Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jesperi: toi on ihan jees.

kurppa81: ei niiden tarvi noinkaan pitkiä olla. 5min on aikalailla siellä yläpäässä peruskaudella varsinkin ja isoissa liikkeissä. avuissa 2-3min on aikalailla hyvä perustaso. energiatasot palautuu maksimitreeneissäkin parissa minuutissa, mutta enempi se palautuminen on myös sitä henkistä latautumista. maksimitreenien väsähtäminen johtuu toisaalta enempi välittäjäaineiden vuotamisesta, ku energiavajeesta. punttitreeni sinänsä nyt ei energiaa juuri kaipaa vrt vaikka lenkkeily. kaikessa treenissä se sarjan suhteellinen tiukkuus tulis vaihdella. sillai saa hieman laajennettua sitä palettia määrän ja %-tehon lisäksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos esimerkiksi tekis penkkiä 4x4 ja sitten kapeaa penkkiä ojentajille vaikka 3x8-12 pumppiin asti niin tuntus että tästä ois haittaa tuon voimatreenin kannalta, vai olenko ihan väärässä?
 
ei siitä haittaa oo muuten ku ylirasituksen kannalta, jos siitäkään. hyvin harvoin se yks liike merkkaa paljoa pitkällä tähtäimellä. ei se perusvoimapumppailu voimaa hajota.
 
Mitäs oot mieltä kun Wendler käskee tehdä 5/3/1 -ohjelmassaan aina viimeisen sarjan failureen asti? Mulla on sellainen mielikuva että se ei ole voiman hankinnan kannalta fiksuin vaihtoehto.
 
Osaatko auttaa tämmösessä penkkipunnerrus tuloksen tippumis ongelmassa? Mulla ei oo mitään enään tehtävissä. Dieetti joka kesti noin 7-8 viikkoa, paino putosi sen 8-9 kiloa ja tiesin dieetille ryhdyttyäni että tulee isoissa liikkeissä painot ehkä tippumaan jos oma paino putoaa sen vajaa 10 kiloa. Aluksi painot tuntuivat raskaammilta ja sitten sarjapainoissa mentiin jo alaspäin. Aina kävi vaan raskaammiksi ja olin muutenkin aikeissa lopettaa dieetin mutta nyt plussakaloreilla yhä sarjapainot laskee ja hyvää vauhtia, jokainen kerta tuntuu raskaammalta. Ylikuntoako? Oon kyllä tehny rinnan aina vaan kerran viikkoon niin en lähtis sitä epäilemään. Hyvinä aikoina sain 140kg varmaankin 7 toistoa, nyt 130kg todella tiukka ja raskas 5 toistoa. Maksimi pudonnut varmaan 20kg. Kuvittelin että joskus voisin kilpailla penkkipunnerruksessa vielä kun aikaakin on ja nuori 17 vuotias vasta, mutta haaveeksi se ilmeisesti jää. Kiitos jo vastauksista ja apu olisi tarpeessa enemmän kuin koskaan. Teksti saattaa olla vähän sekavasti kirjoitettu, puhelimella kun nopeasti kirjoittelen.
 
oisko tämmösessä sovelluksessa mitään järkeä vai onko liian kova?
MA: penkki 5x70%, 3x4x80%, 2x3x85%, kapea penkki 2x8-10, vipunostot 3x8-12, vatsa

KE: jalkakyykky 5x70%, 3x4x80%, 2x3x85%, hauis 3x8-12

PE: maastaveto 5x70%, 3x4x80%, 2x3x85%, kulmasoutu 2x8-12, vatsa

VIIKOT
2. 5x70%, 2x5x80%, 2x4x85%, 2x5x80%
3. 5x70%, 6x5x80%
4. 5x70%, 2x5x80%, 2x3x90%, 2x4x85% (kevennysviikko)
5. 5x70%, 6x80%, 5x85%, 6x80%, 5x85%, 6x80%, 5x85%, 6x80%
6. 5x70%, 2x4x80%, 2x4x90%, 2x6x85%, 2x6x80%
7. 2x4x65%, 2x3x70%, 2x2x75%
8. 2x3x70%, 2x2x80%, 2x3x70%

apuliikkeitä ei tehdä loppuun asti, jätetään 1-2 toistoa varastoon ja liikkeitä välillä vaihdellen.
 
Jäi kirjottamatta että oikeastaan kyse ei ole ainoastaan penkkipunnerruksesta, muissakin liikkeissä tuntuu vain laskevan. Kai se mun dieetti meni vaan ihan päin helvettiä että onnistuin menettämään mun vähät lihat ja voimat.:( Nyt olis tarkotus päästä vanhoihin tuloksiin takasin ja tietysti ohi niistä mahdollisimman nopeesti. Mitä ehdottaisit tähän tilanteeseen?
 
johs: ylitreeniä, yksipuolista treeniä jne... sun ikäselle toi tulos on erinomanen, mutta ei se mikään raja ole. monipuolisuutta treeneihin, mieluiten pari eri punnerrustreeniä viikossa eri otteilla jne. kolma nousujohteista viikkoa ja yks hieman kevyempi varsinkin määrissä.

kurppa: siis penkkiprogressioko toi on? miks muissa liikkeissä samat treenit aina? kasiviikolla voi kyl mennä kovempaaki kyllä tossa.
 
niin tarkoititko että apuliikkeissä samat aina? niitä on tarkoitus vaihdella toistojen määrissä ja liikkeissä. 7 ja 8 viikot on palauttavia. tein jonkinlaisen sovelluksen tosta progressiosta ja tämän jälkeen ois tarkoitus mennä siihen bulgarialaistyyliin kokonaan. oisko sulla ehdotuksia mitä vois säätää vielä?
 
pääliikkeitä tarkotin, mutta ilmeisesti siis käytät tota progressiota noissa kaikissa? avuissa tollanen ok. kyl pari kevennysviikkoa voi tehdä terää, jos aikoo sit hypätä bulgaarihommiin. muuten se tuppaa oleen liian pitkä aika ja kroppa ns. uinahtaa.
 
Kiitos vastauksista ja tyhmä kun olen niin millä mun kannattais pitää nousujohteisuutta treenissä? Tarkotan että otanko aina jonkun uuden ohjelman penkkaamiseen joka on jo prosentuaalisesti laskettu, vai onko lähtökohta pieni ja nostetaan viikottain? Itse oon vetäny penkkiä aina vähän tuntumalla vaan, ainoostaan nyt vähän myöhemmin koittanu tota 2x6. Oisko sulla jotain semmosta hyvää kikkaa tommoseen nousujohteiseen tai tommoseen ennalta suunniteltuun treeniin missä vois tulokset paukkua :)
 
progressiota kaikissa pääliikkeissä joo. pitäisikö tuossa ottaa maksimiykköset joka viikko ja laskea prosentit uudestaan vai meneekö samoilla painoilla ohjelman loppuun asti?
 
johs: ei mitään prosentteja nyt. lue toi mun 3*4 -> 6*6 -systeemin IDEA siitä ekan postauksen alta. sitä seuraat, et sitä ekaa ehdotusta joltakulta.

kurppa: pitkät ja valmiiks lasketut ohjelmat ei oo kauheen tarkkoja siellä loppupäässä. sä et koskaan voi tietää, miten se etenee. siks en kauheesti ite suosittele mitään prosenttiohjelmia. enempi semmosia tietyn suhteellisen intensiteetin määrittelyjä. ykkösmaksimia en kyllä ainakaan tiukkana suosittelis kovin usein.
 
Mitäs oot mieltä kun Wendler käskee tehdä 5/3/1 -ohjelmassaan aina viimeisen sarjan failureen asti? Mulla on sellainen mielikuva että se ei ole voiman hankinnan kannalta fiksuin vaihtoehto.
No ei se kyllä käske.

I usually look at the workouts a month in advance and choose the battles that way…BUT if I feel good on a day I don’t have a scheduled “push” I’ll do it (and adjust the other workouts accordingly).
In general, push the “3″ weeks and the “5/3/1″ week.
Think about leaving at least 1 full rep in the tank (Jim always leaves 2-3).
Sometimes I think people get a little too nuts on the last set and I think many people would be best served if they did the last set for the set reps…or just a few over and call it a day. This is not a license to be a pussy; just understand that we are training for something bigger than today
 
ei se failure oon voiman kannalta mitenkään erityisen tyhmää, mutta se toimii yleensä paremmin mausteena ja laajentamassa sitä suhteellisen intensiteetin palettia kuin jatkuvassa käytössä. tekniikka pysyy myös parempana kun ei sitä mennä rikkomaan liian tiukoilla runnomisilla.
 
http://www.muscleandstrength.com/wo...t-jim-wendlers-5-3-1-powerlifting-system.html

Wendler's 5/3/1 Notes
The last set. Jim Wendler recommends going all out on the last core set each workout. Remember, core work is either squats, bench press, deadlift or overhead press. On this last set, do as many reps as you can with the given weight. Do NOT use this approach for de-load workouts.

Tossa artikkelissa on mun mielestä tulkittu Wendleriä väärin tossa asiassa. Monissa haastatteluissa hän nimenomaan painottaa, ettei viimeistäkään sarjaa kannata viedä loppuun asti kuin silloin tällöin. Itse ei omien sanojensa mukaan vedä failureen juuri koskaan.
 
Mitäs oot mieltä kun Wendler käskee tehdä 5/3/1 -ohjelmassaan aina viimeisen sarjan failureen asti? Mulla on sellainen mielikuva että se ei ole voiman hankinnan kannalta fiksuin vaihtoehto.


Melkein välttämättömyys jos treeni koostuu yhdestä kovasta sarjasta (ne kaksi ekaa menee aina lämmittelystä), ja parista apuliikkeestä 5x10 vakiopainoilla.

Itse käytin tuota ohjelmaa vuoden päivät isoissa liikkeissä, ja mavessa, kyykyssä ja vinopenkissä toimi ihan kivasta. Resetoin, eli pudotin painoja, kun en saanut ekstra toistoja tavoite toistoihin nähden. Tein siis joka viikko aina sen vikan sarjan niin että varaa ei jäänyt, mutta ei mennyt myöskään failureen.

Mutta kuten joku vastasi, Wendler on kuullemma sanonut että ihan loppuun asti ei vedetä kuin tuossa 3x3 viikolla, ja toinen käsitys on ettei koskaan. En ymmärrä miten tuolla saadaan kokeneelle treenaajalle riittävä kuormitusaikaiseksi, niin voimaa tai etenkään lihaskasvua ajatellen.

Pelkkä progressio ei kehitystä tuo, intesiteettiä pitää olla sen verta että kropalla on jotain tarvetta kehittyä. Kuormitusta voidaan lisätä myös määrää kasvattamalla, mutta kun tässä sitä ei tapahdu ollenkaan, niin mielestäni pitää tehdessä olla vähän tuollainen Marko Savolaisen lähestymistapa: joka treenissä sarjaennätys.
 
Kyselinkin tätä samaa jo tuolla "Venäläinen penkkiohjelma" -aiheessa, mutta kysytään nyt vielä täällä.

Tuli tuossa vedettyä läpi tuo venäläinen ohjelma sovellettuna penkkiin (http://www.exrx.net/WeightTraining/R...Generator.html) ja olin todella tyytyväinen tuloksiin. Jokainen treeni meni läpi ja nostin uuden ennätyksen. Sain ohjelman päätökseen viime perjantaina.

Mietinkin, että onko mitään järkeä lähteä vetämään tuota samaa ohjelmaa uudestaan saman tien vaikka ensi viikolla? Uuden ohjelman painot tottakai laskettaisiin uuden maksimin mukaan. Vai mikä olisi järkevin tapa edetä, kun kuitenkin tuon maksimivoiman kehittäminen penkissä kiinnostaisi?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom