Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tervehdys Jto.

Olisi tavotteena panostaa vähän enemmän maastavetopuoleen nyt kuin ennen. Pidemmän aikaa jo tullut tehtyä ihan tuntumalla, että painoa nostetaan niin kauan, että on raskasta jonka jälkeen tehdään vaan joku yksi säälittävä vitonen ja se on siinä. Jalkojen treenaaminenkin on jäänyt vain kyykkyyn. Josko maveen tahtoisi enemmän tulosta niin mikä olisi joku ihan peruspätevä treeni sun mieleen? Kerran viikkoon? Kaksi kertaa? Ajattelin ainakin kyykyn pitkästä aikaa vaihtaa prässiin josko saisi vähän jalkoihin poweria ja toki motivaatiotakin varmaan alkaisi löytymään enemmän kun saa vaihtelua. Ajatuksia ja ideoita otan mieluusti vastaan kun ei viitsisi summamutikassakaan aina treenata kun tuntuu ettei siitä mitään hyödy... :)

Lisäyksenä vielä, että on tullut pidemmän aikaa myös tullut tehtyä remmien kanssa myötäotteella... tiedä sitten onko tämä "hyvä" tapa. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hma: kyl kerta viikkoon vetoo riittää, jos toisessa treenissä vaikka kyykkää jotenkin. enempi sarjoja vaan niin pohja paranee. vedon perusvoimakaudelle toimii oikein hyvin esim. toi mun 3*4 -> 6*6.
 
Saanhan kehua tässä sivussa tuota jto:n ohjelmaa.
Tein pari kuukautta siite maastavedolle 2kk peruskauden 4x3-->6x4 kahesti viikkon veto. Samana päivänä tein vielä etukyykyn, jullen ja leuanvedon. Hyvin toimi ainakin mulla.
Eli HMA kantsii kokeilla.
 
Voimanostajilla repeilee silloin tällöin hauiksia ristiotemaastavedoissa. Onko stressailu tuosta turhaa vai ei? Remmejä ei jaksaisi käyttää ja tuntuu, että sormet mahdollisesti liian lyhyet sormilukkoon myötäotteella.
 
Terve jto! Ensiksi pakko antaa suurta arvostusta sinulle siitä, että joku vielä ojentaa auttavan kätensä sitä tarvitseville näinä mielipuolisina maailman aikoina! Minulla on muutama kysymys pyörinyt mielessä. En oleta sinun uhraavan koko päivää niiden parissa ja tiedän ettet kommentoi ohjelmia, joten ihan vain jos muutaman kommentin viitsit antaa niin kovasti arvostaisin.

Eli body-hommista vaihdoin nyt voimailupuolelle, tai lähinnä kiinnostaa parantaa kyykyd, vedon ja raaka rinnallevedon tulosta. Näillä mennään alkuun. Penkkitulos on niin paljon muita edellä, että sen treenaus saa nyt hetkeksi jäädä kuten myös koko muun yläkropan. Mave raudat jonkin verran painonnostokyykkyä edellä. Kyykyssä tuntuisi heikoin kohta olevan siinä puolen välin tietämillä eli kertoo ilmeisesti pakaroiden heikkoudesta? Ongelmana mulla on ollut että en meinaa saadaa hanuria reenaamalla millään kipeeksi vaikka kuinka tekisi mavea, jullea ja kykkyä MUTTA kun taas teen parikin sarjaa askelkyykkyä kävellen, niin on pakarat seuraavana päivänä kyllä aivan jumissa. Eli kertooko tämä siitä, että minun kannattaisi unohtaa esim tuo jullen teko ja korvata se tuolla askelkyykyllä? Jullella saan kyllä takareidet tukkoon, joskin SJvedolla vielä enemmän.

Heikoista pakaroista, tai ehkä lähinnä etureisien "vahvuudesta" kertoo se, että etukyykky raudat ei paljoa normikyykystä jää. Mitään boksi-kyykkyjä tai pukkivetoja en ajatellut vielä ottaa mukaan sekoittamaan pakkaa kun tutuisi, että painoissa on tullut viime aikoina hyvin kehitystä kun on panostanut ravintoon ja lepoon ja kreatiininkin otin mukaan kuvioihin. Raaka-rivessä vielä vähän hiomista tekniikan kanssa.

Sitten kysyisin vielä keskivartalon treenaamisesta. Tähän asti olen treenannut vatsoja kovaa ja monipuolisesti kahdesti viikkoon ja olen jo pidemmän aikaa tehnyt kaikki kovatkin mave ja kyykky sarjat maksimivoimaa lukuunottamatta ilma vyötä. Riittäisikö täten vain yksi kova vatsatreeni viikkoon ja vastaavasi antaa sitten vaikka tuolle pakaraosastolle enempi runtua?

Treenirungoksi ajattelin jotain tämmöistä. Ajallisten resurssien takia vain kaksi treeniä viikkoon toistaiseksi. Jotain korjattavaa? Ajattelin noita apuja vaihdella vaikka vuoroviikoin tms.

1.Mave - Julle/etukyykky - keskivartalo
2.Raaka rive - Takakyykky - Askelkyykky/sjmv
 
simo90: tukkoon et kyllä yhellä treenillä mitään saa. se tuppaa olemaan hieman väärinkäytetty termi. samoin ku "jumi". treenikivut (DOMS) on ihan eri. no... voimanoston mekaanisesti edullisempi kyykky on kyl sen verran erilainen verrattuna etu- ja pystykyykkyyn et panostasin kyllä nimenomasesti siihen ja sen apuihin. julle hakkaa askelkyykyn siinä leikissä ilman tie breakia. vatsatreeneissä sä voit melko rankan aikapulan takia kyl mennä yhellä. en kyl jättäis penkkejäkään pois, ellei ne nyt sit ihan älyttömän hyviä ole. ellet painonnostokisoihin oo menossa, riven voi jättää kyl pois ja keskittyä enemmän oikeen voimakyykyn kehittämiseen. eli esim:
1: maastaveto, etukyykky, keskivartalo
2: jalkakyykky, julle, zercher-kyykky

sutki: onhan niitä kaikenlaisia nobrandname -tyyppisiä biltemoissa ja motoneteissä. semmonen ainaki mitä ei oo vaimennettu, vaan tärisee kunnolla. mun omassa on 110 V, 3300 kierr/min. merkki on horsepower, muistaakseni seinäjoen sopurahasta :)
 
mitenhän tämän nyt mutoilisi. en siis toistaiseksi ole menossa mihinkään kisaamaan, en varmaan tulevaisuudessakaan. johonkin painononnostoseuraan ajattelin mahdollisesti jossain vaiheessa liittyä. Sitten noista tavoitteista. Pidän itse pystykyykkyä, painonnostokyykkyä, mikä se sitten ikinä oikealta nimeltä onkaan, nimenomaan oikeana kyykkynä. Voimannostokyykyt herättää minussa vähemmän kunnioitusta ja siksi halua kyykätä nimenomaan pystymmässä.

Sama pätee tuohon raakaan rinnallevetoon. Mielestäni kova raaka rive tulos on aina kaikenkaikkiaan kova suoritus, joten siksi sen tuossa ohjelmassa ajattelin pitää ja sitä haluan myös kehittää. Molemmat sekä raaka rive, että pystykyykky palvelevat myös muita tarkoitusperiäni, kun tarkoitus on vielä kiekkoa pelata tässä sivussa.

Päteekö silti edelleenkin nuo neuvosi myös pystkykyykyn kohdalla ja että minun kannattaa heivata tosta ohjelmastani veke sekä askelkyykky, että sjmv vaikka nimenomaan niillä liikkeillä tulee ne kohdelihakset aktivoitua parhaiten, tai siltä se ainakin seuraavana päivän tuntuu? Vai voiko noista DOMseista päätellä yhtikäs mitään? Tiiän ettei tää ole bodausta ja tarkoituksena on tosiaankin saada sitä voimaa.
 
voimanostokyykyn idea ei oo herättää kunnioitusta salilla tai netissä, vaan nostaa mahdollisimman paljon rautaa tiettyjen sääntökriteerien sisällä. nyt ei siis puhuta tiettyjen liittojen ylikorkeista kyykyistä. painonnostokyykky on hyvin epätaloudellinen tässä suhteessa, enkä näe mitään järkeä käyttää sellasta voimanostossa. se miltä joku nostotyyli "näyttää" on aika naiivi tapa lähestyä mitään treenaamista. ja: hyvin usein painonnostokyykky ei menisi läpi voimanostokisoissa syvyyden puolesta toisin ku usein aatellaan. mutta se siitä, nää ei oo edes vertailukelpoisia. ne on eri liikkeitä eri lajien tarpeisiin.

yleisliikkeinä rv ja kyykky on kiekkoon ihan hyviä voimaliikkeitä penkin ja leukojen jne ohella. eli sulla nyt on hieman hakusessa mitä oikeesti haluat nimenomasesti sun voimailulta. jos haluut voimailla kiekon tueksi, siihen käy vallan hyvin toi sun liikevalikoima, mutta pitäs siinä silti olla yläkroppaakin. voimanostossakin apuliikkeet on tarkotettu APUliikkeiksi tietyille nostoille, eikä niissä DOMSit oo se ratkasevin juttu. treenikipu ei muutenkaan oo mikään ratkaseva juttu.
 
Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Joo eli tällä hetkellä tilanne tosiaan on ehkä enempi tosiaan sellainen että voimailen kiekkoilun tueksi, mutta kuitenkin enempi tosissaan ku moni muu kiekkoilija. Eli tarkotus parantaa räjähtävyyttä jne. Tulevaisuudessa varmaankin sitten siirryn enempi noihin voimailuhommien pariin, ja nimenomaan painon-sekä voimannostoon. Omaksi iloksi siis lähinnä.En ole siis menossa tekemään painonnostokyykkyä voimannostokisoihin, vaan ymmärtääkseni pn-kyykyssä yksinkertaisesti työskentelee reidet enempi kun taas voimannostokyykyssä aktivoituu enempi alaselkä jne. Korjaa toki jos olen väärässä.

Jos nyt alustavasti lähtisin vaikka tällasella rungolla:
1.Raaka rive - painonnostokyykky - julle
2.Mave - etukyykky - vatsat

Vai olisiko fiksumpaa muuttaa järjestystä siten, että etukyykky ja vatsat eri päivinä kun toi etukyykky vissiin rassaa keskivartaloo aika kivasti? Tosin niin taitaa nuo kaikki muutkin liikkeet tehdä, varsinkin kun ilman vyötä tekee. Eli sjmv.lle eikä askelkyykyille ole siis lainkaan tarvetta? Ja yläkroppa on siis enemmän kuin riittävässä kunnossa, sille lähinnä ylläpitävänä joskus jotain treeniä teen.
 
räjähtävyys paranee yleisvoimatasojen ja lajinopeuden ja -koordinaation kehittymisen kautta, ei harjoittelemalla "räjähtävyyttä" punttisalilla. luistelu on hyvin pakarapainotteinen toiminto, miksi siis kyykyn tulisi olla etureisipainotteinen? punttiliikkeitä ei kannata ajatella liian lajinomaisina, mutta jos valita pitää, luisteluun ideaalein kyykkytyyli on semilevee voimanostokyykky.

JOS multa pyydettäs yksinkertasta kahden päivän plärää kiekkoilijan punttitreeneiksi, ne menis:
1: rinnalleveto, voimanostokyykky (ei hyperleveä, mutta hartioita leveämpi), vastaleuat, kapea penkki, vatsa kiertäen
2: maastaveto, etukyykky, penkki, myötäleuat, vatsa
 
Tulenpas mukaan hieman hämmentämään. Itselläni tilanne on liki identtinen kuin simo90.llä, joskin lajinani on koris. Tiedän kyllä, että monissa lajeissa kuten koriksessa ja kiekossa on monen valmentajan opit optimaalisesta voimaharjoittelusta kaikkea muuta kuin ajan tasalla. Siitä huolimatta ainakin myös monet tunnetummat koriksen fysiikkavalmentajat niin ulkomailla kuin muuallakin suosittelee korikseen nimenomaan high bar kyykkyä. Muistaakseni sinäkin jto joskus vuosi pari takaperin kehoitit tekemään kyykyn nimenomaan "tanko suht niskassa" kun treenataan pomppua. Vai päteekö tuo vinkki vain korikseen? Eikös kuitenkin myös koriksessa tarvittu pomppu ole yhtä lailla pakaroita kuin etureisiä kuormittava?

Myös noita nimenomaisia askelkyykkyjä ja suorinjaloin maveja suosittelevat korisvalmentajat kovasti, pitkälti "hyvän tuntuman" takia kaiketi. Kyseessä ilmeisesti taas valmentajat ilman todellista tietotaitoa?
 
tangon paikka on ihan yksilöllinen, enkä tossa voimanostokyykyssä tarkottanut että sen tulis ees olla selässä. tangon paikalla ei toisaalta oo mitään merkitystä, kun tarkastellaan asiaa laajemmin. lähinnä enempi huomioo pitää laittaa siihen asentoon ja syvyyteen, että saadaan kunnolla hyödynnettyy pakarat ja takareidet myös. pomppua ei treenata kyl kyykyillä. sitä treenataan pomppimalla.

askelkyykyissä ja sjmv:ssa ei sinänsä oo mitään vikaa, jos niissä liikkuu hyvin rautaa. erilaisia yhden jalan ja/tai käden variaatioita on mullakin käytössä jatkuvasti eri lajien urheilijoille. useilla valmentajilla kuitenkin hieman hämärtyy se punttitreenien funktio. se on pohjaominaisuuksien treeniä.

painonnostotyylisissä pystykyykuissä ei siis oo mitään vikaa, ettei siihenkin nyt joku tartu. erinomanen yleiskyykky sekin. se etureisien eristäminen tai painottaminen vaan on se, mihin tässä eniten puutun.
 
On tämä mielenkiintoista :)

Itse tein aiemmin kyykyn nimenomaan enemmän voimannostotyylisesti ja tanko oli minulla hieman alempana kuin nykyään. Rautaa sain liikutettua silloin huomattavasti enemmän ja tekniikka ja syvyys oli mielestäni ihan riittävä. Silloinen korisvalmentajani kuitenkin sanoi, että asennon tulisi olla pystympi ja käski siirtämään tankoa enemmän epäkkäille. Nyt sitten olen kyykännyt niin, painoja jouduin tiputtamaan ihan suht reippaasti. Olisiko minun siis fiksumpi kyykätä nimeomaan niinkuin tein aikaisemmin kun silloin sain rautaa enemmän likkelle? Ja tavoitteena on nimenomaan saada voimaa sitä pomppua varten, mikä epäilemättä on oleellinen POHJAominaisuus.
 
no en nyt teilaa sun koutseja, mutta hieman siinä oli tarpeetonta ohjeistusta.

aitalan juhis (ex-huippuvoimamies) donkkas paikaltaan helposti ja paino sillon 150kg. ei mitään pompputreeniä takana. eli jo pelkkä kova voimataso auttaa pitkälle. mitä isommat raudat sitä enemmän myös ne nopeet solut tekee duunia riippumatta tangon nopeudesta. noin karrikoidusti sanottuna.

sitten se laaja-alanen lajiharjoittelu sekä koordinaatio- että nopeusvoimapainotteisesti tehtynä ratkasee miten paljon se varsinainen ominaisuus kehittyy. on ihan eri pohja lähtee tekeen lajipomppua, ku kyykkäät syvältä esim. 150 ku 100 kg. pysyt ehjempänäki niissä pompputreeneissä ku oot vahva.
 
Mulla on myös eroa tolla tangon paikalla kuin yöllä ja päivällä ja juurikin low barilla liikkuu isommat raudat. Tanko niskassa tosin tekniikka pysyy paremmin kuosissa joten käytän mieluummin sitä.

http://www.youtube.com/watch?v=5HGVJ1wvQLU&feature=relmfu Tossa on ryssien IPF-mestaruuskisat tältä vuodelta ja aika vaihtelevaa näyttäs olevan tangon paikka.
 
Okei okei, eli karrikoidusti sanottuna mun kannattais jatkaa kyykkäämistä sillä tyylillä, millä saan eniten rautaa liikkeelle? Tekniikan pitäen kunnossa toki.

Voisin ite ottaa vähän mallia tosta simo90.n ohjelmasta. Mukaan tulee tosiaan vielä yks korisjengin kanssa tehtävä yläkeho painotteinen puntti joten jos tätä lähtis vaikka soveltamaan. Ei varmaan ihan mettään mee? Kyykyssä heikko kohta kans siinä puolen välin tietämillä, jos sillä nyt mitään väliä on. Tonne sekaan sitten fiiliksen mukaan yhen jalan liikettä, pohjetta jne.

1.Raaka rive - kyykky - julle/askelkyykky
2.Mave - etukyykky/sjmv - vatsat
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom