Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
pidä ainakin huolta, ettei ne takahartiat lähe minnekään penkistä. kauheen leveelle en flarettais kyynärpäitäkään. kipu on hyvä markkeri. dipin sattuminen tossa tilanteessa ei oo kyl mikään ylläri. jos sattuu, tee toooosi pitkää sarjaa ihan jumppana vaan esim. taljoissa. tarkottaa semmosia 50-100 toiston lempeesti lämmittäviä sarjoja eri suunnista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve jto, kuuntelin tässä eräs päivä amerikkalaisen painonnostajan Jon Northin podcastia ja mies mainitsi harjoittelevansa naturaaleille modatun bulgaarialaisen ohjelman mukaan. Ymmärsin että ohjelmassa noustaan päivittäin maksimiin ( ykkösiä) niin tempauksessa kuin työnnössä ja lisäksi kyykätään maksimiraudoilla ( ilmeisesti joko ykkösiä tai useamman toiston sarjoja). Ns. huonoina päivinä pyritään työnnössä ja tempauksessa saavuttamaan vähintään -10kg hyvän päivän tuloksesta ja jos on erittäin huono päivä, eikä tätä tasoa saavuteta niin lisäksi tehdään maksimisuoritus raakanostossa. Tiedän, ettet kommentoi kokonaisia ohjelmia, mutta ajattelin kysyä mitä mieltä olet tästä mallista? Onko tällainen malli kehittävä pitkässä juoksussa naturaalille ( paljon ykkösiä) vai saataisiinko siitä paras hyöty jaksotuksen osana esim. joka kolmas kuukausi mallin mukaan ja muuten lajinostoissa kakkosia ja kolmosia ja kyykyissä myös pitempiä sarjoja.
 
Tuo bulgaarityyppinen treeni vaatii vuosien pohjatyön niin lihasmassan kuin tekniikakinkin ohella. Kyllähän Abadjiev-setä jotain teki oikein 80-luvulla kun mitaleita tuli siihen malliin, mutta tosiaan atleetit eivät tehneet treenin lisäksi muuta kuin levänneet ja roinanneet. Ja jos olet pentti perustreenaaja niin voi miettiä että onko monotoninen tempaus/työntö/etukyykky -treeni kaikkein kannattavinta. Kuitenki kiinalaiset ja venäläiset, jotka tässä lajissa on parhaita, tekevät paljon apuliikkeitä.

Amerikkalaiset (mukaan lukien John North) tekevät tuosta modatulla systeemillä: How we train. - Pendlay Forum Jenkkipainonnostossahan on heidän omien sanojensa mukaan saletisti maailman tiukin antidoping-kontrolli, joten taitaa olla natullekin sopiva.
 
Hei jto,

Olen niin huono arvioimaan sitä, mikä on ns. hyvää kehitystä ja järkevät painot aloitella tuon 3x4 - 6x6 / 2x8 - 5x10 suhteen..

Jos penkillä olen ottanut 100kg maksimin n. 2kk sitten ja tehnyt n. 5kk 3-6 toistoalueella, ajattelin nyt ottaa parin kuukautta 2x8 - 5x10 tyyliin penkissä, kyykyssä ja leuoissa.

Koitin niin sain 80 kg:lla 10 toistoa, 85 kg:lla 7 toistoa. Edellisten perusteella penkkimax saattaisi olla jopa 102,5?

Onko sun mielestä realistinen tavoite aloitella penkissä 2x8 75 kg ja pyrkiä tämä nostamaan esim. 2 kuukaudessa 5x10 77,5-80 hujakoille? Jokatapauksessa tein jo ensimmäisen 2x8 75kg ja aika helppo nakki, varsinkin kun tein noi toistomaksimit siis sitä ennen.

Tein siis jo pohjalle yhden 3x4 - 6x6 tyylisen syklin, noin 3kk aikana sain nousemaan 3x4 75 kg -> 8x5 80kg penkissä. Onko tämä ok kehitys mielestäsi? Myös 4x5 85kg sarjat olin näemmä ottanut.

Kiitos paljon!
 
Kyssärini liittyy ohejelmaani en ole varma soopiko se tähän ketjuun, mutta koitetaan eli penkkaan maanantaina 3x8 teen perään dipit 3-4 x 4-10 ja vielä ranskikset kp 3x8-12 ja perjantaina kapean penkin 3-4 x 8 ekaksi liikkeeksi ja kysymykeni liittyy siihen, että tuleeko liika rasitusta ojentajille per viikko
 
jonlokke: ei sun tarvi arvioida mitään. meet salille ja lämpän jälkeen sit nouset esim. 8*60, 8*65, 5-8*70 ja sen perusteella sitten vaikka 8*75 eka työsarja. jos oli karmeen helppo, lisää seuraavaan sarjaan pikkusen jne. ei tää nyt niin pienestä kii ole. aiempi kehitys oli vallan ok.

rumilusz: no onhan tossa tekemistä, mutta ei noilla numeromäärillä kukaan voi sanoo tosta vaan juu tai ei. ilman sen kummempaa tarkkaa specsiä sanosin, ettei oo paha ei.
 
jonlokke: ei sun tarvi arvioida mitään. meet salille ja lämpän jälkeen sit nouset esim. 8*60, 8*65, 5-8*70 ja sen perusteella sitten vaikka 8*75 eka työsarja. jos oli karmeen helppo, lisää seuraavaan sarjaan pikkusen jne. ei tää nyt niin pienestä kii ole. aiempi kehitys oli vallan ok.

Ok! Sellaisen vielä kysyisin, että kannattaako tuollaisia ns. toistomaksimeita tietyillä painoilla ottaa tälläisen 3x4 - 6x6 tyylisen treenin aikana? En ole siis tätä ennen ottanut koskaan vaan aina silleen hiljalleen sarjaa, toistoo ja sitten kiloo ylös.. Jos välillä niitä kannattaa ottaa niin miten usein? Hakkasin treenaamisessa ekat 1,5v päätä seinään kunnes tajusin lukea sun 3x4 -threadin... sen jälkeen kehitys jatkunut kokoajan lineaarisesti kaikissa pääliikkeissä. Ymmärrän siis sun perusidean, että luovasti ja omaa kroppaa kuunnelleen hiljalleen ylöspäin välillä kevennellen.. mutta saako siitä mitään hyötyä, että esim. 3 viikolla ennen kevyttä ottaisi vaikka ns. "maksimitoistot" 75kg:lla niinku esimerkkinä? Nyt varon kokoajan, etten tee liian tiukkoja sarjoja.. aikaisemmin sain tällä tyylillä vaan juntturaan paikat ja jopa 10-15kg laskut sarjapainoihin.
 
Terve, Jto.
Mua on alkanu kiinnostamaan tuo personal trainerin/kuntosaliohjaajan ammatti.
Onko helppo löytää töitä esim. kuntosaliohjaajana tai personal trainerina ilman oman yrityksen perustamista?
 
jonlokke: kyl niitä kannattaa sillon tällön viljellä sekaan ihan ärsykevaihteluksi ja samallahan ne toimii testeinä. jos muuten teet semmosen 4-6 työsarjaa penkkiä, tee 1-2 failuresarjaa vaan. en mä usko, että sua kerralla yli vie. toi mun systeemi on suht hyvä rakerntaan sitä määräpohjaa ja sillon pitäs hieman paremmin herkemmänkin kestää noita tiukempia. mitenkään pakollisiahan nekään ei ole.

penapenkkaaja: jaa-a... eipä sitä nyt noin vaan voi sanoo tohonkaan parasta vastausta. ei noilla specseillä. kausijaettu bodailu, perusvoima, maksimivoima, on se mun suorin ohje.

tala: miksi se kiinnostaa ja mikä pohja sulla ois kyseisiä hommia tehdä? ei aavistustakaan työllisyydestä. mutta siitä on, että ihmisiä kusetetaan suht villisti noissa pt-jutuissa ja hinnat on karmeet ja sitten perustellaan se vaan sillä että "mitä nyt sitten kukin haluaa maksaa terveydestään" tai "pitäähän tällä elää" ...semmonen meno saa kyllä meikäläisen v-käyrän aikalailla korkeelle. vaikka ite teen alalla töitä. nää hommat vaan pitää tehdä kunnolla ja ei millään "mä aattelin käydä tollasen 3kk pt-kurssin ja sit voin alkaa valmentaan ihmisii niinq".
 
Lähinnä homma ois kiinnostanu sen takia ku sali on aina ollut harrastuksista kiinnostavin ja siinä ois voinu tehä töitä sen yhteydessä ja samalla vuorovaikuttaa ja auttaa toisia ihmisiä.
Mitään sen kummempia pohjia mulla ei ole lähteä juttua tekemään, muutakun n. vuoden mittainen säännöllinen kuntosaliharjottelu.
Ja tuosta mainitsemastasi "3kk pt-kurssista": Katsoin juuri niitä ja maksavat aikalailla, n. 3000€ luokkaa. Tuossa mitä sun mielipidettä asiaan katoin, niin ei ton kurssin perusteella voi noita hommia ammattitaitosesti
lähteä tekemään, joten taitaa jäädä väliin.
 
Ok! Sellaisen vielä kysyisin, että kannattaako tuollaisia ns. toistomaksimeita tietyillä painoilla ottaa tälläisen 3x4 - 6x6 tyylisen treenin aikana? En ole siis tätä ennen ottanut koskaan vaan aina silleen hiljalleen sarjaa, toistoo ja sitten kiloo ylös.. Jos välillä niitä kannattaa ottaa niin miten usein? Hakkasin treenaamisessa ekat 1,5v päätä seinään kunnes tajusin lukea sun 3x4 -threadin... sen jälkeen kehitys jatkunut kokoajan lineaarisesti kaikissa pääliikkeissä. Ymmärrän siis sun perusidean, että luovasti ja omaa kroppaa kuunnelleen hiljalleen ylöspäin välillä kevennellen.. mutta saako siitä mitään hyötyä, että esim. 3 viikolla ennen kevyttä ottaisi vaikka ns. "maksimitoistot" 75kg:lla niinku esimerkkinä? Nyt varon kokoajan, etten tee liian tiukkoja sarjoja.. aikaisemmin sain tällä tyylillä vaan juntturaan paikat ja jopa 10-15kg laskut sarjapainoihin.

Kannattaa näköjään ehdottomasti silloin tällöin testata sitä todellista kapasiteettia. Mulle kävi niin, että olin aikeissa tehdä penkissä työsarjat 4x4x87,5. No kolme sarjaa meni mukavasti ja sitten neljänteen kysyin hetken mielijohteesta spottaajan ja kokeilin maksimia. Tein kasin ja olisi tullut varmasti vielä yhdeksäskin toisto! Olen nyt parin vuoden 3x4>6x6-hinkkalun jälkeen huomannut että olen treenaannut siis pääosin liiankin kevyesti.

Seuraava penkkitreeni olikin sitten jo 5/5/4x90 - tämäkin tuntui ekan vitosen jälkeen aivan mahdottomalta mutta niin vain tulivat kaikki helposti ylös ja pari backdown-settiä vielä päälle.
 
tala: kurssit on myös bisnestä, koska ala on nyt hieman in. peetee siellä täällä tuolla tai muuten ei mikään maailmassa onnistu. kyllä sun kannattaa alaa opiskella ja se tarkottaa sitten hyvin laajasti fysiologiaa, pedagogiikkaa, ravintotiedettä, kinesiologiaa, mekaniikkaa, sosiaalisia taitoja, psykologiaa jne jne... yleensä vaan ne pahimmat tapaukset noissa pt-hommissa kuvittelee, että se "valmennus" on se A4-lipare käteen ja maksa kassalla heihei. se liikkeiden opettaminen ja numerot perään on se helpoin osa urheilijan/kuntoilijan jne valmennusta.

jmp75: monet kuvittelee että toi "failure" on jotain myrkkyä (kuten happi ;) ) ja sitä pitäs voimaharjoittelussa välttää, mutta bodailussa se oiskin ok. kaikessa on kyse annostelusta ja käyttötarpeesta. jmp:n kannattaa noissa normitreenien sarjoissa pitää semmonen "toisto varaa vipaan sarjaan" -ohjeistus päällä. toisaalta, jos oot tän pari vuotta kehittynyt selkeesti, et oo tehny mitään väärin. parasta mun mielestä tossa mun systeemissä on se mahdollisuus tehdä monenlaisia treenejä ja pitää se tärkein kehitystavoite siellä taustalla, mutta selkeesti kuitenkin tiedostaa ne.
 
Moro!

Oon nyt treenaillu noin 8 kk bodypainoitteisesti ja oon pyrkiny tottakai treenaamaan tasapuolisesti koko kroppaa. Tästä huolimatta oon huomannu et olkapäät kääntyy tosi helposti eteen, jos niitten takanapitämiseen ei kiinnitä huomiota. Onko mitään vinkkejä ongelman ratkasemiseksi?

Ja toinen kysymys: millä eri tavoilla liikkuvuutta voi parantaa ja riittääkö kerran viikossa venyttely pakkiksen venyttelyoppaan mukaan liikkuvuuden parantamiseen? liikkuvuutta olis tarkoitus parantaa, sillä kyykyssä tuntuu asentoon pääseminen todella vaikealta ja liikkeen haluaisin oppia kunnolla.

Vielä kolmas kysymys: lonkaskoukistajani venyvät huonosti ja toinen puoli venyy selvästi toista huonommin. Kuinka usein niitä voi venytellä niin, että siitä on vielä hyötyä?

Kiitos jo etukäteen jos ehit vastailla :)
 
Moro Jto, treenaan nykyään 1-jakosella. Selässäni on lihasepätasapaino. Yhdessä treenissä on alussa mavea. Voinko tehdä niin, että normimavella yhteen työsarjaan, jonka jälkeen loput sarjat yhdellä kädellä heikolla puolella? Vai teenkö suosiolla vaan kaikki yhellä kädellä tyyliin 1+3 sarjat?
 
kk9: kiertäjäkalvosintreenejä, leveitä soutuja, takahartioita. venyttelyt lähes joka päivä.

weak: kyl tollastakin voi tehä, mut selkee painotus kyl sille heikolle puolelle kuitenki.
 
Alkaisi olla taas aika piikkailla nostoja. Mun kohdallani vaikuttaa siltä, että pitkä ja perusteellinen piikkaus ei oikein toimi optimaalisesti ja ajattelin nyt kokeilla jotain oikein ytimekästä mallia.

Olisiko yksi mahdollisuus vain vaihtaa sellaiseen hybridikiertoon joksikin aikaa, missä tehtiin säännöllisesti maksimeita? En nyt ihan tarkkaan muista miten se meni. Olisko ollu 1) 1max 2) max85% 3) kevennys 4) jotain perussarjoja.

Toinen vaihtoehto olisi sitten joku "viikko kolmosia, viikko kakkosia, kevyt, ykkösiä niin kauan kuin tulee + ehkä kevyttä väliin"-malli. Ja perussarjoja noiden sekaan ylläpidoksi.

Selviääkö vain kokeilemalla kumpi paree?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom