Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Itse asiassa tällä hetkellä teen WSB-treeniä vielä pari tai kolme kolmen viikon sykliä. Sen jälkeistä tässä vaan jo suunnitelen. Tarkotus siis WSBn jälkeen tehdä jonkun näköinen peruskausi pääliikkeissä progressiolla, jota vielä hahmottelen ja sitten kunnon piikkaus.

Kuinka toteutit tuon kyykkäilyn penkki ME ja DE päivinä ja millasia tuloksia tuli? Kuulostaa mielenkiintoiselta
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne ei ollut tulostavotteisia kyykkäilyjä vaan treenasin tekniikkaa @50-80%, vähän toistoja ja sarjat fiiliksen mukaan. Joskus otin alkulämppäreinä ja joskus taas treenin loppuun.

Ja en oppinut siltikään kyykkäämään joten tulosta ei tullut minkäänlaista.
 
tervehdys olisko ideoita miten penkki maximi kausi kannattais toteuttaa... mul on sellanen ongelma että aina kun käy maksimissa niin kunto tippuu sen 15kg seuraavaan (2-4pv)treeniin saattaa parikin viikkoa olla paineet pois ja reenit takkuaa... muuten treenit kulkee varsinkin kun pysyy siinä 80-85% välillä 90%-93% mutta aina kun se tiukka ykkönen tulee otettua niin tietää että pariin viikkoon ei oo asiaa isoihin romuihin... voiskohan olla jotain psyykkeestä johtuvaa kun tsemppaa siihen yhteen nostoon ja sen jälkeen tulee sellanen euforinen olo... huomannu myös että ton ykkösen jälkeen saa samassa treenissä enää suurinpiirteen 80% 2toistoa
 
... huomannu myös että ton ykkösen jälkeen saa samassa treenissä enää suurinpiirteen 80% 2toistoa

Kun otat maksimiykkösen, sen kerran treeni on lähestulkoon siinä! Eli tehty!

Ei ole mitään järkeä maksimiykkösen jälkeen tehdä muuta kuin kevyempää nostelua. kaikki sen ykkösen jälkeen tehty kova nostelu kuluttaa kroppaa, jarruttaa palautumista ja haittaa tulevaa kehittymistä.

Vastaus koko kysymykseesi on tässä!

Silloin kun itse treenasin, kokeilin uutta maksimiykköstä 2-3 kertaa vuodessa, aina vain kisoissa.
 
Oon tehnyt nyt 2 kertaa läpi wendlerin 5 3 1 kolmella reenillä viikossa. Boring but bigginä eli 5 3 1 ohjelman mukaan + samaa liikettä päälle 5x10x50%. Voimatasot tuntuu vaan tippuvan tällä muissa paitsi kyykyssä jota aloin taas tekemään pitkän tauon jälkeen. Missähän mahtaa olla vika? Onko reeni frekfrenssi mulle vaan liian harva kun reenikiertoon menee ma ke pe ma. Mitä vinkkejä antasit mulle voimanhankintaan penkkiin kyykkyyn ja maastavetoon? Lasketut ennätykset sarjapainoista penkki 105kg, kyykky 89kg, mave 175kg, pystäri 61kg, leuat 5x+15kg, dippi 5x+30kg omapaino 70kg. Leuat ja dipit oon vetäny ohjelman aikana kevyesti omalla painolla ettei vie tehoja muista.
 
Vähän erilainen kysymys. Mitä kirjallisuutta suosittelet voimailusta ja yleisesti treenistä sekä motivaatio puolelta? Mitkä ite on sulle ne eniten ajatuksia muuttanu ja vahvistanu?
 
Tähän ohjelmaan liittyviä kysymyksiä ei äkkiseltään tästä ketjusta löytynyt, joten haluaisin tiedustella, että mitä mieltä olet tästä alunperin Jaska Parviaisen kehittelemästä maastaveto-ohjelmasta, joka internetissä pyörii myyvällä "Finnish Deadlift Routine" nimellä?

http://www.myosynthesis.com/workouts/finnish-deadlift-routine

Minkälaisen tulostason omaavalle nostajalle tuosta olisi eniten hyötyä? Kannattaako alle 200kg vetävän edes ajatella ohjelman käyttöä? Kiitos jo etukäteen, jos vaivaudut vastaamaan.
 
nojuu, ohjelmien kommentointi on hyvin tehtynä hieman turhan työlästä täällä tehtynä. teen ne mieluiten sit firman kautta.

max power: paljon riippuu siitä, onko se ykkönen 100 vai 200kg. ihan hyvin voi ottaa useinkin joko satunnaisesti tai kausittain 1-3 toiston hermostollisen sarjan ennen perusvoimasarjoja. tällanen ei kuitenkaan oo se viimenen naama punasena nostettu, vaan enempi ns. tekninen maksimi. jos kuitenki haetaan ihan absoluuttinen ykkönen, oon kyl hra mirandosin linjoilla. mutta edelleen... paljon merkkaa se rautamäärä. sun tapauksessa selkeesti näyttää, että sulla ei oo riittävää sarjakestävyyttä nostella raskaita sarjoja. tän osottaa toi 2*80% ykkösen jälkeenkin jo. sun rautamäärät tietenki kiinnostaa. jos ne on suht alussa uraa vielä, paremmin etenet hommissa keskittymällä enempi sinne perusvoima-alueelle, ei maksimiin.

pinaatti: miksi 5*10*50% noiden perään? liian pienet raudat ja liikaa kuluttelua isojen nostojen perään. sun veto on ok, mutta miten ihmeessä kyykky ei oo siitä ees puolia??? bodailua sullekin suosittelen enempi ku tollasia wendlereitä.

rauha: en mä oikeestaan mitään listaa osaa tehdä. luen kaikkee. suuri osa jää päähän, mutta käytännössä sovellan kaiken ite. en ota juuri mitään kirjoista ilman ainakaan suurempaa kritiikkiä ja tarkastelua. ihan fysologia, anatomia, endokrinologia, kinesiologia...jne jne... kaikki vaikuttaa kaikkeen. ihan perusteoksetkin on hyviä alkuun. vaikka sanoin, että suuri osa jää päähän, ei mulla oo hajuakaan enää esim, miten jotku fysiologiset ilmiöt menee,. en mä vaan muista. katon googlella ellen muista :) mua ei inspiroi teokset juurikaan. mua inspiroi ihmisten innokkuus treenata, oli se sit mummo tai maailmanmestari.

dege: sori, en mä kyl kerkee lukeen ja analysoimaan tollasia läpi. vetoon toimii aika monet suuren volyymin ja lyhyitten sarjojen systeemit. vaikkapas toi mun 3*4 -> 6*6. tee sitä 3kk ja sit piikkaile muutamas viikos uudet enkat.
 
Taustaa:

Vuosikausien tauon jälkeen salilla käynti aloitettu 1,5 - 2 v sitten. Ennen tuota harjoittelu (nuorempana) ei ollut tavoitteellista.

Viime kesänä penkki 10x100 kg, sarjapainolaskurin mukaan n. 133 kg maksimi. Tuohon pääsin ihan mutuilemalla, enkä tehnyt mitään varsinaista ohjelmaa.

Olkapäävamman, työkiireiden jne. johdosta taukoa reeniin 10 kk. Samalla omaa painoa pudotettu viime kesästä. n. 15-20 kg.

1,5 kk sitten uusi startti 10 kk tauon jälkeen lähtötilanteesta 1x90 kg, ja nyt 10x90 kg, sarjalainolaskurin mukaan maksimi n. 120 kg.
Treeni ollut 4x5 tyyppistä ihan viime kerrat (3 -jakoisella). Aiemmin enemmän toistoja per sarja.

Vaikka oman kropan paino on pudonnut reilusti, on noustu nopeasti kohti tuota viime kesän kuntoa.
Uskon, että se löytyy 4-6 viikossa. Tavoite olisi kuitenkin nostaa "minimiajassa" penkkimaksimi markka viiteenkymmeneen. Omaa kropan painoa olen valmis nostamaan max 5-6 kg päivän tasosta tavoitteen eteen.

Kysymys on minkälaisella ohjelmalla tuota kannattaisi viedä eteenpäin? Onko 5x5 sopiva vai löytyykö fiksumpi. Johtuen melko vähäisestä nostotaustastani, hyvistä ominaisuuksista - nopeat lihassolut, paljon omaa massaa :) uskoisin kehityksen olevan suht nopeata. Miinuksena 50 v ikä.

Itse olen mietiskellyt, että penkkitreeniä pitäisi ottaa 1,5 - 2 kertaa per viikko.

Jos haluat veikata paljonko menee aikaa markka viiteenkymmeneen niin sitäkin saa esittää ;)
 
ikä ei oo miinus. inflaatio mukaanluettuna toi 150mk on nykyään varmaan noin 30€, joten no worries.

jos sulla on takana bodailua ja pidempää sarjaa, suosittelisin eniten tota mun 3*4 -> 6*6-juttua (se idea, ei se ekan postauksen ehdotelma joltakulta). sen jälkeen sit maksimijakso. noi maksimilaskurit kannattaa unohtaa, kun mennään yli femman toistoissa. kaks treeniä viikossa, toinen kapee ja toinen normipenkki. lisäksi yläselkää, hartioita jne. en näkis ihmeellisenä et toi nousis tänä vuonna.
 
Kiitos tiedoista.
Pitää katsoa tuo 3x4 -> threadi kunnolla läpi. Olen vilkaissut, mutta näytti hämärämmältä. Tuskin kuitenkaan rakettitiedettä.
Ilmeisesti kapea penkki vedetään myös 3x4 -> 6x6 tsydeemillä?
Ja nuo selkä, hartiat varmaan bodytyylillä?

Mites ojentajat? Riittääkö tuo kapea penkki niille vai vedetäänkö ojentajatreenit päälle?
 
se pääidea on siinä ekan postin alla. helppoa ja yksinkertasta painoharjottelun perusideologiaa. pääliikkeet tolla ja muut 2-4*4-12. ojentajia voi tehdä jonkin verran, mutta kaikki avut on kyl aina tyypistä kii.
 
pinaatti: miksi 5*10*50% noiden perään? liian pienet raudat ja liikaa kuluttelua isojen nostojen perään. sun veto on ok, mutta miten ihmeessä kyykky ei oo siitä ees puolia??? bodailua sullekin suosittelen enempi ku tollasia wendlereitä.

Koska niin siinnä wendlerin ohjelmassa käskettiin tekemään. Kyykky on mitä on koska nyt oon kyykänny pitemmän tauon jälkeen vasta kolme kertaa kyllä se siitä nopeesti nousee. Minkä takia bodailua, pohjaksi vai? Ei tähän 175cm 70kg ainakaa pahemmin muskelia enää oteta ellei pääse syömisissä plussanpuolelle ja paino ala nousemaan.
 
no tietenki paino nousee, ku pattia tulee. miksi ei sais tulla? sun painonen on aika hoikka poika vielä. bodailua siksi, että se on hyvää pidempää perusvoimatreeniä. sen jälkeen sitten oma kausi perusvoimalle ja sen perään piikkailua maksimivoimahommissa.
 
Olisko jto:lla heittää jotain vinkkiä, miten treenata penkkiä nousujohteisesti ketoosilla? Muut liikkeet pystyy tekemään aika hyvin normaaliin tapaan, mutta penkkihän dieetillä ottaa yleensä eniten itteensä. Tähän mennessä tehny:

Viikko1: 4x4
Viikko2: 6x4
Viikko3: 3x6
Viikko4: 4x6
Viikko5: 2x8

+2,5kg ja alusta.
 
ei noi numerosarjat kerro mitään, ellei oo annettu mitään suhteellista intensiteettiä jne. dieettipenkkailut on kyl monelle hankalia. yleisohjeeksi nyt vois sanoo et sopivasti määrää ja ei liian tiukkaa suhteellista tehoa. ota nyt siitä selvää sit :)
 
Niin olisko tohon sarjapainojen nostamiseen parempi jos tekis kaks jakosen kahesti viikossa? kun että tekee yks jakosen kolmesti viikossa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom