Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
lisäpainot aina käytössä oikeestaan sun tasosella. toistot siellä 4-8 välillä ja treenimäärän kohotus yks pääajatus. eli kuvitteellinen progressio vaikkapas 6*4*n kg --> 8*8*n++ kg muutamassa kuukaudessa. älä etene lineaarisesti 4*4, 4*5, 4*6... jne, vaan käytä laajasti tota toistoaluetta hyväkses. pitkällä aikavälillä se määrän nosto mielessä. sillon tällön ei tee haittaa ykköstelläkkää, mutta älä siihen panosta 3-4 kuukauteen vielä. 2-5 päivänä viikossa treenejä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei. Eli siis lähen nyt tekemään 4x6 sarjoja semmosilla lisäpainoilla minkä kanssa tuon saan? Ja sitten kun alkaa tuntua, että pitäs lisää vastusta saaha, niin alan tekemään semmosia sarjoja, että toisto määrät nousee treenissä (vaikka 6x5?). Ja viellä, että miten pitkät tauvot kannattaa pitää sarjojen välissä? Tällä hetkellä on tullu pidettyä se perus, eli n. 1 min tauko.

Kuten kysymyksistä huomaa, en ole ihan perillä edellä mainitsemasi tyylisistä treenata, kun itse on tullut näin ihan suomeksi sanottuna treenattua sillä helpoimmalla ja perinteisimmällä tyylillä (juurikin mainitsemallasi 3x7, 3x8 ym.), joten pahoittelen jos kysymykseni "laatua". :D
 
Moi. Olis kysymys voimatreenistä ja siitä, minkä näkösellä ohjelmalla kannattaa jatkaa eteenpäin yhtäjaksosesti lajitreenien kanssa. Tällä hetkelle penkki 120, kyykky ja veto molemmat 180. Mulla on lajitreenejä maanantaina 2, tiistaina ja keskiviikkona 1 ja perjantaina 2. Lajina salibandy.
Mietin tota 5*5:sta, esim. tällä sun joskus esittämällä tavalla:

esimerkkiprogressio, treenit esim. joka viides päivä, tai kerran viikossa ja 1-2 muuta treeniä nopeutta:
5*5*70
5*5*73
5*5*75
5*5*78
5*5*80
5*70, 75, 80, 85, 83
5*73, 78, 83, 88, 85
5*70, 80, 90, 88, 85
ja sit kisapiikkaus 3-6 vkoa...

Voinko tehdä penkin, kyykyn ja maven kaikki tällä samalla setillä? Ja miten ne kannattais jaksottaa nopeustreenin ja apuliikkeiden kanssa? Vai onko joku muu systeemi parempi tässä tilanteessa?
 
aapinen: lues nyt tarkasti vielä uusiks. tutustu vaikka tohon mun 3*4 -> 6*6 -systeemiin, mistä on oma threadi. tauot voimatreeneissä pidemmät. 2-4 minsaa ok.

dancake: sulle suosittelisin tota samaa systeemiä ku aapiselle, mutta tee alle pidempänä, esim. 2*8 -> 4*10.
 
kysymys lahjakkuuksista ja niiden hyödyntämisessä reeneissä...

eli tuli nyt pari kk peruskausi loppuunsa ja testasin 1max ja 15 min levon päästä 85% max. kyykyissä yms perusliikkeissä 85% toistomax oli 3-6 , mikä ei kumma kun peruskaudellakin (3x4->6x6) toistot oli lähinnä 4-5 ja joku 2,3 ja 6 sarja siel tääl. MUTTA... maastavedossahan tuo max oli 9 toistoa (1-2 olisi tullut vielä mut selkä alko pyöristyyn niin sen ehoilla mennään), vaikkei failureen asti tehty nii aika selvältä vaikuttaa tuo että... taipumus on tuolla paljon pitemmässä sarjassa. mavessa en oo juuri koskaan 6sta pitempää sarjaa tehny muutenkaa. peruskaudella oli 3-4 min sarjalähöt.

ELI itse kysymys; kannattaako mun panostaa pitempiin sarjoihin niihin kun näytän olevan luotu, vaikka ykkösen nosto kiinnostaa loppujen lopuksi? :)
 
panosta omien heikkouksien kehittämiseen ja yhtälailla vahvuuksiin. 3*85% kyl osottaa et sen lajin maksimiominaisuudet on hyvät ja jatkoo ajatellen se pitää tiedostaa. 9*85% taas päinvastoin. jos sä testasit kaikki samana päivänä se kyl vaikuttaa paljon.
 
:D kiitos vastauksesta

kyykky ja mave eripäivinä ja välis lepoa. molemmissa siis takana toistoja lähinnä 3-6 haarukassa useempi kk + vajaan kk herkistely ennen testejä. taidan siis ottaa asiaksi nyt nuo vähän pitemmät sarjat, kerta on mavessa heikolla ja kyykyssä vahvalla alueella reenailtu jo hyvä tovi. nyt olisi toiste päi siis luvassa. saapa nähä jos kehitys on nihkeetä kyykyssä ja mavessa päätä huimaavaa niin tietää mitä painottaen saattapi reenata jatkossakin ;)
 
:D kiitos vastauksesta

kyykky ja mave eripäivinä ja välis lepoa. molemmissa siis takana toistoja lähinnä 3-6 haarukassa useempi kk + vajaan kk herkistely ennen testejä. taidan siis ottaa asiaksi nyt nuo vähän pitemmät sarjat, kerta on mavessa heikolla ja kyykyssä vahvalla alueella reenailtu jo hyvä tovi. nyt olisi toiste päi siis luvassa. saapa nähä jos kehitys on nihkeetä kyykyssä ja mavessa päätä huimaavaa niin tietää mitä painottaen saattapi reenata jatkossakin ;)

Kai teet kaikki toisot mavessa kuolleista? Yleensä kun kuulee jollain olevan surkea maksimi sarjoihin nähden niin ei ole kuolleista nostettu. Joskun noissa saattaa olla sellainenkin pointti että riittävän kevyt rauta nousee sen verran rapeasti sen vahvan osuuden että esim. heikkoa ojennusta ei edes juuri huomaa. Sitten isoilla kun paino tulee ilman mitään vauhtia ylös niin eipä riitä voimat. Tällöin polvesta vedot ja muut voivat auttaa.
 
tota oon tehny rivee pelkästää maasta. eli nostan rinnalle ja lasken maahan ja uus toisto eli kuoletus vissii, niin onko siin järkee? et riipunnasta, jos välil koittais.menee vaa paremmin tollee.
 
Mitkä on hyviä venytyksiä alaselälle? Tarkemmin sanottuna selän pitkälle ojentajalihakselle. Toinen niistä kiristää pahasti. Kun on kyyryssä pitempään niin alkaa sattuu sen alaosaan. Toinen puoli on pullottaa vrt. toiseen. Lääkäri sano.

Autonkiillotuskoneella on jyrryttänyt nyt muutaman kerran. Vaikee sanoa vielä auttaako.

Kantsiiko kylmää/hoitoo käyttää selkärangan vieressä?
 
pikkutreenari: jos vähänki on tekniikan kans hakua, tee maasta.

sutki: vedät samalla otteella maasta aina? se on paha se. jos lihaspaksuudessa on eroa, se pitää hoitaa tasapainoon. yhden käden ja/tai jalan vetoja ohjelmaan. heikolle puolelle tuplasarjat.
 
No kerron tässä koko tarinan.

Se menee viimevuoden vaihteeseen, kun tein voimapyörää. Alaasennossa jotakin venähti vasemmalla puolen alaselässä. Ajettelin ei siinä mitää. Mavessa vähän sattu, mut siihen tottu/puutu.
Mavettelin peruskauden 3x4-->6x4 ja piikkaus perään:face: Ristiotetta käytin, mutta vaihdoin aina joka sarjassa otetta.

Takakyykky ei sattunut selkään kun oon tehny sitä n. kuukauden tyyliin 8x8-->10x10. Mutta tällä viikolla kun karsin moottosahalla puuta, niin sattu sinne alaselkään. Ei tarttenut mitään nostaa. Sattu se kumarassa oleminen.

Jälkiviisaana ois pitänyt antaa alaselälle lepoa silloin. Mut eipä sille enää mitä mahda.
 
Mulla on aika samanlainen meno tuolla selän vasemmalla puolella ja kannattaa kyllä kyseenalastaa tuo selkälihaksen vamma tai ainaki käyä kaikki mahollisuudet läpi. Siellä voi nimittäin olla niin monta eri mahollisuutta tuolle kivulle, joka vaan säteilee sinne selkälihakseen.
 
mulla on tiedossa 350 kg:n maastavetäjä, joka rikko selkänsä vuodeksi pyöränkumia paikatessaan, eli ei se voimataso aina kerro kuin vahva oot. onko se tutkittu kunnolla? välilevyvikaa tms?? ehdottomasti kannattaa satsata sen kunnolliseen tutkimukseen ja hoitoon. sulla on vaan yks selkä.
 
Oon 22v sprinttiuimari ja pitäs saada vähän uusia ideoita tuohon puntilla käymiseen nyt syksyn kunniaksi ja erityisesti voimanhankintaan. Tässä on nyt alkukausi tehty liikkeitä kestovoima/perusvoima periaattella ja nyt haluisin muokata sitä tuollaiseen selkeästi maksimivoima-puoleen mutta siten että saisi raudannostelusta hyödyn myös altaaseen. Jos jto:lla tai jollain olisi antaa suuntaa antavia ohjeita/vinkkejä olisin kiitollinen!
Taustoja senverran,että tekniikat pitäisi n.8v harjoittelun jälkeen olla hallussa ja salia valmis viikossa tekemää 2-3krt.
 
Olen menossa Pelastusopiston valintakokeisiin ja ohjelmassa on cooper ja 30-60min sen jälkeen on uintitesti. Kannattaako tuossa välissä ottaa mitään palauttavaa?
 
ruaar: kyllähän tässä vaiheessa kautta se ihan normaali yleinen perusvoimaharjoittelu on aika tärkeessä roolissa. lajilihasten vahvistaminen sen kummemmin lajinomaisuutta miettimättä siis. en näkis myöskään pahaksi panostaa suht paljon vesivoimaan, mm. pystydelffareihin lisäpainoilla, vastustettuihin käsivetoihin jne. nopeutta nyt kannattaa treenata läpi vuoden uinnissakin.

erityistä maksimikautta et tarvi, eikä siihen kannata nimenomasesti panostaa. yksittäiset maksimitreenit tai niiden käyttäminen perusvoimasarjojen kontrasteina riittää. niiden merkitys on enemmän ärsykevaihtelua ja sitä kautta perusvoimatasojen nostoa. puhtaan maksimivoiman siirtovaikutus lajiin on aika heikko.

terra-ist: miksei kannattais? jos uinti on samantien, ei juuri kannata ottaa muuta kuin joku hiilaritäydennys.
 
Selkään liittyviä kysymyksiä/pohdintoja:

Eli, selkäni on jotenkin toispuoleinen, latsit on vähän erilaiset. Oikee puoli tuntuu ja näyttää isommalta, mutta kuitenkin vasen puoli on voimakkaampi. Esim. yhden käden leuka menee usein vasemmalla kädellä paljon paremmin, ja kulmasoutu käsipainolla myös. Olen kuitenkin oikeakätinen...

Olisi ihan kiva jos tuon vasemman puolen saisi näyttämään samalta kuin oikea, mutta miten pirussa sitä sitten korjaisi? Voisiko syynä olla jonkinlainen lihasjumitus?
Ei se ero nyt niin iso ole että mitenkään haittaisi, kunhan mietin vaan. Jotenkin niin hölmöä kun kaikki vasemmalla puolella pienempää, mutta voimakkaampaa :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom