Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Morjens jto!

Tässä kun kovasti koittaa omaa tietoa ja taitoa lisätä, niin oisko sulla heittää vinkkejä nettisivuista/kirjoista missä olisi Suomeksi/lontooksi voimaharjoittelusta juttua. Varsinkin heräsi mielenkiinto erään (hieman vanhahkon tosin) voimaharjoitteluun liittyvän kirjan pohjilta asiaan mitä olet paljon kirjoitellu lajivoiman ja saliharjoittelun yhteensovittamisesta eli salilla suurilla liikelaajuuksilla ja lajiversiot erikseen. Edelleen kun elää vahvasti ajatukset mitä tuosta kirjastakin ilmeni, että salilla pitäisi tehdä mahdollisimman lajipainotteisia liikkeitä painoilla. Itse olen ollut jo tuon sinun määritelmäsi kannalla, mutta jostain olisi mukava saada väitteilleen pohjaa varsinkin, kun alkaa juttelemaan lentopalloilijoiden tai vastaavien ei voimailulajien harrastajien kanssa voimaharjoittelusta. Itselläni ei ole tällä hetkellä muuta lajia voimailun lisäksi, mutta tämmöinen yleistieto asiasta kiinnostaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin bodata ja kasvattaa pattia tuolla sun heittämällä ohjelmalla, onko sarjat/toistot iha ok ja kannatteeko mitään sarjoja vetää loppuun tässä ja bodauksessa yleensäkää? bodaus mielessä haluisin vetää tällä niin kannatteeko lisätä tähän jotain?
sarjat liikkeissä 2*8 > 4*12

1. penkki, kulmasoutu, dippi, leuat, viparit, kiertäjäkalvosin
2. kyykky, sjmv, vatsa, vatsa kiertäen, pohkeet
3. vinopenkki, leuat, kapea penkki, hauis, viparit, kiertäjäkalvosin
4. maastaveto, etukyykky, voimarulla, kyljet, rannekääntö

Edit: millä liikkeellä korvaisit leuat jos niitä ei voi vetää?
 
jto: tuosta sun perusrungosta tämmöinen väännös:

1. pystypunnerrus, leuat leveä mo, kapea penkki, (olkapäät, kiertäjäkalvosin)
2. kyykky, hyvää huomenta, vatsa, (vatsa kiertäen, pohkeet)
3. penkki, leuat kapea vo, vinopena, (olkapäät, kiertäjäkalvosin)
4. maastaveto, etukyykky, voimarulla, (kyljet)

Rakastan pystäriä, vihaan kulmasoutua ja haluan kehittää leuanvetoa. Vn-liikkeet, pystäri ja leuanveto sun 4-6 toiston peruskausimallilla, apuliikkeet vähän höntsymmin 6-10 toistohaarukassa. Kyykyn ja vedon alkuun tulee porras- ja boksihyppyjä muutama sarja. Reenien loppuun suluissa olevat tehdään tarpeen ja energiatasojen mukaan. Toki kiertäjiä jumpataan aina punnerruspäivien alkuunkin, ja olen ottanut aina punnerrusreenien loppuun facepullia 2-3*15-20. Itse en näe tässä puutteita vaikka kuinka yritän keksiä. Ehdotuksia?
 
varmaan oot systemaattisesti kevennelly treenejä siellä välillä...?
No eipä ole kyllä pahemmin tullut kevenneltyä,1-2 kertaa on tullut otettua hieman kevyemmin jos on mennyt treeni jako sekaisin,muuten menty kyllä koko ajan taulukon mukaan.Miten nyt kannattais jatkaa?
 
Pakko kysyä tähän väliin että onko haittaa 4kk aktiivisesti treenaamisen jälkeen jos tekee esimerkiksi 3x4x85%1RM kyykyn tiistaina, ja torstaina vaikkapa 3x4x75-80% mavea, vai kannattaako väliin jättää enemmin lepopäiviä ja tehdä mave sitten 80-90% painoilla ns. "kunnolla"?

Lähinnä hermoston tukkoon menemistä mietin. Tekisi mieli treenata mavea juuri tänään vaikka tiistaina oli kyykkypäivä. Olo on energinen ja domssit loistavat poissaolollaan:whip:

ma, ti ja to on yleisimmät päivät kun pääsen (vielä)köyhänä salille, ainoastaan kulkeminen sinne maksaa :D
 
max power: kyllähän se voimaepätasapaino pitäs saada korjattua. yhden jalan treenit voi olla hieman hankalia toteuttaa, mut se on yks tie. yhden jalan kyykyt, vedot jne. joka tapauksessa vammat tulee oleen lähes varmoja, jos tollanen touhu jatkuu. kiloja joudutr karsimaan, mutta en usko, et kauheen kauaa menee korjaamiseen.

wilmo: ei pitäs olla vaarallinen pikkukiloilla. lähinnä sitä liikkuvuuden symmetriaa kantsii kans tarkkailla et on sama kummallakin puolella. imatralla meil on sisätreenipaikka, mutta ei siellä oikein aloittelija mitään pääse. ulkona vois jotakin kesällä kyl ollakin ja kivempaa se siellä muutenki on.

pune: jos lasket kehityksen prosentteina ja tossa ajassa, voit olla ihan tyytyväinen. keskity vaan eteneen pikkuhiljaa ja homma toimii.

tomppa123: eipä valitettavasti oo nyt mitään erityisiä kirjoja tuohon mielessä. onhan niitä netti täynnä, mutta en mä ite oo kauheesti kirjojen kautta tollasia miettiny. oikein tehty lajianalyysi on se pohja.

kuppen: leukoja voi aina vetää... ylätaljat tilalle.

brutal-bob: taulukko ei oo ihminen. takapakkia ja sit uusiks hommaan kii.

eamh87: jos ei sulla oo selkee halu panostaa kyykkyyn, en mä noita kevyitä treenejä niin erityisesti suosi. kevennysjaksot sit erikseen.
 
mä vaa noit sarjamääriä et aika vähä ku lähtee 2*8 mut ihan fiksua varmaan kuitenki niin nousu johteisuus pysyy ainakin... jea thänks! :D
 
ei se vähän oo, kun tekee kunnolla. ja kyl sitä määrää sit kummasti tulee. toki aina voi painotuksia muutella. onhan tossa aikalailla paljon alaselkäkamaa bodarille jne.
 
onko sulla jto suositella jotain kirjaa urheilijoiden valmennuksen (Esim, jääkiekko, yleisurheily yms.) missä tarvitaan räjähtävää voimaa?
Tarviaisin kyseisellä alueella lisää tietotaitoa ja osaamista.
 
räjähtävä voima on liikeratariippuvaista ja sen takia lajiharjoittelua tukevat lajianalyyttiset kirjat toimii parhaiten. ei ainakaan punttikirjat.
 
tomppa123: eipä valitettavasti oo nyt mitään erityisiä kirjoja tuohon mielessä. onhan niitä netti täynnä, mutta en mä ite oo kauheesti kirjojen kautta tollasia miettiny. oikein tehty lajianalyysi on se pohja.

Eli sullakin on lähinnä kokemusperäistä tuo tieto vuosien varsilta? Vuan eipä tuo mithään vaikkei napannutkaan...pittää laittaa google laulamaan entistä tehokkaammin tai oottaa että ehtii omia kokemuksia kerääntyä tarpeeksi että voi väittää erilaisia asioita :)
 
kyllä mä olen lukenut täysin kohtuuttomat määrät tekstejä ylitieteellisistä kokeellisiin. treenannut olen vuodesta 1986 hyvin säännöllisesti. kokemusta muiden ja omista treeneistä on myös huomattava kasa. mutta aika hankalaa nyt on semmosta näppärää kirjapinoo tähän napauttaa. edelleen toi lajivoima ja sen mystisyys lähtee liikkeelle kuitenkin sieltä lajin tuntemuksesta.
 
Jees oonpahan minä näitä sunkin juttujas jo vuosia lukenu ja koittanu omaksua etten nyt missään nimessä sun tietoja epäilly. Oma nälkä vaan kasvaa syödessä mitä enemmän tästä harrastuksesta tietoa saa :)
 
noin se menee :) sillä nälällä täs itekin on menty pitkään. aihe vaan kiinnostaa aikalailla :)
 
Oon jto täs hetken aikaa treenannu sun joskus postaamal perusohjelmalla. Ihan 3x4 ---> 6x6 periaatteella. Tuloksistaki huomaa että olen aika aloittelija mitä tulee voimapainoitteiseen harjoitteluun.

http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/27289-opettakaa-ymmaertaemaeaen/#post508520

Pirun hyvä ohjelma jota on todella antosaa tehdä. Mulla on vaa ongelmana ollu aina heikko kyykky suhteessa oikeestaan kaikkeen. Siis TODELLA heikko, hävettää melkee kirjotella tänne. Tuntuu että koko liike vaan junnaa paikoillaan. Iha vertailun vuoks reilu kuukaus sitten vedin suht rennon ykkösen 160 kilolla. Kyykyssä hyvänä päivänä menis reilu 100 kiloa. Kysymys onki siis että miten muokkaisit tota ohjelmaa kyykkyä silmällä pitäen? Kyykky kerran viikkoon on mulle näillä voimatasoilla liian vähän. Etukyykkykin tulee vaan tosiaan kerran kahdessa viikossa.

Itellä kävi mielessä että tiputtaisin vedon hetkeks kokonaan pois. Ehkä kerran kahessa viikossa vois kevyesti vetää että pysyy jonkunlainen tuntuma liikeeseen. Eli jos muokkasin perjantain päivää jotenki tähän tapaan:

Kyykky
1 apuliike?
Vatsat
 

Suositut

Back
Ylös Bottom