Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
noi on panostuskysymyksiä. jos haluu kehittyä, pitää olla mielessä se, mitä oikeesti haluaa.
 
Tossa ois taas puuhastelua huonolla kuvanlaadulla:

https://vimeo.com/53967591

Mitään kommenttia? Itestä nyt tuntuu et rupee pääseen jyvälle pikkuhiljaa.

Sit tosta kyykkäilystä; eli painonnostohommahan perustuu aika pitkälle siihen ja itellä jalkareenit oli retuperällä vuosia, niin millä periaatteella sieltä kannattais lähtee nousemaan? Oon nyt tehny suurinpiirtein sun "painonnosto-ohjelma"-ketjuun pistämän ohjelman liikkeiden mukaisesti(en nyt ihan orjallisesti oo sitä noudattanu), ja kyykkypohjaa oon lähteny rakenteleen 3*4 ->6*6 -progressiota mukaillen. Onks järkee? Kinttuihin mahtuis kyllä lisää lihaakin aiemman jalkareenin laiminlyömisen johdosta, eli jotain bodailusarjoja valiin? En nyt siis kaipaa tarkkaa ohjelmaa, vaan lähinnä sellasta perusideaa, minkä pohjalta lähtee rakentelemaan. Luulen pystyväni sen mukaan menemään omaa kroppaa kuunnellen.
 
niin tuntuu. hieman ajoitusongelmia jne, mutta ei mitään tuhoisaa. yleisesti aatellen näyttää ihan ookoolta. kyykkytreenin suhteen vastaus on: on järkee. voi siel olla pidempääki sarjaa lopussa 1-2 kpl aina joskus, mutta jos tuntuu, et etenet ok, eihän siin mitään.
 
ei kauheen eeppistä. isä käytti sitä lonkkakipuihin 10v sit ekaa kertaa ja ite oon käytelly about 9v enemmän tai vähemmän säännöllisesti. kieltämättä aika älytön määrä urheilijoita ja muitakin käyttää tota vempainta joku suoraan mun tai puskaradion vihjeen mukaan. taisin törmätä jossakin fysioterapiasivuillakin tohon joku vuosi sitten :)
 
Mikähän mahtaa olla vikana penkatessa minikumi ranteiden ympärillä saa aikaan "jäykän" ja jykevän tuntusen asennon mutta ilman kumia ei tunnu samaa tunnetta saavan.
Myös nostot tuntuvat kumi ranteiden ympärillä huomattavasti nopeammilta.

Kummassakin tyylissä tulee mielestäni puristettua käsiä yhtä tiukasti tankoa vasten ja revittyä tankoa poikki.
Voiko ero olla jonkun selän lihaksiston jäädessä jännittymättä ilman kumia ranteiden ympärillä?
 
en ihan päässy kii, missä noi kumit on. ihan rannesiteiden tapaan? vai penkkipaitaa simuloiden?
 
Vetämässä ranteita yhteen.

Tuohon tapaan:
Band-between-arms.jpg
 
Päädyin ottamaan etukyykyn syvältä (pikku stoppi) maven jälkeen. Varmaan 3x4-> 6x6 ok siihen?

Mitä mieltä olet näistä missä sarjat tehdään tavallaan nurin kurin, eli 3x8 sijasta 8x3? Tuli lähinnä mieleen kun ilmeisesti etureidet ovat se oma (selvä) heikkous, niin tekniikka pysyy monesti hyvänä ekat toistot (takakyykky, mave), ja sitten tietysti sarjan edetessä (rehellisesti sanottuna puolessa välissä sarjaa) tekniikka ei pidä niin hyvin kun ei poweria riittää toisaalla ja toisaalla ei. Eli saataisiin silti paljon töitä lihakselle mutta intesiteetti sarjassa olisi sen verran maltillinen (ei nyt esimerkissä millään kasin sarjapainolla mutta ei max kolmesellakaan) että liike olisi tasapainoinen vielä, kenties tekniikka siitä paranisi samalla. Takakyykyssä siis menee julleksi ja maasta vedettäessä jalat suoristuu raudat melkein lattiassa, mutta ei ole tekniikka virhe kun ekat toistot on vielä hyvällä tekniikalla, ero ekalla ja vikalla toistolla melkonen. Mavesta tänään 4x4x190kg ja perään 3x4x90 etukyykky (atg) ja yhtä tiukat sarjat (joskus mennyt kyllä 3x4x100 tuoreilla jaloilla) :) Takaa paras sarja 7x130kg joskin voimannostosyvyydestä.

Ja ylempään penkki kysymykseen: muistaakseni Dave Tate opettaa penkissä juuri ajattelemaan niin kuin koittaisi katkaista tangon vääntämällä, eli käsiä jännitetään toisiaan kohti samalla kun nostetaan. Kuminauhoillahan samanlaista lihasjännitystä on pakko tehdä.
 
jusba: joo eli penkkipaitasimulaatio. ihan hyvin voi olla, että selän osuus jää hieman vajaaksi, mutta sekin on paljo kii siitä, miten esim. kyynärpäät liikkuu noston aikana. se jäykkä fiilis ton kumin kans on ihan selkeesti perusteltua. se keventää aikalailla ja helpottaa ojentajian hommaa.

metallica: etukyykky stopilla ok. 3*8 on perusvoimaa ja 8*3 maksimia olettaen, et kummassakin on suht tiukat sarjat.
 
Ostin semmosen tasapaksun vyön joka on aika kova, niinku ne yleensä ruukaa ollakkin, nii oisko jotain niksiä millä sitä saa jonnin verran pehmennettyä esim. vääntelemällä, saunassa lämmittämällä tms?? Vai onko se vaan niin että ajan kanssa pehmenee? Ja sitten vielä että onko vyön pikalukko sallittu ipf sääntöjen alaisuudessa? Eli siinä on ne kaks piikkiä vähä niinku yhdessä.
 
Moro. Olisi tarkotuksena 7 viikon päästä käydä kisaamassa ensimmäiset voimanostokisat. Ja raakana. Tähän asti oon reenaillu pääliikkeitä käytännössä kuukaus kaseja 3x8 kuukaus vitosia 5x5 ja pariviikkoa kakkosia/kolmosia joka liikkeessä. Joka viikko oon pyrkinyt lisäämään painoja liikkeisiin. Oon miettinyt, miten viimeiset 7 viikkoa käytän ja mielessä ollut tuo voimaharjoittelun abc treeniohjelma lyhennettynä ja hieman modattuna Eli olen yhdistänyt perus ja maksimikuntojaksot tähän tyyliin.

Viikko 1. 5x5x70%
Viikko 2. 5x70, 72,5, 75, 72,5, 70%
Viikko 3. 5x70,75,80,75,70%
Viikko 4. 3x4x75% 5x4x85%
Viikko 5. 2x3x80% 2x2x95%
Viikko 6. Alotusrautojen testaus viikko
Viikko 7. Kisaviikko

Nuo olisi siis raskaanpäivän mukaiset prosentit. Kyykylle ja penkille ajattelin ottaa toisen kevyen päivän jolloin painot olisivat 4x4x50-60%
Tuossa laskeskelin ohjelman mukaiset painot treeniviikoille ja osa painoista näyttää kevysiltä. Esim. tämän hetken kyykkymaksimi on luokkaa 185 ja tuossa esim 70% maksimista olis 130kg ja 75% olis 140kg kuitenki oon ottanu raakana kyykyssä vitosen 155 kilolla ja siteillä 165 kilolla. Niin mieleen tulee että kehittääkö tommoset 70-80% painot todellakin maksimia. Mitä olet mieltä ohjelmasta? Muokkaisitko sitä jotenkin? Käykö tuo sama ohjelma vetoonkin vai tulisko siinä vähentää sarjamääriä? Vedossa hämmentävää on minulla ollut että vaikka olen ottanut parhaimmillaan tiukan 5x195kg. On maksimi ykkönen silti 210-215 luokkaa, eli suhteessa melko huono.
 
Onko kevyt viikko hyvä vetää kokonaan ilman salia vai esim 60% normaaleista sarjapainoista? Kummatki tyylit ovat aika suosittuja, niin kumpaa mieltä sinä oot?
 
nayb: hakkaa, vasaroi, vääntele, siedä... kevyellä viikolla täyslepo on aika huono vaihtoehto. tuppaa monilla kroppa hieman nukahtaan. kevyemmät treenit parempia tekniikallekin. kevyen viikon rasitustaso määräytyy täysin edeltävien viikkojen kovuudesta. joskus enempi lepopäiviä ja vain iisiä herättelyä, joskus määrät alas, mut suht terävääkin treeeniä.

figoh: otas huomioon, et tossa mallissa meet 6 vkoa kovaa ylöspäin ja sen perään ois kisa. kyl kevennys esim. 4 ja 5 vkojen välis tekis hyvää. kevyet romut kovilla tehoilla kehittää räjähtävyyttä ko. liikkeessä.
 
Kuinkas tuo lattiapenkki korreloituu normipenan kanssa? Meinaan kun tein ykkösiä 140,150,160 ja 170:llä, en päästäny ilmoja pois, mutta pysäytyksillä tein nuo. Rauta painoi käsis, mutta suht kevyesti tulivat. Jos esim saa lattiapenast 1*170 ni paljon yleensä joutuu romuja tiputtaa normipenaa tehdes? Ainaki luulis sen rinnaltalähdön paranevan noilla tehtäessä.
 
paljo kii oteleveyksistä, käsien pituudesta, treenitaustasta jne jne... en mä tohon mitään standardeja sano nyt. jotku saa lattiaversiosta enemmän, jotku vähermmän.
 
vaihtele. paineet veks, paineet päällä, stoppi, leijutus, pelkkä hipasu, eri oteleveydet...
 
Onko penikoiden (jalassa) hoitoon hyviä kikkoja? Juostessa rupiaa joskus urputtaa.
Hieronta, venyttely, kylmä-kuumahoito ja autonkiillotuskone?

Minkälainen lämppä ennen pikajuoksu harjoittelua?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom