Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kyykkään kapealta (siis oikeasti KAPEALTA), olen kyllä yrittänyt välillä asentoa leventää, mutta ei vain tunnu luontevalta se. Joten senkään takia en ihan omalta kohdaltani allekirjoittaisi tuota "veto paranee kyykkäämällä" -mantraa.

Miten apuliikkeet, jullea kyykkyleveydeltä ja boksia (yli)leveältä, vai...? Lähinnä vedon lähtöä ja kyykyn puoliväliä ajatellen, ne tuntuisivat olevan ne heikoimmat kohdat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellasta oon pohdiskellu, että kun nyt reenaan sotilaspenkkiä ja tavote olis saada omalla painolla joskus 30 toistoa. Ja muistaakseni olet sanonut että maksimivoiman kehittäminen nostaa myös tehokkaasti tuota sotilaspenkki tulosta.

Tällä hetkellä teen solttua 2*6 miken systeemillä ja sitten 3*10 (kevyt ~60%). Mutta entäs tuon jälkeen, kun tuon oletettu stoppi kuitenkin tulee jossain vaiheessa?

ohjelmani kokonaisuudessaan : http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1129006&postcount=846
 
kommentoimatta ohjelmaasi muutoin kuin monotoniseksi, oon siis sitä mieltä, että penkkaamalla usein ja paljon saadaan hyvä maksimivoima ja kestävyys varsinkin. montako kestävyysjuoksijaa tekee pari lenkkiä viikossa?

perusperiaatteena: jos kisapaino (oma paino) on yli 40% maksimista, kannattaa keskittyä nimenomaan siihen maksimin korkeella nostamiseen. jos taas penkkaat 200kg ja painat alle 80kg, tulis keskittyä enemmän lähes pelkkään voimakestävyystreeniin. suurin osa treenaajista kehittää siis solttupenkkiäänkin parhaiten keskittymällä voimatreeniin. tietenkin erillinen voimakestävyysjakso ennen kisaa piikkaa sitä suoritusta.

lisäksi, jos solttupenkki on se ykköslaji, se myös tehdään aina ekana. erilaisia penkkitreenejä suosittelisin 2-5/vko.
 
Mites kannattais penkki tehdä kun aloitin nyt 3 krt/vko penkkailut?
Oon yrittäny joka sarjaan jättää vähintään 1 toisto reserviin ja yhtenä päivänä ottaa vähän kevyemmän penkin, sekä tehdä sotilaspenkin ainakin kerta viikkoon. Kohtalaisesti oon mielestäni palautunu kuitenkin aina edellisestä kerrasta, mutta pelkään että jos jossain vaiheessa iskee ylikunto.
 
rytmitä vaikka joka neljäs viikko kevyemmäksi. vain pari treeniä ja niissäkään ei paljoa sarjoja. tai sitten sarjoja enemmän, mutta helpolla raudalla. suosittelisin kyl vaihtelemaan oteleveyttä penkkitreeneissä.
 
kommentoimatta ohjelmaasi muutoin kuin monotoniseksi, oon siis sitä mieltä, että penkkaamalla usein ja paljon saadaan hyvä maksimivoima ja kestävyys varsinkin. montako kestävyysjuoksijaa tekee pari lenkkiä viikossa?

perusperiaatteena: jos kisapaino (oma paino) on yli 40% maksimista, kannattaa keskittyä nimenomaan siihen maksimin korkeella nostamiseen.

lisäksi, jos solttupenkki on se ykköslaji, se myös tehdään aina ekana. erilaisia penkkitreenejä suosittelisin 2-5/vko.

Jeps, ohjelma on monotominen, mutta ajattelin itse sen sellaisena perusvoiman nostattamisena. Itse olen reenannut lähes body-tyylillä koko reenihistoriani. Ja ajattelin tolla nostaa 2*6:sen 110kg-120kg (110kg on aika realistinen tavoite). Ja sen jälkeen ottaa ehkä jonkun prosentti-ohjelman käyttöön, mutta tuskin siinäkään ihan ykkösiin saakka kannattaa mennä?

Ei, enkä tiedä olenko menossa mihkään kisoihin koskaan nolaan itteeni, siksi minulle ei ole niin tärkeää treenaanko jalat ensiksi.

18 toistoa olen ottanut solttua 82,5kg:lla, oman painon ollessa n. 80kg (missä on kyllä tiputettavaa), silläkin saisi tulosta ylöspäin.

Mutta kuitenkin minkä tyylisiä kausijakoja suosittelisit tuossa penkissä?
 
rytmitä vaikka joka neljäs viikko kevyemmäksi. vain pari treeniä ja niissäkään ei paljoa sarjoja. tai sitten sarjoja enemmän, mutta helpolla raudalla. suosittelisin kyl vaihtelemaan oteleveyttä penkkitreeneissä.

Näin tehdään sitten :)
 
nolaamista tuskin kannattaa miettiä. kaikki alottaa joskus. kyllä sun kannattaa panostaa hommaan kunnolla. tollanen nöönöily pois. muussa tapauksessa ei ole juuri järkeä edes vastailla. kausijaoksi suosittelen vaihtelua määrä- ja tehopainotusten välillä. ei se bodailukaan pahaa välillä tee.
 
Tosissaanhan tätä koittaa tehdä, mutta on vaan hidasta touhua natuna. Tarvii ainakin saada ne toistot sinne likemmäs ~30, ennen kuin meen penkille makaan kisoihin. Ehkä vuoden päästä, mutta ei oo kyllä motivaatio ongelmia.

Oon katos suomalainen, ja en halua huomioo :) .

Mutta väänän tolla parisen kk ja palailen sitten asiaan, kun on sormi suussa.
 
no vaikee tota nyt nykyaikana on ihan itse "keksityksi" aatella, mutta semmosta olen esitellyt kyllä. kuinkas niin?


Gilly sitä vaan mulle kehu. Täytyy joskus kokeilla, mutt ei vielä pysty ;) :whip:

No joo kyllä se munkin silmään ihan kivalta näyttää... Sen alle vois tehdä vaikka kk. peruskuntoo kohottavan treenin...( mun tapauksessa) ja päälle tietty jnk.lainen piikkaus...Nyt olen tosin oman ohjlmani noin puolivälissä niin sitä tarkoitin että en pysty ja lähinnä siksi kysyin, kun monethan saattaa luulla, että 5*5 on sinun, mutta tietääkseni se ei ole? Eli tämä 3*4->6*6 on nyt sinun "käsialaa..."
 
no kyllä mä olen tehnyt pari täälläkin pyörivää omaa versiota 5*5:stä (ks. asianomaiset threadit), kun mun mielestä(!) se "alkuperänen" tms. ei oo kovin hyvä.
 
treenejä 2-3/vko penkissä, kyykkyä 2 krt/vko ja joka toinen vko toisen kyykyn tilalla veto. et tee ihan loppuun asti sarjoja, vaan keskityt tekniikkaan myös. jatkuva progressio kuitenkin tavoitteena. miksi teet vain 4*3*80, jos ykkönen on 110-120 nurkilla? uskosin, että jos takana on 5v treeniä, pitäs olla jo suuremmissakin kiloissa kuin se 110. ellei painoa sitten ole 60kg.

lisäksi pohjeliikkeet tehdään aina kyykkyjen jälkeen. penkin apuina toimii parhaiten lajivariaatiot. lisäksi yläselkää ainakin.


2 kertaa oon tehnyt 80:llä ja nyt tein 90:llä tuota penkkiä, lähdin kevyesti tarkoituksena "hakea vauhtia" ja tekniikkaa.

miksi esim pohkeet kyykyn jälkeen, jonkin sortin palauttava??
olen tehnyt sen takia ennen jotta lämpeää kunnolla kyykkyyn mentäessä.
 
lämmittely on aika eri asia kuin treeni. pohkeet on pieni tukilihasryhmä kyykyssä ja sen pitää olla tuoreessa kunnossa, kun aletaan kääkimään. yhtä hölmöä ois tehdä vatsatreeni ennen kyykkyä.

penkistä: no niin... oletin sun tekevän samalla romulla, kun tossa sun "ohjelmassa" ei näy oikein progressioita kuin vedoissa. joka tapauksessa en nää negoille yms. yliraudoille juuri käyttöä. fiksua ja monipuolista (oteleveydet) perustreeniä ja homma hoituu paremmin.
 
Nyt on vedetty tuo "kyykky kolme kertaa viikossa"- setti pienin sovelluksin läpi kyykyssä ja penkissä. Viimeisen 8 x 5 x 85% jätin tarkoituksella tekemättä, kun tuntui niin takkuiselta varsinkin tuo penkki. Kyykky nyt kulkee vaikka mitä tekisi.

Nyt on kevyt viikko menossa, ja tarkoitus olisi tehdä jonkinlainen piikkaus tähän päälle. Aattelin jollain kolmosilla ja kakkosilla lähteä nostamaan pikkuhiljaa. Esimerkiksi 3-4 x 3 x 90% ja 3-4 x 2 x 95%.

Miten noita kanattaisi rytmitellä ja jaksoitella. Ja miten veto? Kyllä se sieltä tuntuu tulevan kyykyn mukana, mutta kovat raudat tuntuu tukottavan selän kohtuu huolella. Sen takia olen ottanut lähinnä kevyitä ykkösiä 70%:lla. Viimeksi kokeilin tuon 6 x 5 x 85% kyykyn jälkeen hiukan kovempaa ja kyllä se 95% tuli vielä ihan kivasti, joten nousua on sielläkin. Tarvinneeko tuota sen kummemmin edes piikkailla?

Tarkoitus ei ole mitään kovin pitkää piikkausta ottaa, kun tämä perustreeni tuntuu kehittävän vielä kohtuu mukavasti, mutta joku 4 viikon setti olisi hakusessa.
 
Minkä laista progressiota suosittelisit räjähtävän voiman harjoittelemiseen? 2-3 treeniä viikossa? Tarkoitus saada jalkoihin räjähtävyyttä ja ponnistus voimaa. Liikkeiksi oon aatellu nopeuskyykkya, kyykkyhyppyjä ehkä askelkyykky hyppyjä? Kannattaako ottaa mukaan spurtteja ja loikkia?
 
sepsis:
piikkaa iisisti. kakkoset ja kolmoset ok. pari viikkoa ylöspäin ja sit kevyempi nopeusvoimaviikko. piikkaa eka kyykky about 6 vkossa ja sit veto 2-3 treenissä siihen päälle kevyen vkon jälkeen.

skillster:
jos aiot tehdä noita nopeusvoimadrillejä ja vielä juosta, pitäsin puntin mukana ylläpitävän maksimi- ja perusvoimana 1-2krt/vko. esim. 2*1*90, 1*95, 1*100, 2*4*80-85%. riippuu nyt eniten siitä, miksi räjähtävyyttä haluat?
 
JTO Millaista piikkaus jaksoa suosittelisit leanvetoon. Oma paino on 69kg reilun viikon takaa on maksimi pydamidista 45kg. Ma vedin 3 pitkää sarjaa peräkkäin (säälittävästi 20, 16, 12)ja tein myös kovan hauis treenin vetojen päälle. Ke vedin 2 pitkää sarjaa (22, 18) ja treenasin hauikset vähän kevyemmin. (molemissa treeneissä myös punnerrukset leukojen välissä samaan tyylin ja ojentaja treeni hauistreenin kaverina supersarjoina) Ajattelin itse että tänään (to) pk lenkki pe lepo ja la 2 pitkää sarjaa melkolailla finaaliin. Armeijaan lähtö on seuraavan viikon ma ja siellä pitäisi olla iskussa. Onko 30 leukaa mahdollinen sinusta näiden tietojen perusteella(siis tuolloin tulevalla viikolla olevissa armeijan testeissä).?
 
eihän täs nyt enää mitään piikata, jos on ton verran aikaa. en usko, jos noi 20 ja 22 on tappiin asti. uskosin kuitenkin, että pienen kevennyksen jälkeen joku 25 tulee.
 
Juu ei noi vielä tappiin asti oo vedettyjä...Niin takaisin asiaan. Kannattaako sinusta siis enää edes vetää leukoja ? ja jos kannattaa kanattaako enää treenata käsiä?? Ja jos kanattaa vetää niin vedänkö loppuun asti? Testit eivät siis tietenkään ole vielä ma vaan veikkaanpa että noin viikon päästä saapumisesta..Niin ja jos kädet kanattaa treenata treenataanko niissäkin sarjoja sinne 30+?
 
Haluan räjähtävyyttä pompun parantamiseksi. Aattelin ottaa maanantaina Nopeuskyykyn, vähä takareiskoja, ja bodailla yläkroppaa, keskiviikkona kyykkyä ylläpitävästi ja yläkroppaa, perjantaina spurtteja/loikkia ja lauantaina kyykky- ja askelkyykkyhyppyjä.

Nopeuskyykkyyn jotain tyyliin 6-8 sarjaa 1-3 toistoa 50-70%
Ylläpitävä ton sun ehdotuksen mukaan
kyykky- ja askelkyykkyhypyt molempia 2-4 sarjaa 1-5 toistoa.
kirjotan lisää kun ehdin ja keksin. nyt lämmittämään saunaa.
 
Back
Ylös Bottom