Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Näyttäähän tämä 5x5 toimivan :) . Oon tehny kolmipäivästä peruskauden muunnosta kyykylle ja etukyykylle ja penalle 6 viikkoo takana. Penkin body reenillä hinkkasin 140 kiloon syksyllä 4 vuoden reeni tauon jälkeen sit iski totaali jumi ja puutuminen reeniin. Nyt meni penkistä 145. 150 meneekin varmaan ens viikolla. Omasta mielestä ok kehitystä ottaen huomioon että on pari muksua on ja unet on jääny tosi vähiin viime aikoina.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
metallica: tuskin sillä tekniikkaa sotkee, jos se nyt ei kauheen hakusessa ole. aloittelijoille en siis suosittele. stopit eroo tosta sillä, että niissä on staattisen voiman osuun. toi on lähempänä boksikyykkyä, jossa alaosassa reidet päästettäs rennoiksi. ihan ok apu toi on ja sinne alaosan irtiottoon ok.

platz: kyl kehitys on niin kaunis sana :)
 
Voisko jto tai joku muukin käy kertoa mitä tarkoittaa tässä Dr. Squat's 80 day program toi B overload ja S overload linkki-----> http://www.joeskopec.com/80java.html

Arvauksena heitän, että bench overload ja squat overload. Toi antaa niihin reilusti yli ykkösmaksimin rautoja, joten varmaan telineistä ottoja/pitoja, että hermotus tottuu isoihin rautoihin. Tuskin on negoja, koska turhan isot raudat ja loukkaantumisriski ois melkoinen.
 
Arvauksena heitän, että bench overload ja squat overload. Toi antaa niihin reilusti yli ykkösmaksimin rautoja, joten varmaan telineistä ottoja/pitoja, että hermotus tottuu isoihin rautoihin. Tuskin on negoja, koska turhan isot raudat ja loukkaantumisriski ois melkoinen.

Sama tuli itelle mieleen(alkukirjainten perusteella) mutta kun nuo raudat just niin kovia että tuntuu oudolle ottaa niitä joka kerta, mietin lähinna voisko tota pohjaa hyödyntää raw treeniin. Penkin tekisin omana päivänä kyllä mutta muuten tuo rytmitys eli treenit suhteessa palautumiseen ois mielenkiintoinen. Natuna mennään joten ehkä noita overloadeja pitäis hieman sovittaa ja todennäköisesti nuo toimii paremmin varustenostajalle?
Tässä ohjelmassa kun tohon omat rekat syötti kaikkien sarjojen läpivienti ei tunnu ollenkaan mahdottomalta eli prossat on aika maltilliset verrattuna moniin ohjelmiin=realistisemmat.
 
Otin eilen videon etukyykystäni.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Bx4nD7aFaSU

Kaatuuko Jto se mielestäsi liikaa eteen? Tein tosin lyhyillä palautuksilla 5x6, jolloin viimeisessä sarjassa oli jo aika väsy kroppa.
Mitkä olisivat parhaat liikkeet korjaamaan tilannetta / vahvistamaan keskivartaloa? En haluaisi vyötä ns turhaan käyttää, koska en koe vielä olevani liikkeessä kovin isoissa painoissa minulle...
 
Moi jto. Valmistaudun paitapenkkikilpailuihin suosittelemallasi piikkausmallilla
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
jonka jälkeen viikon lepo ennen kisaa. Tahtoisin kuitenkin työsarjojen lisäksi tehdä sarjoja heikolle loppuojennukselleni, joiden takia penkki junnaa paikallaan.
Penkkaan torstaisin ja teen nopeusvoimatreeniä sunnuntaisin. Tarvitsenko mielestäsi työsarjojen lisäksi esim. lankkupenkkiä tai kapeaa penkkiä maksimipenkin lisäksi ja miten sen voisi toteuttaa, jotta kunnon saisi kisapäivälle parhaiten esille ja heräteltyä sitä ojentajapuolta?
 
loria: ei noi pahemmin eteen kaadu, mutta hieman huojuvaa se meno on. ku lähet ylöspäin, pyri ohjaan kyynärpäillä se liike. eli kyynärpäitä kattoon ja pysyy se ruoto pystymmässä. vyötä et yli nelosissa tarvikaan. etukyykyn keskivartalohallinnalle parasta treeniä on etukyykky.

torture: toi ei oo varsinainen piikkaus kyllä, vaan semmonen stressikauden yks toteutusmahis. tee toi maksimitesti mieluummin kakkosina. aika hankalaa on enää hirveesti saada lopulle voimaa. voi jopa mennä ojentajat jumiin. jos teet, älä tee mitenkään ylisuurilla.
 
Ajattelin ottaa pystärin tilalle työntöä. Millaista sarjaa kannattaisi tuossa tehdä? Olen tätä käyttänyt rivessä:
eli % maksimista. treeni a - b/vko:
5*5*70 - sama
5*5*73 - sama
5*5*75 - sama
5*5*78 - sama
kevyt vko 5*3*75
5*5*80 - sama
5*70, 75, 80, 85, 83 - 5*3*75
5*73, 78, 83, 88, 85 - 5*3*75
kevyt vko 5*3*75
5*70, 80, 90, 88, 85 - 5*1*80
2*3*85, 3*2*95 - 5*2*75
1max - 5*2*70
kevyt vko 2*2*70, 3*1*75, 2*2*70
1max - 5*2*70
1max - 5*2*70

Toimiiko myös työntöön toi?

Entäs mitä ajatuksia aiheuttaako jotain epätasapainoja jos tekee saksaten ja aina samoin päin?
 
saksaus on tekniikka, joten se tulee olla samanlainen aina lämpistä ykkösiin. tietenkin kaikki toispuoleisuus tuo mukanaan epätasapaino-ongelmia, mutta en suosittelis kauheesti tekeen työntöjä toiselle puolelle, ettei sotke. vaikka saksietukyykkyjä jne rauhallisempaa tilalle. työntöön alkaa vitoset oleen kyl liian pitkiä sarjoja.
 
terve jto, oon sua vaivannu mun pompputouhuilla ja korkeempi pomppu edelleenkin tavotteena, yks visainen kyssä tähän väliin. Tällä hetkellä punttia kahesti viikkoon jaolla

päivä 1. takakyykky, keskivartalo + joskus jullea tai pohkeita
päivä 2. mave, yläkroppa

mulla toi mave on kuitenkin aika reippaasti tota kyykkyä edellä, sarjapainot kyykyssä 4 X 120kg, ja mavessa 4 X 165kg. eiks tos oo kuitenki aika reippaasti eroa? Vasta viime reenissä aloin tekemään pn-kyykyn sijaan vn-kyykkyä ja ymmärsin mitä tarkottaa oikeesti se munat eteen, aiemmin lähti takapuoli aina ekana nousee pohjista. nyt hanuri ihan tukossa. pakaroista taitaa uupuu voimaa? Nyt tuumin että kannattaisko mun panostaa hetken aikaa tohon kyykkyyn enempi. Esim sillain et ottas maven vaan joka toinen viikko ja sen tilal sit joka toinen viikko toi vn-kyykky. Eli vn-kyykky tulis kahesti joka toinen viikko. Onko tässä mitään järkeä vai jatkanko niinku ennenki? Toi kyykky vaan on mul surkee. Tosin pitkät kädet taitaa tuoda mulle lisäkiloja tohon maveen. Oon tavannu ottaa noi molemmat viikottaiset puntit aika kovilla tehoilla kun niitä sen verta vähän kuitenkin tulee. ja mahollisesti sit noi kyykyt kahesti viikkon ottaisin kans aika kovaa. mukana toki kontrastipomput ja säännölliset kevennykset. mitä tuumit? kiitän, kiitän.
 
loria: ei noi pahemmin eteen kaadu, mutta hieman huojuvaa se meno on. ku lähet ylöspäin, pyri ohjaan kyynärpäillä se liike. eli kyynärpäitä kattoon ja pysyy se ruoto pystymmässä. vyötä et yli nelosissa tarvikaan. etukyykyn keskivartalohallinnalle parasta treeniä on etukyykky.

Kiitos paljon, testaan vinkkiäsi seuraavassa etureisitreenissä!

Olen lukenut tuon leuanvetothreadin läpi, mutta kysäisen nyt silti täällä miten minun kannattaisi lähteä leuanvetoja työstämään eteenpäin? Tavoitteena ei ole niinkään mikään tietty ykkösmaksimi, vaan parantaa kokonaisuudessaan leuanvetotuloksia niin omalla painolla kuin lisäpainoillakin. Eilen esimerkiksi vedin pyramidisetin 5 suoritusta jokaisella BW-5kg-7,5kg-10kg-7,5kg-5kg-BW. Pitäisikö mieluummin tehdä tietyllä painolla useampi sarja, esm 3x5x7,5kg tms?
 
ricardo: ei noissa pahasti liikaa eroa ole. riippuu niin paljo kyykkytyylistäki. hyvä et löysit pakaras kyykyssä :) tee kuitenki sitä pystykyykkyä kapeempana siinä rinnalla.

loria: sun pitäs nostaa sitä perustasoa myös, eli monta sarjaa samalla painolla. mutta sisä sisältöö kantsii vaihdella eli joskus useempia vakiosarjoina pikkusen iisimmin, joskus vaan pari ja tappiin asti.
 
jees tämä selvä, eli ei tarvetta suuremmalle priorisoinnille? mun vn-kyykky on kapee ja todella syvä. mihin väliin tota pn-kyykkyä sit laittas? mitä jos esim vaikka joka kolmas viikko korvaisi ton maastavedon pn-kyykyllä vai kuin?
 
Taitaa olla ojentajat selvästi jumissa ja liikarasittuneet ku penkissä alkaa loppuojennus tökkimään samalla painolla ja tukevat ojentajaliikkeetki tuottaa tuskaa. Miten tällaset yhden lihasryhmän ylirasitukset kannattas hoitaa parhaiten? Pelkkä kevyt viikko vai kevyempi treeni ojentajille tai jopa kokonaan välistä?
 
ricardo: jos sun voimanostokyykky on kapee ja todella syvä, se ei sillon oo varsinainen voimanostokyykky, jossa pyritään maksimoimaan lantion seudun osuus nostossa ja mekaaninen tehokkuus. eli sun kyykky on varmaan aikalailla enempi painonnostotyylinen. jos sä pomppua haluat lisää, kyllä se maastaveto kannattaa pitää mukana. pari kinttutreeniä viikossa, joissa toisessa vaikka takakyykky ja sjmv tai julle ja toisessa veto ja etukyykky vaikkapa.

majoneesi: vaikee sanoa, mutta siihen toi viittais. se pitkän aikavälin kokonaisrasitus vai hetkellinen yhen kahen treenin liikarasitus on eri asiat ja sen mukaan sitä treeniä pitäs suunnitella. jos on jatkuvia ongelmia siellä loppuojennuksessa, sillon vois olla fiksua jopa vaihtaa penkit hetkeks kapeelle ja keskileveelle ja unohtaa liialliset ojentajakiusailut muutoin lähes kokonaan.
 
Tiedän, ettei näihin ole mitään yleismaailmallista sääntöä, mutta mitkä toistoalueet ovat mielestäsi niitä, joilla saa sekä massaa että voimaa? Esim. ykköset eivät juuri lihasmassaa kasvata, mutta 12 toiston sarjat taas eivät maksimiin kovin optimaalisia ole? Tavoitteena siis olisi saada isompaa ykkösrautaa mutta kuitenkin kehittää myös vähän lihasmassaa. Jaksotus on yksi vaihtoehto tietysti.
 
Jto haluaisin nostaa penkkitulostani 4kk aikana 10kg, ajattelin että kerran viikkoon raskas pena ja toisella kerralla nopee ja kapee penkki. Kumpi ois parempi 2x6 vai 5x5 ohjelma
 
Terve. Mulla on ollut ongelmana sellainen, että jalkatreenissä kun tekee pidempää sarjaa raskailla perusliikkeillä niin hyvin herkästi alkaa tuntua, että kohta lentää laatta. Pari kertaa näin on käynytkin ja sitä mä en kuitenkaan treenissä tavoittele. Mun treenitaustani on hyvin voimapainotteinen eli pitkillä tauoilla lyhyttä sarjaa ja nyt oon siirtymässä bodykautta varten lyhyempiin taukoihin ja pidempiin sarjoihin, niin ongelma nousee taas esiin.
Noh tämä on varmaan pitkälti tottumuskysymys ja helpottanee vähän kun vaan totuttelee pikkuhiljaa, mutta onko tässä muitakin tärkeitä vaikuttajia? Onko esim. ruokavaliolla mitään tekemistä sen kanssa, miten keho pystyy puskuroimaan maitohappoa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom