Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
p.ower: 1-jakonen on aika kovaa hommaa noin monella liikkeellä. modaisin sitä kyl selkeesti tyyliin penkki - kapea penkki - vinopenkki. eli liike hieman vaihtuu treenistä toiseen. toimis senkin takia, kun sun sali vaihtuu usein myös. voit sä vaihdella toistoja treenistä toiseenkin, jos massa on se juttu. mut enempi kannattaa ajatella sitä laajemmin, eli ei 4,6,8 vaan esim. 4-6 ja 10-12. sillon sulla ois selkeesti voimapohjasempi treeni ja sit bodailua toisessa. ykkösillä et kasvata lihaa, mutta ne kuitenkin voi tuoda sun perusvoimatasoihin hieman potkua ja siitä liha tykkää. sillon tällön, ku tuntuu, et kulkee, voit ihan hyvin käydä tekeen isompaakin romua ja perään sit ne perussarjat.

Jeah.. Eli jos kuvitellaan vaikka runkona olevan arnoldin G6, niin olisi tyhmää paahtaa samoilla toistoilla, samaa treeniä päivästä toiseen, vain painoja lisäillen.? Jos sen toteuttaa sitten esimerkiksi tuolla mainitsemallasi 4-6/10-12 tai 4-6, 12-15 ja 8-10 niin onko liikkeiden kierrätys säännöllisesti silti tarpeen vai riittääkö satunnainen kapeapena tai etukyykky antamaan riittävän muutoksen.? (lue. haluaisin pitää reenin mahd. yksinkertaisena, saisi keskittyä vain raudan nostamiseen.) luen juuri HST metodista joka ei ole kovin tuttujuttu mutta ilmeisesti porukoilla on hyviä kokemuksia siitäkin.

hyvää syksyn jatkoa..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tack. joo tyhmää ois se vallan. toistokierrätyksen käytössä ei niitä liikkeitä niin tarvi vaihdella.
 
Tänää kokeilin tehdä penkkiä vastaotteella, se ei käy tuohon kipeään kohtaan niin pahasti, ei ainakaan pienemmillä kuormilla, joilla kokeilin tänään. Minkäslaisia painoja pystyy vastaotteella tehtäessä yleensä penkissä siirtelemään? Tähän ei tietenkään ole yhtä oikeaa vastausta, mutta kysynpä kuitenkin uteliaisuuttani. Joku puhu, että vastaote olisi enemmän ojentaja liike, voisiko sitä kuitenkin käyttää myös normipenkin sijaan? Itsellä vasta kuukauden päästä ortopedille aika, ja sitten selviää vihdoin mikä tuossa hauiksen yläpään/rintalihaksen kiinnityskohdassa oikein on ja sen ajan aattelin tehdä vastaotteella, kun ei käy siihen.
 
ei se sen enempää ojentajaliike oo. anthony clark nosteli mokomalla otteella männäaikoina kohtuuromuja... kuhan meet ja kokeilet, etkä tääl kysele :)
 
Moro jto.

Jos mun voimaohjelman jako on Ma: Penkki Ti: Lepo Ke: Kyykky To: Lepo Pe: Kapeapenkki La: Maastaveto Su: Lepo, niin voiko noi kaikki liikket tehdä tällä samalla ohjelmalla :

"Perusjakso"
Week1 5*5*70
Week2 5*5*73
Week3 5*5*75
Week4 5*5*78
Week5 5*5*80

"maksimijakso 1"
Week6 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, 1*uusi maksimi?
Week7 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
Week8 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80

”perusjakso 2” Week1 max%
Week9 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83
Week10 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85
Week11 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85

”maksimijakso 2”
Week12-14 kuten max 1, week6 max%
Week15 maksimitesti.

Vai kannattaako joissain noista liikkeistä käyttää jotain muuta ohjelmaa? Jos kannattaa niin mitä?
 
en mä ohjelmaehdotuksia juuri täällä kommentoi niiden työläyden takia oli ne sit mun omia tai ei. periaatteessa voit tehdä nois kaikissa kyl. toki penkin ykkösen painottamiseks kapeessa ei kannata tehdä loppuvaiheissa niitä tiukimpia treenejä. sulla on tossa vain yks varsinainen kevyt viikko. missä muut? vkojen 12-14 sisältö ei avaudu. vai menee 6-8 vkojen tyyliin?
 
toimiiko mielestäsi tuo 3x4--->6x6 runko, jos valitaan pääliikkeiksi matala boxkyykky (5cm alle kisasyvyyden) ja maastaveto vetokumeilla? kyykyssä heikkous on pohjasta lähtö ja maastavedossa raudat tuppaa pysähtymään polvien seudulle
 
joo vkot 12-14 menee vkojen 6-8 tapaan, mutta painot lasketaan vkon 6 uudesta maksimista. ja pitäiskö mun laittaa johonkin väliin vielä toinen kevyt viikko?
 
bartbart: kaikissa painoharjoittelussa se toimii. yksinkertanen progressiivisuusideologia, ei muuta.

jrlaine: kyllä peruskaudella hyvä suhde ois 3:1 ja maksimikaudella tossakin näkyvä 2:1. apuja alussa enempi ja maksimeja hakiessa ei juurikaan. sullahan on tossa tollanen välimaksimipätkä, minkä jälkeen kolmen viikon uus peruspätkä. sen paikka voi olla hieman hankala, mutta jos et älyttömän tiukkoina noita tee, jää hyvin varaa ottaa uudetkin ykköset sit lopussa.
 
Sinulla kun on kokemusta eri tasoisten treenaajien valmentamisesta niin minkälaisia tulosparannuksia olen maksimikaudella nähnyt saatavan? Lähinnä mietin tilannetta että jos maksimi on ilman piikkailuja jo hyvin lähellä sitä mitä sarjat 6-12 toiston välillä antavat keskimäääräisesti/laskurilla, niin paljonko tuossa tapauksessa on varaa enää parantaa. Eli maksimi ei ole huono tai hyvä lähtökohtaisesti.
 
kyllähän niiden selkeesti pitäs siitä vielä nousta. jos aatellaan et 4kk peruskauden lopussa oleva vitosmaksimi ois laskennallinen 85%, pitäs siitä vielä joku 5-10% ottaa enempi irti. eli jos tulee peruskauden lopussa 5*200 ja laskennallisesti sillon siis 235 kg. 2kk maksimikauden lopussa vois olettaa, et ykkösenä tulis joku 245-260.

näitä lukuja nyt ei missään nimes pidä ottaa jonain selkeinä ohjenuorina ja jos ei tollai kehity, on menny kaikki pieleen. nää on semmosia juttuja, mitä oppii monien vuosien ajan itteensä ja muita seuraamalla. mutta varsinkin sitä ittee, et oppii omasta piikkautuvuudesta, maksimiherkkyydestä, palautumisesta jne jne... joka tapauksessa noi laskurit kannattaa unohtaa pitkissä sarjoissa. aika harvalla joku kasikaan enää ennustaa mitään kovin tarkkaa tai ainakaan treenien kannalta tarpeellisen tarkkaa. ykkönen on se mikä sit joskus ykkösenä nostetaan.
 
Mulla on maastavedossa (normaali, ei sumo) sellainen tekniikkavirhe, että nosto lähtee "perse edellä". Jalat siis pyrkivät suoristumaan ensin, jolloin työ tapahtuu enemmän selällä. Mulle on neuvottu, että pitäisi keskittyä pitämään takareidet tiukemmin jännityksessä, mutta ei tuo ole oikein auennut. Pikkupainoilla tuntuu homma toimivan, mutta heti kun vähääkään joutuu nostamaan, palataan välittömästi entiseen. Olisiko sulla tähän jotain vinkkiä?
 
Mulla on sama ongelma ku vornalla, eli mave menee todellaki aivan helvetisti selälle, johtuen siitä että oon aina tehny kaikki vedot kovaa ja kyykyt nössöillen, eli varsinkin etureidet on aivan paskaa. Eli kova mave lähtee jalat melkeen lukossa ja selkä vaaterissa.

KYSYMYS: Kannattaisiko mun vaihtaa sumotyyliin, jotta saan pakotettua vedon enemmän jaloille?
 
vorna: hätäilyähän tossa on myös. heikot etureidet. lonkka ja polvi pitäs kyl ojentua yhtäaikaa. vähä kuormaa pois ja sit paremmalla tekniikalla. pidemmällä tähtäimellä tulee nouseen enempi rautaa.

fail: tee esim. etukyykkyä boksille vedon avuksi. sumossa on ihan muita ongelmia edessä, ettei se autuaaksi tee välttämättä.
 
Morjesta taas, tällä kertaa olisi muutamamasta venytyksestä kyse. Meikäläisellä ei luonnistu painonnostotyylinen/otteellinen etukyykky ollenkaan. Toinen ojentaja, forkut ja olkapäät kiristelee vastaan ja oonkin yrittänyt venyttää siten, että painoa tankoon ja etukyykkyasentoon ja kaveri työntää kyynärpäitä ylöspäin kohti 'oikeaa' asentoa. Asento ei taivu kotona esimerkiksi venyttelykepillä, joten olisiko joitain harjoitteita joilla noita jumeja pystyis venyilemään kotosalla?
 
Aiemmin olen tehnytkin, mutta nyt olis tarkotus yrittää painonnostoliikkeitä ruveta vääntämään. Tempauksen oon jo hyvälle mallille saanu.
 
Nyt aattelin kysyä lähinnä tuosta maksimipiikkailusta. Edellisestä maksimista rapiat 2v, ja sen jälkeen ollu taukoja ja aina kun pystynyt niin parin kuukauden treenjä tyyliin 5*5*. Nyt aattelin kokeilla jossain välissä jonkin sortin ykköstä, niin riittääkö nytkin se 3-4 viikon ykkösten ottaminen hermottamiseksi, vai pitäiskö nyt hinkata enempi noita kovia ykkösiä ku näinkin pitkä aika edellisestä ykkösestä? Ja ennen jaksoin ottaa vielä torstaina lankulta uuden maksimin kun maanantaina oli edessä penkkimaksimi. Monta sarjaa ja millä alueilla suosittelisit tekemään ojentajatreenin torstaina, kun maksimiotto heti maanantaina? Sellaista kevyttä pumppailua jollain 70-75% painoilla?
 
kyllähän ne sormet sinne alle sit pitää saada. venyttely on aika rankkaa, mut säännöllisesti tehtynä kyl tuo tulosta. pitkää sarjaa ja usein. ei se kauheen fiksua oo, mutta laji vähä vaatii kyl.

thepala: ton mittanen piikkailu on ihan ok noin pitkän paussin jälkeen. ota vaikka sit uusiks lyhyempi 2kk perusvoimailupätkä ja sit uusiks. en näkis syytä miksei kannattas hakee niitä maksimeita ihan säännöllisesti, eikä noin harvoin. älä nyt mitänä ojentajatyhjennyksiä tee, jos penkkimaksimeja haet.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom