Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jfx: tossa liikkkeessä on aika helppo käyttää muuta kehoa apuna, joten voi olla vaikee saada se tehtyy oikein. en nää tossa niin paljoonjärkee kyl. panosta aikka senkin edestä keskivartaloon.

Niin... jos ei ole heikkoa kohtaa, ei sitä sillon ole kehitettävissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ no nyt oli eka nopeusharjoitus kulmasoudussa ja tein kaksi sarjaa kunnes lopetin kun totesin sen aivan järjettömäksi. Karsin nyt toiset nopeusharjoitukset pois ja jätän tuon kulmasoudun nopeusharjoituksen tuohon ennen penkkisarjoja selkää vähän lämmittämään.

MAANANTAI

Kyykky: 8x2x65-75%
Maastaveto: 5x5

TIISTAI

Kulmasoutu: 8x2x65-75%
Penkki: 5x5

TORSTAI

Maastaveto: 8x2x65-75%
Kyykky: 5x5

PERJANTAI

Penkki: 8x2x65-75%
Kulmasoutu (tanko): 5x5
 
En tiedä onko tuo välttämättä hyvä asia, ettei heikkoa kohtaa ole nostossa, usein sen heikon lenkin korjaus voi kehittää nykyistä maksimia muutaman kymmenen kiloa, varsinkin jos heikkous on ojentajissa, jolloin korjaaminen on yksinkertaisempaa.

Eipähän tarvitse tehdä muuta kuin penkkiä, jotta penkki kehittyy :) Helppoa
 
Ajattelin postata tänne ketjuun ensimmäisen viestini :) Elikkäs kysymykseni koskee lähinnä hermostojuttuja. Olen nyt viimeviikolla kyykännyt pohjasta stopilla ykkösiä koska pohkeeni ei kestä normaalia kyykkyä :( Maanantaina tein ykkösiä nousevasti 175kg asti, Tiistaina 185kg asti, Torstaina 190kg asti(Oli jo kohtuu raskas nosto muttei vielä tiukka) Ja Lauantaina 175kg asti. Nyt sitten tänään koitin ottaa 200kg pohjasta stopilla mutta se ei sitten tullut ylös asti omin voimin joten miten tästä olisi järkevintä jatkaa touhua, Pidänkö lyhyen peruskauden ja koitan sen jälkeen uudelleen tuota 200 vai kannattaisiko ottaa nyt hetki kevyesti ykkösiä ja herkistellä, ja sitten 1-2 viikon päästä koittaa tuota 200 uudelleen? Lisätietona vielä että maksimipiikkauksia kyykyssä en ole ennen viimeviikkoa ottanut ikinä. Tuli vielä mieleen että kuinkakohan paljon nuo edellisen viikon ykköset ovat voineet vaikuttaa heikentävästi tuohon 200kg yritykseen? Toki näitä juttuja kannattaa ihan itse enimmäkseen tunnustella koska paha se on toisen sanoa tarkalleen miten toisen ihmisen lihakset ja hermosto palautuvat, mutta aina sitä ei kyllä itse huomaa jos nostot eivät ole yhtä teräviä mitä aikaisemmin. Olisin kiitollinen jos pystyisit vastaamaan edes jotain näihin kysymyksiini :)
 
En tiedä onko tuo välttämättä hyvä asia, ettei heikkoa kohtaa ole nostossa, usein sen heikon lenkin korjaus voi kehittää nykyistä maksimia muutaman kymmenen kiloa, varsinkin jos heikkous on ojentajissa, jolloin korjaaminen on yksinkertaisempaa.

Useimmilla ei ole eikä pitäisi olla niin selvää heikkoa kohtaa että vain sitä parantamalla nousisi noin radikaalisti tulos. Yleensä rinta tai ojentajat on se mihin nosto lopulta katkeaa, mutta ero tulee esiin vasta +95% raudoilla tai vikalla/vikoilla toistolla sarjassa. Sama kun toinen käsi ei ojennu siinä vikassa tiukassa nostossa ihan yhtä hyvin kuin toinen, ei se tasottamalla voimat nyt rautaa tankoon automaattisesti lisää juuri tuo. Toki ero suurempi noston eri vaiheiden välisillä eroilla, mutta ymmärrät varmaan pointtini?

Ts. "erikoisjuttuja" ei välttämättä tarvitse.
 
:hyper:
Voisitko edes vähän avata tätä ajatusta kun ei ihan tahdo ymmärtää? Kyllä tuollainen tilanne ainaki mulle kelpais... Miten tuo on yksinkertasempaa? Eikös aika monilla juuri heikkous olekin nimenomaan ojentajissa?:jahas:


Lankkupenkki, lattiapenkki, vastuskumit, ketjut auttavat kaikki loppuojennuksessa, lankkupenkki on itsellä ollut tehokkain.
Jos heikkous on lähdössä/rinnassa on paljon vaikeampaa ja hitaampaa korjata sitä.
 
peruspunttaaja: ma 175, ti 185, to 190, la 175 on suht kova viikko kyykkyjä, vaikkei ne tappiin asti tehtykään. tosta lauantain kyykystä oli lepoo vain pari päivää, joten sä et vaan ehtinyt vielä palautuun tarpeeksi. miks kyykkäät noin usein ja ykkösiä? mikä sun päälaji on? onko sulla millanen perusvoimakausi takana? siinä myös tiuhaan treenejä? perusvoimakauden tulis yleisesti ottaen kestää kaks kertaa maksimikauden verran. kyl se 200 sieltä viel tulee, mutta tee nyt tää viikko iisimmin. esim. sunnuntaina otat ykkösmaksimin ja torstaina herättelet iisisti korkeintaan 150 kilolla. miten niin sun pohkeet ei kestä normikyykkyy, mutta kuitenkin stoppeja pohjasta ok?
 
Sitsyeissön: Noin 5vk takaperin oikea rinta/olkapää vihlaisi kapean penkin lämmittelyissä(~70% sarjapainoista). Siitä eteenpäin treenin aikana hieman pisti rintapunnerruksien ala-asennossa. Tein fiksuna(huoh) treenin ihan normisti kivusta huolimatta. Nyt vieläkin rinta/olkapää on vähän kummallisen tuntuinen... rintaliikkeissä se kiristää ala-osassa, muttei satu. Seuraavana päivänä taasen on välillä hieman epätoivottua kipua ja mahdollisesti vielä senkin jälkeen. Jatkuvasti se "tuntuu" hieman (hankala selittää tunnetta. Ei ole kipua, mutta pienenpieni tunne rinnassa/olkapäässä on lähes jatkuvast).

Et ole lääkäri, etkä voi tehdä diagnoosia netin välityksellä, mutta suositteletko:

a) taukoa liikkeistä, jotka kiristävät&tuovat kipua seuraavalle päivälle
b) liikkeet vain huomattavasti kevyemmin
c) ei mitään toimenpiteitä?

Onko jotain muuta, mitä suositella, esim venyttelyä?
 
en tiedä onko liikaa vaadittu, mutta haluaisin 3 jakoisen voima ohjelman, joka sisältäisi perus liikkeet ja joitain apuliikeitä myös, leukoja pitäisi kehittää ne on heikkokohta ja haluaisin parantaa paljon niissä. eikä mitään 5x5 systeemi se turhautti kun sillä väänsin. JTOoolle nimenomaan.
 
Juu ajattelinkin että ei varmaan ole ollut palautusta tarpeeksi. En ole ikinä aikaisemmin ottanut kovia ykkösiä kyykyssä noin isoilla raudoilla joten innostuin ehkä vähän liikaa..:D Mulla ei ole mitään päälajia tällähetkellä, vaan ihan omaksi ilokseni käyn salilla ainakin vielä:) Perusvoimaa olen tehnyt periaatteessa kokoajan siitä asti kun aloitin kyykkäämään kunnon syvyydestä, eli viimevuonna huhtikuun lopulta alkaen. Mun normaalikyykyt otan aika syvältä painonnostokengät jalassa ja jos teen vähänkään nopeamman suunnanvaihdon alhaalla, niin tuo soleuslihas venyy liian nopeasti ja tulee melko kipeäksi:( Ja tiedän kyllä että voisin tehdä kyykyt hieman ylempää noin voimanostosyvyydestä, mutta olen jo tottunut kyykkäämään noin ja tuo tyyli tuntuu sopivan mulle hyvin:) Olen käynyt nyt muutamia kertoja hierojalla ja venytellyt aktiivisesti tuota soleuslihasta mutta saa nähdä tuleeko siitä riittävän venyvää noihin mun kyykkyihin. Eli teen nyt tämänviikon sunnuntaina ykkösmaksimit ja sitten ensiviikon torstaina herättelytreenin korkeintaan 150 kilolla. Kuinka pian tuosta herättelytreenistä sitten kannattaisi yrittää uutta maksimia? Teenko tämänpäivän ja sunnuntain välissä ollenkaan kyykkyä, vai kannattaisiko ottaa vielä tässävälissä joku erittäin kevyt herättelytreeni noin 100-110kg painoilla?
 
weak: jotain vammaa sinne on tullut ja ei vielä oo parantunut. täyslepoo en juuri koskaan kannata, että säilyis liikelaajuudet. jos tekeminen ei satu, tee vaan, mut jätä varaa pikkusen. jos homma ei kohene ajan myötä, on siel jotain enempi rikki. tee vaikka ristitaljalla pidempää jumppaavaa sarjaa laajalla liikeradalla sekä alas, keskelle että ylärintaan.

rumilusz: mä teen noi henkilökohtaset ohjelmat firman kautta. 5x5 toimii toki sekin, mutta vaatii alleen tietynlaista perusvoimailua ollakseen tehokas. mun asiakasohjelmat on tiukasti seurannan alla ja yksilöllisiä eli en tee mitään valmiiseen pohjaan.
 
weak: jotain vammaa sinne on tullut ja ei vielä oo parantunut. täyslepoo en juuri koskaan kannata, että säilyis liikelaajuudet. jos tekeminen ei satu, tee vaan, mut jätä varaa pikkusen. jos homma ei kohene ajan myötä, on siel jotain enempi rikki. tee vaikka ristitaljalla pidempää jumppaavaa sarjaa laajalla liikeradalla sekä alas, keskelle että ylärintaan.

Kiitos!
 
Juu ajattelinkin että ei varmaan ole ollut palautusta tarpeeksi. En ole ikinä aikaisemmin ottanut kovia ykkösiä kyykyssä noin isoilla raudoilla joten innostuin ehkä vähän liikaa..:D Mulla ei ole mitään päälajia tällähetkellä, vaan ihan omaksi ilokseni käyn salilla ainakin vielä:) Perusvoimaa olen tehnyt periaatteessa kokoajan siitä asti kun aloitin kyykkäämään kunnon syvyydestä, eli viimevuonna huhtikuun lopulta alkaen. Mun normaalikyykyt otan aika syvältä painonnostokengät jalassa ja jos teen vähänkään nopeamman suunnanvaihdon alhaalla, niin tuo soleuslihas venyy liian nopeasti ja tulee melko kipeäksi:( Ja tiedän kyllä että voisin tehdä kyykyt hieman ylempää noin voimanostosyvyydestä, mutta olen jo tottunut kyykkäämään noin ja tuo tyyli tuntuu sopivan mulle hyvin:) Olen käynyt nyt muutamia kertoja hierojalla ja venytellyt aktiivisesti tuota soleuslihasta mutta saa nähdä tuleeko siitä riittävän venyvää noihin mun kyykkyihin. Eli teen nyt tämänviikon sunnuntaina ykkösmaksimit ja sitten ensiviikon torstaina herättelytreenin korkeintaan 150 kilolla. Kuinka pian tuosta herättelytreenistä sitten kannattaisi yrittää uutta maksimia? Teenko tämänpäivän ja sunnuntain välissä ollenkaan kyykkyä, vai kannattaisiko ottaa vielä tässävälissä joku erittäin kevyt herättelytreeni noin 100-110kg painoilla?

Tuosta jäi puuttumaan vielä tuo peruskauden treenitiheys. Silloin kun alottelin kyykkäämään kunnon syvyydestä niin kyykkäilin aluksi kerran viikkoon mutta pikkuhiljaa olen nostanut treenitiheyttä. Harmi kun en ole pitänyt aikaisemmin mitään treenipäiväkirjaa niin en muista tarkalleen paljonko treenikertoja on tullut viikkoon yleensä kun mun treenitiheydet on vaihdellu kuitenki melkein jokaviikko jonkiverran riippuen treenin raskaudesta:)
 
Kun puhutaan palautumisesta niin eikö se aika kun ei olla fyysisessä rasituksessa ole palautumista ? Eli periaatteessa kun tehdään keholle "räätälöityä" ohjelmaa, jopa sopivan modattua yksijakoistakin ohjelmaa, niin eikö se periaatteessa olisi mahdollista tehdä joka päivä ? - JOS 1. Treeni ei ole liian kova, että "palautuminen" seuraavan päivän treeniä varten onnistuu 2 Keho on jo tottunut päivittäiseen treeniin, aivan kuten se on tottunut esim kävelyyn. Eli lyhykäisyydessään - Eikö periaatteessa erääntasoinen yksijakoinen saliohjelma olisi mahdollista tehdä päivittäin ? Haen tällä sitä, että jos keho saataisiin totutettua tähän palautumis sykliin niin sehän voisi olla lihaksen kehityksen kannalta optimaalisinta ? Ainakin naturaali sali harrastelijoille, kuten minulle, joka haluaisi suurta kehitystä ja nopeaaaa.
 
Roinaajathan "palautuu" heti. Niille salilla käynti on kuin kävelyä eli ihan luonnollista ja kevyttä, koska keholla ei tarvitse korjata niin intensiivisesti lihassäikeiden katkeamista..jne

Mutta ideani oli, että voisikohan natun koulia päivittäiseen tai ainakin 5-6 päivän hc viikko treeniin, joka sitten logiikan mukaan kehittäisi lihasten kasvuakin.
 
Ensin pitäisi määritellä että mitä se sun hc-treeni on. Jos lihaskasvua haetaan, niin saman lihaksen treenaus 2-3krt viikossa on varmasti riittävä määrä. Jos hermostollista työtehoa halutaan kasvattaa, niin enempi on parempi niin kauan kun mennään kropan sietorajoilla.
 
Yksijakoinen, jossa on suuria perusliikkeitä ja apuliikkeitä. Esim penkki, vinopenkki, työntö, ojentajat, hauis, ylätalja.. <-- Yksijakoinen tuohon malliin, mutta se olisi räätälöity toistomääriltään ja myös painomääriltään niin, että kehitystä tulisi, mutta että keho ei palaisi kuitenkaan piippuun.
 
peruspunttaja: ota joku iisi treeni täs vielä, mutta kovien ykködten välillä voi olla kyl ihan hyvin viikko.

pet: Jep...toi nopea ja suuri kehitys tuntuu olevan kovin tärkeetä varsinkin aloittelijoille. toki tollanen on mahdollista, mutta harvemmin se reilu 20h kuitenkaan riittää pidemmän päälle. noilla sun liikevalikoimilla ei homma kuitenkaan kovin hyvin tuu onnistuun muutenkaan. 4 ojentajapainotteista lajia jne... painonnostopohjasena vois olla parempi, kuin tollanen penkkihauis...henkilötreeni.
 
Eli se on mahdollista! Olen ihmeissäni, koska epäilin, että tää ajatus tyrmätään täysin ja en ollut siitä täysin itsekään varma.

Jto : Pelastatko minun vuoden ja kerrot minulle, että jos ja kun aloitan treenaamaan niin paljon kuin mahdollista yksijakoisella (järki mukana tietysti) niin mitä liikkeitä minun tulisi painottaa treenissäni ?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom