Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän se oo aika moneen kertaan sanottu että se määrän selvä nousu pitkällä tähtäimellä on tärkeintä. Eli voit vaikka penkata 3x viikkoon jos siltä tuntuu... Ja kun noin monta treeniä tekee niin osa tietenkin voi olla keveempiä tai jotain variaatiota.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juujuu ja sitä tässä ajankin takaa, että ei kai tällanen reippaampi meno vain häiritse sitä oikein "pitkää tähtäintä" :) Tämä ei-failureen-meneminen on ollut mulle aivan loistava systeemi - ei ole tullut pakollisia taukoja milloin minkäkin nivelvaivan takia oikeastaan lainkaan. Siksi kiinnostaisi kokeilla pikkasen runsaampaakin treeniä. Bodailuaikoina tuli käytyä usein sen 4-5 krt/vko rynkyttämässä ja sehän kostautui (vanhoja treenipäivyreitä lueskelin tossa) aina.
 
se rytmitys pitkällä aikavälillä auttaa myös, eli meet vaan 2-3 vkoa progressiivisesti ja sit iisimpi jakso.
 
se rytmitys pitkällä aikavälillä auttaa myös, eli meet vaan 2-3 vkoa progressiivisesti ja sit iisimpi jakso.

Onko kevennyksessä pääpaino pienemmällä volyymilla, vai onko myös intensiteetin oltava matalampi kuin progression aikana? Voiko ottaa esim. muutaman ykkösen 80-90%:lla ykkösmaksimista?
 
Terve! Mulla olis nyt kolme kyssäriä yhteen putkeen ja kaks niistä liittyy jollain tapaa tähän omaan videoon http://www.youtube.com/watch?v=Wm7KZix7D-s

1.) Tollasen kyykkytekniikan ansiosta mulla on polvet olleet viimeaikoina paremmassa kunnossa kuin pitkiin aikoihin ja pystyn kyykkäämään kunnolla ekaa kertaa vuoteen. Siitäkin huolimatta että polvien päästäminen eteen aiheuttaa yleistä pakokauhua ja hysteriaa suurimmassa osassa kyykkääjistä, päätin alkaa tekemään niin. Mitä mieltä sä olet siitä kun polvet menee noin eteen? Kuluttaako se mahdollisesti niveliä enemmän, ja mitkä asiat ylipäätään kuluttaa niveliä? Kysyn sulta, koska mä en usko että kuluminen aiheuttaa välittömiä tuntemuksia ja sulla on paljon kokemusta näistä jutuista.

2.) Mun keskivartalotreeni on tähän asti koostunut käytännössä pelkästään raskaista perusliikkeistä, eli en oo tehnyt erityisesti keskivartaloon kohdistuvaa jumppaa melkein koskaan. Mulla ei yksinkertaisesti ole motivaatiota siihen, koska keskikroppa ei ainakaan omasta mielestäni petä, tossa on maastavetomaksimi ilman vyötä esimerkkinä (mave on ainut liike missä keskivartalon kanssa on joskus ongelmia). Voiko tällainen kuitenkin aiheuttaa jotain epätasapainoa keskivartalon lihaksiin? Jääkö siellä joku/jotkut lihakset liian vähälle huomiolle?

3.) Jos tekee penkkiä apuliikkeenä voimanhankintaan, niin kuinka tarpeellisena sä pidät selän kaarta? Eli jos tarkoitus on vain kehittää voimaa, ei penkata mahdollisimman paljon, niin onko kaarelle tosiaankin jotain perusteluja? Ehkäiseekö esimerkiksi vammoja, tai pääseekö jotkut lihakset paremmin nostoon mukaan? En oo koskaan ennen tätä kyseenalaistanut, mutta oonkin aina ennen pyrkinyt vaan mahdollisimman suuriin rautoihin.
 
beginner: riippuu täysin aiempien viikkojen rasitusesta. jos jäi suht ok tasolle, ihan hyvin voi romutkin olla kevyellä vähä kovempia. ei niiden viikkojen tarvi kauheen jyrkästi toisistaan erota, mutta kropalle tulis kuitenkin antaa kausittain hieman lisälepoo. tällä taataan vammojen poissaoloo hieman paremmin ja kehityskin tuppaa jatkuun pidempään.

elu:1. jos ei ota kipeetä ja tuntuu luonnolliselta, anna mennä. itekin vastasit itelles polvien kunnosta jo. toki rasitusta lumpion taakse tulee jne, mutta on hyvin yksilöllistä, tuleeko sinne rustopintoihin koskaan mitään vammoja. älä pompi tossa kyykyn loppuvaiheessa. ei hyötyy, mutta voi tulla välilevyvammoja.
2. ellei oo ryhtivikaa tms, ei sieltä juuri mitään "jää treenaamatta" vatsan monimutkasta lihaksistoo treenataan parhaiten yhdessä koordinoidusti, ei erikseen. tiettyjä syvimpien kerrosten lihaksia voi olla vaikee aktivoida, mutta isoissa vedon kaltasissa liikkeissä aika harvoin jää mikään lihas työttömäksi...
3. penkki apuliikkeenä voiman hankintaan?? kaarta ei välttis tartte ja sen joka tapauksessa tulis olla enempi ylä- ku alaselässä. kaarella haetaan lähinnä sitä nostomatkan lyhyentämistä ja toki myös selän ja rinnan parempaa toimintakulmaa hieman.
 
Kiitos vastauksista, nämä auttoi. Toi hypähdys kyykyn lopussa tulee joskus vaan vahingossa kun innostuu puskemaan loppuun asti, pyrin välttämään tästedes. Penkkiasiassa juuri tota nostomatkan lyhentämistä oon pohtinut, kun jos se ei ole ns. pääliikkeenä kuten voimanostossa, niin useinhan lyhennetystä nostomatkasta ei lihasten voimankehityksen kannalta oo hyötyä? Se on sitten tietysti eri juttu jos lihakset pystyy työskentelemään tehokkaammin siinä asennossa.
 
Tuota hypähdystä kannattaa tosiaan välttää, se tanko kolahtaa helposti tuohon C7:n päällä menevään ligamenttiin ja se alue kipeytyy pitkäksi aikaa.
 
elu: en usko, et sun kaaret on niin extreme-luokkaa, että asialla ois mitään merkitystä. pieni kaari kannattaa aina olla, että voimantuottosuunta on parempi. ihan lahnana ei makailla.
 
Vinkkejä leuanvetoon? Juminu samassa vuosia,johtuen osin siitä että lihasmassaa tullu lisää. Haluaisin kehittyä varsinkin myötäotteella vedettävissä leuoisssa. Millaisia määriä, Montako kertaa viikossa, millä temmolla jne?
 
Tuli muuten tehtyä tuo piikkaus kahdelle lajille (pp jk) yhtäaikaa. Olikos täällä joskus puhetta siitä, että olisi ehkä fiksumpaa piikata vain yksi laji kerrallaan?
 
Kyllä ne voi piikata samaan aikaan tai sitten voimanostokisoihin valmistautuminen ois aika monimutkaista. :D
 
no tuo on harvinaisen totta :) lähinnä nyt aattelin ei-kilpailijan kannalta optimaalista mallia.

oon kyllä miettinyt, kun mulla on sellanen YT-tavoite tietylle omapainolle, että pitäiskö mun sitten aikanaan tehdä jonkunlainen "kisa" punnituksineen (jokainen nosto testattais yhdellä kertaa, vain kolme yritystä jne.) toistaiseksi oon seuraillut yhteistulosta tietenkin vain all-time parhaiden nostojen mukaan. ehkäpä sellainen seuranta on järkevämpää, ei hajoa paikat niin helposti.
 
ei-kilpailija voi ihan hyvin piikkailla noita eri aikoihin. saa taatusti enemmän rautaa liikkeelle ku kolmen lajin kisassa.
 
ei sen pitäs mitenkään kummemmin kihelmöidä, eikä punottaakaan. ei se kuitenkaan mitään liikekitkaa juurikaan aiheuta. tasohiomakonetta ei siis pidä käyttää :)
 
Onkohan tuo bilteman laite sitten liika tehokas / kierroksia liikaa, mutten kyllä millään nahkaani hankaa :D
Vetää ihan kyl ihan punaseks se tärinä, kutina on samanlaista kuin jotkut ruohonleikkurit aiheuttaa täristessään käsissä.
 
Veteleksä suoraa iholle ? itellä pakko olla esim paita päällä, muuten samoja oireita. Mulla clas ohlsonin kone ja siinä on se laikka jotai hieman mun ihoa ärsyttävää ainetta. Olikohan merkki cotech
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom