Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitokset vain Mirandokselle takaisin todella laajasta vastauksesta.
Varmaan omissa treeneissä tulee pyörittyä ihan liikaa +85% painoissa.
Ja tuo ylitreenamisen varominen on luultavasti tärkeimpiä asioita, mikä jokaisen treenaajan pitäisi tajuta.
Tuskin turhaan siitä esim. Selkäinaho varoittelee, yleinen ongelma ilmeisesti....
ei pää kestä ottaa kevyesti....
Pitääkin jatkossa soveltaa hieman treeniä päivän mukaan, eikä väkisin mennä tuolla 3kovaa/1kevyt tyylillä, vaan ottaa silloim kevyesti,
kun rauta painaa..
Siinähän tulee juuri sitä täälläkin mainittua aaltoa.

Joskin toisaalta voin sanoa pitkäaikaisena tämän 3/1 suhteen orjallisena noudattajana että kun rauta painaa ollaan jo myöhässä tuon kevyen suhteen. Toki jos treenit on noin hatusta vedettyjä (hyvällä tavalla) eikä suunnitelmia ole eteenpäin, niin ei tuo järjestelmällinen kevyiden pitäminen onnistu. Mielestäni ennen kevyttä pitää olla kokonaiskuormallisesti tai intesiteetiltään se kovin viikko, ja kevyen jälkeen on hyvä aloittaa uusi sykli. Itse tosin tullut pidettyä viimiset kevyet viikot liian kevyinä, ja se on näkynyt raudan painamisena ekalla kovalla viikolla ja siten progressiossa epäonnistumisena tai liian tiukkoina sarjoina.

Yksi failure sarja ei ketään aja ylikuntoon. Epäilisin että tuollainen kova määrä esim 5x5x85% niin että vipa tulee peräsuoli ulkona on kovempi hermostolle kuin 1x8-10x80% failureen, vai mitä mieltä on jto?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitti, H.Ö.N.Ö.

ja vielä piti kirjoittaa tuohon aiemmin, että olitpa sitten kilpaileva voimanostaja tai kilpailitko vain "itseäsi" vastaan eli pyrit omassa piirissäsi maksimiykköstäsi parantamaan niin sääntöhän on sama:

yksikään kyykkyäsi, penkkiäsi tai vetoasi seuraava tuomari ei ole kiinnostunut siitä, paljonko rautaa pystyt nostamaan alataljassa, hauiskäännöllä tai vipunostossa. Kovasta tuloksesta ranskalaisessa punnerruksessa ei saa voimanostokisatuomarilta yhtään "lisäpistettä"

Tämä tahtoo varsinkin monelta nuorelta voimanostajalta unohtua , kun voimakkuus pitää todistaa joka apuliikkeessä treenikavereille. Pois se meistä. Kohtuudella, sanoi entinenkin juoppo ja otti vaan pullon päivässä.

- - - Updated - - -

Yksi failure sarja ei ketään aja ylikuntoon.

Ei toki, mutta avaa portin raolleen sinne. Ja helposti nousujohteisissa treeneissä jää "pääkoppaan muhimaan" seuraavaan treeniin asti.

itse jätin aina toiston-kaksi takataskuun, jotta failuresarjoja ei tulisi. Toimi mulla, ehkä monella muulla ei. En lähde väittelemään asiasta. niin monta treenaajaa ja voittajaa, niin monta tapaa treenata löytyy voittajienkin joukosta. ja urheilutiedehän on kehittynyt kovasti minun kisa-ajoistani.
 
Kiitti, H.Ö.N.Ö.

ja vielä piti kirjoittaa tuohon aiemmin, että olitpa sitten kilpaileva voimanostaja tai kilpailitko vain "itseäsi" vastaan eli pyrit omassa piirissäsi maksimiykköstäsi parantamaan niin sääntöhän on sama:

yksikään kyykkyäsi, penkkiäsi tai vetoasi seuraava tuomari ei ole kiinnostunut siitä, paljonko rautaa pystyt nostamaan alataljassa, hauiskäännöllä tai vipunostossa. Kovasta tuloksesta ranskalaisessa punnerruksessa ei saa voimanostokisatuomarilta yhtään "lisäpistettä"

Tämä tahtoo varsinkin monelta nuorelta voimanostajalta unohtua , kun voimakkuus pitää todistaa joka apuliikkeessä treenikavereille. Pois se meistä. Kohtuudella, sanoi entinenkin juoppo ja otti vaan pullon päivässä.

- - - Updated - - -



Ei toki, mutta avaa portin raolleen sinne. Ja helposti nousujohteisissa treeneissä jää "pääkoppaan muhimaan" seuraavaan treeniin asti.

itse jätin aina toiston-kaksi takataskuun, jotta failuresarjoja ei tulisi. Toimi mulla, ehkä monella muulla ei. En lähde väittelemään asiasta. niin monta treenaajaa ja voittajaa, niin monta tapaa treenata löytyy voittajienkin joukosta. ja urheilutiedehän on kehittynyt kovasti minun kisa-ajoistani.
Itse kun olen umpiluu pää olen poikkeuksetta reenannut liikaa ja liian kovilla raudoilla. Nyt vanhana patuna olen vihdoin tajunnut jättää juuri Herra Mirandosin mainitseman toisto tai pari takataskuun, ja lisäämään kevyitä/huoltavia reenejä ohjelmiini. Ja nyt on jopa kyykyn ja vedon tuloksissa havaittavissa jopa jonkilaista eteenpäin menoa, tai kuinka sen nyt sanoisi nuorempana tehtyjen tuloksien takaisin saamista:) vaikka viivätys taisteluhan tämä jo rupeaa olemaan:hyper:
 
Sitähän se on juuri Selkäinahokin varoitellut, eli apuliikkestä tulee uusi pääliike.
Toki niissäkin pitää edistyä, mutta jospa se pääliikkeen junnaus johtuukin liian rajusti tehdyistä
avuista?
Mutta kun saleilla se yleinen mentaliteetti on, että kovaa pitää treenata, ja varastoon jättäjä saa pahaa silmää.

Ehkä voisi kokeilla jopa 2/1 kovat, kevyet suhdetta.
Pitäs vaan siitä huolen, ettei se kevyt ole liian kevyt.
 
Sitähän se on juuri Selkäinahokin varoitellut, eli apuliikkestä tulee uusi pääliike.
Toki niissäkin pitää edistyä, mutta jospa se pääliikkeen junnaus johtuukin liian rajusti tehdyistä
avuista?
Mutta kun saleilla se yleinen mentaliteetti on, että kovaa pitää treenata, ja varastoon jättäjä saa pahaa silmää.

Ehkä voisi kokeilla jopa 2/1 kovat, kevyet suhdetta.
Pitäs vaan siitä huolen, ettei se kevyt ole liian kevyt.

Tosiaan se kevyt ei saa olla liian kevyt, muuten siitä ekasta kovasta viikosta ei saa välttämättä riittävästi irti. Just alotin parilla omalla nostajalla tuon 2/1-jaon. Toisella fyysinen työ ja palautumisen kanssa vaikeuksia, vetskusm-kisoissa nähdään toimiko, nyt on jo melkeen myöhästä muuttaa
 
noi sarjojen loppuun viennit on hyvin riippuvaisia nostajasta ja taustasta. ite teetän niitä omille asiakkaille kyllä aina sillon tällön, mutta niitä yleensä seuraa kevennysjakso. periaatteessa sarjojen loippuun asti tekemiselle ei juuri oo perusteita, jos treenit pysyy nousujohteisina. vammoilta säästytään, tekniikka pysyy parempana jne. tää ei todellakaan tarkota, et treenit ois jotenkin helppoja ja kevyitä. eräs asiakas sillai hieman uumolili, kun katseli ekaa kuukautta ohjelmassaan. että eikö nyt vois tehdä hieman enemmän, kun on "tottunut treenaan paljon ja kovaa". no... kolmen nousujohteisen viikon jälkeen sitten itki ilosta, kun kevyt viikko oli edessä ;)

kevyiden treenien sisältö on taas täysin kiinni aiemmasta rasituksesta, ei niitä kannata etukäteen ohjelmoida sisällöltään. muuten kyl suosittelen niitä ehdoitta joka nostajalle. käytännössä ite ohjelmoin ne valmiiks jokaselle asiakkaalle. joillekin voi olla kova paikka kevennellä treenejeä, ku just tuli tehtyy karmeet sarjaenkat, mutta tääpä laji onki pitkän tähtäimen juttu. mun ajatus on, että asiakas pystyy nousujohteiseen treeniin mahdollisimman pitkään, pysyy terveenä ja motivoituneena. joskus se vaan myös tarkottaa, että treenejä kevennellään. niihin pitää asennoituu sit vaan eri tavalla.
 
Teen tota sun 3x4-->6x6 systeemiä etukyykyissä kahdesti viikkoon ja muuten menee hyvin, mutta noi kutoset tuntuu aivan helvetillisiltä. Ekat toistot ei paina oikein mitään, mutta happi tuntuu loppuvan. Olen yrittänyt sekä ottaa uudet hapet joka toiston jälkeen, että tehdä 3-4 toistoa samoilla hapella. Aina kuitenkin meinaa päässä alkaa sumentumaan ennen sitä kuudetta toistoa. Oisko tuohon jotain vinkkejä?

Todella hyvin muuten taas kerran pelittää tuo sun systeemi, raudat nousee jatkuvasti. :)
 
Penkissä käytössä 5x5 systeemi kaksi kertaa viikossa ja nyt maksimijaksolla toisella kierroksella penkki ykkönen ei nousutkaan vaan pysyi samana, kevyitä viikkoja on pidetty. Ensimmäisellä maksimiyrityksellä tulos parani 7.5 kg vanhaan verrattuna.
Kannattaisiko esim. vaihtaa vähäksi aikaa bodailuun vai esim. tehdä perusjakso uudestaan tuon uuden ykkösen pohjalta.

Ojentajat ovat selkeästi heikkokohta, maksiminostoissa hyytyminen tapahtuu n. 10 cm rinnasta. Auttaisiko esim pinnoilta nosto häkissä tähän?
 
Sanoppa mikä auttais penkissä irrotukseen, mulla on sairaan heikko irrotus, mutta vahvat ojentajat. Ojentajien puolesta tulis ainakin 5kg lisää maximiin, muttakun tuppaa nousemaan ehkä sen 5cm (puhutaan maximi painosta) ja jää siihen. Ja tällä salilla ei ole ketjuja jotenka niitä ei voi siis hyödyntää. Mulla oli 7 viikon raw venäläinen ohjelma, nyt olis semmoset 4kk aikaa tota irrotusta parantaa ja sitten teen uusiks sen ohjelman. Vinkkejä / liikkeitä ?
 
etukyykky on parempi. boksilta vaikka. mutta kyllähän se yleisheikkoutta on, ellei tanko irtoo.
 
jep. jos se lähtö on hyvin selkeesti huono, sit tietenki apuja. keskity tekniikkaan ja jalkojen työhön alussa.
 
en sen kummemmin. vastus siinä missä joku muukin. vaikka toki vaatii enempi välineen opettelua. se voi olla hankalampaa ku varsinainen vastustreeni. onhan noista kaikenlaisia hauskoja heilutteluvideoita tullu nähtyy.
 
etukyykky on parempi. boksilta vaikka. mutta kyllähän se yleisheikkoutta on, ellei tanko irtoo.

Niinkin, mutta kyllä lyhytkätisellä toi vedon irrotuson rakenteellinen ongelma, joka rassaa, vaikka muuten voimanpuutetta ei olisikaan.

Mut miten se sanotaan, et kaikkea ei voi saada syntymälahjanaan yhtaikaa : suuria sinisiä silmiä ja isoa ...jormaa.
 
rakenteellinen tai ei, ellei se rauta nouse maasta, kyseessä on voiman puute. ei siinä oikein välityksillä auta selitellä.

mulla on siniharmaat silmät ja jorma on ollu 186cm, nykyään 184cm :) hyväs kunnos ikäsekseen!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom