Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
nostin maksimiksi mavessa huhtikuussa 230kg, paras sarja kaksi viikkoa ennen tuota 3x200kg. vedin kolme viikkoa sitten sarjan 6x195kg (aloitin treenaamaan keväällä Wendlerin 5/3/1-ohjelmalla) ja kevyen viikon jälkeen alotin maksimipiikkauksen treenillä 1x180kg 1x200kg 1x220kg 5x190kg. tänään yritin lisätä viime viikon rautoihin 10 kiloa, tuo kovin ykkönen eli 230kg jäi polviin mutta kuitenkin sain vedettyä sen jälkeen 5x200kg. miten mielestäsi olisi järkevää jatkaa piikkailua tästä eteenpäin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joku pieni ylitreenaushan sulla tossa on, ku sarjat kuitenki kehittyny ok. veikkaisin hieman liika tiukkaa alotusta tohon piikkailuun. voi myös olla et se sun heikko kohta on aiemmin ollu muualla.
 
joo aika hassua. alunperinhän mä lähdin tällä nimimerkillä kirjotteleen, ku en viittiny roinaforum- nimiselle saitille omalla lempinimellä kirjotella. jto- nimeehän musta ei kukaan muu käytännössä käytä/tunne ku pakkis. eipä sillä väliä. treenaaminen aiheena kiinnostaa kohtuudella. on takana ainakin joissain tapauksissa pieni pedagoginenkin ote :) tää on ehkä mun tapa tehdä hieman juniorityötä, kun en niin kenttien laidoille ehdi.
 
Moi!

Alotin tossa penkkaamaan pitkästä aikaa voimannosto mielessä. Painoo on 78kg, pituutta 183 ja ikää 18. Penkkiä olen treenannut kerran viikkoon 4x6 systeemillä ja tavoitteena oli saada 3kpl 15kg limppuja kummallekkin puolelle tankoa eli 110kg. Penkki ykkönen jumittui sitten 95 kiloon ja päätin mennä käymään PT:n luona oppimassa penkki tekniikan. Sarjapainot nousi oppien myötä 4x6 systeemissä 12,5 kiloa 80->92,5kiloon vajaassa 2 kuukaudessa ja penkki maksimi 95->110 kiloon :dance: Nyt tavoitteena on sitten nostaa 140kg eli lisätä vielä yhdet 15 kilon limput tankoon. Tavoite voi kuulostaa hullulta mutta uskon pystyväni siihen nyt tekniikan opittuani. Kapeen penkin ennätys mulla oli 105kiloa vielä 2 kuukautta sitten kun normi penkkiä nousi 95 kiloa nyt en ole kapean penkin ykköstä kokeillut. Kahdeksassa kuukaudessa olisi tarkoitus päästä mahdollisimman lähelle tuota 140 kilon painoa ja jos hyvin menee nii jopa yli :P Nykyinen treeniohjelmanikin toimii mutta miten pitkään. Eli jos löytyisi jonkinlaista treeniohjelmaa, erikoistekniikoita ja vinkkejä nostamaan tuon penkki tulokseni himoitsemiini kiloihin olisin hyvin mielissäni :) Uskon että sinun kokeneen voimannostajan avulla saisin kehitykseni maksimoitua parhaiten. Ketjut, kuminauhat ja muut härpäkkeet on saatavilla penkki paitaa lukuunottamatta eli luultavasti kaikki erikoistekniikat on toteutettavissa. Olen huomannut että negatiivinen osuus vie mulla paljon voimia ja täten rinnalta lähtö on heikohko.

Tässä vielä nykysen treeni ohjelman rinta, ojentaja ja hauis päivä

Penkki: 4 sarjaa 6-8 toistoa

Ristikkäistaljapunnerrus: 4 sarjaa 12-15 toistoa / Pec-dec 4 sarjaa 15 toistoa

Ranskalainen punnerrus: 4 sarjaa 12 toistoa

Pushdown narulla: 4 sarjaa 12-15 toistoa/ Pushdown tangolla, vastaotteella: 4 sarjaa 15 toistoa

Hauiskääntö istuen 3 sarjaa 10 toistoa tasatahtiin ja heti perään 10 toistoa vuorotahtiin. / Hauiskääntö mutkatangolla scott-penkissä: 4 sarjaa 15 toistoa

Tuplahauis ristikkäistaljassa: 4 sarjaa 12-15 toistoa

Kiitos etukäteen! :)
 
On tullut testailuta kuminauhoja kapeaan penkkiin. Kätevät vermeet, kun ei tarvi edes ottaa kuin kämmenen verran kapeammalta ja ojentajat paukkuu. Miten noiden kanssa tulisi laskea kuorma, jos niitä käyttää nopeusreeniin? Target on 6x2x80%, ladonko limppua tankoon sen verran että yläpäässä kumit + rauta on juuri sen 80%?
 
"hieman"... Ylivoimaisesti paras ketju koko pakkiksella! Ainoastaan Fuxin treenipäiväkirja pääsee edes lähelle samaa tasoa.

Pakko kompata. Todella suuri kiitos jto:lle.

Ja tietysti meidän IFBB PRO:lle.
 
mikou93: en ole kokenut voimanostaja. oon kokenut valmentaja. aika paljon vaadit. tollasia ohjelmia ei valitettavasti tällai nettiajalla viitsi väsätä. se on aika aikaavievää hommaa ja en viitsi huonoja tehdä. henkilökohtasia ohjelmia teen kyllä edelleen. en pidä sun tavoitteita mitenkään pahoina. miten sulla voi olla kapee penkki noin paljon parempi (105 - 95)?

pates: älä yritä ees laskee kummareilla mitään venäläispenkin 6*2*80%, mihin toi selkeesti viittais. nopeustreeneissä tehon tulis aina olla se 101%, joten siihen tulee saada muuntelua määrissä ja kiloissa sen mukaan aina, miten se homma etenee. nopeuden kehityksen tulis olla mitattavaa ja siihen paras väline on videokamera aikakoodilla. sillon pystyt selkeesti todentaan sen yli 90% maksimikuormillakin tapahtuvan kehityksen. jos sulla on vain yläosassa se kummareilla säädetty 80%, ei se alhaalla oo juuri mitään.
 
Minkäslaista pyramidi treeniä suosittelet bodaukseen käytettävän? Jossain aikasemmilla sivuilla tais jotain tästä olla muttei pikaisesti löytynyt. Eli normaali pyramidi,nouseva pyramidi vai laskeva? Käsitykseni mukaan laskeva toimii paremmin voimaa hankkiessa.
Eli nouseva menis esim näin:
12x65%
10x70%
8x75%
6x80%
Jotenki uunon tuntusta tehä toi vika kutonen 'vaan' 80%, tai sitte mun maksimi on alakanttiin..Ja noin pienet korotukset syö aina seuraavasta sarjasta enemmän, ainakin tuntuu siltä.

Toisaalta käyny mielessä myös että kaikki sarjat ois kaseja paitsi vika, jota tehdään niin kauan kunnes se on kasi(tai 10), mutta menee kuiteski kutonen.
Elikkäs tyylin: 8x50%, 8x60%, 8x70% ja 6-8(10)x80%. Ja läpi mennessä 2,5 tai 5kg lisää, tiedä kumpi parempi sitte.

Tämä siis ihan bodauksen kannalta, välillä tekis tällein pyramidi tyyliin ja välillä suoria sarjoja penkissä.
E: Sen verta vielä, tossahan tulee oikeesti vaan 1 tiukka sarja, joka nyt ei vissiin ihan bodausta ihan parhaalla tavalla palvele?
 
ei noista voi mitenkään valita, et kumpi nyt toimis paremmin kumpaankin. bodarille on tärkeetä saada mahdollisimman paljon rautaa ylös myös, joten pikkuraudoilla pumppailulla ei isoja lihoja kyllä tehdä. pyramideja ja muita treenisettejä kannattaa ehdottomasti vaihdella hieman, että saadaan sitä progressiota aikaan.
 
Onko mahdollista pärjätä painonnostossa, vaikka aloittaa sen vasta 18-vuotiaana? Taustaa salilta olis muutama vuosi ja urheilutaustaa koko ikä. Lähinnä sm/em-tasolle jos tähdätään vaikka. Kiinostais nimeomaan sun henk. koht. mielipide
 
mikou93: en ole kokenut voimanostaja. oon kokenut valmentaja. aika paljon vaadit. tollasia ohjelmia ei valitettavasti tällai nettiajalla viitsi väsätä. se on aika aikaavievää hommaa ja en viitsi huonoja tehdä. henkilökohtasia ohjelmia teen kyllä edelleen. en pidä sun tavoitteita mitenkään pahoina. miten sulla voi olla kapee penkki noin paljon parempi (105 - 95)?

Ei mitään tietoa miten voi olla kapee parempi. 150kg penkkaava kaverikin ihmetteli sitä kun sano ite ottavansa kapeella max 125kg. Ojentajat on vaan voimakkaammat esim tänään vedin normi penkkiä 4x6 92.5 kilolla ja heti perään lattiapenkin 3x8 85 kilolla paineet pois alhaalla tyylillä. Normi penkkiä vedän otteella missä tangon sileät merkit on pikkurillien kohalla ja kapeaa penkkiä noin 40cm otteella. Katoppa jto sähköposti :)
 
no eiköhän se sinne tullut, ellen sit jo eilen vastannutki sulle. jatketaan siellä.
 
ei noista voi mitenkään valita, et kumpi nyt toimis paremmin kumpaankin. bodarille on tärkeetä saada mahdollisimman paljon rautaa ylös myös, joten pikkuraudoilla pumppailulla ei isoja lihoja kyllä tehdä. pyramideja ja muita treenisettejä kannattaa ehdottomasti vaihdella hieman, että saadaan sitä progressiota aikaan.

Boldattu kohta on se miten minäkin aina olen tätä hommaa kelaillut.

Tässä nyt sitten on yhdellä kaverilla yden maamme kuuluisimman bodarin tekemä ohjelma. Ihan maksoi siitä suolaisesti. Siinä hierotaan tyyliin meikäläisen lämmittelypainoilla oikein tunteella ja huolella "tuntumaan panostaen". Joo, ajattelin puoli vuotta sitten että tällä aloitellaan ja sitten siirrytään kovempiin rautoihin. Vaan ei, sama jatkuu. Ehkä kaveri on ymmärtänyt jotain täysin persiilleen tai sitten yritetään keksiä pyörää uudelleen.

Ja minä en ole mikään vahva, joten nuo minun lämmittelypainot on oikeasti pienet painot.

En vain käsitä että tuolleen treenataan ns. jatkuvasti. No ei silti, enpä minä mitään tuloksiakaan ole nähnyt...
 
Boldattu kohta on se miten minäkin aina olen tätä hommaa kelaillut.

Tässä nyt sitten on yhdellä kaverilla yden maamme kuuluisimman bodarin tekemä ohjelma. Ihan maksoi siitä suolaisesti. Siinä hierotaan tyyliin meikäläisen lämmittelypainoilla oikein tunteella ja huolella "tuntumaan panostaen". Joo, ajattelin puoli vuotta sitten että tällä aloitellaan ja sitten siirrytään kovempiin rautoihin. Vaan ei, sama jatkuu. Ehkä kaveri on ymmärtänyt jotain täysin persiilleen tai sitten yritetään keksiä pyörää uudelleen.

Ja minä en ole mikään vahva, joten nuo minun lämmittelypainot on oikeasti pienet painot.

En vain käsitä että tuolleen treenataan ns. jatkuvasti. No ei silti, enpä minä mitään tuloksiakaan ole nähnyt...

Itsekkin olen ihmetellyt samaa. Tuntuu nykyisin vain olevan "muodissa" tuo pienillä painoilla pumppailu, ja giant setit yms.

Monelta unohtuu se progressio treeneistä, vaikka luulisi että tuo aika oleellinen osa on jopa sitä patin kasvua silmällä pitäen. Tuntuu että millään muulla ei ole väliä kunhan lihas "tuhotaan täydellisesti", niin se riittää. Oli sitten kädessä vaikka ne pinkit käsipainot sieltä naisten puolelta.

Toki itsekkin ärsykevaihteluna tuommoisen treenin ymmärrän, mutta että koko ajan jauhetaan samaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom