Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ajatellut tehdä tuota sheiko #29 ohjelmaa, joka on vähän kevyempi verrattuna moniin noista sheiko-ohjelmista(toivottavasti tiedät mitä ohjelmaa tarkoitan), ja yksi tuttu suositteli tekemään muutaman viikkoa tuota alla olevaa ohjelmaa, jotta tottuisi tohon kovaan volyymiin, oli kuulemma saanut tuon alla olevan aikoinaan joltain aika kovaltakin voimanostajalta.

Siis tämä on mitä suositteli tekemään ensin: A: Kyykky 8x4-6, Penkki 8x4-6, kulmasoutu 6x6, B: Maastaveto 8x4-6, Pystypunnerrus 6x6, Leuanvedot 6x6
Nuo siis joissa on 4-6 tarkottaa että ekalla viikolla 6 toistoa, seuraavalla 5 jne.

Eli itse kysymys: Luuletko että auttaa tälläisen ohjelman tekeminen ainakin muutaman viikon ennen tuota sheikoa, vai pitäisikö suoraan aloittaa se?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Weak: A2 on se yleisin krimppaajan vaiva-pulley. openhand- otteita ja muuta, mikä ei satu. ei haavaakaan venytellä, joten ei sitä raisttaa väärin saa. jäihin treenin jälkeen, mutta kyllähän sen akuuttivaiheen jälkeen liikettä pitää saada, et veri kiertää. se puoli sormis ei oo kauheen hyvä.

Selvennykseksi vielä:

-Kiipeilyä otteilla, jolla ei kipua
-Aina treenien jälkeen jäihin
-Kun ei enää kipeile, saa pientä jumppaa tehdä ("akuuttivaiheen jälkeen liikettä pitää saada")?

Kaveri tekee muuten myös jotain salitreeniä kiipeilyn ohella (aloitellut jonkun aikaa vasta sitten, tukeakseen kiipeilyä). Samat säännöt varmaan pätee salin suhteen kuin kiipeilynkin?
 
tom_i: se keneltä ohjelma on saatu ei millään muotoo merkkaa siihen, toimiiko se jollekin muulle. yleinen volyymin nosto auttaa kyllä pärjäämään sheikoissa. ei ne niin rankkoja kuitenkaan pääasiassa ole. nousujohteisuus on se avainsana enivei.

weak: kipee se on pitkään joka tapauksessa, mutta semmosta jatkuvaa ojentelua ja koukistelua kevyttä vastusta (tyyny jne) vasten kannattaa tehdä paljon! kivun rajoissa voi jotain iisiä liikkuvuustreeniä tehdä.
http://www.nicros.com/training/articles/finger-tendon-pulley-injury/
 
weak: kipee se on pitkään joka tapauksessa, mutta semmosta jatkuvaa ojentelua ja koukistelua kevyttä vastusta (tyyny jne) vasten kannattaa tehdä paljon! kivun rajoissa voi jotain iisiä liikkuvuustreeniä tehdä.
Finger Tendon Pulley Injury « Nicros

Kiitoksia, välitän viestiä eteenpäin :)
 
Terve JTO,

Kiinnostas alkaa treenaamaan bulgarialaisella systeemillä ja samalla myös voimaleuanvetoo.
Ajattelin tehdä leukoja 2 x viikkoon, miten kannattaisi tehdä?

Toisena kyykkypäivänä etukyykky box kyykyn tilalla? (ihan vaan koska pidän siitä.)
Muuten kaikki kuten bulgaari artikkelissa. Kisoihin en ole menossa, mut voimaa pitää saada.:)

Mikä tyyli sopii maastavetoon parhaiten kun on yliliikkuvuutta ja lordoosia selkärangassa?
Kapealla olen vetänyt ja tukkoon menee että heilahtaa.
 
se tukotus ei johdu useinkaan tyylistä vaan liian tiukasta treenistä. etukyykky on hyvä kaveri kyykylle. leuoissa voi ihan hyvin soveltaa samoja prossia. kokonaismassasta laskien tietenkin.
 
Unohtui aikaisemmin kysyä vielä yks juttu:

Huomasin vähän alle viikko sitten, että toisesta kädestä toi toinen käsivarren luusta jonkun verran ranteen yläpuolelta sattuu tietyissä liikkeissä, esimerkiks kun tekee tota dumbbell flyseja(en tiedä mikä suomeks) tai jos jotain raskasta laukkua kantaa yhdellä kädellä ja nostaa ylöspäin, niin välillä vihlasee. Mutta sitten taas esimerkiksi penkki tai pystäri ei tunnu ollenkaan. En ole nyt muistanut kokeilla, mutta joskus aikaa sitten kun tein dippiä niin monesti tuota samaa kohtaa alkoi särkemään muutamaksi sekunniksi aika kovaa(ei siis tuntunut sarjan aikana).

Onko mitään hajua mikä saattais olla?
 
Jto, olisi taas neuvvot tarpeen...

Olen tehnyt kevän ajan jonkinlaista perusvoimatreeniä penkkiä varten, ajatuksena pukata kesän alussa taas vanha enkka 140 kg ja ottaa loppukesän tähtäimeksi 150 kg.

Kevään mittaan tuossa "peruskaudella" tuli penkattua mm. suhteellisen helpot 6x6x105 ja 5x5x110. Sitten Lähdin tuosta lyhentelemään 4x4x115, 3x3x117,5 ja 3x3x120. Nämä setit siis varsinaisena penkkipäivänä, toinen viikon penkkitreeni on ollut alukis kapeaa penkkiä, mutta nyt olen tehnyt muutaman viikon lankkupenkkiä. Reilu viikko sitten nostin 10 cm lankulta 150 kg ykkösen, jonka päälle epäonnistunut 140 rinnasta (teki mieli koittaa) ja lankulta 2x4x135. Seuraavassa penkkitreenissä epäonnistunut 140, sitten 3x2x125 ja alkoi jo tuntua melko junnaavalta. Nyt sitten onkin tultu alaspäin ihan urakalla, nimittäin viimeisin yritys tuosta 140:stä oli täysi suutari, hyvä kun alaslaskun jaksoin kontrolloida. Perään otin 2x127,5 ja stopeista 3x2x120.

Eli tämä on tilanne, oma veikkaus on se, että olen taas lyönyt pääni siihen samaan seinään, eli vetänyt itseni tukkoon noilla lyhyillä sarjoilla ja epäonnistuneilla ykköskokeiluilla. Kevennys siis lienee tarpeen, mutta mitä suosittelisit tässä tilanteessa? Ihan totaalitaukoa punnertamisesta vai kevyttä penkkailua? Kuinka kevyttä? Ja miten siitä taas eteenpäin? Tekee nyt mieli kysyä konkreettisempia ohjeita, kun alkaa turhauttaa kun olen tässä viime vuosien aikana jäänyt tähän samaan jumiin ihan liian monesti.
 
helpoiten mä autan ihmisiä kun ohjelmoin ne kaikki treenit ihan one on one, mutta kyllähän tossa taitaa olla hieman yli menny noi. kevennyksiä kannattas ottaa säännöllisesti, että ne rytmittää sitä treeniä. joka 4. tai 5. vko peruskaudella on aika jees yleisrytmi. noiden sun sarjojen perusteella ois voinu olettaa ykköseksi about 140 riippuen täysin kuinka tiukkoja noi oli, joten ei se nyt kauheen pahoin pieleen mennyt.
 
Kiitos pikaisesta vastauksesta,

Tiukkuudesta sanotaan vaikka niin, että 4x4x115 oli tiukempi kuin 3x3x120.. viimeisellä kolmosella olisin saanut ehkä vielä neljännenkin. Mulla on aina ykkönen ollut huono sarjakestävyyteen nähden. Olen pari-kolme vuotta sitten ottanut 10x110, mutta silti tiukka ykkönen oli noina aikoina se 140.

Menenkö ihan metsään, jos teen pari seuraavaa viikkoa esim. kaseja satasella? Ja siitä taas lyhyempiin sarjoihin 120 kg ympäristöön?
 
kyllä se perusvoimatreenikin tulis olla nousujohteista myös määrissä, ei vain kiloissa. kyllähän sä voit nyt hieman ottaa takapakkia ja tehdä vaikka eka 2-3*3-4 ja perään 2-3*6-8 ja nyt sitten se kolme nousujohteista viikkoa ennen kevennystä korkeintaan.
 
Kummat liikkeet kannattaa tehdä ensin, staattiset vai dynaamiset? Vai kokonaan eri päivinä?
 
Ensimmäinen viesti foorumeille! onkos mitään hyviä neuvoja parantaa leuanvedon toistojen maximeita. aloittelin 2viikkoa takaperin jolloin sain nihkeesti 3leukaa. Nyt parinviikon "treenin" jälkeen toistoja menee nihkeesti 8. tällähetkellä vetelen leukoja 4kertaa päivässä(6.30->11.00->15.30->19.00) helppoja toistoja eli 5-6 leukaa, . koitin tänään ensimmäistä kertaa 6kilon lisäpainoilla ja pääsin tulokseen 4leukaa. Nyt itse kysymykset : onko tuo ihan ok että 4kertaa päivässä teen leukoja ?, kannattaako lisäpainolla vetää viikko kerrallaan vai miten ? olen valmis ottamaan kaiken neuvon vastaan ja toivon että saitte edes jotain tolkkua tästä postauksesti. Kiitos
 
tossa on oma topic leuoillekin. sen kun luet, pärjäät jo pitkälle. sun nykyset rtreenit tulee myös viemään pitkälle. lisäpainoilla voit ihan hyvin vedellä joka treenissä. tee kolmisen viikkoo progressiivisesti määrissä ja sitten selkeesti kevyempi jakso. sen lopulla vaikka sitten testi. jos haluut toistomaksimia omalla painolla ylös, se kuitenkin kannattaa tehdä ominaisuus kerrallaan painottaen: perusvoima, maksimivoima, kestovoima.
 
Terve! Pystytkö sanomaan tän kuvan perusteella, että mikä vaihtoehto olisi lähinnä sellaista hyvää "normileveyttä", eli sellainen mitä käyttäisi kisoissa jos kisaisi (raakana)?

Oteleveys.jpg

Oon yleensä pitänyt normileveytenä tota ykköstä, tai sitten ykkösen ja kakkosen välistä. Olis kuitenkin mukava kuulla valistuneempi mielipide.
 
Onko humanflagin treenaamiseen jotain ns. superliikettä? Salilla ei oo puolapuita tai muutaka, missä varsinaista liikettä vois testailla. Tuskin vielä edes pääsis millään tapaa vaaka-asentoon, mutta ehkä jonki ajan päästä. Staattisia pitoja ilmeisesti paljon vai? "Supistusvoimaa" pitäs olla keskikropassa suht hyvin. Entä onko olkapäille jotain tehtävissä, ettei ne ala itkeen?
kyllähän se semmonen spesifi juttu on, että sitä asentoo pitäs pystyy semmosenaan treenaan. jalat kiinni selkäpenkissä ja yläkroppaa ylös on aika heikko variaatio. voihan sitä pultattuihin telineisiin kiinnittää nauhalenkkiä jne, et voi temppuilla. olkapäitten itkuun pitäs eka tietää syy.

Niin olkapäät meinaa vähän kipeytyä tuossa ku lähtee tekemään esim tikapuissa, millon nyt mahollisuus edes tuota asentoa on treenata. Saa pelätä, että menee kunnolla paskaks. Muuten ei oo penkeissä tai muissaka liikkeissä kipuillu, mutta nyt ihmislipussa tuntuu. Toivottavasti tuo on normaalia uuden liikkeen kipua.
 
elu: täysin mahdoton sanoo tällai. mulla on asiakkaita, joiden kisapenkki on tota ykköstäkin kapeempi. nää on kaikki kiinni siitä, mikä sulla itellä toimii parhaiten.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom