Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko jto:lla heittää vinkkiä jalkapainotteiseen reeniohjelmaan. Miten kannattaisi toteuttaa? Liikkeet, toistomäärät jne...Mulla on jalat selkeästi heikoin lihasryhmä ja nyt ajattelin että jos kokeilisi jaloille painottuvaa treeniohjelmaa esim. 4-6 viikkoa.

- - - Updated - - -

Oisko jto:lla heittää vinkkiä jalkapainotteiseen reeniohjelmaan. Miten kannattaisi toteuttaa? Liikkeet, toistomäärät jne...Mulla on jalat selkeästi heikoin lihasryhmä ja nyt ajattelin että jos kokeilisi jaloille painottuvaa treeniohjelmaa esim. 4-6 viikkoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
4-6 viikossa ei saa aikaan kyllä juuri mitään erikoista. et kertonu mitään sun voimatasoista yleisesti (penkki, leuat, veto, kyykky...). kyllähän noi koivet kasvaa, kun kiloja tulee lisää. en mä nyt ihan hatusta tähän lähe mitään ohjelmia heitteleen, mut jos nyt teet jollain kilolla esim. 2*8. oletan ja toivon et se on selkeesti suurempi romu ku penkissä. sit jos teet jääkaapista sun parhaan kaverin ja saat 10kg sitä 2*8 rautaa suuremmalla romulla tammikuussa 4*12, voit olla varma, et koivet on kasvaneet.
 
4-6 viikossa ei saa aikaan kyllä juuri mitään erikoista. et kertonu mitään sun voimatasoista yleisesti (penkki, leuat, veto, kyykky...). kyllähän noi koivet kasvaa, kun kiloja tulee lisää. en mä nyt ihan hatusta tähän lähe mitään ohjelmia heitteleen, mut jos nyt teet jollain kilolla esim. 2*8. oletan ja toivon et se on selkeesti suurempi romu ku penkissä. sit jos teet jääkaapista sun parhaan kaverin ja saat 10kg sitä 2*8 rautaa suuremmalla romulla tammikuussa 4*12, voit olla varma, et koivet on kasvaneet.

Penkki ykkönen 120kg, Oisko leuat 20kg lisäpäinolla 5krt. (omapaino 78kg), MAVE 150kg 10krt., syväkyykky 120kg 6-8krt. Ois kuitenkin intoa tehdä pikkusen jalkapainotteista reeniä esim. 2 kertaa viikossa jalat...ei viittis kuitenkaan kuitenkaan mennä perse edellä puuhun...

- - - Updated - - -

4-6 viikossa ei saa aikaan kyllä juuri mitään erikoista. et kertonu mitään sun voimatasoista yleisesti (penkki, leuat, veto, kyykky...). kyllähän noi koivet kasvaa, kun kiloja tulee lisää. en mä nyt ihan hatusta tähän lähe mitään ohjelmia heitteleen, mut jos nyt teet jollain kilolla esim. 2*8. oletan ja toivon et se on selkeesti suurempi romu ku penkissä. sit jos teet jääkaapista sun parhaan kaverin ja saat 10kg sitä 2*8 rautaa suuremmalla romulla tammikuussa 4*12, voit olla varma, et koivet on kasvaneet.

Penkki ykkönen 120kg, Oisko leuat 20kg lisäpäinolla 5krt. (omapaino 78kg), MAVE 150kg 10krt., syväkyykky 120kg 6-8krt. Ois kuitenkin intoa tehdä pikkusen jalkapainotteista reeniä esim. 2 kertaa viikossa jalat...ei viittis kuitenkaan kuitenkaan mennä perse edellä puuhun...
 
oon tehnyt kerran viikossa kyykkyjä boksille. tai oikeammin penkin päälle, kun salilla ei boksia ole. tuossahan ei todellakaan pääse tarpeeksi syvälle, varmaan jään jopa "reidet vaakatasossa"-kyykyn syvyydestä jokusen sentin. olisiko siis järkevämpää tehdä nopeusliikkeeksi stoppikyykkyä syvältä? mihinkään oman laatikon kasaus + mukanakantoprojektiin en oikein taida jaksaa ryhtyä...

voisi tietysti nätisti kysellä salilla, että olisiko jonkinlaisen boksin hankinta mahdollinen. tosin tuolla ei kukaan muu tee kyykkyjä boksille, eikä voimailuhenkisiä kyykkyjä juuri muutenkaan.
 
oon tehnyt kerran viikossa kyykkyjä boksille. tai oikeammin penkin päälle, kun salilla ei boksia ole. tuossahan ei todellakaan pääse tarpeeksi syvälle, varmaan jään jopa "reidet vaakatasossa"-kyykyn syvyydestä jokusen sentin. olisiko siis järkevämpää tehdä nopeusliikkeeksi stoppikyykkyä syvältä? mihinkään oman laatikon kasaus + mukanakantoprojektiin en oikein taida jaksaa ryhtyä...

voisi tietysti nätisti kysellä salilla, että olisiko jonkinlaisen boksin hankinta mahdollinen. tosin tuolla ei kukaan muu tee kyykkyjä boksille, eikä voimailuhenkisiä kyykkyjä juuri muutenkaan.

Sori väliin huutelu, mutta tuo vajaa boksi on aika huono idea, myöskin polville, kun nosta kuolettuu juuri pahaan kohtaan. Olen nähnyt joidenkin videoissa lyövän kasan isoja kiekkoja torniksi, saa aika tukevan "boksin" varsinkin kumitetuilla kiekoilla. Varmista vain että muillekkin riittää painoja jos noin teet :)
 
Sori väliin huutelu, mutta tuo vajaa boksi on aika huono idea, myöskin polville, kun nosta kuolettuu juuri pahaan kohtaan. Olen nähnyt joidenkin videoissa lyövän kasan isoja kiekkoja torniksi, saa aika tukevan "boksin" varsinkin kumitetuilla kiekoilla. Varmista vain että muillekkin riittää painoja jos noin teet :)
Joo tuota oon harkinnut, mutta vielä ei ole pää kestänyt moista värkkäilyä...Siinä on vielä sekin, että kun teen harvaan tahtiin noita nopeustreenejä niin penkin/boksin siirtää aika näppärästi salin ainoalta kyykkypaikalta tarvittaessa sivuun mutta tuo levyläjä on vähän pahempi rasti.
 
Onko Kevyet viikot salilla kannattavia?

Olen nyt reilu pari vuotta salilla treenannut ja ajattelin huomisesta alkaen pitää kevyen viikon.

Kuinka suuria painoja suosittelet? Olisko n 70% sarjapainoista hyvä ?
 
Kevyet viikot on edellytys jatkuvalle kehitykselle. Pidin viime viikon ihan sluipailuna kun kevyetkin olleet pidempään semikovia (isoja painoja ja volyyymi alas), niin tällä viikolla rauta on painanut pirusti. Eli totaali tekemättömyys/pienillä painoilla heiluminen voi viedä terävyyttä pois ekalta kovalta viikolta.

Oma kysymys:
Mikä on koroke vedon (siis itse korokkeella seisten) funktio? Irrotuksen parantaminen? Itselläni tekniikka pysyy hyvänä mavessa ihan voimien rajoillekin vietynä vielä polven altavedossa, mutta lattialta voimaloppuu jaloista ensiksi, ja johtaa selkävetoon. Sanoit että se on etureisienkin heikkoutta (heikot jalat minulla on), mutta sitä varten teen jo eri päivänä takakyykkyä, sekä perään syvä etukyykkyä stopista. Jalkojen palautuminen on jo nyt mm. juoksun takia aika kortilla, niin toi koroke veto pitäisi sijoittaa kyykyn jälkeen tai korvaamaan vetoa välillä (jota en haluaisi tehdä).
 
Osaatko JTO kertoa noeuspenkissä yleisimmin tehtyjä virheitä? On tullut tehtyä kyseistä liikettä kumien kanssa ja ilman, mutta aina on tullut kipuja olkapään etummaiseen lohkoon. Olkapäät on kuitenkin muuten suht terveet.
 
xjanix: noi ohjeet isompiin koipiin tossa yllä. isoja perusliikkeitä, kyykky kun on esim. 10*150 ne on myös isommat.

jmp75: penkit on ok, jos syvyys piisaa ja tollanen hieman korkee vois olla parempi kyl myös voima-apuna. noston kuolettuminen "pahaan kohtaan" myös auttaa sitä noston heikkoo kohtaa, mikä useilla ei oo siellä alhaalla, vaan siinä puolikyykyn paikkeilla. leokon kumilevyjä ei kovin montaa tarvi, et on mittasyvyysboksi. nopeustreeniksi käy ihan hyvin dynaamisetkin kyykyt, ei stoppailevat. iskukyykyt myös hyvin. ne vaan pitää olla hyvin ahllussa, ettet mee rikki.

puntti-pena: noi geelit ja sprayt on melkolailla turhia. spray on ok ihan pinnallisissa vammoissa, mut muuten aina oikee jää. ennaltaehkäsevä semmosta on hyvä käyttää mm. niveliin aina treenin jälkeen. 15-20 minuuttia on aika ok aika. pari tuntia paussia ja vaik uusiks.

jukke: mä ohjelmoin joka lajin fysiikkatreeneihin aina myös kevyempiä jaksoja säännöllisesti. yleisin rytmi on 3:1. raudat riippuu kovien viikkojen rasituksesta, 60-85%. totaalilepoa en kannata juuri koskaan.

metallica: jos se palautuminen on ongelma, sit sun pitää miettii, mikä on päälaji. toki punttiakin voi annostella tietyillä kausilla enemmän ja jättää sitä päälajia hieman kevyemmälle. korokevetoo en ite juuri kellekään käytä. sillonkin se vois olla tosi matala. 3-5cm ja polvia enempi tangon yli. etukyykky stopilla tai penkille on hyvä apu sekin.

slayer: lajinomaisuus on se tärkein ominaisuus nopeustreeneissä. kumeilla se nostosuunta voi olla hieman eri ku normipenkissä ja sen takia siirtyy hieman liikaa olkapäälle. sehän ei sinänsä haittaa, jos niihin DOMSit tulee, mutta jos se on vammakipua, sit aina eri.
 
No niin nyt kävi kuten pelkäsinki eli ryssäpenkin jälkeen täysin voimaton meno penkissä. Kertauksena: otin ryssän neljännellä viikolla 4x4x117,5 ja maksimin 135, jonka jälkeen viikon kevennetty. Ajattelin sitte, että lasketaan uudelle kaudelle painoja ja lähetään "kevyesti" liikkeelle tekemällä 4x4x112,5. No sehä painaa ihan perkeleesti ja nyt kolmatta viikkoa noita nelosia, eikä minkäänlaista eteenpäinmenoa. Pikkuraudatki tuntuu ihan järkyttävän raskailta. Aika hukassa on mies nyt ku ei tiiä, mistä lähtis rakentamaan uutta kuntoa. Hieman vituttaa tällanen totaalinen luhistuminen. :)

Pitäsköhä mennä prosentteina alle 80%?

- - - Updated - - -

No niin nyt kävi kuten pelkäsinki eli ryssäpenkin jälkeen täysin voimaton meno penkissä. Kertauksena: otin ryssän neljännellä viikolla 4x4x117,5 ja maksimin 135, jonka jälkeen viikon kevennetty. Ajattelin sitte, että lasketaan uudelle kaudelle painoja ja lähetään "kevyesti" liikkeelle tekemällä 4x4x112,5. No sehä painaa ihan perkeleesti ja nyt kolmatta viikkoa noita nelosia, eikä minkäänlaista eteenpäinmenoa. Pikkuraudatki tuntuu ihan järkyttävän raskailta. Aika hukassa on mies nyt ku ei tiiä, mistä lähtis rakentamaan uutta kuntoa. Hieman vituttaa tällanen totaalinen luhistuminen. :)

Pitäsköhä mennä prosentteina alle 80%?
 
venkkupenkku on aika määrällinen juttu, ettei kauheesti pitäs raudat tippuu varsinkaan sillä alueella, millä on just pari kk treenattu. eli hieman yli varmaan sulla on treenit menneet kuitenki. otas nyt tohon ihan muuta hetken aikaa. nosta toistoalue sinne bodailuun hetkeks ja yritä saada aikaan vaikka muutama kasi 110:lla tms.
 
Onko lihastasapainon ja vammaehkäisyn kannalta tärkeää sisällyttää vain perusmoninivelliikkeet kyykky, mave, penkki, pystäri, leuanveto ja kulmasoutu variaatioitta sisältävään punttitreeniin myös jonkinlainen jalankoukistustus, kun nuo liikkeet eivät taida juuri kehittää takareiden lyhyttä päätä? Joku tosin sanoi oikein tehdyn romanialaisen maven kehittävän sitäkin hyvin.

Entä jos em. liikkeistä karsitaan kulmasoutu ja tilalle laitetaan raakarive - aiheutuuko yläkroppaan huomattavia epätasapainoja kun varsinaista olkaluun ulkokiertoa ja lapojen "retraktiota" ei ole (oletetaan että leuat tehdään asiaa sen kummemmin ajattelematta)?

ps. millasta musiikkia kuuntelet :D
 
Onko lankkupidolle hyvää vaihtoehtoista raskasta staattista vatsaharjoitusta? Kysyn, koska isot painot on melko hankala saada yksin selkään ja aina ei ole treenikaveria
 
Mulla olis takareidet niin pirun kireät, että kun kyykkää tai vetää maasta menee selälle ihan liikaa. Sen takii oon joutunu vaihtaa kyykyn boxi kyykkyyn, koska ei tarvi laskeutuu niin alas nimittäin mitä alemmas laskeutuu sitä enemmän mulla menee selälle. Lähteekö kireys pelkällä venyttelyllä vai pitääkö mennä tilaa hierojalta aika ?
 
annikki: kyllä esim. maastaveto variaatioineen kehittää koko takareittä. vaativuutensa takia kyl aikalailla kaikki lihaksia kehossa :) toiseen kysymykseen vastaus on, että lihasepätasapainot tuppaa nekin muodostuun suht yksilöllisesti. painonnostajilla ei juuri oo kulmasoutua ohjelmissa, mutta lapojen lähentäjät on kunnossa. en näkis, et on ajatusta siinä, että tehtäs mitään liikettä "sen kummemmin ajattelematta".

mä kuuntelen hieman fiiliksen mukaan kaikenlaista, paitsi en iskelmää, sopraano-oopperaa jaaa...ehkä melodianollaa örinämetallia :) hyvää musaa on usein semmonen missä on iskua.

beginner: lankut on staattisen vatsapitelyn helpoin perusliikkumattomuus. kokeile samaa vasen käsi ja oikee jalka käsipallojen päällä ja vapaat raajat sivuille. noin alkuun ;)

sakke: tekniikkavika. laita video. kuvaa polven korkeudelta hieman etuviistosta. ei tarvi hierojaa eikä välttämättä venyttelyäkään.
 
Tää ei liity tänne, mut oot kertonu että sulta voi kaikkee kysyä, niin:

Mitä jos haluaa kehittyä oluen juonnissa, kannattaako ottaa esim 3 viikkoa kovaa, sitte kevennys, jolloin vain mietoja oluita/vettä paljon. Sitten neljännen viikon lopussa testi ?

:)
 
joku modattu 2-jakonen vois toimia hyvin. esim.
1: nelosta
2: kolmosta
3: nelosta, mut erilaista ku 1-treenis, esim. jos lapparia ekassa, tässä koffia tai jopa jotain tsekkiläistä. älä muuttele liikaa kuitenkaan, ettei tuu liika rankkoja ärsykevaihteluita.
4: kolmosta, mut erilaista ku 2-treenis

määräpohjanen peruskausi kyl tuo tulosta suurimmalle osalle. vaikee sanoo, miten paljo aluksi kannattaa ottaa, se on niin yksilöllistä. 3:1 -rytmi on suht ok peruskaudella. kato et vaihtelet sit noita merkkejä myös, ettei tuu tasanteita. lisää määriä toi kolme viikkoa. esim. alussa 8 pulloo päivässä 4 päivänä viikossa ja sit loppuvaiheessa esim. 15 pulloa 5 päivänä viikossa. nää on nyt sit ihan hypoteettisia määriä. kehitystä kunkin kohdalla ei voi ennustella kovin tarkasti. no niin... sit iisimmin neljännen alku ja loppuviikosta testi. 2-3 kk panostat tohon määrään ja sit vaihdat ainaki hetkeks tehoon. mahdollisimman paljon kerralla, mut hieman harvemmin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom