Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
oxblood: kumpikin vaihtoehto käy. esim. toinen treeni tehollisesti ja toinen määrällisesti kovempana. esim.
1: 2*80, 85, 90, 95, 80
2: 6*3*80
pyri rakentamaan pohjaa myös maksimitreeneissä, eli että pystysit tekemään enemmän sarjoja myös kovilla romuilla. hyvä tavoite esim. 6*2*95% tai 6*3*90%.

kiitos vaan kovasti esimerkistä. Ymmärsinkö oikein ekan treenin että 2*80 ja sitten ykkösiä? mitenkäs tähän sitä progressioita järkkäis? aina lisää rautaa vai pitäiskö sitä aallottaa, esim 3vko nousevaa ja sitten viikon rauhoitus ja uusi nousu.

mitä mieltä siite että ottaa esimerkin mukaan 1: kyykky 2:etukyykky?
joka kolmas 1 vois olla mave
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
syöttis: bodyhommiin sopii, jos vaan paikat kestää. usein tollanen jalkaterät eteenpäin -tyyli laittaa alaselän pyöristyyn ala-asennossa. mieluummin jalkateriä hieman ulospäin. ne reidet tekee kuitenkin rutkasti töitä joka tapauksessa.

oxblood: ei kun kakkosilla ylös. treeneissä kolme nousevaa viikkoa on ok. sitten alas vaikka kakkosviikon tasolle. yleensäkin semmonen pakin ottaminen takaa pidemmän kehityksen. kyykky, etukyykky, veto -rytmitys on ihan ok.
 
heräsi sellainen ajatus kun olen kyykyssä käyttänyt maksimi romuja ottaessa vyötä ja polvi siteitä ja vedossa vyötä, mitkä tuovat ainakin 20kg lisää painoja niin pitäisikö tämä reeni ottaa kanssa ko. rensseleillä vai kenties ilman jolloin painot olisivat toki pienemmät, mutta saattaisi tuoda pitoa paremmin. kyykyssä polvirätit ovat kyllä aika olemattomat, kaks raitaset goldit vai mitkä lie, mutta tuntuvat tuovan teknistä, ja ehkä henkistäkin, apua isoilla raudoilla huomattavasti...
 
voisit keskittyä volyymitreenissä raw-nostoihin, eli sillon myös romut lasketaan raw-ykkösestä. toisena päivänä sitten teknisesti hyviä kakkosia tai kolmosia siteillä ja vyöllä. ei haittais vaikka ottaa siteillä vaan joka toinen viikkokin.
 
eli periäättessa menis näin:

vko1
ma: kyykky rensseleillä hyvään kakkoseen
to: etukyykky ilman varusteita

vko2
ma: veto vyöllä, 2max
to: etukyykky ilman varusteita

vko3
ma: kyykky rensseleillä tiukkaan kakkoseen, öh...
to: etukyykky ilman varusteita

vko4
ma: veto vyöllä, hyvä kakkonen
to: etukyykky ilman varusteita

vko5
ma: kyykky rensseleillä max2
to: etukyykky ilman varusteita

vai kun on nyt aikaa niin ottaa kolme reeniä viikossa, tosin teen muutankin kuin kyykkyä ja vetoa, ja yhtenä päivänä ainakain yritän tsempata painonosto tyyppisessä räjähtävässä reenissä mihin kuuluu tempaus valaa lämmittelynä ja tempauksen tekniikkaa pelkällä tangolla ja kevyilla painoilla ja rinnalleveto ja työntö.
 
Terve jto!
ostin köyttä ja vein mökille ja pistin ladon kattoon kiinni, kun aika paljon tulee nyt lomalla oltua mökillä, niin pitää sielä saada jotain treeniä aikaseks, ettei ihan touhu mee pelkäks kalasteluks :) eli kysyisin että onko tehokasta reeniä kun kiipeilen sitä köyttä ylös pelkillä käsillä? Käyn myös kallioilla kiipeilemäs usein, kiipeilyssä kuulema kyynärvarret saa kyytiä? kiitos jo vastauksesta etukäteen! :)
 
Moro JTO-setä:worship:

Tilanne olis seuraava: kevään ajan tein aika hyvin pohjia maastavedossa ja tukissa. Sitten tuli pienoinen takareisivamma, minkä johdosta n. kuukauden treenitauko. Nyt kinttu kunnossa. 9 vkon päästä pitäisi olla kovassa 5x mave kunnossa ja tukki pitäis saada samassa ajassa ennätysmaksimikuntoon. Siitä 1-2 kk eteenpäin pitäisi olla elämänsä kunnossa. Eli 9 vko päästä olis jonkinlainen välihuippi tms????

Olen kuntoutumisen jälkeen tehnyt viikko sitten 5x4x200 kg minuutin palautuksilla ja eilen 5x4x230 samoilla palautuksilla ilman vyötä. Tukkia en ole tehnyt vielä ollenkaan.

Miten alan rakentamaan ohjelmaa, etten menisi tukkoon? Pohjat ovat aika hyvät keväältä. Sitten missä vaiheessa pitäis vetää rikoita niskaan?

Mave enkka 310 vermeitten kanssa ja tukki himpun reilu 140. Tukin tekniikka sama kuin Juhiksella

Jotta tämmöttinen ongelma minulla. Jos on aikaa vastata, mielelläni kuuntelen vinkkisi.
 
jeke:
pelästyin jo, että oot menny tekeen jotain epätoivoista sen narun kanssa ladossa...

köydessä ja kalliolla kiipeily on pirun hyvää treeniä koko yläkropalle. köydessä voit yrittää tehdä enkkoja sillai, että pyrit mahdollisimman vähillä käsivedoilla sinne ylös. tällai saat progressiota. kalliokiipeilyssä sitten tietenkin reitin jyrkkyys merkkaa enemmän, mihin se käy. hyvää treeniä kuitenkin.

0405:
heh, jaa ihan sama kuin juhiksella... :) no... henk. koht. ohjelmia en juuri täällä tee, vaan niitä raapustelen yleensä eri sopimuksesta...

en kuitenkaan tekis noita vetoja kovin lyhyillä pausseilla, koska et oo voimakestävyyttä rakentamassa. melkein suosittelisin panostamaan pukiltavedoilla siihen heikkoon kohtaan polven alle parilla eri korkeudella. normaalivetoa vois tehdä joka kolmas kerta. joka neljäs viikko ei vetoa tai tosi kevyt. vkot 8 ja 9 kevyesti. toistot välillä 1-3. työsarjoja 2-3. varaa joka sarjaan saa jäädä kohtuudella. ei saa rikkoo paikkoja. reisikannatusvetoja ei tehdä yhtäkään sitten, vaan pukiltavedot lähtee melkein suorin jaloin.

tukkimaksimia hakiessa pitäs kyllä pystyä tekeen isolla romulla sitä treeniä. täs on kuitenkin sen verran aikaa, että tukittaisin 2 krt/vko. toinen treeni ois hieman raskaampi, jossa tehtäs 3-4 sarjaa melko tiukkoja ja teknisesti hyviä 1-2 toiston sarjoja, sekä perään yks 4-6 toiston perusvoimasarja.

toinen reeni sisältäs määrällisesti enemmän treeniä, mutta romut liikkus tekniikka-alueella 70-80%. esim. 3*3*70%, 3*2*75%, 3*1*80% tai vaikka 6-8*2*80%. kisan lähestyessä määrätreenin raudat ois enemän tasolla 65-70% ja sitten taas ykköstreenin romut kasvais. pääpaino kuitenkin erinomaisessa tekniikassa. tavotteena tukissa 1½ vkoa ennen kisaa esim. 6*1*145 ja sitten kisaan vois taittua joku 155.

jos olet kalju ja hieman ...kehorakenteinen ja nimesi alkaa t:llä :D , panostaisin hyvin runsaasti siihen jalkojen räväkkään käyttöön ja tukin oikeeseen suuntaan kaikissa (!!!) treeneissä. oikeita suorituksia pitää saada tosi paljon! lisäksi sitä rinnallekääntöä pitäs treenata, eli se lantio pitää saada sinne tukin alle räväkämmin. pelkillä käsillä sitä ei saa hyvin ylös.

setä on puhunut, ugh!
:D
 
voi poijjat! tuo on kyllä tosi kova suoritus. oon muuten nähny tän saman kaverin tekevän front lever pullin :D Luulen että mm. Salomäen Jouko on kans pystyny tollaseen nuorempana, siis kiipeemään köyttä yhdellä kädellä? kun on tosi riskissä kunnossa vieläki, asuu tässä lähellä niin nään sitä aika usein. Ei voi kun hattua nostaa näille jotka vetelee yhen käden leukoja, kiipeilee yhdellä kädellä jne jne. Mutta harjotuksestahan se vaa on kiinni.. nytki oon koneella perkule :D treenaamaan -->
 
tällä hetkellä suomalaisista kiipeilijöistä eniten menee yhdellä s.h:lla 10 yhden käden leukaa ja jos saa kyynärvartensa taas kuntoon, meillä ois tavotteena 20tänä vuonna. juu, minä en vedä, vaan oon pelkästään se, joka kertoo, miten vedetään :D. enpäs oikein usko joukon moiseen pystyneen, vaikka hyvinkin kovakuntonen huippuaikanaan olikin. sieltäpäin itekin oon kotosin ja ukon temput tunnen aika hyvin. joskus simassa se kyl kertoi kaikenlaista, mutta muut sitten hieman niitä tarinoita korjaili. näkemistäni (kiipeilijöistä) kovimpia temppuja on ollut se, kun eräs heppu veti yhden käden leuan ja väänsi siitä sitten yhden käden etuvaakaan (ks. mun avatar) samantien kaikessa rauhassa. kyseessä oli palkki, eikä tanko, mikä lisää suorituksen kovuutta tosi paljon. toinen kova temppu oli vetää yhden käden leuka ja samalla 35 kg:n käsipainolla hauista. eikä kovin huono suoritus ole vetää yhden käden leuka kakkosnelosesta puristaen... :D lovely...

... eli treenaileen vaan...
 
tutkimusten mukaan kiipeilijöillä on urheilijoista suurin selkä- ja kyynärvarsien lihasten aktiivisuus. verrattuna jopa voimistelijoihin. uskosin, että keskivartalon lihasvoimien taso on samaa luokkaa. tollaset erityiset voimannäytöt, kuten yhden käden leuat ei kuitenkaan määrää ollenkaan suoraan, miten hyvin joku kiipeää. laji on kuitenkin hyvin pitkälle viety erittäin vaikea motorinen taitolaji, jossa pärjää myös vähemmillä ei-lajinomaisilla voimilla. tosin sitten jotkut yhden käden leukoja yms. vekkulia touhuavat kiipeilijät ei edes välttämättä ko. temppuja ole treenanneet, vaan ne tulee "siinä sivussa" lajitreenin mukana, jota tulee yleensä aika paljon.
 
jaa mitä mieltä? no makee laji ja älyttömiä suorituksia ukot ja akat tekee, mutta ei oo enää mun laji. sormet niin kylmäherkät nykyään, että myin kamat. ei ollut kivaa, kun "lämpän" jälkeen ukko vapisee oksennuksen rajoilla viis minuuttia pelkästä kivusta.
 
no hieman sama kysymys, kuin että kysyis, paljonko jäätelö maksaa? vaikee kyllä näillä heikoilla telepaattisilla kyvyillä noin yhtäkkiä muodostaa minkäänlaista kuvaa. eli lekuriin. ne tietää.
 
Heitäs jotain tosi ovelia vinkkejä zecher kyykkyyn, mitä pitää muistaa kun alottaa tekemään sitä. Sit kans, kuin paljon venyttely auttaa mv. Kuulemma jos on liikkuva ja venyvä ukkeli se auttaisi vedossa. Mimmossia venyttely liikkeitä suosittelisit? mm. mimmosta venyttelyä suosittelet spagaatin saamiseksi, en nyt mikään rautakanki ole. Joskus olen saanut kämmenet hetkeksi maahan. jne. Nyt pystyn pitämään sormia ja vähän ehkä enemmän hyvän aikaa lattialla ja muut saatko sormet varpaisiin venytykset ei tee mistään kohin tiukkaa..

Ajattelin viellä tämmösseen ettiä käsiini yks tuttu suositteli tsekkaamaan : Bob Andersonin venyttely

ootko koskaan kuullutkaan?
 
Back
Ylös Bottom