Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
"kapeesta" en puhuis juuri koskaan kun on voimakyykyistä puhe. se tarkottas kuitenkin selkeesti alle hartialevyistä asentoo. semmonen hartialevynen tai hieman leveempi on hyvä raw-leveys, eli varmaan aikalailla semmonen mikä sulla on nyt. en mä ylileveitä koskaan raw-nostajille suosittelis. korkeintaan apuliikkeinä zercherissä ja bokseissa. lähinnä sillä leveemmällä asennolla saadaan paremmat vivut ja myös syvyys aikasemmin. mekaanisesti siis tehokkaampi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, mulle kapee on just semmonen hartialeveys tai vähän leveempi, tainnu käsitteet vähän vääristyä. :D Tuo leveä kyykky kanttis kuitenki varmaan pitää mukana, juurikin persettä vahvistamaan? Vaikka vakautusjaksolla vuorottelisi sen ja normikyykyn välillä.
 
joo vähä eri käsitemäärittelyt vaan. ehdottomasti pidät sen leveemmän apuna mukana. ihan hyvin voisit tehdä osan treeneistä just leveellä zercherillä tai boksikyykyllä. se takapuolen heikkous näkyy sun nostoissa muutenkin selän niiailuna. ei haittais myöskään, et teet sit taas toisaalta alle hartialevyistä etukyykkyykin. ota hieman laajempi paletti, niin pystyt paremmin näkeen niitä heikkouksia.
 
Mitens, kun kaveri väittää ettei hänen voimansa kehity suorastaan ollenkaan ellei elopaino nouse myös merkittävästi? Jannu on about 180/65 mitoissa, eli aika laiha poika. Melko pitkäraajainen ja linnunluinen ukko myös, jos tuolla on mitään vaikutusta. Usein näkee puhetta, että voima on lähinnä hermostollista ja sitä pitäisi pystyä ilman bulkkiakin kehittämään edes kohtuullisesti, mutta tällä sankarilla on kuulemma penkki noussut tänä vuonna tiukan 5kg verran jonkun "pakkiksen voimaohjelman" avulla ja kyseessä on kuitenkin alle markan penkkaaja, kuulostaa melko hitaalta omaan korvaan? Poika pakkoruokintaan? En osaa itse kaveria pahemmin auttaa, kun on ruoka-aikaan tullut oltua kotona vähän turhankin usein. :kippis1:
 
Jos ei oo lihasta niin aika vaikeahan sitä on hermottaa.
 
Mun jalkapallovalmentaja sanos mulle, että mun ei pitäs tehdä ollenkaa mitään lihastreenii yläkropal tai millekkään muullekkaan kehonosal, kun se kuulemma vie mun nopeuden pois ja et must tulee kankee ja kömpelö. Oon treenannu kotoo aika paljon erilaisii kehopainotreenei esim. punnerrukset, leuanveto, vatsalihasliikket. Oon myös treenannu käsii ihan käsipainoil ja tehny jotain kp penkkipunnerrustaki ja on tullu ihan hyvin tuloksiiki, mut en oo oikee uskaltanu treenata kauheen kovaa kun valmentajan mielest se ei oo hyvästä. Oon kyl täl hetkel yks joukkueen nopeimmist ja ketterimmist kavereist vaik oon 184cm ja 74kg, mut on kyl ylimääräst rasvaa jonkun verran, että mimmost treenii suosittelette mul ettei nopeus kuitenkaan lähe, mut haluun kuitenki kasvattaa lihaksii.
 
Olen ymmärtänyt että sinulla kokemusta näistä kehonpaino jutuista. Olen nyt innostunut näistä kehonpaino jutuista niin esim. tuo plance(vissiin se helpompi versio, eli ollaan polvillaan ja siitä käsien varassa) niin miten tuommoista lähtisi harjoittelemaan. Nyt ei meinaa voimat riittää. Olen vähän harjoitellut niin että laittaa jotain lankkua käsien alle että on vähän enemmän varaa, niin pysyy pari sekunttia. Mitähän liikkeitä esim. kuntosalilla pystyisi tekemään että auttaisi, vai auttaako vähän kaikki?
 
dege: ideaalimittanen kiipeilijähän se sun kaveri on :D no kyl ton kokonen sais 20kg helposti itelleen kasata ja edelleen näyttäs suht sutjakalta. kyl ne tulokset pikkuhiljaa nousee ilman syömisiäkin ja tietyissä tapauksissa paljonkin, mutta ton kokonen on punttihommissa aavistuksen alakynnessä. jääkaapille siis.

aloittelia8: ellei ole voimaa, ei nopeusominaisuuksiakaan saada parhaimmalle tasolle. nopeus on siis koordinaatiolla valjastettua voimaa. liikaa painoa sun ei tarvi hommata, mutta kyllä sitä voimaa muutenkin tulee. jos saat esim. kyykkyyn ja vetoon 50kg lisää, on vaikutukset nopeuteen taatusti jo huomattavia. ja jos vertaat maratoonaria pikajuoksijaan, huomaat kyllä kohtalaisen eron kehotyypissä.

treenaat yleisvoimaa eli isoja perusliikkeitä (kyykyt, vedot, leuat, penkit, vatsat) ja niissä 4-8 toistoo. syödä ei kauheesti liikoja tarvi. painon ei tarvi nousta kovin nopeesti. rasvan poistaminen on tietenkin asiallista, sillä SE massa on turhaa ja ylimääräistä.

vesqq: tee osatoistoina niitä liikkeitä ja pitoja sit helpotettuina versioina. jalkoja koukkuun, kaveri keventää jne.
 
aloittelia8: ellei ole voimaa, ei nopeusominaisuuksiakaan saada parhaimmalle tasolle. nopeus on siis koordinaatiolla valjastettua voimaa. liikaa painoa sun ei tarvi hommata, mutta kyllä sitä voimaa muutenkin tulee. jos saat esim. kyykkyyn ja vetoon 50kg lisää, on vaikutukset nopeuteen taatusti jo huomattavia. ja jos vertaat maratoonaria pikajuoksijaan, huomaat kyllä kohtalaisen eron kehotyypissä.

treenaat yleisvoimaa eli isoja perusliikkeitä (kyykyt, vedot, leuat, penkit, vatsat) ja niissä 4-8 toistoo. syödä ei kauheesti liikoja tarvi. painon ei tarvi nousta kovin nopeesti. rasvan poistaminen on tietenkin asiallista, sillä SE massa on turhaa ja ylimääräistä.


Eli voisko tällänen idea olla hyvä, että alottaisin nyt dietin ja dietin aikana treenaisin tuolla Arnoldin kultaisella kuusikolla ?
 
Mikä on sun kanta noihin mm.pikajuoksijoitten käyttämiin pikavoimaharjotteisiin? Eli keveällä raudalla tehään esimerkiksi saksihyppelyä tai neljäsosa-kyykkyä 6-8 maksimaalisella nopeudella?
Englanninkielessä ei näytä olevan käänöstä sanalle pikavoima, en tiedä tarkoitetaanko speed-strength:illä samaa..

Olen kuullut selektiivisestä hypertrofiasta ja Size Principlestä ja lukenut motorisesta oppimisestä ja päätelmieni mukaan pikavoimaharjoitteilla ei pitäisi olla (suurta?) merkitystä juoksunopeuteen tms. Olenko jäljillä?
 
aloittelia8: keskity treeniin. dieetti on ruokavalio, ei laihdutus suomeksi. eli fiksaat itelles terveellistä ruokaa enempi ja paljon. ei ruikkuruualla isoksi kasva.

sng: olet. suurempi vaikutus on juoksutekniikka- ja lajinopeustreeneillä. hermostollisissa jutuissa liikeradat on määrääviä. selektiivistä hypertrofiaa ei juuri oo pystytty toteennäyttään, joten hennemann rules edelleen. on kuitenkin eräänlaisia liikerataryhmiä, oppimisen joukkoja, joilla on siirtovaikutusta. eli esim. yleinen perusliike, kuten pallonheitto korreloi erilaisiin heittelyihin paremmin kuin hyvin spesifi heittoliike. tästä on ollu tutkimuksia jo 70-luvulta lähtien, mutta pääasiallisesti siirtovaikutus on aika mutua suht monissa treenaajatapauksissa. "tehdään, kun näin on aina tehty" tai olettaen että se liikenopeus on se ratkaiseva solurekrytaatiota aatellen. ei se ole, kuorma on. mä, kuten monet muutkin tietenkin haluis uskoa tohon selektiiviseen hypertrofiaan ja kauheen käteväähän se olis, mutta so far mennään näillä. avoimin mielin tietenkin.
 
Jos on vaikka 2-jakoinen ohjelma 4x viikossa (ylä/ala-roppa), niin suositteletko toisessa treenissä tekemään esim. Kyykky+kyykyn avut (ja jotain selänojennusta tms. päälle) ja Mave+maven avut (ja jotain pientä prässäystä tms. päälle) vai Kyykky+maven avut ja toisessa treenissä Mave+kyykyn avut?
 
Mikä käytännön merkitys ulko- ja sisäreisillä on? (tiedän toki, mitä liikerataa kyseiset lihakset ohjaavat)
Hyötyykö niiden treenamisesta mitenkään? Jos olisi vaikka esimerkkeinä pikajuoksu, pallopelit, kamppailulajit, pituushyppy jne.

Lähinnä siksi kysyin, kun ostin tänään (muuhun tarkoitukseen) vastuskuminauhat, ja tajusin, että näillä voi ulkoreisiäkin treenata hyvin.
Ilmeisesti ulko- ja sisäreisien treenaus on ennemminkin jalkojen muotoon, kuin urheilulliseen suoritukseen vaikuttava?

edit: siis apuliikkeinä, ei pääliikkeinä.
 
weak: riippuu tyypistä, mutta kertakuormitusta pikkusen pienentään teetän ite useimmiten jälkimmäisellä tavalla.

jayjay28: ulkoreidet tarkottaa aikalailla pakaroita tossa kummareilla loitontelun tapauksessa. se reiden ulkosivun sviippi on vastus lateralis, eli ihan normi reisilihasliikkeillä rakennettavaa kamaa. sisäreisissä on sitten hyvin isot ne lähentäjäryhmät. noi lihasryhmät saa kyllä parhaiten hittiä ihan kyykyillä yms.
 
Mikä on tieteellinen selitys sille, että viimeisillä sarjoilla ei jaksa yhtä hyvin kuin ensimmäisellä. On vähän liikaa aikaa pohtia tyhmiä näin aamuisin:D
 
Tuli myös mieleen, että mikä on optimaalisin kohta laskea tanko penkissä jos haluaa parhaan tuntuman? Nännin päälle? Pari senttiä nännistä ylöspäin/alaspäin? Vai riippuuko ihan ihmisestä? Ei meinaa tahdo millään saada tuntumaa penkiaaä rinnalle, vaikk tulos on noussut noin 25kg tänä vuonna
 
ei siinä sen korkeempaa tiedettä tarvita. pidempien sarjojen ollessa kyseessä energiavarastot tyhjenee. maksimivoimatreeneissä kyse on enempi välittäjäainevajeesta yms yms.

penkissä voidaan laskukohta yleistää sinne rintalihasten alle. jos sun tulos nousee tota vauhtia, unohda samantien kaikki "tuntumat". oo tyytyväinen kehitykseen ja analysoi hyvin, miksi se tapahtuu. kyllä ne tissit siitä kasvaa, jos kehitys jatkuu. kyse on kuitenkin moninivelliikkeestä, joten ei siinä välttämättä paikallispumppua tuu kaikille.

jos haluut enempi käsitystä rinnoistas, kokeile keskittyy enempi siihen kyynärpäiden puristamiseen keskelle, eikä vaan käsien suoristamiseen. ajattele, että sulla on iso ilmapallo käsien välissä ja yrität sitten puhkaista sen.
 
kiertäjäkalvosin kipeytyi eilen piiiitkästä aikaa salitreenin jälkeen. Samalle viikolle kaksi kaikkien aikojen kovinta penkkitreeniä oli kai liikaa. Voisi kai olettaa, että menee helpohkosti lepäämällä ohi, kun eilen en huomannut vielä esim. treenin aikana mitään ja nytkin kipuilee vaan ihan tietyillä asennoilla ja liikeradoila. Ei kai mitään "oikeaa" loukkaantumista voi tuolla tavalla tulla? Kevyt viikko sopivasti alkamassa.

Mulla on muutaman kerran kanssa kipeytynyt, mutta se onkin ollu ilmeisesti pelkkää lihasjännitystä joka on tuntunut vähän kipumaiselta.
Lähtenyt venyttelyllä ja pelkästää käden heiluttelu jumapalla ( tietty jotain kiertäjäliikettä ).

Vaikeintahan on juuri diaknosointi mikä siellä on ja mitä sille tehdä. ...Minähän en mitään mistään tiedä :D
 
Huomasin kummallisen (kai) kuriositeetin. Kun ajattelee miten suosittu jne. jalkaprässi on niin ei siitä kuitenkaan löydy oikeastaan yhtään ohjelmia samaan tapaan kuin kyykystä. Tyyliin 12 viikon blaa blaa. Aika kummallista kun se on niiiiiin paljon käytetty laite. Miksi? :)

edit. Tää oli ainut mitä 20min googlaamisella löysin, mutta ei siinäkään ole kuin % ja 3xviikko

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/is_the_leg_press_worthless
 
kyl prässiä voi kohdella ihan samalla tavalla ku mitä muutakin isompaa liikettä progressioissa. esim. modattu 3*4 -> 6*6 sopii oikein hyvin. eli alkuun bodailua 3*8 -> 4*12 ja sit woimaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom