Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
aivan mahdollista. jos on aikaa ja halua panostaa, senku treenaat. jos kuitenki aikaa on, voi noita lajejakin treenailla useemmin. esim.
1: penkki, penkin avut
2: kyykky, vedon apu, keskivartalo
3: kapea penkki, yläselkä, hartiat
4: lepo
5: veto, kyykyn apu, keskivartalo
6: penkin apu, yläselkä, hartiat
7: lepo
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt tarvis vähän apua, olen ajatellut tehdä ton russian squat programmin penkkiin, loppu sitä sun muokkaamana. Eli kisoihin olis 10 viikkoa ja tuo kestää sen 6 viikkoa. Mitä mun kannattaa tehä tuo neljä viikkoa, ajattelin eka että teen vitosia ja saisin nostettua niissä voimat tuonne 3x5x115 tasolle, nyt 5x110. Tai sitten tuli mieleen että teenkö tosta venäläisestä ton ekat kolme viikkoa kahteen kertaan, toiseen kiertoon lisäten esim viisi kiloa. Mulla on nyt alla aika rikkonainen bodailu kausi penkissä armeijan takia. Parhaat treeni romut 2x10x100. Mitäs mieltä teikäläinen on mitä tekisin?
 
pidennä peruskaurtta, äläkä piikkaa noin pitkään. pieni välitarkistus vaan, jos ollenkaan ja sit jatkat perusvoimaa. noi toistomaksimitreenit kuitenki kertoo sulle mis mennään. pidempi piikkaus sit ennen sitä kisaa. en pitäs tota sarja- ja toistomäärää voin fiksattuna koko aikaa.

Ok, kiitoksia ajatuksesta. Jos oletetaan että peruskautta pidennetään reilusti niin minkälaisilla prosenteilla ja sarjoilla tuota liian yksinkertaista settiä muokkaisit jos ajatellaan että peruskausi onkin joku 16-18 viikkoa ja mihin väleisin sarjamaksimitestejä?
 
Jto, mulla olis hieman kysyttävää eräästä keksimästäni ohjelmarungosta. Siinä treenit on 5 kertaa viikossa (nyt lomalla ajattelin kokeilla, kun lepo on mahdollista) ja mietin, että oiskohan se liikaa hermoille? Aiemmin olen treenannut aika "randomilla", kokeillut juttuja, mutta nyt on kohta puolivuotta täynnä ja vielä loma, joten ajattelin aloittaa kunnon ohjelman.

Vanha "ohjelma"

Treeni yläkroppa (leukoja, dippiä, kulmasoutua jne.)
Treeni alakroppa (prässi, kyykky, mave)
Lepo
(Penkkiä en ole ennen tehnyt ja nyt haluisin sen nousuun kunnolla, joten sitä on uudessa ohjelmassa usein)

Uusi ohjelma

Ma -penkki 4x5
-kulmasoutu 4x5-10
Ti -etukyykky/takakyykky? 4x5
-romanialainen veto 4x5-10
Ke -penkki 4x5
-leuanveto 4x10-> (oma paino)
To -etukyykky/takakyykky? 4x5
-romanialainen veto 4x5-10
Pe -penkki 4x5
-kulmasoutu 4x5-10

Huolettaa siis hermosto ja myös alaselän palautuminen.
Voimaa haetaan, mutta lihaakin voi tulla.
Siinähän se (toivottavasti saat selvää, kirjotin kännykällä)
 
lolletti: se vois olla aika jees. nopeustreenien keventäminen voi olla fiksua, kun jakso etenee.

rabid: menee aika työlääksi tässä esittää. tee eka osa 6-8 ja toka osa 4-6 alueilla niin saat vähän enemmän vaihtelua. esim. 3+1 vkoa per satsi.

health: ei toi nyt ihan sun "keksimältä" vaikuta :) mee ja kokeile. pelot jostain hermostoon ylikuormituksesta ennen ensimmäistäkään treeniä on aina hieman kummia... pari kolme tiukempaa viikkoa ja sitten iisimmin. aika yksipuolinenhan toi on.
 
Juu :nolo: ois pitäny noi heittomerkit laittaa, mutta tarkotin ennemminkin, että keksin kokeilla tuollaista ohjelmaa :david:.

Miten tota yksipuolisuutta vois vähentää? Ottamalla vaikka toisen takareisiliikkeen tilalle jullen?
Penkkiä tossa on 3x, koska sanoin, että siihen aion jonkin aikaa panostaa :david:. Onko se okei?
 
Eli siis toi kolmen viikon pätkä kaks kertaa lisäten toiseen rautaa ja siitä sitten viimisen kolmen viikon kimppuun? Tuo russian squat program siis kyseessä. Tarkotitko että kun siirrytään viimiselle kolmelle viikolle silloin kevennetään nopeus treenejä vai jo esim 6x6 viikolle ja ehkä hieman aikaisemmin.
 
health: erilaisia kyykkyjä, vetoja, keskivartaloa jne. pienikin variaatio on aina hyväksi yleistreeneissä tyyliin etu- ja takakyykky, leuat vasta ja myötä jne. penkissä kantsii käytellä eri oteleveyksiä.

lolletti: nopeustreenien sisältö on tarpeesta kiinni. jos oot hidas, sillon pikkusen pienempää romua ja kovempi teho edelleen. kevennä nopeustreenejä tokan peruskierron 5x5 treenin jälkeen.
 
kovien vitosten ja maximien hakeminen

Terve jto, tarvitsisin apua ongelmaan.

Kyykyssä viimeks piikatessa keväällä tuli lisää 20 kg, nyt en saa uudessa 5x5 jaksossa todellakaan nostettua uudesta maksimista laskettuna painoja 70- 80 % tasolle, ei nouse millään. 2 kk jo nostettu.

Ja toinen juttu, että maksimista katosi kaikki 20 kg mitä tuli lisää, nyt oon varovasti kokeillut nostaa maximia ylöspäin, viitoset ei NOUSE 80 % jos ei ota kovia ykkösiä alle (alle 100%) monta viikkoa, ne auttaa nostamaan taas viitosia. Mitä suosittelisit?

Haluaisin jättää ykköset ottamatta ja vetää vaan 5x5 että hermosto saa lepoa ykkösistä ja erilaista ärsykettä, nyt niitä on pakko ottaa!

Mun 5x5 80 % on siis täysin riippivainen että hilaan ykköstä monta viikkoa ylös kohti vanhaa maximia! ja aikaa menee hukkaan.

Missä vika? Eikai aina voi ykkösiä pitää mukana nostoissa ennen vitosia? Kun alotan piikkauksen, vanhan maximin hakemiseen menee 1 kk.

ps. ja muita liikkeitä on vähennetty esim. mave pois, että saisi kyykkyyn lisää kehitystä. Yli trenausta ei pitäisi ainakaan olla, ellei sitte kyykky vaadi jotain totaalilepoa joskus esim 1 kk, en tiedä.

Boxkyykyn ja hypyt boxeille jätin pois myös. Mave pois.
 
ei pitäs olla ollenkaan riippuvainen jatkuvasta ykköstelystä. en oikein sitä usko. turha hakata pelkkiä vitosia. enemmän vaihtelua toistoalueisiin ja nousee se perustaso kyllä. paljon vuosia takana ja mikä se ykkönen nyt on?
 
ei pitäs olla ollenkaan riippuvainen jatkuvasta ykköstelystä. en oikein sitä usko. turha hakata pelkkiä vitosia. enemmän vaihtelua toistoalueisiin ja nousee se perustaso kyllä. paljon vuosia takana ja mikä se ykkönen nyt on?

Kyykkyyn on nyt keskitytty reilu vuosi ja yritetty hilata sitä ylös, ennen se oli vaan samoilla painoilla mukana jalkatreeneissä. Ykkönen nousi huhtikuussa syvä 130-->150, viimeiset 4 viikon treenit oon tehnyt 4-6 toiston alueilla aaltoillen sun 4x4--> 6x6 tyylisesti , EI NOUSE MITÄÄN, max 112,5 kg x5. ennen 127,5 kg x5 ja 130x3x3 esim.

Nyt nostin toistoja kaseihin! tiistaina otin 2x8 100 kg + 1x140, ensi kerran keskiviikkona 3x8x105 ja 1x145 jos nousee. Mitä mieltä?

Kiitos,

-L-
 
oon kyl ihan varma, ettet sä noita ykkösiä jatkuvasti tarvi. et sä niin paljoa muista ihmisistä eroa. mistä aloitit perustreenit ja mihin asti ne eteni? kuin usein pidät kevennettyjä viikkoja tms?
 
oon kyl ihan varma, ettet sä noita ykkösiä jatkuvasti tarvi. et sä niin paljoa muista ihmisistä eroa. mistä aloitit perustreenit ja mihin asti ne eteni? kuin usein pidät kevennettyjä viikkoja tms?

Ok, hyvä tietää!

Kevyita viikkoja tai (täysilepoviikkoja) kyykystä on näin, treenit: 3 vk kyykky, 1 vk kevyt, tai 2 vk kyykky ja 1 vk kevyt.

Perustreenit alkoivat 105 4x4, viimeinen 110 5x5 joka kovin raskas, ei toivoakaan 6x6. Päätin kauden 112,5 kg 3x3, raskasta oli.

Lisäksi piikatessa ennätystä en edes suunnitellut kehitystä vaan pidin mukana vaikka mitä muuta esim 8-10 toiston kyykkyjä hupia, hack, sjmv, mave, rive, box kyykky, box hypyt, reisojennus, prässi ym. Suunnittelin 5 kg tulisi lisää kyykkyyn mutta tuli 20 kg. Kaikki tehty voima "katosi" vaikka vähensin muita treenejä saadakaseni enemmän irti peruskaudesta ja uudesta piikistä nyt, kaikki härpäkkeet otin pois, vain jullea ja etukyykkyä päälle kohtuullisesti tai sjmv.

-L-
 
yks syy voi olla ihan perinteinen ylitreeni kaikesta palauttelusta huolimatta. jos treenit on liika tiukkoja, ei kehitystä vaan tuu. useimmille. semmonen yks kaks toistoo varaa on ihan hyvä tollasilla volyymiohjelmilla. jos sarjat kehittyy, pitäs kyllä maksiminkin nousta. yks juttu tietenkin ois pitää laajempaa toistoaluetta mukana lähes koko ajan ihan ylläpidoksi. nää on hieman hankalia tällasessa pikaforumissa käydä ajatuksella läpi. henkilökohtaset systeemit ja seurannat teen sit virman piikkiin.
 
Terve JTO. Minulla on kaksi viikkoa jäljellä peruskautta, jonka jälkeen ois tavoite tehdä kuuden viikon piikkailu penkki kisoihin. Oon tässä pyörittäny mielessä kahta ohjelmaa, mutta en ole saanut päätetyksi sitä oikeaa. Ohjelmat olisivat seuraavanlaiset:

Ma: Normipenkki
Ti: Kova selkä
To: Lattiapenkki/pinnapenkki/mediumpenkki, joku näistä, mutta mikä?
pe: Jalat
la: Kevyt selkä

Versio 2:
Ma: Normipenkki
Ti: Jalat
Ke: Kevyt selkä+Lattiapenkki/pinnapenkki/mediumpenkki, joku näistä, mutta mikä? (kevyemmin?)
Pe: Lattiapenkki/pinnapenkki/mediumpenkki, joku näistä, mutta mikä?
La: Kova selkä

Ongelmani penkin osalta on tyypillinen eli noin 10-15 sentin jälkeen nosto tyssää. Kiitoksia vastauksesta.
 
morjens jto! onko mahdollista treenata esim vaikka tolla sun 3x4-6x6 ohjelmalla ilman että tekee maksimikausia välissä? mulla on taustalla vaikea olkapääleikkaus(titaani ruuvia lankoja ja komposiittiruuveja) kiinnitysjänteet kuudesta kohtaa paskana ja kuukausien kuntoutus takana. olka on nyt ihan kondiksessa kun leikkauksesta on reilu vuosi takana mutta jotenkin on henkinen kynnys tehdä mitään piikkausta. eli kysymys on siis että voiko hiukan pidemmillä sarjoilla kehittää voimaa? 6-8 olen tehnyt ja penkki on kyseessä
 
laitweit: eka mut ilman tota iisiä selkätreeniä. kaikki noi variaatiot on hyviä, mut jos ongelma on toi, tee ne kapeella tai keskileveellä ainaki.

pellonpoika: ei niitä ykkösiä pakko täysillä oo tehdä, mut hyötyy niistä ois. ellet tee, tee sit pari kk 8-12 toistoilla ja sit perään toi 4-6 toiston voimahakusempi pätkä 2-3 kk.
 
Moro jto!

Tänään lueskelin nuista toistoleuanvedon SM kisoista olisko ollu elokuun puolivälissä. Mietiskelin, että olisko mahdollista itelläkin lähteä sinne koittamaan mitä siitä tulisi. Alko vaan mietityttämään, että miten lähteä lisäämään tuota tulosta ja millä ohjelmalla lähden tekemään jne. Olisi kiva, jos antaisit edes jonkin näköisen ohjelman minulle.

Tässä vähän tietoa minusta. 17-vuotias 58kg poika. Leukoja menee nyt 30 kappaletta jalat ristissä, täysin suorilta käsiltä ilman mitään ihme heilumista tangossa. Ikinä en ole liiemmin harjoitellut tuota, kuhan vain huvikseni vedellyt, kun kotoa tanko löytyy. Tavoitteena olisi uusi SE, eli olisko ollut 38 leukaa. Eli onko mahdollista tämä mahdollinen tulos saavuttaa parin kuukauden sisällä ottaen huomioon, etten ikinä erityisemmin ole keskittynyt leukojen vetoon? Salilla käyn muuten ihan voimanostoon keskittyen, mutta ottaisin tähän rinnalle sitä leuanvetoa, se kun ei tunnu kovin raskaalta.
Salitaustaa on takana säälittävät 1 ja puol kuukautta. Vapaaottelu taustaa tätä ennen noin 10kk.
Melkein unohdin; leuanveto lisäpainolla tähän mennessä max ykönen on 75kg.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom