Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Jambo, jto! Jos haluan saada mahdollisimman monta leukaa melko nopeasti, niin mitä sarjoja kannattaisi käyttää? Tänhetkinen maksimi ehkä 15 toistoa, ennätys 21 toistoa. Ja eikös se ole niin, että jos viimeistä toistoa ei pysty viemään kunnolla loppuun asti, niin se kannattaa jättää tekemättä?

Tavoitteena on vuoden loppuun mennessä n. 25-30 leukaa. Omistan itse oven karmeihin kiinnitettävän Iron Gym -tangon, jossa menee kaksi uloketta myös tankoa vastaan kohtisuorasti, jolloin leukoja vetäessä nyrkit ovat ulospäin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
puntti1234: mä teen henkilökohtaset ohjelmat firmani kautta. mutta jotakin. sulla on oikein hyvä maksimitaso, joten aikalailla kannattaa keskittyä siihen kestovoiman kehittämiseen nyt. suoria sarjoja pidempinä, muttei loppuun asti. semmosia 15-25 toiston satseja lisäpainoilla ja tietenkin progressiivisesti kohti kisaa pääasiassa toistoja lisäten. 2-6 työsarjaa on ok. sarjatauot voi olla hyvät. lisäksi sitten intervalleja, eli lyhyempää sarjaa, mutta heikot palautukset. Esim. 6-10x6-10x n kg/ palautus 20-30s. treenejä 3-5 viikossa.

superunknown: kyl tosi tiukoilla sarjoilla on paikkansa, muttei niitä kantsi liikaa tehdä. määrä kärsii. samat ohjeet ku tolla toisella hepulla. ensin vaan panostat siihen perus- ja maksimivoimaan.
 
kyllä mä sitä luen muutamana päivänä viikossa ja vastaan kaikille, mutten päivystä sen vieressä. eli eiköhän siel sulle jo vastaus ole :)
 
Tälläinen kysymys olisi, että olen mennyt reilu kuukausi sitten lyömään pienen (kaljakoppa ja mieskunnia) vedon syyskuun loppupuolelle 85kg:n penkkisarjasta. Silloin pitäisi mennä 30x85kg (oikeastaan sanoin vedon lyönnin jälkeen kaverille, että 35x menee helposti). Salitaustaa on reilu 10kk takana ja olen tehnyt kokoajan hieman modattua G6:sta (muutokset ovat juurikin tässä penkki hommassa ja teen reenin lopuksi sjmv:n sekä mv:n). Maanantaina meni 17x85kg, joten alkaa hieman usko loppumaan, kun on enää 3kk aikaa. Painoa mulla on noin 84-85kg (178 senttiä), enkä bulkille aikonut kyllä alkaa, vaikka sillä saattaisi vähän avittaakin kehitystä. Helmikuussa mulla meni 92 kiloisena 15x85kg eli kehitys on ollut surkeaa vaikka tuo läskin poistokin on varmaan hidastanut sitä.

Nyt reenaan penkin siten, että se on jalkakyykkyjen jälkeen ohjelmassani. Lämmittelyjen jälkeen tein viime kerralla 2x10x80kg, 8x90kg, 4x100kg, 3x105kg, 4x100kg ja 3x20x65kg (nämä tuli mukaan reilu kuukausi sitten). Olen lisännyt nyt kuukauden ajan noihin lopussa oleviin pitkiin sarjoihin 2,5kg viikossa samaten kuin noihin alun lyhyempiinkin sarjoihin. Onko tossa liikaa penkkiä hyvän kehittymisen saamiseksi ja mitä muutoksia mahdollisesti kannattaisi tehdä? Maksimia en ole penkistä koittanut pitkään aikaan, mutta uskoisin sen olevan noin 115kg. Ilmeisesti sen pitäisi olla liki 130kg, jotta tuo 30x85kg olisi todennäköinen.

Reenaamassa käyn 2-3x viikossa riippuen työvuoroista ja palautumisesta. Aerobista teen noin 2-3x viikossa puntin lisäksi.
 
toistan itteeni ja sanon et henkilökohtaset ohjelmat teen firmani kautta. 3kk on kyllä vähä lyhyt aika saada tuplattua toistot. toki se voimtaso tulis alunperinkin olla mahdollisimman korkee, että kestolle ois kunnolla reserviä. siks tosta 4kk ajasta suurin osa ois pitäny keskittyä voiman kehittämiseen ja lopussa vasta piikattas kesto.

ei tossa sun treenissä mitenkään kauheesti sarjoja ole, mutta jos teet ton saman joka kerta, ei kehitys voi olla kauheen ideaalia. muutenkin ne lyhyet sarjat kantsii tehä reenin alussa, ei lopussa. 20*65 on muutaman valovuoden päässä sun tavoitteesta, joten tollasilla painoilla kestovoiman tekeminen vaan heikentää sun voimatreenejä ja palautumista.

melki tää loppuaika kannattas nyt keskittyy saamaan voimaa siellä 4-8 toiston alueella pääasiassa. kerran viikossa voit tehdä 1-2 sarjaa pidempää lopuksi, mutta nekin mieluiten isolla raudalla eli sun tapauksessa 80-85kg. sitten kk ennen testiä alat lisäämään kestosarjoja ja vähennät hieman voimapuolen painotusta.
 
Moro JTO,

Olen tässä juuri toipumassa polven rustovaurion korjausleikkauksesta, kepeillä vielä mennään. Kysyisin mitä harjoitteita suosittelisit tekemään, jotta heikomman jalan voimataso saataisiin palautettua mahdollisimman hyvin sen jälkeen, kun liikuntarajoitteet on poissa, eikä lihasepätasapaino vaan kasvaisi? Liikkeet, toistot ->vahva/heikko jalka.

Etu-/kapea takakyykky on ollut tähän asti perusrunkona ohjelmistossa. En tiedä vielä miten nämä jatkossa sujuu, olisiko leveämpi voimanostotyyppinen kyykky polviystävällisempi jatkossa sitten, kun lihastasapaino on saavutettu? Muita liikkeitä?
 
yhden jalan liikkeillä saa suht näppärästi heräteltyä lihoja ja hermostoa. kyllähän se eteen työntyvä polvi hieman vaivoja kutsuu joillakin, mutta taas kerran....yksilöllistä se on. jotku saa vaivoja leveemmistä, kun polvi kiertyy hieman erilailla. melkein suosittelisin et teet suht laajasti erilaisia.
 
Mites tossa kuntoutusvaiheessa? Kumpi parempi: sarjoja siten, että ensin askelkyykkyä heikommalla vaikka kymppi ja sitten vahvemmalla esim. kasi.
Vai ensin sarjoja normikyykkyä ja sitten apuliikkeiksi perään vain heikommalla jalalla yhden jalan juttuja.
 
sama rauta kummallekin puolelle alkuun. vahva hieman voi nukahtaa, mut toi ois parempi tekniikalle ja tulevaisuuden vaivat pysyis veks. heikommalle puolelle kyl voi tehdä hieman enemmän. tee eka pääliike ja sit avut painottamalla.
 
Osaiskohan messias jto sanoa, että kuinka vakavasta tässä on kyse. Oikea etuolkapää on nyt kipeytynyt aikalailla, koska haittaa jo punnerrustreenejä jonkinverran, tuntuu siis tolleen iha tossa eessä semmonen viiltävä kipu jos vaikka voimakkaasti venyttää ja esim vinopenkissä ja pystärissä. Itse veikkaisin ehkä ylirasitusta tms, kun en ole omasta mielestäni sitä mitenkään liikettä tehdessä loukannut. Vai voisiko kenties olla kiertäjäkalvosimesta johtuvaa, kun sitäkin kun venyttää niin pientä kipua tuntuu koko olkapäässä? :jahas: Ja mites kannattas tästä eteenpäin edetä asian suhteen?
 
en ole messias.

vaikee sanoa mikä vois olla. voi olla monta vikaa ja pahimmillaan hauiksen pitkän pää jännevamma. jos leikata pitää, kuntoutus on pitkä ja turhauttava.
Olkakivut
 
pahoittelen ku tää on ny enempi tylsä bodailukysymys, mutta oon miettiny et mitä oot mieltä liikevalikoiman laajuudesta eli kuinka paljon tarvii tehä eri liikkeitä lihastasapainosen kropan saavuttamiseksi. täshä on vähä kahta koulukuntaa ku osa vannoo pelkkien pääliikkeiden nimeen ja sit jotkut tekee esim hauikselle jo jotain kolmea liikettä.. optimaalista mulle ois että vois keskittyä mahdollisimman pieneen määrään.
 
en ole messias.

vaikee sanoa mikä vois olla. voi olla monta vikaa ja pahimmillaan hauiksen pitkän pää jännevamma. jos leikata pitää, kuntoutus on pitkä ja turhauttava.
Olkakivut

Huh, tuskinpa sentään noin vakavasta. Eilenkin tosin pystyi pystypunnerrukset tekemään normaalisti, vaikka lämmittelyissä tuntuikin koko oikean olkapään alueella kipua. Dippiä kun koitin olkapäiden jumppailun jälkeen omalla painolla tehdä niin ala-asennossa venytyksen takia etuolkapäätä vihloi melkoisesti joten jätin dipin tekemättä. Varmaan viikon vielä tunnustelen ja katson josko ongelma alkaisi lähtemään, jos ei niin pitääkö ottaa yhteyttä lääkäriin vai ennemmin fyssariin? Arvauskeskukseen ei kiinnostaisi mennä kun sen tietää mitä ne tekee...
 
kroc: ei bodauksessa mitään tylsää ole. mitä tarkotat lihastasapainolla? yleisesti ajatellen se on terveys- ja ryhtilähtöistä, mutta bodariajattelulla voitas se liittää enempi siihen eri lihasten sopusuhtaseen kasvatteluun. kyllä ne lihat tekee aika ilosesti töitä myös yhdessä ilman valtavia eristävien liikkeiden tarpeita, mutta tää on myös hieman tasosta kiinni. en juuri kovin aloittelijoille mitään erikoisuuksia teetä. tosin sitten monille isoille ukoille ja naisillekin on saatu hyvää kehitystä aikaan ihan perusliikkeillä, mutta manipuloimalla enempi työmääriä ja taukoja.

niccessor: tota kannattaa ehdottomasti nyt tarkkailla. pahenemaan se ei saa päästä. sitä sä et halua. urheilulääkärille.
 
Joo vähän kyllä huolestuttaa, kun olkapäissä ei ole ikinä sen kummempaa ollut ja nyt jo haittaa treeniä. Kannattaako tässä nyt kiertäjiä kauheasti jumppailla ja venytellä tuosta kivusta huolimatta, ja varmaan joku buranakuuri vois olla myös paikallaan?
 
jos sulla on haava, venytteletkö sitä? eli jos vamma on vielä akuuttivaiheessa, ei sitä ihan kauheesti kannata romplailla. kiertäjätreenit tuskin tohon sattuu? se perinteinen isosti buranaa 5 pvää ja kylmää vamma-alueelle aina treenin jälkeen on ihan ok. kertoopahan sulle ainakin mis mennään.
 
Vielä semmosta, kun huomen ois rinta & hauis reeni niin kannattaako tuota nyt ärsyttää enemmän? Eli pitääkö jättää yläkropan punnertelut pois vai voiko kivun sallimissa rajoissa tehdä? Kun tosiaan hyvien alkulämmittelyiden jälkeen on voinut nyt tehdä kyllä normaalisti mutta tuota dippiä tosiaan ei pystynyt ollenkaan tehdä joka tuli hieman yllätyksenä. Se vaan mietityttää, että pitäiskö tolle olkapäälle antaa totaalilepoa mutta itsepäisenä en malttaisi jättää punnerrustreenejä pois koska ei toi treenejä varsinaisesti estä :evil:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom