Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mullakin olis mavesta hieman kysyttävää. Jotenkin on jo pitkän aikaa tuntunut luonnollisemmalta vetää yläselkä hieman pyöreänä, onko tätä tekniikkaa huono käyttää treenatessa? Ite saan vielä paremman irrotuksen tällä tyylillä ja alaselkä pysyy samassa asennossa (suorana) koko noston ajan. Oon kuitenki kuullu, että ite treeneissä ei kannattais tehä näin. Mikä on sun näkemys asiaan? Kuitenkaan missään vaiheessa nostoo ei tule mitään reisikannatusta tai mitään muutakaan, joka rikkoisi tekniikan.
 
yläselän tuleekin olla pyöree, ettei sun tarvi vetää niin alhaalta. alaselän taas tulee pysyy kuosissa, et saat pakarat paremmin nostoon mukaan JA pysyt terveenä.
 
Mitä mieltä olet vetokumien hyödyllisyydestä raakanostajalle? Mitkä on ne parhaat jutut mihin noita voi soveltaa? Ja minkälaiset kannattaa hommata, jos ei ole noita ennen käyttänyt? Itse ajattelin lähinnä viikon toisen kovan penkkitreenin tekeväni noilla ja ehkä kyykyssä voisi käyttää kausiluontoisesti. Lisäksi soveltuu varmaan esim kiertäjäkalvosimien ja lonkan ulkokiertäjien jumppaamiseen. Nopeusvoimatreeniä ei ole tämänhetkisessä ohjelmassa.
 
kiertäjäkalvosimelle piisa ihan tavalliset jumppanauhat tai ihan toisen käden antama vastus. muuten vetokumeista on kyl hyötyy kaikenlaisille nostajille, mutta suht hyvin voidaan erilaisilla apuliikkeillä pärjätä ilman niitäkin. helpointa on kirjotella vaikka sakelle ja kysellä omien voimatasojen mukasia kumeja. niitä voi käyttää kyl ihan kaikissa isoissa liikkeissä joko helpottaan tiettyy noston osaa tai sitten vaikeuttaan. vrt. penkin alaosan kevennys - kyykyn yläosan vaikeutus. käytön kuitenkin ratkasee, niinkuin aina kaikissa apujutuissa, se oma yksilöllinen tarve. se mikä toimii toiselle ei välttämättä itelle oo niin tarpeen. omien nostojen heikkouksien analyysin tulis olla läsnä jatkuvasti.
 
Oon huomannut sellaisen seikan, että apuliikkeinä käyttämäni julle ja perinteinen selänojennus penkissä lisäpainoilla eivät tunnu edistyvän ollenkaan, jos en tee ko.liikkeitä joka viikko ja silloinkin kovin hitaasti.

Tuli sitten mieleen, että kannattaakohan mun näitä apuja tehdäkään? Näin maalaisjärjellä ajateltuna noiden liikkeiden tulosten luulisi parantuvan ihan pelkkää vetoakin tekemällä, kun kerran itse veto kehittyy kuitenkin jotenkin. Ja jos näin ei käy, niin onko todennäköistä että vedon kannalta joku muu lihasryhmä olisi enemmän apuliikkeiden tarpeessa.

Aika sekavaa horinaa...
 
Mitkä selkäliikkeet on tehokkaimpia tukemaa penkkiä ? Ja millasia sarjoja penkkiä kannattas ottaa kovana penkkipäivänä jos maksimi tulos ei ooo parantunu pitkään aikaa, mutta 6-10 toiston sarjoissa painot on noussu hyvään tahtiin ?
 
jmp75: analyysi uusiks. miks siis teet noita "apuja", jos ne kehittyy vedolla = pääliike ja jos vetokin kehittyy ilman niitä???

jope1: kyllähän sen keski- ja yläselän vahvistaminen monipuolisesti on hyvä ja siihen nyt sit auttaa kaikenlaiset leuat, soudut jne. miten on mahdollista, että sarjat kehittyy, mutta maksimi ei? miten noi sarjat on kehittyny esim. viimesen 3kk ja miten ykkönen sinä aikana? miten yleisesti aatellen treenaat?
 
Kuinka suuressa roolissa nuo muutaman viikon maksimikaudet on kehityksen ylläpitämisessä penkissä? Oon nyt nostellu aikalailla tasan vuoden 4-8 toiston sarjoilla jatkuvalla nousujohteisella treenillä, mutta nyt alkaa tahti hiljenemään. Vieläki kehitystä tulee, mutta puhutaan jo huomattavasti pienemmästä harppauksesta ku vielä kuukausia sitte. Normaaliahan tuo on, mutta olisko tuo maksimikausi lääke sitte ku kehitys pysähtyy? En ole yli kahteen vuoteen ottanu minkäänlaista piikkausta.

Ja nyt ku päästiin tuohon piikkaukseen, niin ongelmana siinä on ollu palaaminen "normaaliin" eli ei oikein tiiä, millä painoilla pitäs jatkaa tekemistä. Siinä suurin syy, miks oon jättäny penkkiykköset nostamatta.

Pari kertaa on ennätys rikottu tällä ohjelmalla: http://www.exrx.net/WeightTraining/RussianSquatProgramGenerator.html ja tuohon oon ollu todella tyytyväinen. Pitäs siis vaan tietää, miten tuon jälkeen ku edellisillä kerroilla kroppa tuntu olevan aika sekasin ohjelman päätyttä, ainaki jos yhtään pidempiä sarjoja teki (8-10 toistoa).
 
jmp75: analyysi uusiks. miks siis teet noita "apuja", jos ne kehittyy vedolla = pääliike ja jos vetokin kehittyy ilman niitä???
Mä oon jotenkin automaattisesti ajatellut, että alaselkää varten pitää olla enemmän liikkeitä kuin mun 1veto/vko. Niin ja nää avut siis nimenomaan eivät ole kehittyneet pelkällä vedolla juuri lainkaan, siksi aloinkin miettimään että onko ihan sama tehdä pelkkää pääliikettä sitten? Itse siis ajattelisin, että vedon kannalta heikoin lihasryhmä on kai joku muu kuin alaselkä.
 
Parissa kuukaudessa penkissä noussu sarjapainot 4x85 -> 8x85kg. Ykkönen on ollu aika pitkään jo 97,5kg tai sen kehitys on pysähtyny siihen. Mikä ylätaljassa tehty selkäliike olis toimivin kulmasoudun ja leukojen lisäks ? Treenaan siis voimannnostotyylisesti ja treenejä tulee 3-4 viikkoon.
 
majoneesi: isossa roolissa. ehdottomasti kannattaa napsia ne perusvoimailun hedelmät sieltä maksimien nostamisen merkeissä. mitä korkeemmalle saat maksimit sitä korkeemmalle voit saada perusvoimaraudat jne eli semmonen kiva oravanpyörä. pidemmät sarjat on tietenki hetken kateissa tollasen jälkeen, muttei se nyt pahaa tee maksiminostojen jälkeen tehä pari perusvoimapitusta sarjaa tuntumaksi. kyl ne sieltä kumminki taas löytyy ku treenit jatkuu.

jmp75: unohda automaatio. ellei avuilla ja pääliikkeillä oo sulle korrelaatiota, ei ne sillon oo APUliikkeitä.

jope1: kyl noilla pitäs olla jo merkitystä ykköseenki. epäilen enempi henkistä blokkia. jos 4*85:llä on jo tullu 97,5, pitäs 8*85:llä tulla ainakin jo 105. ihan normi ylätalja eteen esim. tohon mukaan.
 
majoneesi: isossa roolissa. ehdottomasti kannattaa napsia ne perusvoimailun hedelmät sieltä maksimien nostamisen merkeissä. mitä korkeemmalle saat maksimit sitä korkeemmalle voit saada perusvoimaraudat jne eli semmonen kiva oravanpyörä. pidemmät sarjat on tietenki hetken kateissa tollasen jälkeen, muttei se nyt pahaa tee maksiminostojen jälkeen tehä pari perusvoimapitusta sarjaa tuntumaksi. kyl ne sieltä kumminki taas löytyy ku treenit jatkuu.
Ok. Voiski ruveta vääntään kevyen viikon jälkeen kohti maksimia ku tää matelu ei oikein meinaa motivoida. Mites sitte noiden penkin apuliikkeiden kans ku tehään kolme kertaa viikossa? Liikkeinä nyt ollu dippi, vino, kapea ja nopeuspenkki jaettuna maanantaille ja torstaille. Nopeuspenkin saa varmaan ainaki heivata koska tuossa ohjelmasa tehään joka toinen kerta räjähtäviä kakkosia. Tuosta ku on se pari vuotta ku viimeks vetäny tuon läpi niin ei oikein muista, oliko edes mitään apuliikkeitä sillo mukana. Pitää varmaan treenipäiväkirjaa kaivella.
 
majoneesi: isossa roolissa. ehdottomasti kannattaa napsia ne perusvoimailun hedelmät sieltä maksimien nostamisen merkeissä. mitä korkeemmalle saat maksimit sitä korkeemmalle voit saada perusvoimaraudat jne eli semmonen kiva oravanpyörä. pidemmät sarjat on tietenki hetken kateissa tollasen jälkeen, muttei se nyt pahaa tee maksiminostojen jälkeen tehä pari perusvoimapitusta sarjaa tuntumaksi. kyl ne sieltä kumminki taas löytyy ku treenit jatkuu.

Mites apuliikkeet maksimi piikkauksen kanssa?
 
Hei jto! Muistelisin että olit laittanut johonkin keskusteluun kovan volyymin penkki ohjelman jossa sarjat oli tyyliin 2-4x15-30 tai jotain.En löytänyt sitä enään haulla niin vieläkö muistat miten se meni?
 
majoneesi: kyl nopeutta kantsii tehdä lajiliikkeellä enempi ku noita muita apuja. voit ripotella niitä kontrasteiksiki raskaampien treenien sekaan.

puntti-pena: en suosittele, ellet paina 50kg tms. kisavarustuksellakin pitää toki treenata, jos kisailla aikoo, mutta perusrautojen nostaminen on tossa vaiheessa vielä 95% tärkeempää.

herrne: apuja kantsii hieman kevennellä ja vähentääkin, ku keskittyy pääliikkeisiin.

brutal-bob: siis joku kestovoimaprogressio? kyl se voi mennä ihan noinki. kesto tykkää määrän lisäämisestä.
 
Miten paljon kokonaisvaltaisempi mave on kuin pinnoilta veto? Mavessa otan vitosia 130-140kg ja tänään ekaa kertaa koklasin polvien alta pinnoila 8x200kg, jos jatkossa panostais siihen
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom