Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ok,no oikealla puolella on supraspinatuksessa ollut joskus repeämä,mahtaako se vaikuttaa asiaan?Mutta kaippa se on lekurille käytävä näyttämässä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
voipi hyvinki vaikuttaa. ei täs nyt oikeesti kauheita voi sanoo ja tehdä netin kautta.
 
jto, treenaan voimanostopainotteisesti ja todennut kyykyssä ja sumovedossa että minun tulisi vahvistaa takareisiäni.
Teen yleensä kyykyn torstaina (keskileveä asento, sarjat vaihtelee haarukassa 3-6x3-6), jonka jälkeen otan apuliikkeenä selänojennusta suorin jaloin 3-5x10.
Seuraava treeni tehdään sunnuntaina, jossa sumomaastavedon jälkeen olen ottanut jullea 3-5x10. Voimat ovat nousseet hyvin molemmissa liikkeissä, mutta ongelmaksi osoittautuu jumiin menevät takareidet.
Takareidet ovat niin jumissa että yleensä jompaa kumpaa liikettä ei voi täysillä samalla viikolla treenata. Sarjoja saattaa tulla useita, mutten vedä koskaan treenejä aivan loppuun asti.
Tulisiko minun siis keventää vuorotellen jompaakumpaa treeniä vai tehdä jotain muita avustavia liikkeitä tai jotain muuta? Kiitos jo etukäteen! :)
 
Kun piikkaushan on sitä, että vedetään kolmosia-ykkösiä, niin kuinka kauan tätä kannattaa tehdä ja kuinka monta sarjaa yleensä vedetään?

Tarvitsisin ihan yleistä opastusta voimanostotreeneistä. Jos vaikka oletetaan, että osallistuisin johonkin voimanostokilpailuun, niin miten siihen kannattaisi treenata? Salihommat ovat kyllä muuten hallussa, mutta kun voimahommissa menee tämä treenaaminen jo sen verran tekniseksi.
 
Mitä mieltä oot slingshotista kun kaikki tavoitteet on raakavoimailussa. Mihin sen teho perustuu? Saako siinä kovemman kuorman ojentajille vai miten :D Jotenkin ei vain mene kaaliin että miksi se parantaa nimenomaan raakapenkkiä :D
 
Takareidet ovat niin jumissa että yleensä jompaa kumpaa liikettä ei voi täysillä samalla viikolla treenata. Sarjoja saattaa tulla useita, mutten vedä koskaan treenejä aivan loppuun asti.
Tulisiko minun siis keventää vuorotellen jompaakumpaa treeniä vai tehdä jotain muita avustavia liikkeitä tai jotain muuta? Kiitos jo etukäteen! :)

Ootko käynyt hierojalla hierottumassa pakarat ja ne jalat? Mullakin on monesti (tyhmyyttäni) menny niin jumiin, että ei se venyttelykään niitä pahemmin avaa. Hyvällä hierojalla kun käy niin tuntuu kun kävelisi ilmassa.
 
torture: jaksota sitä treeniä viikottain, ettet jatkuvasti täysiä punge. jos teet liikaa, vähennä. miten sä oot aatellu et just takareidet tarvii lisää treeniä?

matti187: ei se voimanosto sen kummemmin teknistä ole. maksimijaksojen pituus on täysin yksilöllistä, sekin. kisaan treenaaminen kans. noi on niin laajoja kysymyksiä, ettei niihin nyt oikein aika ja halukaan riitä tässä vastaamaan.

tumppa: eipä se raakapenkkiä juuri parannakaan. penkkipaita ilman paitaa.
 
Okei :) olen siis vain törkeän mainonnan uhri ja silmissä kiilui epärealistiset penkkitulokset. Useasta paikasta vain saanut viimeaikoina lukea kyseisen kapistuksen tehosta raakapenkkiin. Ilmeisesti nämä nimimiehet toimii sitten vain "myyjinä".
 
torture: jaksota sitä treeniä viikottain, ettet jatkuvasti täysiä punge. jos teet liikaa, vähennä. miten sä oot aatellu et just takareidet tarvii lisää treeniä?

matti187: ei se voimanosto sen kummemmin teknistä ole. maksimijaksojen pituus on täysin yksilöllistä, sekin. kisaan treenaaminen kans. noi on niin laajoja kysymyksiä, ettei niihin nyt oikein aika ja halukaan riitä tässä vastaamaan.

tumppa: eipä se raakapenkkiä juuri parannakaan. penkkipaita ilman paitaa.

Ok. Mistä näihin kysymyksiin voisi saada vastauksia?

Jos maastavedossa 1RM on 230kg, niin minkälaisen treenin tuolla vetäisi maksimijaksolla (voi varmaan vetää useammalla tavalla, mutta olisiko jotain hyvää esimerkkiä)?

Mitä mieltä olet 5/3/1-ohjelmasta?
 
jos maksimi just mitattuna on 230, ei siihen mitään maksimijaksoja juuri päälle vedellä. jos taas peruskauden taso on vaikkapas 5*200, sitten on aika eri. se sun treenitausta vaikuutta siihen, mitä pitäs tehdä. kauanko esim. sulla on perusvoimatreeniä nyt takana ja millanen siinä oli kehitys?
 
torture: jaksota sitä treeniä viikottain, ettet jatkuvasti täysiä punge. jos teet liikaa, vähennä. miten sä oot aatellu et just takareidet tarvii lisää treeniä?

Panostamalla takareisiin oon saanut molempien liikkeiden sarjapainot kasvuun. Ihan kokeilemalla selvinnyt, stopikyykyt on antanut etunsa niin hyvin että pohjasta lähtö ei ole ongelma ja etukyykkääminen ei tuota tulosta.
Varsinkin maastavedossa huomaa, kun noin noston puolivälissä alkaa jumimaan ja satunnaisissa nostoissa jopa yläselkä kääntymään aavistuksen eteen. Voi olla tietysti myös tekniikkavirhe, mutta lähtö ja loppuojennus ei ole ongelmana ollut.

Hieroja onkin varattuna tulevalle viikolle, mutta miten noi viikkojen jaksottamiset? Olen yleensä vain tuntuman mukaan tehnyt välillä kovempia viikkoja ja välillä kevyempiä treenejä, ilmeisesti ei riitä vaan pitäisi edetä tyyliin 4-5vk kovaa 1vk kevyesti tyylillä? Tarvittaessa sitten keventää jo kovilla viikoilla? Olisiko väärin tehdä joko kyykky tai veto päivinä "jo vahvempaa" lihasryhmää vai tuleeko panostaa vain heikkouksiin?
 
kuin pitkään oot testaillu esim. etukyykkyä apuna? ootko tehny pukeiltavetoja? ne on hyviä vedon apuja, eikä sillon tarvita hirveitä määriä muuta apua. voit myös jaksottaa treenejä apuliikekausiin, jolloin muutenkin poistelet heikkouksia ja panostat treenien monipuolisuuteen. peruskausi ykköselle tollaset sopii. mä ite hyvin harvoin ohjelmoin kellekään kolmee viikkoo pidempiä kovia jaksoja. 4-5 alkaa olla liikaa kyllä. muutenkin ne valmiiks ohjelmoidut kevennykset antaa päällekin vähä lepoo.
 
Nyt kesällä oli ensimmäistä kertaa kyykyn apuliikkeenä. Seitsemän viikkoa takana 3x5 settiä. En noussut sarjapainoissa paljoa, mutta lyhensin joskus taukojen pituutta, kun tuntui, että kyykkyjen (varsinkin satunnaisten varustekyykkyjen) jälkeen jalat eivät olleet saaneet lähes yhtään rasitusta. Toisaalta myös kevensin liikettä parissa treenissä, ja jätin kerran jopa välistä. Oon tehnyt pukeiltavetoja polven-alta kapealla asennolla. Millainen korkeus olisi mulle hyvä pukeiltavedoissa? Ilmeisesti sumona suoritettuna olisi lajinomaisempi? Pitää ilmeisesti lukea enemmän sun kirjotuksia noista jaksotuksista, että osaan niitä suunnitella tulevaisuudessa.
 
Aloitin penkkaamisen heinäkuun puolessa välissä monen vuoden tauon jälkeen. Aloitustaso oli 62.5kg. Suuri järkytys, kun olen tuplasti tuon nostanut aikoinaan.

Lähdin liikenteeseen 5x5 tyylillä. Ensimmäinen treeni oli 5x5x52.5kg. Tarkoitus oli edetä 2.5kg viikkokorotuksin, mutta tänään seitsemäs treeni (8 viikkoa takana, joista yksi oli täyttä lepoa kaksi viikkoa sitten), jossa yritin tehdä 5x5x75kg. Ei onnistunut. Neljännen sarjan neljäs toisto jäi rinnalle.

Olen ilmeisesti aloittanut liian innokkaasti ja nyt tuli seinä vastaan. Miten tästä olisi JÄRKEVÄÄ jatkaa?
 
Mitä hyötyä on lepopäivistä verrattuna kevyisiin treenipäiviin? Onko lepopäivien tarve lajiriippuvaista? Oma lajikirjoni on nykyään
muuttunut varsin kestävyyspainotteiseksi. Onko mitään estettä lepopäivän pitämiselle esim. kerran 2-4 viikossa kunhan kevyet
päivät pidetään riittävän kevyinä? Kevyiden päivien treenien sisällöllä ja pituudella on toki asiaan suuri merkitys.
Ei ole lienee mitään estettä kevyelläkään viikolla 6 kertaa viikossa treenaamiseen kunhan tosiaan kokonaisvolyymi ja teho ovat tällöin
riittävän alhaiset?
 
torture: ei se voi olla apuliike, ellei siinä tuu kehitystä myös. ei oo järkee hinkata samoilla raudoilla. taukojen lyhentäminen vie vaikutuksen kestävyyteen, ei voimaan. jos vedät kisoissa sumolla, hyviä apuja on korokesumot 2-5cm korokkeella seisten, zercher oikein tehtynä tanko polvien eteen, ei päälle sekä penkkikyykyt.

mrbuffet: innokkaasti tuskin. liian monotonisesti kyllä. ei samoilla toistoalueilla kannata tehdä jatkuvasti. jos sulla on paussiakin ollu paljon ja ykkönen on ollu siellä 125 maissa, bodaile alkuun pari kk. sit vasta lyhyempää.

gtrebonius: noi kaikki on täysin riippuvaisia siitä miten ne treenit on rytmitetty ja mikä se sun laji on. joskus totaalilepo on parempi, mutta kevyt jumppailu kyl on useimmiten viel parempi. kyllä mä itekin oon tehny 1-2 kk:n mittasia jaksoja ilman lepopäiviä ja laji on ollu käytännössä aina sama eli kiipeily tai sen oheistreeni. "lepopäivinä" oon juossu ½-2h.
 
Kysytääs mavesta vähän. :)

1. Eli minkälainen sarja kahdellasadalla sun mielestä vaaditaan 240:n ykköseen...oletan, että kutonen riittää?
2. Ja kuuluuko tuon pinnavedon polven alta olla huonompi kuin normi veto? Aloin sitä taas tekemään ja todella hankala saada alkupaineet, että se edes irtoaa. Pakaroita on hankala saada aktivoitua oikein ja alkurasitus tuntuu menevän keskiselälle.
3. Mitä mieltä olet polviinvedosta apuliikkeenä? Eli maasta vedetään polviin, pieni pysäytys ja alas. Sheikon ohjelmissa oli muistaakseni tollanen.

Maven loppuojennus ei oikeastaan ole mulla ongelma, vaan jos nosto failaa niin se on yleensä 10-15 senttiä lattiasta. Siihen lähinnä mietin fiksua apuliikettä.
 
1. jep. noi on kuitenkin aina laskennallisia.
2. joillakin on, jos se on se heikko kohta.
3. vedetään ylös asti vaan. pukkivetoja 5-15cm polven alta on aika hyvin toimiva apualue.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom