vapaaottelua n. vuoden verran ja olen tehnyt voimatreeniä, niin minkälainen treeni ja minkälaiset liikkeet tukis tota vapaaottelua?
 
Tuohon Willemin kysymykseen vielä, että taitaa tosiaan kaikilla olla tuossa se heikko kohta painonnostokyykyssä. Yksi mikä auttaa tuohon on nopeus eli jos osaa kunnolla sen dynaamisen suunnanmuutoksen(kuten esim Milko) niin sieltä pohjasta lähdetään ylös isommalla nopeudella ja toivottavasti ohitetaan toi kuolonkohta helpommin. Tuo tyyli kuitenkin vaatii paljon kokemusta ja tosi hyvän tekniikan. Pohkeet alkaa myös herkästi oireilemaan noista pommikyykyistä.
 
Moro jto

Leuanvetotulokseni on pyörinyt jo pitkään paikoillaan, ikäänkuin seinä olisi tullut vastaan.
Tällä hetkellä menee reippaan 1,5 min palautuksilla 7,6,5 10kg lisäpainolla. Hartianlevyinen vastaote siis.
Onko mitään vinkkiä kuinka saisin tuloksen taas nousuun? Lisäänkö painoja (ja pienennän toistomääriä) vai vähennänkö painoja (ja kasvatan toistomääriä)?

Edit: Tosiaan perimmäisenä tavoitteena on saada mahdollisimman monta leukaa tehtyä omalla painolla.
 
pet: voimaharjoittelu ei oo mitään maksimaalista tuhoamista, eikä kyl bodaaminenkaan. jenkkilehtien typerää lajipaasaamista vaan. yhen nivelen himpsuttelut on just semmosia pieniä spesiaaliliikkeitä, joiden lihastyön saat tehtyy isommilla jo. ranskalaista et tarvi. erlaiset punnerrukset hoitaa ne ojentajat.

Ranskalaiset varsinkin tangolla hajoittavat kyynärpäät, eivätkä ole välttämättömiä, mutta...

Olis kyllä hauska nähdä mailmanluokan bodari joka voittaa kisoja treenaamalla olkapäitä pelkästään punnerruksilla ilman eristäviä esim. vipunostoja tai joka treenaa pohkeita pelkästään kyykyillä. Kyllähän nuo aktivoituvat isoissa liikkeissä hyvin ja varmaan kyseisen lihaksen ylläpito onnistuu vuosienkin jälkeen, mutta entä jatkuva kehitys.

Myös hauikset usein jäävät lihaksen muodossa hiukan korkeudeltaan vajaiksi jos niitä treenataan vain isoilla kolminivelliikkeillä ja aina ohitetaan se huippusupistuskohta.
 
tala: perusvoimaharjoittelu laajasti ajatellen. mulla on useita vapaaottelijoita asiakkaina. teetän normipuntin lisäksi tietyillä ohjenuorilla lajijuttuja myös, mitä ei koskaan sais unohtaa. lajitekniikoihin en puutu.

ribosomi: etpäs mitenkään kerro miten oot treenannu. tosta näkee, et vedät ne kaikki tiukkoina. äläpäs vedä. yritä saada mieluummin 3-4 päivänä viikossa 8*5*10 kuin se eka sarja aina tappiin. vaihtele vastusta 5-15kg välillä ja keskity suht nätteihin sarjoihin suht usein.

archey: ne himpsuttelukommentit oli suunnattu pet:n yksijakostreeniin. niissä ei oo mitään järkee käyttää aikaansa "ylimääräsiin". tietenkin "hieman kokeneemmalla" bodarilla liikevalikoima on eri :)

hauiksen muotoa ei pysty muuttamaan juurikaan tekemällä mitään huippusupistuksia esim. keskitetyllä hauiskäännöllä. suurimmat aktiivisuudet eli supistusvoimat ite hauikseen tulee mittausten mukaan... raskaissa leuanvedoissa. tää "building the biceps peak" on mutua ja perustuu vain siihen tunteeseen, kun se lihas on lyhentyneenä ja kramppailee kivasti. eniten määrää lihaksen kiinnityskohdat, lihaspituus vrt jännepituudet jne. hieman voidaan erilaisilla liikkeillä kohdentaa sitä rasitusta hauiksen kumpaankin päähän, mutta jälleen riippuu niiden kiinnityskohdista yms. millaisen muodon se lihas loppujen lopuksi saa.

en oo tavannut koskaan henkilöä, joka olis rikkonut kyynärpäänsä nimenomaan ranskalaisilla. en kuitenkaan sano, etteikö se olis mahdollista.
 
hauiksen muotoa ei pysty muuttamaan juurikaan tekemällä mitään huippusupistuksia esim. keskitetyllä hauiskäännöllä. suurimmat aktiivisuudet eli supistusvoimat ite hauikseen tulee mittausten mukaan... raskaissa leuanvedoissa. tää "building the biceps peak" on mutua ja perustuu vain siihen tunteeseen, kun se lihas on lyhentyneenä ja kramppailee kivasti. eniten määrää lihaksen kiinnityskohdat, lihaspituus vrt jännepituudet jne. hieman voidaan erilaisilla liikkeillä kohdentaa sitä rasitusta hauiksen kumpaankin päähän, mutta jälleen riippuu niiden kiinnityskohdista yms. millaisen muodon se lihas loppujen lopuksi saa.

Onhan tuo totta että hauis joutuu pirun koville leuanvedoissa, mutta aika yksipuolista lihaksen rasitusta on jos lihasta voidaan kuormittaa vain ylhäältä alaspäin eikä esim. alhalta ylöspäin. Itse siirryn selkätreeneissä mm. muutamasta ylätaljavedosta vetämään yhteensä noin 85 leuanvetoa eri otteilla, mutta ei se hauikseen ole tuonut yhtään lisäsenttiä vaikka luulisi emg. mittaustulosten mukaan hauiksen räjähtävän kasvuun, sen sijaan selkä on kyllä levinnyt mukavasti.

Nyt kun olen aloittanut tavalliset tankohauiskäännötkin tekemään mahdollisimman puhtaasti täysin ilman etuolkapäiden avustusta ja kevyemmillä painoilla hauiksen huippusupistuksella ja ranteen supinaatiolla jättäen koukistuksen hieman ylhäältä vajaaksi, ettei lihas saa lepoa on hauislihas selvästi vastannut paremmin treeniin.
 
Mihin sitten toi myytti "ranskalainen rikkoo kyynerpäät" perustuu ja miten se kyynerpääkipu sitten yhdistetään tuohon liikkeeseen?
 
lihas kuormittuu pääasiassa koko pituudeltaan aina. sulla on vaan niin hyvä tekniikka leuoissa, ettei hanskat rasitu :) mut kuten sanottua, alottelevan yksjaostelijan ei kannata tuhlata aikaa muihin ku moninivelliikkeisiin. muuten ja varsinkin bodareilla laadukas hanskareeni kuuluu tietenki kuvaan. mä teetän niitä kyllä ihan penkkispesialisteillekin jne.

kokeiles joskus niin päin, et teet leuat lopussa. mä oon tässä sormivammasena joutunu käymään puntilla kiipeilyn sijaan ja vaikken hauiksia erityisesti treenaile, kyl ne hittiä saa väkisin. ihan kuriositeettinä mun 2,5h selkätreeni meni työsarjojen osalta tällai:
yhden käden ylätalja, 6 sarjaa/käsi
yhden käden kulmasoutu, 6/ käsi
leveä alatalja, 6
vasarakääntö, 5
leuanveto, 4
takahartiat, 4
leuanveto, 4

noita tulee nyt semmonen 3-4 viikossa. tossa lopussa tehtynä noi leuat alko itellä jäämään jo selkeesti hanskoistakin kii :) hyvä kokeilu on myös tehdä leuat vastaotteella sillai, et vedät sen tangon niskaan ihan hauiskääntötyyliin. tai että teet noi sun hauiksen keskitetyt liikkeet ekana ja sit leukoja suht raskailla ihan suorilta käsiltä niiden perään. tai superina puhdas seinähauiskääntö ja leuat jne.

j.. ei pitäs mitenkään erityisesti rikkoo. nivelkulma jää suht suureksi, ellet sit laske tankoo leualle ja siinä nyt sit joutuu käyttään sen verran pienii painoja, että harvalla tulee oireita. ranskis on erinomainen ojentajaliike sinne ojentajan sisemmälle päälle, kunhan tehdään oikein, eli kyynärpäät pysyy sisällä. tangon voi laskee pään taakse, otsalle, nenälle, leualle...
 
Mihin sitten toi myytti "ranskalainen rikkoo kyynerpäät" perustuu ja miten se kyynerpääkipu sitten yhdistetään tuohon liikkeeseen?

Ihan samalla salilla jossa vakituisesti treenaan nelisen miestä on huomannut tangolla suoritetun ranskalaisen vääntävän kyynärpäitä luonnottomasti aiheuttaen kipeytymistä.

Itsellä alkoi oireet vasta siellä 70-75kg kohdalla, kokeneen urheilulääkärin kommentti " luonnoton liike, ei tulisi alkuihmiselle mieleenkään yrittää nostaa mitään tuollaisella liikeradalla niskan takaa", tms.

Itsellä myös jotain napsahti kyynärpäässä viimeksi kun liikkeessä loukkasin.
Käsipainoilla ta solmuköydellä taljassa suoritettuna ei mitään ongelmaa, mutta niissä saakin vapaan liikeradan joka ei väännä niveliä luonnottomasti.

EDIT: Joo jto, vois kyllä ottaa kokeeksi käsipäivänä tuon vastaote leuanvedon viimeisenä hauisliikkeenä, sais samassa hieman "paikko" selkä treeniäkin, hyvä idea. Saa nähdä vaan että miten vaikeaa tulee olemaan kun hauikset on siinä vaiheessa melko loppu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom